|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
מפגן מחאה בבלפור [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90] קניון הדר. סגור [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

צוות המחקר ליציאה מן הסגר:

"לא לתת הקלות לפני 25 באוקטובר"

חוקרים מזהירים כי יש לחכות מרווח ביטחון של עוד כשבוע נוסף בפתיחת המשק והחזרה ללימודים, משום שאת אפקט סוכות ושמחת תורה נדע לראשונה רק בסביבות יום שלישי הבא פרופ' שורץ: "הרצון של הקבוצה המובילה, לחזור לשיטת הרמזור, מונע להערכתי לא-מעט מהרצון שלהם להוכיח שהם 'צדקו למרות זאת' בדומה למלחמת יום כיפור"
12/10/2020  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות

הפרופסור דב שורץ מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, שעומד מתחילת מגפת הקורונה בראש צוות מומחים רב תחומי ורב מוסדי, הוציא בחודש יוני דוח מסכם מקיף בו נותח הגל הראשון של הקורונה (בחודשים מרס-מאי) ממגוון זוויות. היום הוא מזהיר, לקראת דיוני הקבינט בנוגע לתוכנית היציאה: "אסור להיחפז בהקלות כבר ביום ראשון ה-18 באוקטובר, ומוטב להמתין לפחות חמישה ימים נוספים, כדי לצבור מספיק נתונים מהימנים לגבי השפעת ימי החגים".

הצוות שבראשו עומד שורץ עוסק כעת במספר נרחב של נושאים הקשורים לתוכנית היציאה, ועמדת הצוות תתפרסם בשבוע הקרוב. אולם לאור דיון הקבינט ביום שלישי מבקש הפרופסור להצביע כבר כעת על שלוש נקודות קריטיות לתוכנית היציאה ומועדה:

להסכמה הרחבה המסתמנת בקרב מכיני התוכנית על הצעד הראשון (פתיחת חנויות ומשרדים שבהם יש תנועה דלה של אזרחים וחזרה של ילדי הגנים וכיתות א'-ד' ללימודים במשטר קפסולות, כבר ביום ראשון הבא, ה-18.10) יש סכנה של התפשרות על מכנה משותף נמוך מהנדרש.

לחברים לא מעטים בצוות נראה שיש לחכות מרווח ביטחון של עוד כשבוע נוסף בפתיחת המשק והחזרה ללימודים, משום שאת אפקט סוכות ושמחת תורה נדע לראשונה רק בסביבות יום שלישי הבא, ה-20.10. יציאה מוקדמת "כי ירדנו לסביבות ה-2,000 נדבקים" עלולה להתברר ימים בודדים אחר כך כ"פטה מורגנה" מתעתעת, ובכך לייצר בוקה ומבולקה בציבור ובמשק. שורץ: "מאחר שמספרי התחלואה מתייצבים רק בימי שלישי-רביעי-חמישי בכל שבוע אנו ממליצים לקבוע את תאריך המוקדם ביותר שבו ניתן יהיה לבצע את הפעימה הראשונה של פתיחת המשק והלימודים כיום ראשון ה-25.10".

הוא גורז כי אין להעלות על הדעת להפסיק להשתמש באמצעי הסגר, גם אם חלקי בלבד, ולחזור לעגל הזהב של הרמזור, כלשונו, שבשום מקום בעולם לא עבד ולא יכול לעבוד במצב של כ-2,000 נדבקים. "הרצון של הקבוצה המובילה, לחזור לשיטת הרמזור, מונע להערכתי לא-מעט מהרצון שלהם להוכיח שהם 'צדקו למרות זאת', בדמיון מדהים ומפחיד לרצונו של אלוף אברהם אדם (ברן) לכבוש את העיר סואץ, לאור כישלונו במתקפת הנגב ב-8 באוקטובר 1973.

