|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
הדיון בעתירות בבג"ץ. השימוש היה תקין נדב ארגמן, ראש השב"כ [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]

בג"ץ: פגיעה בפרטיות מחייבת עיגון בחקיקה ראשית

חקיקה לאיכון קורונה באמצעי השב"כ

הממשלה מחויבת להתחיל מיד בהליכי חקיקה שתאפשר להשתמש באמצעי האיכון של השב"כ לאיתור מי שנחשפו לחולי קורונה בלא הליכים כאלו - יופסק השימוש באמצעי האיכון בסוף השבוע הקרוב אם תחל החקיקה, יוארך השימוש במספר שבועות נקבע הליך ייחודי לאיכון מי שהיו במגע עם עיתונאים שיידבקו בנגיף
26/04/2020  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   תגובות

הממשלה חייבת להתחיל בתוך ארבעה ימים (כולל יום הזיכרון ויום העצמאות) בהליך של חקיקה ראשית לצורך השימוש באמצעי האיכון של השב"כ במסגרת המאבק בקורונה. אם לא יחל הליך כזה - יהיה על משרד הבריאות להפסיק את השימוש בהם ביום חמישי הקרוב (30.4.20). כך קובעת (יום א', 26.4.20) נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות. אם יחל הליך החקיקה, ניתן יהיה להאריך את השימוש בשבועות ספורים; בג"ץ אינו תוחם במדויק את הזמן.

אמצעי האיכון הופעלו תחילה בתקנות לשעת חירום, אשר לאחר מכן הובאו לאישור בדיעבד של ועדת המשנה למודיעין ולשירותים חשאיים של ועדת החוץ והביטחון (שהוקמה רק מאוחר יותר). בעתירות לבג"ץ נטען, כי שימוש זה באמצעי השב"כ נוגד את חוק השב"כ, המסמיך אותו לפעול נגד איומים ביטחוניים. המדינה טענה, כי מדובר בסכנה לביטחון הלאומי - שגם בנוגע אליה מתיר החוק להפעיל את השב"כ. אמצעי האיכון מאפשרים לאתר את מי שהיו בקרבתם של חולי קורונה כדי להודיע להם על חובתם להיכנס לבידוד ביתי.

מוקד הדיון היה סעיף 7(א)(6) לחוק השב"כ, המאפשר לממשלה להסמיך את השירות לבצע "פעילות בתחום אחר שקבעה הממשלה, באישור ועדת הכנסת לענייני השירות, שנועדה לשמור ולקדם אינטרסים ממלכתיים חיוניים לביטחון הלאומי של המדינה". המחלוקת הייתה בשאלה האם הקורונה נחשבת לעניין של "ביטחון לאומי". בג"ץ נחשף לראשונה לפרוטוקולים של הדיונים בשנת 1998 על חוק השב"כ בוועדה בכנסת שעסקה בו, כדי להכריע בין שתי הגישות הפרשניות.

חיות: ההליך היה תקין לשעתו

חיות אומרת כי החוק מאפשר "להסמיך את השב"כ גם בתחומים שאינם נוגעים לביטחון במובן הצר, אך המבחן שיש לאמץ ביחס לביטוי 'ביטחון לאומי' בהקשר זה הוא מבחן הסכנה החמורה והמיידית לאזרחי ותושבי המדינה או לסדרי המשטר שלה". היא גם מסבירה כיצד ייקבע שמדובר בסכנה שכזאת: "במימד המהותי, נדרש רף גבוה במיוחד של סכנה לאזרחי ותושבי המדינה. לא מדובר אומנם בהכרח באיום קיומי או באיום חתרני מעשה ידי אדם, אך ברי כי אין הכוונה לאיומים שגרתיים על הסדר הציבורי עמם מתמודדות המשטרה ורשויות האכיפה האזרחיות מדי יום. במימד הזמן, דרישת המיידיות קובעת שהסכנה חייבת להיות כזו שאין בנמצא אפשרות מעשית לפתח אמצעים אלטרנטיביים מתאימים יותר להתמודדות עימה טרם התממשותה".

חיות מדגישה, כי ההליך המקורי היה תקין, שכן הקורונה גרמה לנסיבות ייחודיות וחריגות אלה, בהן הייתה הממשלה מוסמכת להחליט להפעיל את השב"כ. "אף שאין מדובר בצרכי ביטחון במובנם הצר, עם פרוץ משבר הקורונה התקיימו תנאי המבחן בדבר קיומה של סכנה חמורה ומיידית לביטחון הלאומי", היא קובעת. "לא כל איום על בריאות הציבור יכול להיחשב כסכנה חמורה ומיידית לאזרחי המדינה. אך המציאות במדינה בעקבות התפרצות נגיף הקורונה – אשר מעמידה בפני מערכת הבריאות אתגר יוצא דופן וטומנת בחובה השלכות הרסניות בתחומים נוספים ובראשם ביטחונן הכלכלי של משפחות רבות, רבות מדי, בישראל – מצדיקה את הקביעה כי המשבר הנוכחי צולח את אותו פתח צר שדרכו מתאפשרת באופן נדיר וחריג הרחבת סמכויותיו של השב"כ".

