ועדת החוקה חוק ומשפט סיימה (ים ג', 4.8.20) לדון בהצעת חוק קיום דיונים בהיוועדות חזותית בהשתתפות עצורים, אסירים וכלואים בתקופת התפשטות נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020, לקריאות שנייה ושלישית. זאת לאחר שמיזגה לתוכה את הצעת חוק ההיוועדות החזותית לוועדות השחרורים.
הצעת חוק ההיוועדות החזותית נועדה לקבוע, כהוראת שעה לשנה, הסדר שיסמיך את שר המשפטים יחד עם השר לביטחון פנים להכריז על "הגבלה מלאה" של דיונים - כך שהעצורים והאסירים בבית מעצר מסוים, או בכל בתי המעצר, לא יצאו כלל לדיונים בבתי המשפט, לתקופה שתיקבע בהכרזה, והדיונים יתקיימו בווידאו קונפרנס (VC) דוגמת "זום". כמו-כן יוסמכו להכריז על "הגבלה חלקית" שבה נשיאי בית המשפט יחד עם שב"ס יקבעו אילו עצורים יובאו לדיונים בבית המשפט בהתאם לכללי משרד הבריאות ובמגמה להביא את מירב העצורים שניתן.
הסדר דומה של צמצום הדיונים בנוכחות עצורים ואסירים, והשתתפותם בדיון ב-VC, הופעל בחודשים האחרונים מכוח תקנות שעת חירום שהותקנו על-ידי ה
ממשלה, ושהוארכו על-ידי ועדת החוקה בתיקונים שמיטיבים עם העצורים והאסירים, בחוק לתיקון ולהארכת תוקפן של תקנות שעת חירום בחוק להיוועדות חזותית עד ל-15 באוגוסט.
במסגרת הדיונים בהצעת החוק עסקה הוועדה רבות בפתרונות נוספים כדי למזער את הפגיעה בעצורים, תוך שמירה על בריאותם, ובהם יצירת משמרת שנייה בבית המשפט - אותה התחייבו הנהלת בתי המשפט ושב"ס להתחיל בקרוב; כמו-כן דרשה הוועדה לקדם את הכשרת האולמות שליד בתי הסוהר לדיונים, בניית אולמות נוספים במקומות אלו ועוד.
הוועדה עמדה על הצורך בפיקוח פרלמנטרי בנוגע למנגנון ההכרזות על הגבלה מלאה או חלקית של דיוני עצורים בבית המשפט וקבעה סמכות לביטול ההכרזות בכל עת וכן קבעה סעיפי דיווח תדירים ומפורטים לוועדה. כמו-כן, עמדה על כך שהנהלת בית המשפט תתכלל את עבודת התיאום בין הגורמים השונים ותדאג לשמירה על זכות העצורים במהלך דיון ב-VC ובהן הקפדה על זכות ההיוועצות עם סנגור ושיפור המערכת הטכנולוגית.
בנוסף, החליטה הוועדה שלא לאפשר השתתפות של עצורים בדיון באמצעות הטלפון בלבד אלא במקרים חריגים ביותר ובאישור גורם בכיר ביותר.
כמו-כן, לבקשת הוועדה, כל הדיונים הראשונים במעצר ימים יתקיימו בנוכחות הפיזית של העצור ולא באמצעות VC אלא אם העצור ביקש זאת ולמעט מי שנדרש להיכנס לבידוד.
יו"ר הוועדה ח"כ
יעקב אשר: "שיפרנו את החוק מאוד כשלנגד עינינו טובת העצורים והאסירים. שמנו קו אדום ברף הגבוה לנושא הטלפון והצבנו קווים אדומים נוספים".
בהתייחסו למספר השרים שיכריזו על הגבלת דיונים בבית המשפט אמר כי ראה חשיבות ש"שני שרים לוקחים על עצמם אחריות וזה לא חלק מאוסף של החלטות. זה נושא שאין בו לחץ ציבורי כמו על נושאי החינוך ואחרים, אין מי שיצעק. אדם שנושא תואר של שר משפטים צריך לחשוב על החלטה כזו 100 פעמים לפני שיעשה צעד כזה. אני חושב שזה יותר אפקטיבי. אני מקווה שלא ייעשה שימוש בכלי ושתרעד היד למי שמחליט החלטה כזו ללא שיקול דעת מספיק. תמיד יש לנו אפשרות לבוא עם משאית כיבוי אש ולכבות באומץ ואם אין לנו את האומץ אנחנו לא צריכים להיות פה. הגענו להבנות על משמרת שנייה בבית המשפט ולא נעזוב את הנושא של הכשרת ובניית אולמות נוספים ליד בתי-הסוהר".
ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת): "מהיום הראשון עוד בתקופת התקש"חים, התנגדנו לחוק הזה. מדובר בחוק שפוגע קשות בזכויות החוקתיות ובהן הזכות של אסיר להיות בדיונו, הזכות להיוועצות שהיא מאבני היסוד ונוספות, פגיעה לא מדתית קיצונית. כולנו חייבים לעשות כל מאמץ להתמודד עם נגיף הקורונה אבל זו הצעת חוק בלתי סבירה באופן קיצוני ביותר במיוחד כשמדובר על מתן סמכות לשני שרים בלבד להכריז על מצב חירום בהגבלה מלאה או חלקית. מה שהשתנה הוא שעל השרים להביא את ההכרזה לוועדת החוקה אך אין הגבלה עד מתי על הוועדה להתכנס לאשר או לבטל. המצב בו לשני שרים בלבד יש סמכות להכריז על הגבלה מלאה של 14 יום וחלקית ל-28 יום בלי פיקוח פרלמנטרי ראוי או חובה של ועדת החוקה להתכנס בתוך זמן מסוים בעייתית ביותר. היה צריך את אישור ועדת החוקה מראש ולא בדיעבד אלא במקרים חריגים ביותר של מצב חריג להתפשטות הקורונה. אפילו עכשיו כשאנחנו בגל השני לא מכריזים הגבלה מלאה אז למה לתת סמכות קיצונית כזו? עורכי דין אומרים שבבית המשפט צבאיים מביאים עצור או שניים ביום כשבימים שבתיקונם היו מגיעים מאות עצורים. בחודש האחרון אין אפילו 50".
ח"כ
יואב סגלוביץ' (יש עתיד תל"ם): "ככל שההגבלה יותר קשה יש לעמוד על הזכויות ופה הופר האיזון. הדבר הראשון שהופר הוא הפיקוח הפרלמנטרי. יש פה התעקשות לא מובנת להיפוך הפירמידה בשם משהו שאינו נכון. אף החלטת מדינה לא הייתה מעכשיו לעכשיו אלא תוך יומיים שלושה ולעיתים יותר, כך שגם אם היה צידוק בתחילת הדרך למשהו דחוף עובדתית לא נכונה עכשיו. על דבר אחד הממשלה לא ויתרה "כך אני רוצה" שזה מושג לא הגיוני בשיטה הדמוקרטית שלנו. מי שבאמת מסורס זו הכנסת. שר המשפטים והשר לביטחון פנים שיהיו אלו המכריזים על ההגבלות יש להם אינטרס למערכות שלהם. זו האוכלוסייה הכי חלשה ללא פה, דובר או ייצוג. הפה שלך הוא בבית המשפט והוא נאטם חלקית. לכן חשוב שהממשלה תקבל את ההחלטה הזו".
ח"כ
אלי אבידר (
ישראל ביתנו): "החוק הוא השלמה לחוק הסמכת השב"כ וחוק הסמכויות. מאז הקורונה, ההחלטות שמתקבלות הן אוסף בלתי מוסבר וחסר היגיון אבל ישנה תוכנית סדורה ומטרת החוק היחידה היא שכשינסו לעצור את המחאה הציבורית יעצרו הרבה אנשים ומערך ההיסעים והמעצרים יקרוס. אי-אפשר יהיה לנייד אותם והרצון הוא להעמיד אותם בשורה מול מסך כששופט אחד אומר שמעתי והארכתי מעצר. כשהמחאה חרגה מגבולות הארגונים, מגבולות מנהיגיה מגבולות הסדר והארגון, אי-אפשר לעצור אותה ולכן החוק לא יוכל לתת מענה. החוק שמאחוריו עומדים נתניהו ובן-שבת, נותן אפשרות לעצור הרבה מאוד אנשים וכשתבחנו את הצהרות רה"מ ושריו שחוזרים אחריו, תראו סגר כללי שלא יצליח כי אנשים כבר יצאו ממסגרות הפחד שלהם. לא צריך לתת כלי לממשלה שפועלת בניגוד לכללי ההיגיון והאזרחים שלה".