"אין לנו גם מספיק ביטחון על כך שחזרת ילדי הגנים וכיתות א'-ד', בסביבה של 2,000 נדבקים, איננה חובקת בתוכה סכנה להתפרצות מחודשת של המגפה. להפך: הניתוח שעשינו בצוות ושיפורסם השבוע, מצביע על כך שבתקופה הקצרה שבין ה-3.5 ל-14.5, שבה חזרו ילדי הגנים וילדי כיתות א'-ג' ללימודים בקפסולות נפרדות, עם מורים נפרדים והסעות נפרדות, וללא תלמידי כיתות ד'-י"ב, נדבקו 59 ילדים ונערים (בגיל 18-0) ופילוג גילי הילדים שנדבקו (ואומתו כנדבקים ב-12 הימים שבין ה-13.5 ל-24.5, עשרה ימים אחרי תקופת הלימודים המדוברת) היה הפוך משמעותית מזה שהיה בתקופות בהן חזרו ללימודים ילדי כל הגילים: גילי 9-0 שחזרו ללימודים (בקפסולות ועם אמצעי זהירות מרביים) היוו 51% מהנדבקים בתקופה 3.5 ל-14.5, פי 3 לערך מה-19% של אותם גילים מבין 271 הילדים והנערים שנדבקו בתקופה שלאחר חזרת כל התלמידים ללימודים (שבוע ההתפרצות בגימנסיה העברית).

"חשוב לציין שב-12 הימים שאחרי ה-13.5 (10 ימים אחרי חזרת תלמידי הגנים וכיתות א'-ג' ללימודים) עלה מקדם ההדבקה R מ-0.4 ב-13.5, ל-0.9 ב-24.5, שלאחריו חלה העלייה התלולה עד למקדם הדבקה של כ-2.0 בתוך ימים אחדים בשל ההתפרצות בגימנסיה העברית - התפרצות שעליה אנחנו משלמים ונשלם שנים רבות (זה יהיה העשור האבוד של החברה הישראלית, ובעיקר של ילדינו ונכדינו, בדומה לעשור האבוד שהיה לאחר מלחמת יום הכיפורים)".

ומסכם פרופ' שורץ: "התחלת היציאה מהסגר (למעט אולי מגבלת ה-1 קילומטר) כבר ב-18.10 אסור שלא תביא בחשבון את הסכנות שמניתי לעיל: אי-הוודאות של אפקט חגיגות שמחת תורה; הסכנה הגדולה שיש בחזרה לשיטת הרמזור, כתחליף להמשך פעולות סגר משמעותיות, גם כשמגיעים ל-2,000 נדבקים ואפילו ל-1,000; והתחלואה שאורבת גם בקרב הילדים הקטנים (בגילי 10-0), במיוחד במצב שהתחלואה הכוללת היא בתחום של 2,000-1,000 נדבקים ביום".


פרופ' שורץ, מי שהיה המדען הראשי של הקריה למחקר גרעיני נגב והוועדה לאנרגיה אטומית, המליץ כבר מתחילת חודש יולי על הטלת סגר בן שלושה שבועות במטרה להקטין את מספר הנדבקים המאומתים מכ-2,000, מספר שהגענו אליו בעקבות התפרצות המגפה בגימנסיה העברית בירושלים ב-26 במאי שקרתה בשל החזרה חסרת האחריות ללימודים של תלמידי בתי הספר ב-17 במאי (על-פי החלטת רה"מ ומנכ"לי משרד רה"מ, החינוך והאוצר ובהתנגדות מנכ"ל משרד הבריאות) ללא אמצעי מיגון ושמירת מרחוק ואף ללא מסכות (שר הבריאות והפרופ' סיגל סדצקי), בחזרה לכמה עשרות נדבקים קודם לכן.

לדבריו, אם הייתה מתקבלת החלטה זו על סגר מוקדם כבר בחודש יולי, ניתן היה להיכנס לתקופת תחילת הלימודים (בתי הספר החרדיים והישיבות ב-21.8 ובתי הספר הממלכתיים ב-1.9), עם מספר נמוך של כמה עשרות נדבקים חדשים ביום ולשמור על רמה זו על-ידי יחידות הבדיקה ותחקור הנדבקים ביחד עם איתור ובידוד המגעים בתוך 48 שעות (קטיעת שרשרות), של משרד הבריאות ופיקוד העורף. במצב זה ניתן היה להיכנס במצב בטוח הרבה יותר לעונת חגי תשרי (10.10-18.9), שבה היו נדרשים בעיקר שמירת מרחק, עטיית מסכה והיגיינה אישית כדי לשמור על מספר הנדבקים הנמוך כ"מחלה כרונית". לאחר מכן ניתן היה להגיע במצב מוכנות טוב הרבה יותר לתקופת הגעת גל השפעת, במחצית השנייה של אוקטובר.

