|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

מחדלי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית

נוסעים באוטובוס כמעט נחשפו לטרנזאקציות פיננסיות

סקירה של הרשות להגנת הפרטיות מלמדת כי התנהלות הרשות לתחבורה ציבורית כרוכה בפגיעה קשה בפרטיותם של משתמשי התחבורה הציבורית, חשפה את הנוסעים לתחושת מעקב תמידית, הייתה עלולה לפגוע באוכלוסיות רגישות וליצור הפליה בין הנוסעים
21/07/2020  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
קוד לסריקה באוטובוס

עידן יוסף
הרשות לתחב"צ פגעה בפרטיות הנוסעים

מיום ליום הולכת ומתבררת הרשלנות בתחבורה הציבורית. מערכת התשלומים המתקדמת באמצעות ישומונים, שעל השהיית השימוש בה הורתה שרת התחבורה מירי רגב, עלולה הייתה לחשוף את הנוסעים המשתמשים בה לסיכון להונאה כספית.

סקירה של הרשות להגנת הפרטיות מלמדת כי השימוש במערכת מבוססת NFC (סריקת קוד המודבק במדבקה באוטובוס באמצעות הטלפון הנייד), שבה ביקשה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית לעשות שימוש תוך התעלמות מכללי אבטחת המידע, עלול היה להיות מנוצל בידי גורמים עויינים לצורך טרנזאקציות פיננסיות.

עוד מצאה הרשות להגנת הפרטיות כי על אף חשיבותה של התחבורה הציבורית, והאיסור לעשות בה הפליה בין נוסעים, למשתמשים בישומונים מוצעים תעריפים אחרים מאלה שאינם משתמשים בהם באופן היוצא הפליה.

התנהלות הרשות לתחבורה ציבורית, כך על פי המסמך, כרוכה בפגיעה קשה בפרטיותם של משתמשי התחבורה הציבורית, שחלק ניכר מהם הם למעשה "קהל שבוי" שאין בידיו האפשרות שלא להשתמש בשירותים אלו.

רק לאחרונה פרסמה הרשות להגנת הפרטיות מדריך שבו התייחסה ליישומונים בשירותי תחבורה כאל "אפליקציות ארנק לתשלום דיגיטלי", והן הוגדרו כבעלות פוטנציאל לסיכון גבוה לפרטיות. למרות זאת, כבר בשלב התכנון הטכנולוגי וטרם השימוש ביישומונים, לא נתנה הרשות לתחבורה ציבורית את דעתה לנושא.

הסכמה למתן פרטים אישיים על המשתמש צריכה להיות "מדעת", קרי כזו הניתנת רק לאחר שאדם מבין את משמעות הסכמתו, ואת השלכותיה. עיקרון מרכזי נוסף הוא עיקרון צמידות המטרה. על פי עיקרון זה, שימוש במידע יכול להיעשות אך ורק בהתאם למטרה שלשמה הוא נאסף מלכתחילה. במובן זה, שימוש במידע למטרה אחרת מזו שלשמה הוא נאסף, כפי שאיפשרה הרשות לתחבורה ציבורית, מהווה פגיעה בפרטיות.

מי שהתקין את הישומון לצורך ביצוע פעולה פשוטה של תשלום באוטובוס היה צריך לקרוא מסמכי מדיניות ארוכים המנוסחים בצורה משפטית ומורכבת, ולכן קשה לומר שיש כאן הסכמה מדעת.

אחד החששות המרכזיים בכל הנוגע לשימוש ביישומונים לתחבורה ציבורית הוא כי אנשים ייאלצו לתת הסכמתם לשימוש במידע הנוגע אליהם, וזאת לא מתוך רצון חופשי אלא מחוסר ברירה. מצב זה עלול להיווצר בנסיבות בהן לא תעמוד לאנשים האפשרות המעשית להשתמש בשירותי התחבורה הציבורית, אלא כפוף לתשלום באמצעות יישומונים אלו.

