עומדת אישה ברחבה ציבורית ומתפללת. מגיע שוטר ועוצר אותה. למה? ככה. זה קורה בישראל 2009, לא באירן. גם לא בערב הסעודית. שם לפחות מוצהר באופן רשמי על כך שאין חופש דת.
משטרת ישראל חזקה על חלשים. חלש במדינת ישראל הוא מי שמאמין שמדובר פה במדינה דמוקרטית וכי החוק יגן עליו. שוטרי ישראל עוצרים, מבלי תזוזת עפעף, אישה שכל חטאה בזה שעטתה טלית ותפילין בזמן תפילתה ליד הכותל המערבי. השוטרים הגיבורים אינם עוצרים את הרב עובדיה וגבב שליחיו בשל הסתת עדת המאמינים כנגד חבורת נשים. זאת למרות שבקרב אוכלוסיות קנאיות לקרוא לנשים בכינוי "טיפשות" זו הסתה ברורה לאלימות ולשנאה.
הם גם אינם דואגים לעצור את מי שפוגע באושיות הדמוקרטיה כגון ב
כבוד האדם וחירותו, או בחופש הדת. למה? לא משום שהם טיפשים. טיפשים אינם מפחדים כי הם לא מבינים את האיום. שוטרי ישראל חכמים ולפיכך פוחדים... הם לא נכנסים למקומות מסוכנים. כך למשל נמנעו שוטרינו מלהיכנס לשכונת מאה שערים. גם כאשר תושביה תקפו באלימות נהג ערבי, רק לפני חודשיים. למה? כי הם חכמים. מה הם צריכים צרות? הרבה יותר עדיף לעצור נשים במשוא פנים ברחבת הכותל. הן, הרי, לא סביר שתשתוללנה. הן גם מגיבות בנימוס כשמכנים אותן "טיפשות" ואפילו מזמינות את הרב המסית באדיבות רבה לדיאלוג. אנחנו מזמינות את כבוד הרב דשליטא, קראו ה"טיפשות" לזה שמבקש להשפילן ולהפחידן, לבוא ולשמוע אותנו ולהכיר את מנהגינו... נו באמת...!
גם רב הכותל, שמואל רבינוביץ', זה שקרא למשטרה, לא טיפש. לפני שלושה חודשים הוא חטף מכות מעדת חרדים בשל התנגדותם לעמדתו בנושא מתחם הקבר של רבי שמעון בר יוחאי. מה הוא רצה ומה הם רצו, ממש לא רלוונטי. המסר (ממש עדיף לך לא להסתבך איתנו...) הועבר. ורבינוביץ’ הפנים.
ובמה נתלית משטרת ישראל כעילה למעצר? בבג"צ עתיק שניתן לפני 21 שנה, בו נקבע שנשים המבקשות, השם ירחם, להתפלל עם טלית ותפילין, יעשו זאת לא ברחבת הכותל אלא ברחבה סמוכה המיועדת לנשים "טיפשות". נימוק בית הדין הגבוה לצדק שלנו היה קשור ברצון שלא לפגוע ברגשות המאמינים. למה אישה בטלית מהווה פגיעה ברגשותיו של מישהו? ככה. כי גם מערכת השפיטה והחוק בישראל פוחדת. גם בג"צ מקבל החלטות מהן נושבת רוח לא דמוקרטית. עדיף להסתבך עם קבוצת נשים דעתניות מאשר עם ציבור מאמינים זועם ופרוע.
במקומות קדושים נהוג לכבד את מנהגי המאמינים. לפיכך, ממש לא מומלץ לנשים להגיע לשם בחצאית מיני קצרצרה ומחשוף עמוק. גם למין הגברי עדיף שלא להתהדר במכנסונים קצרצרים הדוקים וגופייה חושפת שרירים. מי שיבחר לחשוף את גופו אכן פוגע במודע בעיקרון הצניעות והכיסוי. טלית ותפילין אינם כלולים בקטגוריה זו. הם לא פוגעים ברגשות המאמינים אלא בעיקרון עליונותו של הגבר על האישה על-פי פרשנותם לדת היהודית.
בכתבתה של סמדר פרי במוסף לשבת של ידיעות אחרונות (20.11.2009) מתוארת תמונת מצבה של האישה בחברה האיסלאמית הפונדמנטליסטית. לאישה בחברות אלו, כותבת פרי, אסור בעיקר דבר אחד: לבלוט. לכן מכסים אותן בבגדי הסוואה. בגיל 10 הילדה נמכרת לבעל והופכת לשפחת הבית. מצופה ממנה לעשות קולות של שטיח וללדת ילדים. למען הסר ספק, הכוונה לבנים. הווא איברהים, פעילת זכויות נשים ועורכת דין שנולדה בניגריה, מספרת בכתבה לפרי שבמדינות איסלאם קיצוני, נערות שנאנסות דינן סקילה. ומי מחליט על גזר דינה של הפושעת שנאנסה?: "בדרך כלל דווקא האידיוט של הכפר מקבל את ההחלטות לגבי הנשים", מציינת איברהים.
