|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

המחוזי הקל ענשם של האחים אוחנה בשל מחדלי חקירה

למרות שהעבירות בהן הורשעו חמורות במיוחד סירב בית המשפט המחוזי לגזור על האחים אוחנה ועל שלום שטרית עונשים לריצוי בפועל מלבד עונש מאסר העולם הסיבה : המשטרה אספה ראיות שלא כדין
01/12/2009  |   מאיר הילזנרט   |   פסיקה   |   תגובות
המחוזי ת"א קידם את זכויות הנחקר. מעתה יקל בעונשו של מי שנחקר שלא כדין

לאחר שניאות ביהמ"ש המחוזי בתל אביב לגזור על האחים אוחנה מספר עונשי מאסר מצטרפים בשל עבירות שונות שביצעו, חזר בו ביהמ"ש מהחלטתו וקבע כי העונשים יחפפו זה לזה. הסיבה: המשטרה חקרה שלא כדין, ויש מקום להקל עם עונשו של מי שהראיות שנאספו כנגדו, נאספו בפסלות.

האחים רפי ומשה אוחנה וחברם שלום שטרית הורשעו בעבירות כדלקמן: שתי קשירות קשר לביצוע פשע, שני ניסיונות לביצוע רצח, הריגה ורצח.

בשל הרשעתם בביצוע רצח נגזר על השלושה מאסר עולם. הפרקליטות דרשה כי בשל שאר העבירות שביצעו הנאשמים ייגזרו עליהם עונשי מאסר לריצוי בפועל, ולא עונשי מאסר שתקופת ריצויים תחפוף לעונש מאסר העולם.

הרכב שופטי בית המשפט המחוזי בתל אביב, צבי גורפינקל, תחיה שפירא ושרה ברוש, קיבל את טענת הפרקליטות וקבע כי מן הדין ראוי ששלושת הנאשמים יירצו מאסר בפועל בגין כל עבירה שביצעו.

לאחר שגזר בית המשפט על כל אחד מהנאשמים עונש מאסר בשל כל עבירה שביצע, הזכיר בית המשפט כי במהלך הדיונים התגלו מחדלי חקירה רבים וחמורים (חקירה ואיסוף ראיות שלא כדין). לדברי השופטים, למרות שפסיקת בית המשפט העליון קבעה כי אין לפסול ראיה שהושגה שלא כדין, מכל מקום, איסוף ראיות שלא כדין מהווה טיעון לקולא ולהגנה מן הצדק.

כתוצאה מכך הוכרע כי מלבד מאסר העולם שנגזר על השלושה ועונש המאסר בשל הריגה כל שאר העונשים שהוטלו על השלושה יחפפו לעונש מאסר העולם. מדברי ביהמ"ש: "...בשלב גזירת הדין אין להתעלם כליל מהטענה של ההגנה מן הצדק... בנסיבות כאלה יש בפגמים שנתגלו בחקירה כדי להביא להקלה מסוימת בעונש...".

  • על רפי אוחנה נגזרו מאסר עולם ועוד 20 שנות מאסר לריצוי בפועל בשל עבירת הריגה;
  • על משה אוחנה נגזרו מאסר עולם ועוד 10 שנו מאסר לריצוי בפועל בשל עבירת הריגה;
  • על שלום שטרית נגזרו מאסר עולם ועוד 12 שנות מאסר לריצוי בפועל בשל עבירת הריגה.
מדינת ישראל נגד רפי ומשה אוחנה ושלום שטרית

טענות הצדדים

הפרקליטות דרשה כי על שלושת הנאשמים יוטלו עונשים של מאסר בפועל גם בגין שאר העבירות , ושעונשי מאסר אלה לא יחפפו לתקופת המאסר בגין מאסר העולם שיושת על השלושה בשל עבירת הרצח בה הורשעו, אלא שעונשי מאסר אלה יצורפו לתקופת מאסר העולם לריצוי בפועל.

מאידך-גיסא, סנגוריהם של הנאשמים עתרו בבקשה כי שאר העונשים יהיו אך חופפים לעונש מאסר העולם. לדבריהם, לכל הפחות בשל העבירות, עבירת רציחתו של חיים שאבו והריגתו של תומר שבת – אין לגזור עונשים מצטברים שכן מדובר במעשה אחד כהגדרתו בסעיף 186 לחוק סדר הדין הפלילי, הקובע כי למרות שניתן להרשיע בשתי עבירות שבוצעו במעשה אחד, מכל מקום לא ניתן להעניש בגין שתיהן.

