|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

פרדוקס הקורונה

אמון נמוך בממשלה; לצד מוכנות לבצע הנחיותיה

נתונים מיוחדים של מחקר אורך ונתוני קורונה עדכניים שנערך באוניברסיטת חיפה: כ-70% מהציבור חושבים שביצועי הממשלה בהתמודדות עם הקורונה לא טובים; כ-80% חושבים שניהול היציאה מהסגר לא טופל באופן יעיל; 68% חושבים שמעורבות ראש הממשלה הייתה לא מועילה - ועדיין למעלה מ-80% ימלאו את הנחיות הממשלה ויהיו מוכנים לשלם קנסות
26/08/2020  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
[צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

פרדוקס הקורונה בישראל: ירידה חדה באמון ובהערכת ביצועי הממשלה בעת משבר הקורונה אך מוכנות מרשימה לציית ולשתף פעולה עם מדיניותה, כך עולה ממחקר אורך בנושאי חרום בסיוע מרכז הידע לחרום ומשרד המדע. מהנתונים עולה כי בעוד מעל ל-70% מהציבור נתנו הערכה נמוכה לביצועי הממשלה בנושא המאבק בקורונה וכ-80% חשבו שניהול היציאה מהסגר לא היה יעיל, עדיין 80% ענו כי הם מוכנים לנהוג על-פי הנחיות הממשלה. "הציבור הישראלי מוכן להתאמץ ולתרום אבל לא חושב שהממשלה ומדיניותה ראויים לאמון. ייתכן שבשלב זה הפחד מהנגיף גדול עדיין מהפחד מהממשלה. יכול להיות שקיים חשש שאם הציבור לא יציית המצב יהיה גרוע יותר. אולם בהחלט ייתכן כי אם מגמת העלייה בחוסר האמון תימשך, הנכונות לציית ולשתף פעולה תרד", אמרו החוקרים.

בעקבות התפרצות נגיף הקורונה וההשלכות הרבות על הציבור כתוצאה מהתפשטותו, ביקשו דיקן הפקולטה למדעי החברה הפרופסור ערן ויגודה-גדות, הפרופסור שלמה מזרחי והד"ר ניסים כהן מהמחלקה למנהל ומדיניות ציבורית בבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה לבחון סוגיות של אמון, שביעות רצון, הערכת ביצועי הגופים המטפלים במשבר, כמו גם עמדות של הציבור לגבי דרכי ההתמודדות הנכונות עם המשבר, ומוכנותו לקחת חלק פעיל בהתמודדות כזאת. המחקר נערך בסיוע מרכז הידע לחירום ומשרד המדע ובו השתתפו בסוף מרץ-תחילת אפריל-679 נשאלים, באמצע אפריל - 291 נשאלים, ובמחקר הגל השני (יולי 2020) השתתפו 813 משיבים. בכל המחקרים המדגם מייצג וכולל גם ייצוג של קבוצות מיעוט בחברה הישראלית. כל הנתונים שידווחו להלן הינם על סקלה של 1-6 כאשר 1 מייצג הערכה נמוכה מאוד ו- 6 מייצג הערכה גבוהה מאוד.

כאמור, המגמה המרכזית עליה מצביעים החוקרים היא הפער בין הירידה באמון הציבור וציונים נמוכים להתמודדות הממשלה עם משבר הקורונה, אל מול ציונים גבוהים ומוכנות גבוהה לציית לממשלה. נתונים אלו חוצים סקטורים ומאפיינים דמוגרפיים וכלכליים.

כך לדוגמה, בשיא הגל הראשון (אפריל 2020) עמד הציון הממוצע לגבי היעילות והאפקטיביות של פעולות הממשלה אל מול המשבר על 3.3, ציון שירד על לממוצע של 2.69 כעבור כשלושה חודשים ביולי 2020. האמון במשרד הבריאות ירד מרמת אמון של 3.54 בחודש אפריל לרמה של 2.98 ביולי ואפילו האמון בשב"כ ירד מרמה ממוצעת של 4.89 באפריל לרמה ממוצעת של 4.32 ביולי.

בסך-הכל, רמות האמון בממשלה ובגורמי הממשלה לאור ההתמודדות שלהם עם משבר הקורונה נמוכות מאוד בחודש יולי 2020. רק כ-26% מביעים אמון (אמון די רב, אמון רב ואמון רב מאוד; המדדים 4-6 במדד) בראש הממשלה לעומת כ-74% שמביעים אמון מועט (אמון די מועט, אמון מועט ואמון מועט מאוד; המדדים 1-3 במדד) וכ-68% לא הסכימו עם הטענה כי המעורבות האישית של ראש הממשלה הייתה מועילה ואמינה (המדדים 1-3). כ-17.5% מביעים אמון בכנסת (מדדים 4-6) לעומת 82.5% שמביעים אמון מועט (מדדים 1-3). 36% מביעים אמון במשרד הבריאות לעומת 64% שמביעים בו אמון מועט.

