בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
עם מותה של הסופרת נעמי פרנקל, איבדנו מופת של חשיבה עצמאית, דבקות באמת הפנימית ועמידה מול הלחץ החברתי של חוגי "הצודקים והנאורים"
|
הליכה לאור עקרונותיה הובילה לנידוייה [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
|
|
|
באשר לנעמי שמר, השמאל לא יכול היה להפסיד את יצירתה, ולכן ויתר לה על המרת דעותיה חזרה שמאלה ו"התיר" לה להמשיך להחזיק בדעותיה הלאומיות – אך ללא הכרזות פומביות וללא פעילות למען המתנחלים. מה רע בשיר על תות-שדה ברמת-השרון? חייבים דווקא לשיר שירים המעודדים רגשות לאומיים? | |
|
|
|
|
לפני כחמש שנים, כשנפטרה נעמי שמר, דובר רבות על הרדיפה, ההחרמה והדיכוי שלהם "זכתה" מצד קובעי טעם הקהל, היושבים על ה"שאלטר" של השמעת השירים בתקשורת, המבקרים, הבוהמה וכל סביבתה התל אביבית. כל אלה "הוציאו חוזה" עליה ועל יצירתה, מאז שהעזה להביע דעות המנוגדות לאלו של "הסובייט" הישראלי. בשבוע שבו נפטרה נעמי שמר, הלך לעולמו זמר בעל סגנון מיוחד במינו - אריק לביא, שבניגוד לנעמי שמר, תפס את "כללי המשחק", ולאחר ששר "שוב לא נלך רחל מני שדמות בית-לחם", "כי לך הארץ הזו האחת", ואף העז להזכיר באחד משיריו את הרי גוש-עציון, התיישר לפי התכתיב, ופרט להופעה אחת בקריית-ארבע ביום העצמאות ב-1999, כמעט שלא חרג ממנו. יומיים לפני שעמד להתראיין ל עיתון "בשבע", התקשר לביא אל הכתבת וביטל את הראיון, בהסבירו כי הוא תומך במפעל ההתיישבות ואוהד את הציבור הדתי-לאומי, אך אינו מעוניין להיות מזוהה פוליטית, שכן ככה זה "אצלם", והוא אינו מעוניין לחוות את מה שעבר על אמנים ש"דיברו". הראיון בוטל בשל החשש שעצם המגע עם עיתון דתי-לאומי עלול "לסמן" אותו. נעמי פרנקל ייצגה רוח אחרת. היא הייתה סופרת מוערכת, הנטועה עמוק בלב הממסד הספרותי והשלטוני הישראלי ומקורבת לראשי השלטון של מפלגת העבודה לדורותיהם - לוי אשכול, יצחק רבין, שמעון פרס, וכן לסופרים, משוררים ושועי ארץ. כבר בעבר ניתן היה להבחין באופיה העצמאי הבלתי מתפשר, בהתעקשותה על האמת שלה, אפילו כשיתר העולם חושב ההיפך. מעולם לא נכנעה ללחץ החברתי, גם כשבקיבוץ שבו התגוררה, בית-אלפא, התנגדו למנהג שלה ושל בעלה הראשון, ישראל רוזנצווייג, להסתגר ביום הכיפורים בחדרם, לצום ולהתפלל. כל מה שנותר לחברים לעשות נגד הסקנדל היה להוקיע אותם בשיחת קיבוץ זעופה. בשנים שלאחר מלחמת יום הכיפורים, כשהייתה עדה לשקיעה הערכית של החברה התל אביבית, וכבר התקשתה לנשום את האוויר מסביבה, יצרה קשר עם המתנחלים והרגישה שמצאה שם בדיוק את הדבר שאליו שאפה - את הרוח הציונית החלוצית של פעם, אך בגירסה משופרת, שאינה מתנגשת עם הדת והמסורת, אלא משולבת בה ונובעת ממנה. גודל התפעלותה הוביל אותה לצעד נועז: היא קטעה באחת את הקשר אל עולמה וסביבתה והחליפה את החיים המלאים והנעימים במרכז בחיים חדשים במקום נידח, שלתחושתה היה מרכז העניינים האמיתי: חברון.