עובדות המקרה

בתאריך ה-1.11.2009 הורשעו הנאשמים, שלום בן מסעוד שטרית ורפי ומשה בן כליפה אוחנה בעבירות כדלקמן:

  • קשירת קשר לביצוע פשע וניסיון רצח בשל הניסיון לרצוח את שמעון זריהן

בתאריך ה-5 במרס 2003 נרצח חנניה אוחנה, אחיהם של הנאשמים רפי ומשה אוחנה. האחים אוחנה קשרו קשר עם ירון סנקר, שריצה בעבר מאסר יחדיו עם האח המנוח חנניה והציעו לו כי יסייע להם בפעילות עבריינית בתמורה לקבלת בית, כלי תחבורה ותעודת זיהוי.

לאחר שקיבל סנקר את הצעת האחים אוחנה, החליט רפי אוחנה להתנקש בחייו של שמעון זריהן, מאחר שחשד בו כמי שרצח את אחיו חנניה. את משימת ההתנקשות הטיל אוחנה על סנקר. שלום שטרית, בהוראת אוחנה, הציג בפני סנקר את תמונתו של שמעון זריהן על-מנת שיזהה את יעד ההתנקשות. לאחר מכן הגיעו אל דירתו של סנקר רפי אוחנה ואדם נוסף. האדם הנוסף הוציא שני אקדחים. אוחנה בחר אחד מהם, טענו בקליעים והגישו לסנקר. לאחר מכן הסיע שטרית את סנקר אל מקום ביצוע ניסיון הרצח. משחלף שם זריהן, שלף סנקר את האקדח, כיוון לעבר זריהן ולחץ על ההדק, אך האקדח לא ירה. זריהן, שהבחין בנעשה, החל לנוס על נפשו. כעת לחץ סנקר בשנית. הפעם נורתה ירייה. זריהן נפגע בגבו ונזקק לטיפול רפואי.

קשירת קשר לביצוע ניסיון רצח ופציעה בנסיבות מחמירות בשל הניסיון לרצוח את שלום דומרני (במסגרת פרט אישום זה הורשע משה אוחנה רק בסיוע לביצוע העבירות)

רפי ומשה אוחנה גמלו בליבם לחסל את שלום דומרני. לשם כך ביקשו שוב את סיועם של סנקר ושטרית. סנקר ושטרית נסעו אל בניין המגורים בו התגורר שלום דומרני באשקלון, שם נפגשו עם מספר אנשים נוספים. סנקר עלה במעלית הבניין על-מנת לירות בדומרני כשייצא מדירתו. אולם כשנעצרה המעלית, ראה סנקר בתוכה את שי בן אמו, ממקורביו של דומרני ולא את דומרני עצמו. סנקר חשש שזהותו ומטרת בואו לבניין נחשפה. לכן ירה בבן אמו, שכתוצאה מהירי נפצע בצורה חמורה.

לאחר האירוע נפגשו סנקר ורפי אוחנה. אוחנה שאל את סנקר בתנועות ידיים מדוע לא ירה בראשו של בן אמו. סנקר השיבו כי מדובר באיש חף מפשע. על כך השיב אוחנה שזה לא משנה. שהיה צריך לירות בראשו של בן אמו.

הריגה ורצח בשל רציחת חיים שאבי והריגת תומר שבת

במהלך שנת 2003 נפגשו רפי ומשה אוחנה ושלום שטרית עם סנקר בפארק גן הזיכרון בכפר סבא. רפי אוחנה אמר לסנקר כי חיים שאבי משמש כמודיע עבור האנשים שרצחו את חנניה אוחנה וכי אנשים אלה מבקשים להתנקש בחייו. אוחנה אמר לשטרית ולסנקר כי עבור כל חיסול שיבצעו בקרב חבר אנשים אלה, לרבות חיים שאבי, יקבלו 10,000 דולר.

ביום ה-1 באוקטובר 2003 אסף שטרית את סנקר ברכבו והסיעו לבית קפה בכפר סבא, שם קיבלו השניים מידע על מקום הימצאו של חיים שאבי. משם נסע סנקר להוד השרון, כשבעקבותיו, ברכב אחר, נוסע שטרית.

משהגיעו להוד השרון, סימן שטרית בידיו לסנקר כי יביט לעברה של מספרה מקומית. בפתח המספרה ישב שאבי. סנקר החל לצעוד אל עבר המספרה ומשהגיע אל קרבת שאבי שלף את אקדחו וירה כדור אחד לכיוונו של שאבי. שאבי ניסה להימלט והחל לרוץ. אל המהומה שנוצרה במתחם המסחרי נקלע גם תומר שבת, אזרח שומר חוק, שאינו קשור כלל לסכסוך העבריינים. איתרע מזלו של שבת ולא רק שתווי פניו היו דומים לאלה של שאבי אלא שהוא גם לבש חולצה דומה לזו שלבש שאבי. אף הוא ניסה להימלט מאזור הירי, וסנקר, במהומת הירי, לא ידע לזהות את יעדו. על-מנת שלא ייכשל בשלישית ירה הן בשאבי, הן בשבת – למוות. לאחר הירי הודיע סנקר לאחים אוחנה כי ביצע את המשימה.