כ-73% חשו שהמענה השלטוני לא היה יעיל ומוצלח ואותו אחוז חשבו שהפתרונות שסיפקה הממשלה לא היו טובים. כ-80% חשבו שניהול היציאה מהסגר לא היה שיטתי ויעיל.

לדברי החוקרים, ניתן היה לשער כי מדדי האמון ושביעות הרצון הנמוכים יעידו על חוסר רצון למלא אחר הוראות והנחיות הממשלה. אולם בפועל נמצא כי מוכנות זו גבוהה. כך, 83% ענו כי הם מסכימים לנהוג על-פי הנחיות הממשלה (די מסכים, מסכים ומסכים מאוד; המדדים 6-4 במדד) לעומת 17% שענו כי אינם מסכימים לפעול על-פי הנחיות הממשלה (די לא מסכים, לא מסכים וכלל לא מסכים; המדדים 3-1 במדד). כ-73% אמרו כי הם מסכימים לקבל כנס כספי אם לא ימלאו אחר ההנחיות (מדדים 6-4) בהשוואה ל-27% שלא הסכימו (מדדים 3-1). "היוצא מהכלל בהיבט זה הוא המוכנות להירתמות אקטיבית. כלומר, כששאלנו האם הציבור יהיה מוכן לשלם מיסים או היטלים ייעודים להתמודדות עם הקורונה, 66% מהציבור סירב לכך", אמרו החוקרים.

ומה חושב הציבור לגבי הדרכים להתמודד עם המגפה? באופן אולי מפתיע, כשני שלישים מהציבור מסכימים עם הטענה כי הטלת סגר הכרחית להתמודדות עם הקורונה - לעומת שליש שלא מסכים עם טענה זו. כ-91% מהציבור חושבים כי זוהי אחריות הממשלה לשלם למי שאיבד את פרנסתו בעקבות המגיפה. החוקרים מצביעים על חשיבות הבנת מגמות עיקריות בקרב הציבור כאמצעי הכרחי לקבלת החלטות מבוססת נתונים.

תאריך:  26/08/2020   |   עודכן:  26/08/2020
עידן יוסף
+הוארכה תקופת העבירות המנהליות בעניין הפרת בידוד ואי עטיית מסיכה
16:06 26/08/20  |  
מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק לתיקון פקודת בריאות העם (מס' 34), התש"ף-2020, המתייחסת לעבירות מנהליות בתקופת הקורונה, אשר תוקפן אמור היה לפוג בסוף החודש. בקריאה שלישית תמכו בהצעה 30 חברי כנסת מול 14 שהתנגדו.

הצעת החוק קובעת עבירות מנהליות לחייבים בשהייה בבידוד, בגין הפרת חובת בידוד, דיווח על בידוד למשרד הבריאות ואיסור נסיעה בתחבורה ציבורית. וכן עבירת הפרת חובת עטיית מסיכה לכלל הציבור.

על-פי הצעת החוק, עבירה על הפרת חובת בידוד, או הפרת איסור נסיעה בתחבורה ציבורית לחייב בבידוד, דינה קנס בסך 5,000 שקל. עבירה בגין אי-דיווח על בידוד למשרד הבריאות, דינה קנס בסך 3,000 שקל. עבירת הפרת חובת עטיית מסיכה (לכלל הציבור), דינה קנס בסך 500 שקל.

הצעת החוק מסמיכה את הגורמים המוסמכים לפקח ולאכוף את העבירות. ההצעה מסמיכה את המשטרה, מפקחים מוסמכים מטעם משרדי הממשלה. ולגבי עטיית מסיכה, גם פקחים עירוניים.

כמו"כ, ההצעה מסדירה את אופן ההסתייעות של חוקרים אפידמיולוגיים בגורמים מסייעים. המסייעים יעברו הכשרה מתאימה על-מנת להתגבר על החוסר בכוח אדם מיומן בביצוע החקירות. הוועדה הקפידה לשמור על האבחנה בין החוקר המוסמך, למסיע.

