בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
מחקר ממליץ לרלב"ד: לאסור על הולכי <br>רגל שימוש בסלולר בעת חציית כביש
|
תופעה מדאיגה של ריבוי טעויות אנוש של הולכי רגל בצמתים עם מסלול תחבורה ציבורית מרכזי ● מקרב החוצים באדום תועדו 12 הולכי רגל שהתבוננו לכיוון הלא-נכון של התנועה לפני שחצו
|
מסלול תחבורה ציבורית. הולכי הרגל מסיטים מבט
|
|
|
|
|
- יש להעדיף ככל הניתן הקמת נת"צ ימני (עם כיוון התנועה) על פני מת"צ מרכזי (או נת"צ שמאלי שהופך מת"צ בתחנות).
- מומלץ להבטיח ככל הניתן רצף חצייה בהסדרי מת"צ בעלי תצורה מורכבת, באמצעות תיאום בין זמני הרמזור בצומת (בהתאם לפרקטיקות מיטביות בנושא).
- מומלץ לבחון באופן מערכתי פתרונות הנדסיים, התנהגותיים וחינוכיים על-מנת למנוע טעויות אנוש בעת חציית מערכות תעבורת אוטובוסים עם מסלול מרכזי. לדוגמה, פתרון הנדסי - ירוק רציף שצפוי למנוע מלכתחילה את החיכוך בין הולכי הרגל לכלי הרכב; פתרונות התנהגותיים - פיתוח אמצעים תפיסתיים-חזותיים (או שילוב אמצעים קיימים שהוכחו כאפקטיביים) למניעת טעויות אנוש.
- מומלץ לבחון את ההנחיות לתכנון לאור ממצאי המחקר בדבר מיקום תחנות האוטובוס.
- לאור הפיתוח המואץ של הסדרי התחבורה הציבורית בישראל והציפייה שיותר ויותר ישראלים יוותרו על הרכב הפרטי לטובת נסיעה באוטובוס או ברק"ל, מומלץ לפתח תכני חינוך והסברה למשתמשי התחבורה הציבורית בערים על-אודות החשיבות של חצייה בטיחותית וציות לרמזור ברחובות עם הסדרי העדפה, בדגש על מת"צ.
- מומלץ למקד מאמצי הסברה בדבר חצייה בטוחה לקבוצות הסיכון בדגש על גברים ובני נוער.
- יש לבחון קידום חקיקה בעניין איסור שימוש בטלפון הנייד בזמן החצייה.
|
|
|
|
מחקר חלוץ עבור הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שנועד להציג נתונים ראשונים על אודות התנהגות הולכי רגל במערכות עם הסדרי העדפה לאוטובוסים, מצא כי מת"צים (מסלולי תחבורה ציבורית) ונת"צים (נתיבי תחבורה ציבורית) מסכנים לא פעם את הולכי הרגל. את המחקר ערכו הד"ר אסף שרון ואלכסנדר טרויצקי. על-פי המחקר, בצמתים עם מת"צ מרכזי, אחד מכל שלושה הולכי רגל חצה באדום לפחות מעבר אחד בצומת (מקרב אלו שהגיעו למעבר ברמזור אדום). תופעה זו בלטה בעיקר בקרב הולכי רגל שחצו אל תחנת האוטובוס (או ממנה). לעומת זאת, בצמתים עם נת"צ ימני כ-10% מהולכי הרגל חצו באדום. ניתוח רב-משתני הראה כי בצמתים עם מת"צ מרכזי, הסיכוי לחצות באדום הוא פי 5 ויותר מאשר בהסדרי נת"צ ימני. כ-40% מהחוצים באדום בצמתים עם מת"צ לא עצרו לפני שחצו, ולמעלה מ-10% לא בחנו את מצב התנועה לפני חציית המעבר האמצעי שחוצה את מסלול המת"צ. המחקר חשף תופעה מדאיגה של ריבוי טעויות אנוש של הולכי רגל בצמתים עם מת"צ מרכזי. מקרב החוצים באדום תועדו 12 הולכי רגל שהתבוננו לכיוון הלא-נכון של התנועה לפני שחצו (המהווים כ-10% מסך החוצים באדום בצמתים עם מת"צ). לעומת זאת, בצמתים עם נת"צ ימני, שבנויים כצומת רגיל לכל דבר ועניין, שכיחות הטעויות הייתה נמוכה מאוד (רק 3 הולכי רגל תועדו כמי שהתבוננו לצד הלא-נכון). כצפוי, רוב הכשלים הללו אירעו בשני מצבים: בעת חציית החלק האמצעי של המעבר בדרך אל תחנת האוטובוס ובעת חציית מעבר כלי הרכב בדרך מתחנת האוטובוס (כלומר, נמצאה עדות ל"אפקט המעבר האמצעי"). גורמים שנמצאו כבעלי השפעה על הציות לרמזור: נוכחות הולכי רגל אחרים על המדרכה הגבירה את הציות לרמזור (ממצא עקבי בשני סוגי ההסדרים שנבחנו); גברים חצו באדום פי