לדברי חיות, בנקודת הזמן שבה התקבלה ההחלטה, הצורך להתמודד עם התפרצות הקורונה אכן ענה למבחן זה. אולם ככל שמעורבותו של השב"כ בטיפול במשבר תתארך מעבר ל-30.4.2020, יש צורך לעגן את סמכותו לעשות כן במסגרת חקיקה ראשית מתאימה, דוגמת הוראת שעה זמנית. זאת, בהינתן העובדה, כי האמצעי בו מדובר, פוגע פגיעה קשה בזכות החוקתית לפרטיות ואין להקל בו ראש. לדבריה, חלוף הזמן מאפשר לבצע את ההסמכה בחקיקה ראשית, צעד המקבל משנה חשיבות לנוכח הודעת הממשלה ולפיה היא שוקלת להרחיב את השימוש בשב"כ במסגרת המאבק בקורונה.

הדרך הנכונה - הוראת שעה

חיות מעירה, כי להליך זה יש חשיבות גם לנוכח התחזקותה המתמשכת של הממשלה על חשבון הכנסת, למרות שהכנסת היא הנציגה הישירה של הציבור. עוד היא מזכירה, כי השימוש בשב"כ נעשה בידי ממשלת מעבר וההסכמה על-פי חוק השב"כ מצריכה אישור רק של ועדת המשנה - בה חייבים רק קומץ מבין כלל חברי הכנסת. "חקיקה כזו, מן הראוי כי תהיה זמנית במהותה ותיחקק כהוראת שעה", מוסיפה חיות.

בהקשר זה מציינת חיות, שהבחירה לעשות שימוש בארגון הביטחון המסכל של המדינה לצורך מעקב אחר מי שאינם מבקשים לפגוע בה, מבלי שניתנה הסכמה לכך מצד מושאי המעקב, מעוררת קושי רב ביותר, ויש לחתור למציאת חלופה הולמת אחרת, המגשימה את עקרונות הגנת הפרטיות. עוד נקבע, כי המצב המשברי החריג והנדיר בכל קנה מידה שעימו אנו מתמודדים, הצדיק נקיטה באמצעים חריגים אלו, אך יש לשמור מכל משמר שאירועים אלו לא יגרמו למדרון חלקלק של שימוש באמצעים חריגים ופוגעניים ללא הצדקה. "יש מקום לשקול אם ניתן לספק לציבור מידע רב יותר על האופן שבו המידע נאסף, ולהרחיב את מנגנוני הפיקוח על השימוש בו", מעירה עוד חיות.

המשנה לנשיאה, חנן מלצר, הוסיף, כי במצב החירום הקיים, רשויות המדינה רשאיות לפעול על-פי "עקרון הזהירות המונעת", המאפשר להן לנקוט צעדים למניעת התממשות איום משמעותי לנזק רחב ובלתי הפיך, אפילו אם הסתברותו נמוכה בלבד. גם מלצר סבור, כי נכון למועד בו הופעלו אמצעי השב"כ - הייתה זו החלטה תקינה. עם זאת, גם לעקרון זה יש להציב גבולות, ולפיכך יש לעגן את הסמכת השב"כ בחקיקה ראשית, תוך בחינת קיומם של אמצעים חלופיים ומידתיים יותר להשגת אותה תכלית.

השופט נעם סולברג הוסיף, כי בשעה קשה זו נדרשות גם אחריות חברתית וסולידריות. הדעת נותנת, וכך גם מלמדים סקרי דעת קהל, קיימת נכונות אנושית לוותר במעט על הפרטיות, על-מנת לסייע באיתור מוקדם של נדבקים. ניכרת נכונות שלא למצות עד דק את זכויות הפרט, מתוך אחריות כלפי הזולת ולמען החברה. "בעידן הנוכחי, שפרטיות וצנעת הפרט נרמסים בראש חוצות, ו"נתוני מיקום" מופצים לכל עבר, דומני שהפגיעה של ה'תוספת השולית' בפרטיות, בעטיה של מעורבות השב"כ, באופן שבו היא נעשית, ניתנת להכלה", סבור סולברג.

הסדר ל-5,000 עיתונאים

בג"ץ גם קיבל עתירה של איגוד העיתונאים נגד שימוש באמצעים הטכנולוגיים של השב"כ כלפי עיתונאים אשר אובחנו כחולים. חיות ומלצר אומרים, כי לחופש העיתונות ולהגנה על מקורות עיתונאיים יש משנה חשיבות בימים של משבר לאומי. לפיכך נקבע מתווה, לו הסכים ארגון העיתונאים, ולפיו רשימת העיתונאים המחזיקים בתעודת עיתונאי (של לשכת העיתונות הממשלתית ושל האיגוד - כ-5,000 איש) תימסר למשרד הבריאות.