מאחר שבשל עבירת הרצח מחויב בית המשפט לגזור על הנאשמים מאסר עולם, לא נפלה מחלוקת בין הפרקליטות לבין באי-כוח הנאשמים לגבי משך מאסרם בשל עבירת הרצח. אולם מאחר שהפרקליטות דרשה כי גם בשל שאר העבירות ירצו הנאשמים מאסר בפועל בנוסף לריצוי מאסר העולם, ומאידך באי-כוח הנאשמים ביקשו כי העונשים בשל שאר העבירות ירוצו בחופף למאסר העולם, התפתח בבית המשפט דיון רב פנים.

פרטי הליך

- תפ"ח 1120/04 מדינת ישראל נגד רפי ומשה בן כליפה אוחנה ושלום בן מסעוד שטרית
- בבית המשפט המחוזי בתל אביב
- בפני השופטים צבי גורפינקל, תחיה שפירא ושרה ברוש
- בא-כוח נאשם 1 רפי בן כליפה אוחנה: עו"ד אביגדור לדמן ואבים יריב
- בא כח הנאשם 2 משה בן כליפה אוחנה: עו"ד זאב וישיניא
- בא-כוח הנאשם 3 שלום (צ'ארלי) בן מסעוד שטרית
- ניתן: 30.11.2009






קביעות בית המשפט

בית המשפט דחה את טענות ההגנה. ראשית נדחתה טענתה כי הריגת שבת ורציחת שאבו מהוות מעשה אחד, שאין לחלקו לשני עונשים. זאת לאור פסיקת בית המשפט העליון לפיה כאשר מבוצעות מספר עבירות אלימות שגרמו לריבוי נפגעים, אף אם נעשו העבירות במעשה אחד, ניתן להרשיע ולהעניש בשל כל עבירה.

בנוסף קבע בית המשפט כי גם לו יצויר שלא ניתן להעניש בשל שתי עבירות אלימות שונות שבוצעו בבת אחת, עדיין ניתן להרשיע ולהעניש את השלושה בשל כל עבירה ועבירה שביצעו. זאת משום שכל עבירה שביצעו השלושה ניתן להגדירה כעבירה עצמאית שבוצעה בנפרד מחברתה.

במסגרת גזר הדין נתן בית המשפט מקום של חשיבות להיררכיה שבין השלושה וקבע שככל שבאים לגזור את דינו של אדם בעל מעמד היררכי גבוה יותר בהתארגנות פשיעה זו, כך יש להרים את רף הענישה. את פירמידת הפשיעה במקרה דנן שרטט בית המשפט מלמעלה למטה כדלקמן:

  • ראש הארגון - מתכנן העבירות והמשלח העיקרי של מבצעי העבירות, רפי אוחנה.
  • סגן ראש הארגון – משה אוחנה.
  • קצין המבצעים – המוציא לפועל והמבצע של העבירות, שלום שטרית.

<

  • על ראש ארגון הפשיעה רפי אוחנה נגזרו מאסר עולם בשל רצח חיים שאבו, 20 שנות מאסר בשל הריגת תומר שבת, 20 שנות מאסר בשל הניסיון לרצוח את זריהן, 16 שנות מאסר בשל הניסיון לרצוח את שלום דומרני, 6 שנות מאסר בשל פציעתו של בן אמו.

  • על סגן ראש ארגון הפשיעה משה אוחנה נגזרו מאסר עולם בשל רצח חיים שאבו, 10 שנות מאסר בשל הריגת תומר שבת, 5 שנות מאסר בשל הסיוע בניסיון לרצוח את שלום דומרני, 2.5 שנות מאסר בשל סיוע לפגיעה בבן אמו.

  • על קצין המבצעים שלום שטרית נגזרו מאסר עולם בשל רצח חיים שאבו, 12 שנות מאסר בשל שותפותו הפיזית בהריגת תומר שבת, 15 שנות מאסר בשל הניסיון לרצוח את זריהן, 10 שנות מאסר בשל הניסיון לרצוח את דומרני ו-5 שנות מאסר בשל הפגיעה בבן אמו.

"עונש" למשטרה

לאקונית, נראה היה שבית המשפט קבע כי השלושה יירצו מספר מאסרים מצטרפים, בזה אחר זה. אולם אז בא ה"ספין". מתברר כי במהלך המשפט התגלו מחדלי חקירה חמורים ( חקירה שלא כדין). בהנמקות גזר הדין כתבו השופטים כי למרות שמקובל על-פי הפסיקה לקבל ראיה אף אם הושגה שלא כדין, מכל מקום, כאשר הושגה ראיה שלא כדין – יש מקום להקל בעונש.