|
"הלכה לחפש השראה אצל יהדות הפוגרומים"
|
|
|
הספר שנגדם עקב פטירתה
|
|
|
|
כחברה מן המניין ב"מאפיה הימנית", זכתה נעמי לטעום גם את טעמו של מארב תקשורתי. כשהוזמנה ביום 20.11.98 לאולפן התוכנית "מהיום למחר" בערוץ 1, לרגל צאתו לאור של ספרה "ברקאי", הוטמן לה "מטען צד" בדמותו של איש שמאל קיצוני, שתקף אותה על דעותיה, בגיבויו המלא של "המראיין", גיל סדן – דיון ספרותי לפי מיטב מורשת סטלין. | |
|
|
|
מסכת הנידוי והביזוי שעברה מצד חבריה בשמאל, ממחישה היטב ממה פחד כל כך אריק לביא. אשה מעמודי התווך של קיבוץ ניר-דוד התרתה בה: "אם את עוברת לקריית ארבע, את מבינה שאת מנתקת את הקשרים עם החברה". פרופ' מיכאל הרסגור התבטא בידיעות אחרונות משנת 1990, כי: "חבל על נעמי, סופרת כשרונית, אבל היא עוד עשויה להתרפא". עיתונאי מעריב באותה תקופה, משה דור, אמר כי דעותיה מבחילות אותו. ואילו שלמה שבא, סופר חובבן שהיה מיודד איתה, אמר לה: "הרסת את מדינת ישראל שלי". הגדיל לעשות המשורר נתן זך, שהיה מבאי ביתה ומן הסועדים על שולחנה, אשר שנים אחדות קודם לכן כתב ב"העולם הזה", כי "נעמי פרנקל היא הסופרת הישראלית הטובה ביותר". עם המעבר שלה את הקו הירוק, שינה את דעותיו הספרותיות, וכעת קבע: "ידוע כי נעמי מעולם לא הייתה חכמה כל כך... לא אתייחס אליה". לאחר שצירף אותה ל"מאפיה הימנית", הודיע ששיריו לא יופיעו בספר אחד עם יצירותיה. והצטרף אליו כתב "על המשמר", לוי מורב, שכתב: "איזה רגישות יש לסופרת הגאה לפרוש כנפיים בלב המדמנה... איזה עיוורון וקהות חושים צריכה אשה שעלתה מגרמניה כדי לקבל השראה אצל המתנחלים... הלכה לחפש השראה אצל יהדות הטנק והתותח, יהדות הפוגרומים, האש והברזל". חלק מאבירי מחנה השלום הואילו למלא את זמנה בהטרדות טלפוניות, קללות ואיומים. רקטור אוניברסיטה ירושלמית כתב לה: "בעלך (הראשון) מתהפך בקברו לנוכח הצטרפותך לפשיסטים". וסופר ידוע אמר לה: "למה את עושה לנו את זה? אינך מבינה מה את עושה? את עוברת אל הפשיסטים האלה". כחברה מן המניין ב"מאפיה הימנית", זכתה נעמי לטעום גם את טעמו של מארב תקשורתי. כשהוזמנה ביום 20.11.98 לאולפן התוכנית "מהיום למחר" בערוץ 1, לרגל צאתו לאור של ספרה "ברקאי", הוטמן לה "מטען צד" בדמותו של איש שמאל קיצוני, שתקף אותה על דעותיה, בגיבויו המלא של "המראיין", גיל סדן – דיון ספרותי לפי מיטב מורשת סטלין. לאחר ההרעשה הארטילרית הזו נשתררה דממה. האשה – שהייתה מוזמנת יומם ולילה לאירועים חברתיים וספרותיים, הרצאות, וביקורים – זכתה להתעלמות. הכל נקטע בבת-אחת. אם ניתן היה לצפות, כי סופרת בקנה מידה כזה תהיה מועמדת טבעית לקבלת פרס ישראל לספרות, בא ראש הוועדה הממליצה על מקבלי הפרס, פרופסור לספרות, ואמר למאיר בן-גור, בעלה, כי "כל עוד יש לי מה לומר בוועדה, היא לא תקבל את הפרס לאחר שהלכה לקריית ארבע". אומנם אותו פרופסור כבר אינו עומד בראש הוועדה, אך לממשיכיו יש עדיין "מה לומר": הבחירה בטיפוסים דוגמת "מר גסות הרוח" יגאל תומרקין, או תסריטאי השוליים הקיצוני ג'אד נאמן, היא אמירה ברורה למדי. באשר לנעמי שמר, קרב האיתנים שהתחולל בינה לבין התמנון הזה נסתיים בתיק"ו. השמאל לא יכול היה להפסיד את יצירתה, ולכן ויתר לה באופן חסר תקדים על המרת דעותיה חזרה שמאלה ו"התיר" לה להמשיך להחזיק בדעותיה הלאומיות – אך בשקט, ללא הכרזות פומביות