|
רכב עצמאי [צילום: סת ווניג/AP]
|
|
|
|
|
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מסדיר את החקיקה באופן שיאפשר עריכת ניסויים ברכב עצמאי (המכונה רכב אוטונומי) באופן המדמה מתווה הפעלה מסחרי, ומפיץ (יום ד', 19.8.20) תזכיר חוק בנושא להערות ציבור.
בשנים האחרונות מתקדם בכל העולם פיתוחו של רכב עצמאי, שמסוגל לערוך נסיעות בדרך, כשבמקום הנהג ישנה מערכת נהיגה עצמאית המשלבת רכיבי חומרה ותוכנה שמאפשרים לה את השליטה על הרכב, ומערכת זו מבצעת את פעולות הנהיגה של הרכב על סמך נתונים הנאספים על-ידי חיישנים ואמצעים נוספים, ומעובדים בטכנולוגיה של בינה מלאכותית.
מדינת ישראל נמצאת בחזית הפיתוח האמור וכיום ישנן מספר חברות, ישראליות וזרות, העורכות בה ניסויים של נסיעות של רכב עצמאי. בניסויים אלה מערכת הנהיגה העצמאית נוהגת את הרכב אך מצוי בו נהג ניסוי, שתפקידו להשתלט על הרכב במקרה חרום, ובמסגרת זו, אין ברכב העצמאי נוסעים. ניסויים אלה מתקיימים על-פי אישור שנותן המפקח הארצי על התעבורה.
על-פי החלטת הממשלה מינואר 2017, מדינת ישראל מעוניינת להיות מדינה מובילה בתחום, ותזכיר החוק נועד להסדיר את שלב המעבר מניסויים בכלי רכב עצמאיים עם נהג בטיחות לנסיעות נסיוניות ברכב עצמאי ללא נהג כלל, ואף במסגרת של הסעת נוסעים בשכר או שלא בשכר, ובדרכים ציבוריות, באמצעות מגוון פתרונות טכנולוגיים להפעלת כלי רכב עצמאיים.
לצד ניסויים אלה, מוצע ליצור תשתית חוקית לניסויים בכלי רכב מתקדמים פחות, שמבצעים רק חלק ממטלות הנהיגה באמצעות מערכות עצמאיות, כאשר מצוי בהן נהג שיבצע את היתר.
בתזכיר מוצע להקים ועדה מייעצת שבראשה יעמוד מנכ"ל המשרד וחבריה יהיו נציגי משרד התחבורה, המשטרה, מנהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה, הרשות לחדשנות, משרד המשפטים ונציגי ציבור. תפקידה של הוועדה יהיה להיות מוקד ידע בנושא הרכב העצמאי, מהארץ ומהעולם, ועל סמך הידע הזה להכין דוחות ולייעץ לשר בנושא הרכב העצמאי. תקנות שיסדירו את הניסויים ברכב עצמאי, ייקבעו בהתייעצות עם הוועדה.
הצעת החוק אינה מתיימרת להסדיר באופן מלא רכב עצמאי, משום שישנם עניינים הנמצאים בבחינה, אלא להציג את התפיסה העקרונית של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לגבי המשך קידום ההתפתחות של הרכב העצמאי בארץ.