חלק לא מבוטל ממשתמשי שירותי התחבורה הציבורית הם קטינים עד גיל 18, אוכלוסייה מבוגרת וכן אנשים עם מוגבלות. קהל זה, מעצם מהותו, "קהל שבוי" שבמקרים רבים נעדר יכולת להתנייד במרחב הציבורי ללא שירותי תחבורה ציבורית. מטבע הדברים, קבלת הסכמה לוויתור על פרטיות בקרב אוכלוסיות אלו עשויה להיות בעייתית ולא לעמוד בדרישות הדין בכל הנוגע לקבלת הסכמה מדעת.

נכון להיום, קיימת בפני ציבור משתמשי התחבורה הציבורית האפשרות להשתמש בכרטיס חכם ללא פרטים (אנונימי), אשר מאפשר להם לנוע במרחב הציבורי באופן בלתי מזוהה, ותוך שמירה על פרטיותם. אלא שצמצום מספר עמדות הטעינה של כרטיסים חכמים שכאלה, אותו מבקש משרד התחבורה לקדם, ומשבוטלה לאחרונה, עבור מרבית האוכלוסייה, האפשרות לשלם באמצעות כרטיסי נייר, יוצרת מצב שבו הציבור יחויב, דה-פקטו, בשימוש ביישומונים שהשימוש בהם כרוך במתן פרטים מזהים - ויהווה פגיעה קשה בפרטיות, ללא חלופה בת-קיימא לשימוש בתחבורה ציבורית.

מצב זה, קובעת הרשות להגנת הפרטיות, עלול להביא ליצירת תחושה של מעקב תמידי אחר מיקומו של היחיד במרחב הציבורי, באופן אשר יצטייר כפגיעה בפרטיותו וביכולתו להתנהל במרחב הציבורי באופן בלתי מזוהה. המידע הנאסף במסגרת שימוש ביישומונים לתשלום ולתיקוף שימוש בתחבורה ציבורית הוא מידע רגיש הכולל פרטים מזהים, ואשר מתוכו ניתן גם ללמוד רבות על פרטי נסיעותיו, שיש בהם כדי ללמד על התנהלותו של אדם ועל אורחות חייו. תחושת המעקב והפגיעה בשליטה במידע עלולות להתעצם, ולהיתפס כפגיעה קשה וחמורה בפרטיות באופן העולה כדי "בילוש או התחקות אחר אדם העלולים להטרידו".


יתרה מכך, שימוש ביישומונים לתשלום ותיקוף-שימוש בתחבורה ציבורית חושף את המשתמשים בהם בצורות שונות ונרחבות יותר, העשויות להביא לזליגת מידע רגיש על אודות המשתמשים.

בהתקשרותה של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית עם בעלי הישומונים, היא לא וידאה כחובתה בחוק כי גורמים אלו פועלים בהתאם להוראות חוק הגנת הפרטיות והתקנות שהותקנו מכוחו. לכן המליצה לה הרשות להגנת הפרטיות להעמיד בפני ציבור משתמשי התחבורה הציבורית את האפשרות להשתמש ביישומונים במידה כזו או אחרת של עילום פרטים, וככל שלמשתמשים לא תעמוד אפשרות שכזו, לוודא כי במקביל תמשיך לעמוד לציבור חלופה סבירה וממשית לשימוש בהם, כגון שימוש בכרטיס חכם לא מזוהה או תשלום במזומן. "אי-הצגת חלופה תכפה על ציבור המשתמשים לתת הסכמתם לאיסוף המידע, באופן המנוגד למהותו של עיקרון ההסכמה והוראות סעיף 1 לחוק הגנת הפרטיות", נכתב.