בשל מחדלי החקירה החליט הרכב השופטים כי יש לספק לנאשמים "הגנה מן הצדק" – הקלה בעניינם בשל העובדה שההליך נגדם נוהל שלא כדין – וראוי לא לגזור עליהם עונשי מאסר מצטברים אלא חופפים בלבד.

משכך קבע ביהמ"ש כי מלבד מאסר העולם אותו ירצו השלושה בפועל, למעט את עונש המאסר בגין הריגת האזרח התמים שבת, לא יירצו השלושה את שאר עונשי המאסר בשל העברות האחרות.

הקלה משמעותית זאת בעונש היא למעשה קריאה לעבר המשטרה, קריאה האומרת : "חקרו כדין ולא, תמצאו את נחקריכם זוכים בדין!" מדברי השופטים:

"כזכור, למרות מחדלי חקירה חמורים, כפי שקבענו בהכרעת הדין, וחרף המילים הקשות שהשתמשנו בהן כדי להוקיע את מחדלי החקירה, מצאנו כי לא יהיה זה מידתי להורות על זיכוי הנאשמים עוד בטרם יבחנו הראיות לגופן, ולכן אף הזהרנו עצמנו בבחינת הראיות, והחמרנו עם דרישות החיזוק שנזקקו לעדות סנקר. לאחר בחינת הראיות, כאשר קבענו כי הוכח כי הנאשמים ביצעו את המעשים שיוחסו להם בכתב האישום, מצאנו כי אין מקום לזכותם משום מחדלי החקירה, חרף חומרתם של מחדלים אלה. יחד עם זאת, בשלב גזירת הדין אין להתעלם כליל מהטענה של ההגנה מן הצדק, וכפי שסבר כב' השופט מלצר בע"פ 10715/08 ישראל אשר ולס נ' מ"י (לא פורסם) מיום 1.9.09, בנסיבות כאלה יש בפגמים שנתגלו בחקירה כדי להביא להקלה מסוימת בעונש. לפיכך, פסק כי מן הראוי להפחית במעט בעונש מחמת ההגנה מן הצדק, ולא מהטעמים הנוגעים לעבירה שבה הורשע המערער. דעה זו היא אומנם דעת מיעוט שלא נתקבלה על דעת רוב השופטים- אך בענייננו, בכל הכבוד הראוי, מן הראוי לאמצה, בנסיבות העניין שבפנינו".

תוצאות ההליך

  • על רפי אוחנה נגזרו מאסר עולם ועוד 20 שנות מאסר לריצוי בפועל בשל עבירת הריגה
  • על משה אוחנה נגזרו מאסר עולם ועוד 10 שנו מאסר לריצוי בפועל בשל עבירת הריגה
  • על שלום שטרית נגזרו מאסר עולם ועוד 12 שנות מאסר לריצוי בפועל בשל עבירת הריגה

תאריך:  01/12/2009   |   עודכן:  01/12/2009
מאיר הילזנרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המחוזי הקל ענשם של האחים אוחנה בשל מחדלי חקירה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ע.ג2
4/12/09 00:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר 23 שנות מאסר על הנאשם שירה לעבר אשתו וזוג ידידיה, מה שהוביל למותו של הידיד( ב', 30.11.2009). לדברי השופטים, אברהם טל, ד"ר אחיקם סטולר ורות לורך, למרות שמדובר בהריגה, ולא ברצח, יש להחמיר עם הנאשם. "צריך להעביר מסר מרתיע".
30/11/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר (30.11.2009)על הנאשם שירה לעבר אשתו וזוג ידידיה, מה שהוביל למותו של הידיד, 23 שנות מאסר. לדברי השופטים, אברהם טל, ד"ר אחיקם סטולר ורות לורך, למרות שמדובר בהריגה יש להחמיר. "צריך להעביר מסר מרתיע".
30/11/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
הנאשם, ששמו נאסר לפרסום, התגורר ועבד בישיבה במרכז הארץ. בסמוך לישיבה התגוררו שני אחים, האחד בן אחת עשרה. השני בן חמש עשרה.
29/11/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה את ערעורם שני רופאים שהתרשלו בהעברת מידע הנוגע למנותחת במצב סכנה. רישיונם יישלל לחודשיים.
29/11/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
בית משפט השלום בירושלים קבע כי הנאשם שטורטר משפטית שבע שנים משום שהפרקליטות הגישה נגדו כתבי אישום ונסוגה מהם וחוזר חלילה, רשאי לעיין בחומר המצוי בידי הפרקליטות.
24/11/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il