בשל פקיעת תוקף החוק ביום 31 באוגוסט 2020, הוחלט לפצל את הצעת החוק, ולאשר חלק מההצעה שהדיון בו בוועדה הסתיים בקריאה שנייה ושלישית. ועדת העבודה והרווחה תמשיך לדון בחלק הנותר של הצעת החוק.
+משבוע הבא: יוכפל מספר התיירים ליוון
14:55 26/08/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
מספר התיירים שיורשו לבקר ביוון יעמוד על 1,200 בשבוע ללא כל הגבלות תנועה במדינה  ▪  השרה רגב הנחתה את גורמי התעופה בישראל להיערך להגדלת מספר הנוסעים
(נתב"ג. הישראלים יחזרו לטוס? [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90])
+אוקראינה אוסרת כניסת זרים לשטחה
14:27 26/08/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ההחלטה לאסור זמנית כניסה אינה חלה רק על חסידי ברסלב, אלא על כשבעים מדינות נוספות  ▪  ראש עיריית אומן הביע חשש מפני קריסת המערכת הרפואית בעירו  ▪  מתווה מיקי זוהר שהוצב בניגוד לעמדת גמזו - נפל
(נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי [צילום: AP])
+ניו-יורק תחזור, במיליון אחוז
13:05 26/08/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הקומיקאי מגיב על מאמר שדיבר על נטישת ניו-יורק בשל הקורונה: אין תחליף לעיר הזאת ולאנרגיה שלה, והיא תיבנה מחדש בידי מי שלא עזבו אותה
("קח את עצמך בידיים" [צילום: AP])
+רגע לפני שיפתח
12:56 26/08/20  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
אפשר לגשר על הפערים, ניתן להשלים את החומר החסר בניגוד לחללים הרגשיים שנותרו ללא מענה, הבדידות, החרדה, הדאגה מהלא נודע מהבלתי ידוע
(אי ודאות [צילום: בריאן אנדרסון, AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אמון נמוך בממשלה; לצד מוכנות לבצע הנחיותיה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
בשורה משמחת לנופשים בחו"ל: משבוע הבא תוכפל כמו התיירים הישראלים שיורשו לצאת ליוון והיא תעמוד על 1,200 בשבוע, ללא כל הגבלות תנועה במדינה. המתווה החדש צפוי להיכנס לתוקף ביום שלישי (1.9.20) עד יום ג' (15.9.20). עד כה הורשו לצאת 600 ישראלים בשבוע למספר מקומות מוגבל ביוון. ההגעה של התיירים הישראלים תהיה לארבעה יעדים ביוון: אתונה, סלוניקי, כרתים וקורפו ומשם יוכלו הישראלים להמשיך לכל יעד בתוך יוון. הישראלים יהיו מחויבים להציג בדיקת קורונה PCR שלילית בת לכל היותר 72 שעות טרם ההמראה.
26/08/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
ממשלת אוקראינה אסרה זמנית על-כניסת אזרחים שרים לשטחה. בכך עשויה להחסם כניסתם של חסידי ברסלב לקבר רבי נחמן מברסלב בראש-השנה. ההגבלה שהטילה אוקראינה לא חלה רק על ישראל, אלא על כשבעים מדינות נוספות שבהן תחלואה גבוהה מקורונה.
26/08/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
  • הקומיקאי ג'רי סיינפלד, המתגורר עם משפחתו בניו-יורק ושתוכניתו המיתולוגית מתרחשת בעיר, כתב בניו-יורק טיימס מאמר בו הגיב על מאמר של אדם שהודיע שנטש את ניו-יורק. המאמר נכתב בגוף ראשון וכך מובאים כאן עיקריו.

26/08/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רגע לפני שיפתחו שערי גני הילדים ובתי הספר, רגע לפני שיפתחו מסכי המחשב והזום יזרום שוב בביתנו, רגע לפני שארגוני המורים יפתחו בקרב התרנגולים או התרנגולות המסורתיים, רגע לפני הצלצול הראשון, איומי הארגונים, הטחות משרד האוצר במשרד החינוך, חשוב לאטום אוזניים משמוע את רעשי הרקע, לסלק את מסך הערפל ולראות רק דבר אחד. רק את הילדים, התלמידים, אלו שאבדו בששת החדשים האחרונים והיו לגיר נמחק על לוח בעטיה של מגיפת הקורונה.
יושב-ראש הקואליציה, ח"כ מיקי זוהר, תקף (יום ד', 26.8.20) בראיון לכאן רשת ב את הממונה על הקורונה, פרופסור רוני גמזו, וטען כי "פרופ' גמזו חושב שבוא יכול למנוע את הנסיעות לאומן כמו שהוא חשוב שהוא יכול לעצור את ההפגנות - יש לנו 2,000 חולים ביום גם בלי טיסות לאומן". "ח"כ זוהר הוסיף: "גמזו לא טיפל בהפגנות בבלפור כי הוא חושש מהתקשורת, עכשיו הוא צריך להבין שהטיסות לאומן יקרו וכדאי שיתחיל להיערך לזה".
26/08/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il