שורץ חוזר ומפנה אצבע מאשימה ברורה לאשמים במחדל זה: "הטעות האדירה של פרופ' גמזו וראשי מערכת הבריאות הייתה בחושבם שניתן יהיה להוריד את מספר הנדבקים מכ-2,000 ביום לכ-200 ללא הפעלת סגר, וזאת בניגוד לעמדתם המפורשת של המומחים, ולניסיון שנצבר בעולם - או כדבריו של פרופ' גמזו בראיון לעיתונות עם היכנסו לתפקיד הממונה: 'אנחנו מנסים לעשות משהו שאף מדינה לא עשתה לפנינו, כי כל מדינה שהיה לה היקף תחלואה רחב, סגרה את המשק... ולמרות זאת אנחנו מנסים לעשות משהו שהוא מיוחד, מורכב, אולי בלתי אפשרי. אני מאמין שנצליח'.

"במקום זה, נותנים לפרופ' גמזו לגבש את תוכנית היציאה מהסגר. האירוניה היא שבעזרת הסגר, אותו אמצעי שמאחר שלא הפעילו אותו 'זכינו' להגיע מ-2,000 ל-9,000 נדבקים ביום הכיפורים - שוב בדמיון מצמרר לאי-הפעלת 'האמצעים המודיעיניים המיוחדים' במלחמת יום הכיפורים, בעקבותיה הודחו ראש אמ"ן, אלוף אלי זעירא וקצינים בכירים של אמ"ן, מתפקידם על-ידי ועדת אגרנט - ועכשיו אותו פרופ' גמזו ביחד עם הפרופ' לוי, הד"ר אלרועי, הפרופ' גרוטו, הפרופ' בליצר והפרופ' מטות מתקשטים בסופ"ש האחרון, בתוצאה המופלאה של הפעלת "אמצעי הפלא" פשוט ומוכח זה (סגר) המביא לירידה מהירה במספר נדבקים ללא קונצים וללא שטיקים. על שישה אלה, שכבר לפני כשבועיים נקראו להניח את המפתחות, כראוי לאנשי מקצוע שקיבלו על עצמם לפתור את הבעיה וטעו בגדול - בדיוק כמו שאלוף שמואל גורודיש הודח מתפקידו כמפקד החזית הדרומית במלחמת יום הכיפורים, בעקבות כישלון מתקפת הנגד ב-8 באוקטובר, ואלוף אודי אדם הודח מתפקידו כמפקד החזית הצפונית במלחמת לבנון השנייה".

"אסור להשלים עם זה" מסיים פרופ' שורץ במשפט בפרפרזה על דברי עמוס הנביא "על שלושה פשעי ראשי מערכת הבריאות ועל ארבעה לא אשיבם".

