|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
תיאוריות קונספירציה ודמוניזציה חזרה לעלילות של ימי הביניים

דוח עדכני של המשרד לעניינים אסטרטגיים:

סכנה גוברת לפגיעה ביהודים בעולם

המשרד מצביע על השיח האנטישמי והאנטי-ישראלי הבוטה והמתרחב על-רקע הקורונה, כולל בידי הרשות הפלשתינית וארגוני BDS החשש: ההסרה ההדרגתית של המגבלות ברחבי העולם, יחד עם המשבר הכלכלי, יובילו לפגיעות פיזיות ביהודים
12/05/2020  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות

גורמים אנטישמיים ואנטי-ישראלים משתמשים בקורונה במטרה לקדם דה-לגיטימציה למדינת ישראל באמצעות הפצת תיאוריות קונספירציה, תוך שימוש במוטיבים אנטישמיים. כך קובע דוח שמפרסם (12.5.20) המשרד לעניינים אסטרטגיים, העוקב בצורה שוטפת אחרי המסעות האנטי-ישראלים בעולם.

המשרד מציין, כי אילן קאר, יועצו המיוחד של הנשיא דונלד טראמפ למאבק באנטישמיות, הצהיר שהממשל פועל לגבש תוכנית אסטרטגית להתמודדות עם העלייה הניכרת במקרי אנטישמיות במדינה. תוכנית זו עתידה להתמקד בשמירה על הביטחון הפיזי של הקהילות היהודיות; בהתמודדות עם אנטישמיות במרחב המקוון; ובביסוס תוכניות לימוד להכרות מעמיקה עם המסורת, התרבות וההיסטוריה היהודית.

תיאוריות קונספירציה והתבטאויות דה-לגיטימציה בעלות מוטיבים אנטישמיים, אשר מופצות בעת האחרונה בהקשרי נגיף הקורונה, נחלקות לאנטישמיות קלאסית המאשימה את היהודים באחריות למגיפה (בעיקר מצד חוגי ימין קיצוני בארה"ב ובאירופה); ואנטישמיות מודרנית נגד ישראל מצידם ארגוני טרור ופעילי חברה אזרחית, כגון אירן, הרשות הפלשתינית, חמאס וקמפיין ה-BDS.

מוטיב משותף לכלל ההתבטאויות הוא שהיהודים וישראל משולים לנגיף הקורונה, וכי הם מנצלים את התפשטות הנגיף להשגת יעדים כלכליים ופוליטיים. על בסיס מוטיב זה, מתגבשות שתי עלילות מקבילות - האחת מאשימה את היהודים והשנייה מאשימה את ישראל, מוסיף המשרד. הקורונה הובילה גורמים קיצוניים משני קצוות הקשת הפוליטית לקדם תיאוריות קונספירציה הכוללות נרטיב אנטישמי זהה.

המשרד מדגיש, כי להתפתחות זו חשיבות רבה, שכן עד היום מובילי קמפיין הדה-לגיטימציה והחרמות נגד מדינת ישראל טענו, כי עמדות אנטי-ציוניות ואנטי-ישראליות אינן מהוות אנטישמיות, אלא מדובר בהבעת ביקורת לגיטימית. הרטוריקה המושמעת סביב התפשטות נגיף הקורונה מציגה בצורה פשוטה ובולטת, כי מדובר במוטיב ובעלילה אנטישמיים המשותפים לגורמי דה-לגיטימציה אנטי-ישראלים ולאנטישמיים הקלאסיים מקרב חוגי הימין הקיצוני, אומר המשרד.

ארגוני הדה-לגיטימציה והחרמות (BDS) מנצלים את התפשטות הנגיף כדי לתקוף את ישראל בהקשר לפעילותה למול הפלשתינים, בדגש על רצועת עזה. ארגונים אלו אף מפיצים ברשתות החברתיות פרסומים רבים, חלקם תחת האשטגים מרכזיים, המשווים בין הציונות ומדינת ישראל לבין הקורונה. להאשטגים אלו חשיפה פוטנציאלית של מיליוני עוקבים ברחבי העולם, ומכאן נובעת הסכנה הטמונה בהפצתם.

במקביל מקדמים בכירים ברשות הפלשתינית, בהובלת ראש הממשלה, מוחמד אשתיה, תיאוריות קונספירציה ועלילות דם כנגד ישראל. זאת, תוך שילוב של אלמנטים אנטישמיים ומסיתים, שעיקרם האשמתה של ישראל באחריות להפצת הנגיף בשטחי הרשות ובמזרח ירושלים. גורמי ממסד פלשתינים רבים אף משווים בין מדינת ישראל לנגיף, בטענה שהפלשתינים נאבקים מול שני וירוסים - הכיבוש והקורונה. בימים האחרונים מופצים על-ידי גורמים אלו גם נרטיבים אנטישמיים, המזכירים את עלילות הדם של הרעלת מי שתייה ובארות מימי המגיפה השחורה במאה ה-14, ולפיהם ישראל מזרימה מי שפכים לשטחים מהתנחלויות "נגועות" בקורונה וקוברת בשטחי הרשות פסולת רפואית מזוהמת בקורונה.

