בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
בשל לשון החוק, הגיונו והשכל הישר
|
|
|
העליון מגביל תביעות אחרי תאונה
|
קובע: נזקים בלתי ממוניים שנגרמו בעת אשפוז לאחר תאונת דרכים הם חלק מן התאונה, ולכן לא ניתן לתבוע עליהם פיצוי נפרד ● וילנר ועמית: אין להרחיב את גבולותיה של עילת הפגיעה באוטונומיה
|
טענות בזמן האשפוז [צילום: אבישי טייכר]
|
|
|
|
|
נזקים בלתי ממוניים שנגרמו בעת אשפוז לאחר תאונת דרכים הם חלק מן התאונה, ולכן לא ניתן לתבוע עליהם פיצוי נפרד. כך קובע לראשונה (יום ג', 11.8.20) שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית. חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (הפלת"ד) קובע, כי מי שיש לו עילת תביעה על פיו - לא יוכל לתבוע פיצוי נוסף על נזקי גוף. השאלה הייתה, האם נזקים בלתי ממוניים כתוצאה מטיפול רפואי רשלני בנפגע תאונת דרכים, מאפשרים להגיש תביעה נפרדת. כאמור, תשובתו של עמית היא שלילית. הוא אומר: "ניתן לחלק את הנזק שנגרם בעקבות תאונת דרכים לארבעה סוגים: (1) נזק גוף כתוצאה ישירה מהתאונה; (2) נזק בלתי ממוני כתוצאה ישירה מהתאונה; (3) נזק גוף כתוצאה מרשלנות רפואית בטיפול בעקבות התאונה; (4) נזק בלתי ממוני כתוצאה מרשלנות בטיפול הרפואי בעקבות התאונה. משעה שאין חולק כי שלושת סוגי הנזק הראשונים נכנסים בגדרו של חוק הפיצויים, ברי כי אין מקום להחריג את סוג הנזק הרביעי ולהוציאו מגדרי חוק זה. הטענה כי סוג הנזק הרביעי הוא בגדר 'נזק רחוק' שיש לפסוק בגינו פיצויים נפרדים בתביעה לפי פקודת הנזיקין, יוצרת הבחנות מלאכותיות שאינן עולות בקנה אחד עם לשון החוק והתקנות, וחותרת תחת הגיונו ותכליתו של הסדר הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים". עמית מסביר, כי רשלנות בטיפול רפואי שניתן לנפגע תאונת דרכים היא חלק מן הנזק שנגרם בשל התאונה; חוק הפלת"ד נועד לפצות גם על נזק בלתי ממוני; ואין כלל מקום למתן פיצוי נפרד על פגיעה באוטונומיה במסגרת חוק זה. לדברי עמית, גישה הפוכה תוביל לכך שבכל אשפוז לאחר תאונה תיתכן תביעה נפרדת על פגיעה באוטונומיה של הפצוע - דבר העומד בניגוד לתכליתו של חוק הפלת"ד (להעניק פיצוי מרוכז בהליך אחד) ובניגוד לשכל הישר (התוצאה תהיה שהסבל הפיזי יטופל בתביעה אחת, ועלבונות מצד האחות - בתביעה אחרת). עוד אומר עמית כי אין להרחיב את גבולותיה של עילת הפגיעה באוטונומיה בתחום הרפואי אל מעבר לאלו הקיימים. השופטת יעל וילנר מסכימה איתו ומדגישה: "אין להרחיב את תחולתה של דוקטרינת הפגיעה באוטונומיה לכדי פגיעות או היזקים החורגים מן ההגדרה אשר ממוקדת בשלילת זכות הבחירה המודעת של התובע, ככלל, בגין הפרת חובת הגילוי המוטלת על גורם כלשהו כלפיו... יש להכיר בתביעה בגין נזק של פגיעה באוטונומיה אך באותם מצבים מובהקים בהם הנזק שנגרם לתובע מתמצה בפגיעה בזכותו לכתוב את סיפור חייו באופן עצמאי ומיודע. כלומר, כאשר הפגיעה באוטונומיה היא-היא הנזק העיקרי שנגרם לתובע". בית המשפט העליון דחה את ערעורה של נפגעת תאונת דרכים על החלטות בתי משפט השלום והמחוזי בירושלים, שלא לדון בתביעה בטענה לפגיעה באוטונומיה בעת שאושפזה בבית החולים השיקומי רעות בתל אביב. עמית, וילנר והשופט נעם סולברג קובעים, כי המעשים הנטענים - אי-החלפת טיטול בתדירות מספקת, אילוצה לצעוד ועוד - כלל לא היו בגדר פגיעה באוטונומיה. המערערת חויבה בתשלום הוצאות בסך 5,000 שקל. את המערערת ייצגו עוה"ד אסף פוזנר ונתנאל פוזנר, את רעות ייצגו עוה"ד דורון איצקוביץ וראידה שחאדה, ואת חברת הביטוח מגדל - עו"ד חיים מאיר.
|
תאריך:
|
11/08/2020
|
|
|
עודכן:
|
11/08/2020
|
|
איתמר לוין
|
העליון מגביל תביעות אחרי תאונה
|
|
אסון בשרון. בישוב ערערה הידרדרה (יום ה', 30.7.20) משאית, ופגעה בשני כלי רכב. כתוצאה מעוצמת הפגיעה הם הידרדרו ופגעו בצעיר וצעירה שישבו בחצר בית בערערה, וסעדו את ארוחת החג המוסלמי שהחל הערב - עיד אל אדחה. האירוע התרחש סמוך לשעה 20:00.
|
|
|
מחקר חלוץ עבור הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שנועד להציג נתונים ראשונים על אודות התנהגות הולכי רגל במערכות עם הסדרי העדפה לאוטובוסים, מצא כי מת"צים (מסלולי תחבורה ציבורית) ונת"צים (נתיבי תחבורה ציבורית) מסכנים לא פעם את הולכי הרגל. את המחקר ערכו הד"ר אסף שרון ואלכסנדר טרויצקי.
|
|
|
ועדת הכלכלה דנה (יום ב', 13.7.20) במאבק בתאונות הדרכים ודיווח על פעילות הרשות לבטיחות בדרכים. יו"ר הישיבה, ח"כ בועז טופורובסקי, פתח את הדיון ואמר כי מאז תחילת השנה נהרגו בכבישים 144 בני אדם, ומאז קום המדינה קיפחו את חייהם בדרכים 34,244 בני אדם מהם 5,150 ילדים ובני נוער. "יותר מכל מלחמות ישראל יחד", אמר. "אין סיבה שלא נתייחס לזה כאל מלחמה".
|
|
|
עבירות התעבורה מסוג "ברירת משפט" יהפכו לעבירות מינהליות, כך שהערעור עליהן יהיה במסלול מינהלי מהיר ולא בבתי המשפט לתעבורה. כך ממליץ (יום ב', 6.7.20) צוות בין-משרדי שהקימה הממשלה בינואר 2018 לבחינת הנושא, בשל העומס האדיר על בתי המשפט לתעבורה.
|
|
|
שלום רב לך עו"ד רחלי טבת ויזל, המנהלת הכללית של הרשות לבטיחות בדרכים. הרשי לי, גברתי (אגב, אני לא מתיר לעצמי חיבה יתרה - רחלי הוא השם שלך המופיע בפרסומים שונים), לשתף אותך במחשבות אחדות על שני נושאים חשובים מאין כמוהם, השייכים ישירות לתחום שאת מופקדת וממונה עליו. אשמח אם תסבי את תשומת לבם של מי מהאנשים המטפלים ישירות בכל אחד מהנושאים. תודה.
|
|
|
|