לא רק בניגריה.
ולתגובה...
ניתן לגשת למאמר הנ"ל בהיבט הפמיניסטי ובהיבט זה, אני תומך בשתי ידיים בכל הכתוב. אלא שנראה לי כי הדגש והמסקנות צריכות לבוא ממקום קצת אחר.
המתואר במאמר הוא עוד נדבך בהתנהלות החרדים במדינת ישראל וגם זה, פחות מדאיג אותי. מה שמדאיג אותי בעיקר זו התחנה הסופית הנראית בקצה האופק של איך תיראה מדינת ישראל בעתיד הרחוק או אולי, בעתיד הלא כל-כך רחוק.
לא צריך להימנות על הנביאים בעם על-מנת לראות כי העתיד צופן לנו מדינת הלכה וגם לא צריך הרבה דמיון על-מנת לקבוע איך היא תיראה - צריך רק להציץ מסביב, לאחת ממדינות "בני דודנו" ולהבין לאן אנו הולכים. היחס הבלתי נסבל לנשים הוא רק קצה הקרחון.
אין צורך להיות נביא זעם ולהיכנס לתיאורים על אופן החיים במדינת הלכה - כל אחד עם יכולת הדמיון שלו או בהיעדר יכולת כזו, על ההסתכלות בשכנתנו אירן או כל מדינה דומה אחרת. לעומת זאת, אנסה להתמקד במה עלינו, על הרוב שאינו חרדי או דתי, לעשות ומהר.
הפתרון לבעיה הוא פתרון שאומץ במרבית מדינות המערב, אליהן רובנו רוצים להידמות - הפרדת הדת מהמדינה.
הפרדה כזו תיצור מצב שלא ניתן יהיה עוד לכפות דעות מיעוט על הרוב, שכן מקבלי ההחלטות לא יהיו תלויים בלשון מאזניים של מיעוט זה או אחר, בהרבה מקרים לשון מאזניים של מפלגה המייצגת סקטור דתי. מי שירצה לא לעבוד בשבת, לא יבחר מקום עבודה העובד בשבת; אחרים שלא איכפת להם או המבקשים תמורה גבוהה יותר לשעת עבודתם, יוכלו לבחור גם בעבודה בשבת. מי שירצה בשר כשר, יתכבד וישלם גם את משכורתו של משגיח הכשרות; במדף אחר יוצג למכירה בשר לא כשר ומי שרוצה, יוכל לרכשו במחיר זול יותר מהבשר הכשר. מי שירצה, יתחתן (או חלילה, יתגרש) ברבנות ואחרים, יעשו זאת באופן אזרחי, ללא צורך בהגדלת היקפי התיירות הנכנסת של קפריסין אליה תמיד יוכלו להגיע במסגרת ירח הדבש.
אני סבור שמהלך של הפרדת הדת מהמדינה רק יקרב אנשים נוספים לדת, כאלו שיש להם זיקה לדת אך סולדים מהשימוש שעושים בה פוליטיקאים ומהכפייה המצויה בחלק נרחב של חיינו. נראה כי אין צורך במתן דוגמאות איך מתערבת הדת במעשינו, גם לכאלו שאינם מעוניינים במעורבות שכזו.
אני מעריך כי יש היום (עדיין) רוב בהנהגה שאינו רואה בעין יפה את הכיוון אליו אנו צועדים, כיוון שהפיכתנו למדינה הדומה לחלק משכנותיה המתאפיינות בהיותן מדינות הלכה וכל מה שעליהן לעשות זה להניח הצידה את המחלוקות ביניהן, להתאחד ולפעול לחקיקה מקיפה שתיצור את ההפרדה בדרך לחיים דמוקרטיים, חיים בהם יחיו אנשים לפי ראות עיניהם ללא שיכפו עליהם חוקים ותקנות שמקומם בהיסטוריה הרחוקה.
אם לא יתאחדו הגורמים החילוניים בקרב מנהיגינו מהר ויחוקקו את החוקים המתאימים, זה יהיה אבוד, שכן המגזר החרדי מתחזק והוכיח חזור והוכח כי הוא יכול לשמור על מעמדו כגורם שאי-אפשר בלעדיו בהיותו לשון מאזניים בשיטת בחירות שכל פעם מחדש יוצרת שלטון שלאו-דווקא מביא לידי ביטוי את רצון הרוב בעם.