באופן דומה, גם אירן לוקחת חלק בהפצת תיאוריות אנטישמיות. גורמים אירניים, בין היתר באמצעות אמצעי תקשורת הקשורים למשטר, מפיצים התבטאויות וקריקטורות אנטישמיות בהן מתוארים היהודים וישראל כמי שעומדים מאחורי הפצת הנגיף.

במקביל, מתקיימת פעילות ענפה של קבוצות ימין קיצוני המקשרת בין היהודים לנגיף הקורונה. פעילות זו נשענת גם היא על המוטיב והעלילה האנטישמיים, לפיהם היהודים מנצלים את התפשטות הנגיף. בה בעת, ניכרת גם זליגה של שיח קונספירטיבי בקרב הציבור הרחב, בעיקר ברשתות החברתיות אשר זוכות לחשיפה רחבה יותר לאור הישארותם של אנשים רבים בבתיהם. השימוש הנרחב ברשתות חברתיות מאפשר לזרמים שוליים לחדור יותר ויותר לשיח מיינסטרים.

תופעה נוספת חדשה שבלטה בתקופה האחרונה היא פריצה לשיחות ווידאו (Zoombombing) על-ידי גורמים אנטישמיים ופעילי דה-לגיטימציה (וזאת במקביל לתופעות של פורנו ושיימינג). כך למשל, שיחת זום שקיים שגריר ישראל בגרמניה, ג'רמי יששכרוף, ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, נפרצה על-ידי גורמים אנטישמיים.

המשרד מזהיר, כי לעלייה בשיח הקונספירטיבי ובביטויים האנטישמיים עלולות להיות השלכות על הביטחון הפיזי - הן של יהודים והן של ישראלים - כאשר כבר כעת מושמעים איומים לאלימות כנגדם. בארה"ב הזהירו גורמים ב-FBI מפני הכוונות של גורמי ימין קיצוני להדביק יהודים בנגיף.

עוד אומר המשרד, כי ההסרה ההדרגתית של הסגר, עלולה להפוך את האיום למוחשי בטווח הזמן הקרוב. השיח הבעייתי שהתקיים בתווך הדיגיטלי, יחד עם תחושות תסכול בשל ההשלכות הכלכליות, עלולה לעבור למישור הפיזי. על כן, יש כבר עתה לגבש ולנקוט שורת צעדים - החל מאיסוף מידע שיטתי ונרחב, הגברת צעדי אכיפה וענישה וכלה בתגבור אמצעי ביטחון ברשתות ובשטח.

נגיף השנאה / המפגש האנטישמי בין דה-לגיטימציה לימין קיצוני בחסות הקורונה
התגברות האנטישמיות והדה-לגיטימציה של ישראל על רקע הקורונה