שניים יותר מנשים (בשני סוגי ההסדרים); בני נוער חצו באדום בשכיחות גבוהה יותר מהולכי רגל מבוגרים; חצייה באדום הייתה שכיחה מעט יותר בצמתים בהם תחנות המת"צ מוצבות לפני הצומת בכיוון הנסיעה ולאחריו בצד הנגדי (לעומת צומת בו התחנות מוצבות לפני הצומת בשני הכיוונים). חצייה תוך היסח דעת כ-30% מהולכי הרגל שנצפו במחקר, חצו תוך שימוש בטלפון הנייד או אוזניות (35% בצמתים עם מת"צ וכ-25% בצמתים עם נת"צ ימני). בהשוואה לסקר הולכי הרגל הארצי מ-2019, שיעור החוצים באדום בצמתים עם מת"צ מרכזי דומים לאלו שתועדו בצמתים מרומזרים ללא הסדרי העדפה. בטיחותית איננה ייחודית רק לצמתים עם מת"צ מרכזי אלא אופיינית לצמתים מרומזרים באופן כללי (להוציא צמתים עם נת"צ ימני הדומים במאפייניהם לאלו שנבדקו במחקר). אולם הבעיה של טעויות אנוש בבחינת מצב התנועה גורמת לסיכון מוגבר במקרה של צמתים עם מת"צ מרכזי. מסקנת המחקר היא כי מערכות תח"צ עם מסלול מרכזי, לצד יתרונותיהן התחבורתיים והסביבתיים, מהוות מוקד סיכון בטיחותי בצמתים. בהסדרים שנבדקו במחקר נמצא כי המבנה הייחודי של צומת עם מת"צ מרכזי עלול להטעות את הולכי הרגל ולסכנם בעת החצייה. כמו-כן, בהשוואה לצמתים עם נת"צ ימני, רמת הסיכון של אי-ציות לרמזור גבוהה באופן ניכר. במבט כולל, המחקר הנוכחי, על-אף מגבלותיו, מספק תובנות חשובות לגבי מעורבות הגורם האנושי בבטיחות מערכות לתעבורת אוטובוסים מהירה.
|
תאריך:
|
29/07/2020
|
|
|
עודכן:
|
29/07/2020
|
|
עידן יוסף
|
מחקר ממליץ לרלב"ד: לאסור על הולכי
רגל שימוש בסלולר בעת חציית כביש
|
|
ועדת הכלכלה דנה (יום ב', 13.7.20) במאבק בתאונות הדרכים ודיווח על פעילות הרשות לבטיחות בדרכים. יו"ר הישיבה, ח"כ בועז טופורובסקי, פתח את הדיון ואמר כי מאז תחילת השנה נהרגו בכבישים 144 בני אדם, ומאז קום המדינה קיפחו את חייהם בדרכים 34,244 בני אדם מהם 5,150 ילדים ובני נוער. "יותר מכל מלחמות ישראל יחד", אמר. "אין סיבה שלא נתייחס לזה כאל מלחמה".
|
|
|
עבירות התעבורה מסוג "ברירת משפט" יהפכו לעבירות מינהליות, כך שהערעור עליהן יהיה במסלול מינהלי מהיר ולא בבתי המשפט לתעבורה. כך ממליץ (יום ב', 6.7.20) צוות בין-משרדי שהקימה הממשלה בינואר 2018 לבחינת הנושא, בשל העומס האדיר על בתי המשפט לתעבורה.
|
|
|
שלום רב לך עו"ד רחלי טבת ויזל, המנהלת הכללית של הרשות לבטיחות בדרכים. הרשי לי, גברתי (אגב, אני לא מתיר לעצמי חיבה יתרה - רחלי הוא השם שלך המופיע בפרסומים שונים), לשתף אותך במחשבות אחדות על שני נושאים חשובים מאין כמוהם, השייכים ישירות לתחום שאת מופקדת וממונה עליו. אשמח אם תסבי את תשומת לבם של מי מהאנשים המטפלים ישירות בכל אחד מהנושאים. תודה.
|
|
|
שלושה בני אדם נפצעו מפגיעת רכב סמוך לשוק רמלה. נסיבות האירוע לא ברורות, וכוחות של מגן דוד אדום ומשטרה הוקפצו לזירה. אישה נפצעה באורח קשה וילדה בינוני. מההודעת המשטרה עולה כי מדובר בתאונת דרכים. ברז מים שנפגע מן הרכב התיז מים לכל עבר.
|
|
|
בשבוע שעבר נהרג נער בן 14 שנסע על גלגינוע (קורקינט חשמלי) בתל אביב, ומדי יום ישנן פציעות חוזרות ונשנות של נוסעי גלגינועים ואופניים חשמליים. על-פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שהוצגו (יום ג', 18.2.20) בכינוס אלמנטר 2020 של עדיף תקשורת, בחמש השנים האחרונות, משנת 2015 - השנה שבה נכנסו לישראל האופניים החשמליים - ועד היום, נהרגו 53 רוכבי אופניים חשמליים. מעל 1,000 איש נפצעו קשה ומעל 6,000 קל.
|
|
|
|