עיתונאי שיאובחן כחולה בנגיף, יתבקש על-ידי משרד הבריאות להסכים להעברת פרטיו לשב"כ. ככל שתינתן הסכמה כזו, יופעל המנגנון בדרך הרגילה. ככל שהעיתונאי יסרב, תינתן לו שהות בת 24 שעות לפנות לבית המשפט ולקבל צו אשר ימנע את העברת פרטיו לשב"כ. בד-בבד תיערך לו חקירה אפידמיולוגית פרטנית, והוא יתבקש לחתום על הצהרה לפיה הוא מתחייב ליידע בעצמו את מקורותיו העיתונאיים, ככל שבא עימם במגע ב-14 הימים שקדמו לאבחונו. זאת, בשים לב לכך שממילא בימים אלה רוב השיחות עם מקורות נעשות בטלפון ואינן כרוכות במפגש פיזי, ועל כן המתווה שנקבע אינו צפוי לעורר קושי מיוחד. מתווה זה יחול ממועד מתן פסק הדין.

סולברג הסתייג ממתווה זה, בדעת מיעוט, משום שמשמעותו היא שלילת זכותם של מי שנחשפו לעיתונאי חולה לקבל הודעה בהקדם האפשרי על כך שהם נחשפו לסיכון. לדעתו, פגיעה זו בזכותם לבריאות, שלהם ושל קרוביהם, אינה מוצדקת והזכות לחיים גוברת על החשש הרחוק לפגיעה בחופש העיתונות. ניתן להסתפק במתווה שהוצע על-ידי הממשלה, ולפיו תיערך לעיתונאים שאובחנו כחולים בנגיף הקורונה חקירה אפידמיולוגית פרטנית, בנוסף לבדיקה באמצעים הטכנולוגיים של השב"כ, אשר לתוצאותיה לא ייחשף איש.

העתירות הוגשו בידי עו"ד שחר בן-מאיר, האגודה לזכויות האזרח, מרכז עדאלה, הרשימה המשותפת וכאמור איגוד העיתונאים. הם יוצגו בידי עוה"ד דן יקיר, חסן ג'בארין ומורן סבוראי. את המדינה ייצגה עו"ד שוש שמואלי, ואת הכנסת - עו"ד אביטל סומפולינסקי.

בג"ץ 2109/10, שחר בן-מאיר נ' ממשלת ישראל ואח' / פס"ד
על הממשלה לעגן בחקיקה ראשית כהוראת שעה את השימוש באמצעי האיכון של השב"כ במסגרת המאבק בקורונה

תאריך:  26/04/2020   |   עודכן:  26/04/2020
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חקיקה לאיכון קורונה באמצעי השב"כ
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עליה ?
26/04/20 22:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ממלא-מקום פרקליט המדינה, דן אלדד, פנה (יום א', 26.4.20) למבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בנוגע לבדיקה שהוא מנהל בעניינו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. כך הודיע דובר משרד המשפטים. על-פי ההודעה, לא ניתן לפרט במה מדובר, וזאת בשל "רגישות העניין".
26/04/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
מלון קלאב הוטל באילת רושם גידול בהזמנות נופש שנעשות על-ידי משפחות מכל רחבי הארץ.
26/04/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
שר הביטחון, נפתלי בנט, קורא לפתוח מחדש את המסחר והאירועים בישראל תוך חיזוק מערך בדיקות הקורונה.
26/04/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
בג"ץ דחה (יום א', 26.4.20) עתירה נגד מתן פרס ישראל בספרות תורנית לרב יעקב אריאל, לשעבר הרב הראשי של רמת גן. העתירה הוגשה בידי האגודה למען הלהט"ב, בשל התבטאויות נגד הציבור החד-מיני אשר יוחסו לרב אריאל.
26/04/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
שר הבריאות, יעקב ליצמן הודיע רשמית (יום א', 26.4.20) לראש הממשלה על החלטתו לעזוב את משרד הבריאות ולעבור לשמש שר השיכון. בתום עשר שנות כהונה מצטברות כשר וכסגן שר הבריאות לסירוגין, מסכם ליצמן את כהונתו וכותב: "כמי שעומד בשנים האחרונות בראש מערכת הבריאות בישראל אני יכול לומר בפה מלא ובלב בוטח כי מערכת הבריאות שלנו חזקה ויציבה. ולמרות שיש צעדים לעשות ונושאים שיש לשפר כדי לייעל את המערכת, עדיין מערכת הבריאות בישראל מובילה בתחומה, מקצועית ואיתנה, בהשוואה למדינות העולם, וביחס להיותה לפני עשור".
26/04/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il