וללא פעילות למען ארץ ישראל והמתנחלים. מה רע בשיר על תות-שדה ברמת-השרון? חייבים דווקא לשיר שירים המעודדים רגשות לאומיים? כך התרצו החברים, איפשרו לה לקבל את פרס ישראל ולהשמיע את שיריה ברדיו. לנעמי השנייה, נעמי פרנקל, הם לא ויתרו, כי עצם מגוריה מעבר לקו הירוק לא עבר את סף המינימום מבחינתם. היא מצידה נפגעה קשות, אך מעולם לא שקלה לחזור בה ובירכה יום יום את החלטתה לעשות את הצעד המתנחלי. הפגיעה בה עוררה אצלה שנאה מרה כלפי חבורת ה"קוזה נוסטרה" הזו וכל מה שהם מייצגים. ספריה שנכתבו בתקופה שלאחר השינוי עסקו בחברון ובתולדות העם היהודי, הנושא שריתק אותה ושעליו דיברה ללא הרף. על הספר הבא שהיה בכוונתה לכתוב סיפרה לי כמה פעמים: הוא היה אמור לספר את סיפור תחילתה של המדינה, על-רקע הכיעור הסיאוב שפשו כבר אז בשלטון השמאל – הסזון, השנאה הפנימית, השחיתות וחטיפת ילדי תימן. איש לא התאים יותר ממנה לכתוב על כך, כי היא ראתה את הכל מבפנים ובזמן אמת. למזלם הגדול של מתנגדיה, כוחותיה כלו לפני שהספיקה לסגור איתם את החשבון ההיסטורי הזה. יכולתם של אנשי זדון לבצע את זממם נובעת מחוסר המעש, מן השתיקה ומחשבון הכדאיות של אנשים טובים. נעמי פרנקל אינה נכנסת לקטגוריה הזו. היא מעולם לא שתקה, לא ביטלה את רצונותיה ולא השתיקה את האמת שלה. תמיד הייתה מופת של עוצמה, עוז רוח ומחשבה עצמאית.
|
|
|
בעז העצני הוא מהנדס מכונות ופובליציסט
|
|
תאריך:
|
04/12/2009
|
|
|
עודכן:
|
13/02/2012
|
|
בעז העצני
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
קורןנאוה טבריה
|
5/12/09 02:34
|
|
|
|
מהילדים האבודים
|
5/12/09 10:48
|
|
2
|
|
מהילדים האבודים
|
5/12/09 09:13
|
|
3
|
|
מ.אלקרייאף
|
5/12/09 10:24
|
|
4
|
|
בבולשביזם הישראלי
|
5/12/09 10:25
|
|
5
|
|
שזה הכי אנטישמי
|
5/12/09 11:01
|
|
6
|
|
משה, עורך-דין
|
5/12/09 22:48
|
|
7
|
|
דני בז
|
6/12/09 17:15
|
|
|
|
מהילדים האבודים
|
7/12/09 06:35
|
|
8
|
|
דני בז
|
7/12/09 17:08
|
|
שני הכובעים שחובש היועץ המשפטי לממשלה בישראל - פרקליט הממשלה וראש התביעה הכללית - הם חריג בנוף המשפטי הבינלאומי. אפילו באנגליה, שהביאה לעולם את כפל התפקידים, הוא אינו קיים עוד. אין זה, כמובן, החריג הישראלי היחיד בנוף המשפטי העולמי: גם שיטת הוותק, שעל פיה השופט הוותיק ביותר בבית המשפט העליון מתמנה אוטומטית לנשיאו, היא במידה רבה "פטנט" כחול-לבן.
|
|
|
פעם היו הבדאים והשקרנים מושא לסאטירה, בדיחה, לעתים גם לעג, כפי שנעשה במחזה "בילי בדאי" מסוף שנות ה-50' ( Billy Liar ), שהופק לסרט מופת ב-1963 בבימויו של ג'ון שלזינג'ר ובכיכובו של תום קורטני.
|
|
|
כשבמדינת ישראל מדברים על רצח, חושבים לרוב על רצח בהקשר מדיני- פוליטי, כמו לדוגמה הרציחות אשר חס וחלילה עלולות להתרחש פה בעקבות עסקת שליט ושחרור המחבלים. כשחושבים בישראל על רצח, חושבים על העתירות האינסופיות שיגיש ודאי הרוצח לבית המשפט, ולעיסוק האובססיבי ברוצח [ראה ערך יגאל עמיר וחיבתו לסיקור תקשורתי, תוך שכלי התקשורת משתפים לא פעם פעולה].
|
|
|
|
|
|
היזהרו בין התאריכים 5.12-4.12. כוכב מארס במנעד לסאטורן וכוכב נפטון במנעד לסרס. הראשון קשור לבריאות והשני עלול להביא לזיהומים באוכל או באספקת מזון, להרעלת מזון או לבחירה בשינוי הרגלי אכילה בלי לקבל ייעוץ אישי.
|
|
|
|