בסיכום הדברים, מבהירה הרשות להגנת הפרטיות כי עצם השימוש ביישומונים לתשלום ולתיקוף שימוש בתחבורה ציבורית אינו פסול שלעצמו. עם זאת, שימוש זה צריך להיעשות בצורה סבירה, שקופה והמאזנת כראוי בין הצורך להשתמש במידע על אודות משתמשים לבין ההגנה על פרטיותם, דבר שלא נעשה במקרה זה.
היבטי פרטיות ביישומונים (אפליקציות) לתשלום ותיקוף שימוש בשירותי תחבורה ציבורית / מסמך מדיניות
הרשות להגנת הפרטיות מפרסמת מסמך מדיניות בנושא היבטי הגנת הפרטיות במסגרת שימוש ביישומונים לתשלום ולתיקוף השימוש בשירותי תחבורה ציבורית.(12 עמ')

תאריך:  21/07/2020   |   עודכן:  21/07/2020
עידן יוסף
+מנהל הרשות לתח"ץ: לא חסרים נהגים בתחבורה הציבורית
10:36 21/07/20  |  עידן יוסף
מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, אמיר אסרף, אומר כי האמירה שחסרים היום כ-3,000 נהגים בתחבורה הציבורית היא מנטרה, ומבדיקה שערך לפני ימים אחדים, לנוכח משבר הקורונה, גילה שאין חברות תחבורה ציבורית שסובלות ממחסור. בדיון בוועדה לביקורת המדינה, אמר אסרף שכיום יש 16 אלף נהגי תחבורה ציבורית, וציין שפנה לכלל המחזיקים ברשיונות לנהיגת אוטובוס על מנת שיצטרפו לענף התחבורה הציבורית.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נוסעים באוטובוס כמעט נחשפו לטרנזאקציות פיננסיות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
בימים האחרונים החלה התקנת תאי ניהוג באוטובוסי התחבורה הציבורית. לטובת התקנת המחיצות שיגנו על הנהגים הוקצו 40 מיליון שקל, אבל ברשות הארצית לתחבורה ציבורית לא יודעים להעריך נכון לכמה מחיצות זה יספיק.
19/07/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בהחלטת הממשלה מהלילה (יום ו', 17.7.20) הוחלט כי תיאסרנה התקהלויות עד 10 אנשים במקום סגור ו-20 איש במקום פתוח, נשמטה מן ההחלטה התחבורה הציבורית. למרות שאוטובוס הוא מקום סגור, לא הוגבל מספר הנוסעים בו מעבר ל-50% תפוסה, כך שלכאורה מדובר בהפרה של החלטת הממשלה - שלא החריגה את התחבורה הציבורית, אלא רק משפחה גרעינית ומקומות עבודה.
17/07/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
תיבת דוא"ל מיוחדת לפניות בנושא אלימות נגד נהגי התחבורה הציבורית שפתחה לפני חצי שנה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה לא תפקדה, וברשות, שבראשה עומד אמיר אסרף, כלל לא טרחו אפילו לפתוח את תיבת הדואר שפתחו כדי לעיין בפניות. כך חשפו (יום ד', 15.7.20) נציגי נהגי התחבורה הציבורית במסגרת דיון שהתקיים בוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה במגזר הערבי.
15/07/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
נמשכת המדיניות המבולבלת במשרד התחבורה. הרשות הארצית לתחבורה ציבורית הורתה למפעילי התחבורה הציבורית לשוב ולחדש מהלילה (יום ג', 14.7.20) את קווי הלילה למקומות הבילוי. קווי הלילה נחשבים לצורכי פנאי והפעלתם עומדת בניגוד למדיניות משרד התחבורה עליה הכריזה בשבוע שעבר השרה מירי רגב וחזר עליה היום בוועדת הכלכלה סגן מנהל הרשות, רן שדמי, לפיה רק קווי שירות חיוניים מופעלים, ובניגוד למדיניות משרד הבריאות למניעת התפשטות הנגיף.
14/07/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
ארגון נהגי האוטובוסים בישראל המאוגדים בהסתדרות הלאומית הכריז (יום ג', 14.7.20) על סכסוך עבודה בתחבורה הציבורית. סכסוך העבודה מגיע ברקע הדרישה לגביית תשלום במזומן, שלדברי הנהגים מסכנת את שלומם ואת שלום הקשישים. משמעות ההכרזה היא אפשרות להשבתת השירות בתוך 14 יום.
14/07/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il