תאריך:  12/05/2020   |   עודכן:  12/05/2020
איתמר לוין
+משקאות בעידן קו-ויד-19
10:54 13/05/20  |  ארי בוסל   |   לרשימה המלאה
מה שותים אנשים בימים אלו? שני סוגים של משקאות: מחד-גיסא, מותגים ידועים, לא יקרים במיוחד, שכן המוכר מרגיע, כאילו ניתן להשען ולהתרפק עליו: אבסולוט, ג׳והני ווקר, פטרון, מקלן, סמירנוף, וכו׳. מאידך-גיסא, כיון שלאנשים יש זמן, הם מחפשים מוצרים מיוחדים, נדירים, עם סיפור והיסטוריה בצידם, ומסתבר שהמחיר אינו מרתי
(המדבקה השניה משמאל, ״פריסקי וויסקי,״ מראה את דמותו של ג׳ק מילרוי. 15 שנים אחר כך, ויסקים נדירים תחת שמו נמכרים בכל רחבי ארה״ב [צילום: ארי בוסל])
+רשות המסים דחתה את מועד הגשת הבקשות לשכירים בעלי שליטה
10:16 13/05/20  |  מירב ארד
רשות המסים עדכנה כי לאור מורכבות מנגנון המענק לשכירים בעלי שליטה בחברות, נדרשת היערכות נוספת לתשלום המענק. לכןמועד פתיחת המערכת להגשת בקשות למענק הפעימה השנייה עד לסכום של 10,500 שקלים, ע"י שכירים בעלי שליטה, תיפתח ב-21.5.2020 בשעות הערב, במקום ב-18.5.2020.
+בג"ץ: הפיצוי על הקורונה - לא ממס רכוש
08:07 13/05/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
עמית דחה עתירה שביקשה להורות למדינה להשתמש בכספי מס רכוש כדי לפצות את המגזר העסקי: החוק מדבר רק על נזקי פעולות איבה, אין תקדים אחר לשימוש בו והכתובת לשינויו איננה בית המשפט
(מטפורה של מלחמה)
+כיצד לייצר את החיסון נגד הקורונה
08:06 13/05/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
העולם יזדקק למיליארדי מנות של חיסון לפני שהנגיף יודבר  ▪  ענקי התרופות כבר מתארגנים לקראת הייצור, למרות שאיש אינו יודע מתי ובאיזה אופן הוא יחל  ▪  בעיה נוספת, מדגיש וושינגטון פוסט, היא להבטיח חלוקה הוגנת ולמנוע מצב בו המדינות העשירות יקדימו את מי שזקוקים לו במידה רבה יותר
המירוץ לחיסון, 12.5.20 / CBS This Morning
פייזר. לתמרן בהיקף הייצור המתוכנן [צילום: מארק לניהאן, AP]
ניסוי בחיסון קורונה באוניברסיטת אוקספורד [צילום: AP]
+תביעה על אספקת מסיכות קורונה
08:04 13/05/20  |  יצחק דנון   |   לרשימה המלאה
חברת תאר אידיאל קונספט תובעת 6.7 מיליון שקל מהספק גיא שור, בטענה שמסיכות ה-N95 שסיפק לה עבור ממשלת דנמרק היו בלתי תקינות
(קופנהגן בסגר קורונה [צילום: יאן אולסן, AP])
+הציבור יכריז שהמגיפה הסתיימה
18:13 12/05/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
במגיפות קודמות נמשכו ההשלכות החברתיות זמן רב לאחר שהנגיפים הודברו; הפעם ייתכן שיקרה ההפך: הציבור ימאס במגבלות ויפעל כאילו המגיפה חלפה מן העולם, צופה ניו-יורק טיימס
(לציבור יימאס מהמגבלות)
הפוליטיקה שמאחורי מחקר הקורונה / 60 דקות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סכנה גוברת לפגיעה ביהודים בעולם
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גימי-יהודי מיהודה
12/05/20 21:56
2
מפוכח
13/05/20 00:26
3
קיבוצניק
13/05/20 07:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
כיצד תסתיים מגיפת הקורונה? מדובר למעשה בשתי שאלות נפרדות – מסבירה ג'ינה קולטה בניו-יורק טיימס: מתי יסתיים הפרק הרפואי שלה ומה יסתיים הפרק החברתי שלה. האחרון יכול להימשך זמן רב יותר מאשר הראשון, כל עוד אנשים שרויים בחרדה מפני המגיפה. יתרה מזאת: מגיפה של פחד עלולה להתחולל גם ללא מגיפה בריאותית: בית חולים בדבלין לא טיפל בחולה סרטן בשל חשש שגוי שהוא סובל מנגיף האבולה – למרות שבאירלנד לא היה אף מקרה של המחלה ולמרות שבאותם ימים ממש היה ברור שהיא חוסלה גם במערב אפריקה.
12/05/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
משרד הכלכלה הודיע (יום ג', 12.5.20) על מתן הקלות לעסקים המשתתפים בתכונית "כסף חכם" ו"שער לשיווק בינלאומי", בעקבות משבר נגיף הקורונה.
12/05/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
עובדים במשרדי ממשלה שונים, ובהם עובדי משרד הבריאות ועובדי בתי החולים הממשלתיים, מסרו דיווחים כוזבים על עבודתם. בימים שבהם התאפשרה להם עבודה מהבית בשל הקורונה, העובדים דיווחו על יציאה בתפקיד במקום על עבודה מהבית.
12/05/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
משתמשי התחבורה הציבורית שקנו מינוי חופשי חודשי בחודש מרס או סטודנטים שקנו מינוי חופשי שנתי ולא צרכו את השירות בשל משבר הקורונה, יקבלו פיצוי. כך סוכם בפגישה שקיים שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' עם אנשי משרד האוצר.
12/05/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
קרוב ל-190,000 איש אובחנו כחולים בקורונה בניו-יורק בשבועיים האחרונים – מספר שיא בשלב קריטי לקראת פתיחתה מחדש. ראש העירייה, ביל דל-בלאסיו, הודיע שהעירייה תשכור 1,000 "בלשי מחלות" כדי לאתר את הקשרים של כל חולה. העירייה גם מממנת את האיכסון במלון לכל מי שאינו יכול לשהות בבידוד בביתו, ועשויה להקים מרכז בידוד במרכז הטניס בקווינס.
12/05/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il