תאריך:  12/10/2020   |   עודכן:  12/10/2020
עידן יוסף
+VOX POPULI - אנא, תקשיבו לקול ההמון!
13:32 13/10/20  |  רוני מזרחי   |   לרשימה המלאה
מנתונים שפורסמו בימים האחרונים על-ידי הלמ"ס, ובכלל, מתברר כי דווקא שנת ה"פינג פונג" האחרונה התאפיינה בביקושים מוגברים ללא תקדים
("מריחים" את השטח [צילום: איתמר לוין])
+4,512 דוחות בגין הפרות נרשמו ביממה החולפת
12:29 13/10/20  |  מירב ארד
ביממה החולפת (12.10.2020), נרשמו ע״י המשטרה 4,512 דו״חות בגין ההפרות השונות. מרביתם בגין יציאה ממקום מגורים למטרה או פעולה שנאסרה - 2,750 דו"חות, ובהם גם 1,446 דו״חות בגין אי עטית מסיכה, 81 דו"חות בגין הפרות חובת הבידוד, 75 דו״חות בגין הפרות שונות של בתי עסק, וכן 122 דו"חות בגין שהייה במקום שנאסר.
+העסק מתפרק
12:23 13/10/20  |  עומר מואב   |   לרשימה המלאה
נתניהו אמר רק לאחרונה: תקציב (דו שנתי) יחייב קיצוצים  ▪  אמירה פשוט מזעזעת  ▪  כמו האנשים שמעדיפים לא לבדוק את מצב חשבון הבנק בגלל שאם יבדקו הם יאלצו לקצץ הוצאות
(נתניהו. אמירה מזעזעת)
+סגרו אותי בבית 2
10:55 13/10/20  |  דוד ארגז   |   לרשימה המלאה
מי שניסח את כללי הסגר עבור הממשלה, כאילו קרא את מגילת זכויות האדם של האו"ם וסימן איקס על כל זכות טבעית שלנו  ▪  מי שהחליט על הסגר, אולי עשה זאת מכוונה טובה, אך לא חשב עד הסוף על תוצאות מעשיו  ▪  מי שסגר אותנו בבית, גרם לכך שעיקר הפגיעה מקורונה, היא לא באלו שחלו אלא בשאר שלא חלו
([צילום: נתי שוחט/פלאש 90])
+"המחתרת החרדית"
10:33 13/10/20  |  דוד ארגז   |   לרשימה המלאה
היחידה לטיפולי בית שהקימו במאה שערים, גם אם אינה מושלמת, עונה על צורך אמיתי ומספקת שירות חשוב
(לא נשנה אותם [צילום: נתי שוחט, פלאש 90])
+האם הסיכוי להידבק בקורונה רחוק כמו הסיכוי לזכות בלוטו
09:53 13/10/20  |  עומר ינקלביץ'   |   לרשימה המלאה
אם אתם מאלו ש"לא מפחדים שתידבקו", מה הסיכוי שלכם להידבק בכל זאת, האם זה כמו לזכות בפרס הראשון בלוטו?  ▪  וגם: האם כדאי לצעירים להידבק "כדי לסיים עם זה"  ▪  ומהם אחוזי התמותה מהמחלה בגילאים השונים/טור רביעי ואחרון

(מסכנים אחרים [צילום: דוד כהן])
+משרד הבריאות: 3,097 בני אדם נדבקו בקורונה ביממה האחרונה
09:18 13/10/20  |  מירב ארד
משרד הבריאות מעדכן כי 3,097 בני אדם נדבקו בקורונה ביממה האחרונה. מספר החולים הפעילים עומד על כ-51,250 חוליםם, כשמתוכם כ-1,483 מאושפזים בבתי החולים. מצבם של 801 חולים מוגדר קשה ו-242 מונשמים. 241,764 חולים החלימו מהנגיף ו-2,021 מתו.
+השרה גילה גמליאל תלמדי מניו-זילנד
09:17 13/10/20  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
אינני מזלזל בתפקיד אותו ממלאת השרה גילה גמליאל בממשלת ישראל, אך יהיה עדיף שהיא תשב ללמוד כדי לקבל שיעור אחד מד"ר דיוויד קלארק, שר הבריאות של ניו-זילנד
(גמליאל. לא לומדת [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
+ירידה דרסטית במעמד המשטרה בסגר השני
09:15 13/10/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
אחוז המסכימים עם ההצהרה "יש לי אמון במשטרת ישראל" ירד מ-43% באפריל ל-31% בספטמבר  ▪  באפריל רק 17% סברו כי התפקיד של המשטרה באכיפת תקנות הקורונה משפיע לרעה על יחסי המשטרה עם האזרחים, כעת מעל למחצית (52%) סבורים כך  ▪  רק 19% לעומת 34% באפריל מסכימים כי המשטרה מקבלת את ההחלטות הנכונות עבור האזרחים
אוכפים את הסגר [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
השוטרים בהפגנות בבלפור [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+2,016 ישראלים מתו ממחלת הקורונה
21:22 12/10/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
לראשונה מאז שפרצה מגפת הקורונה עבר מספר המתים הישראלים את המספר 2,000  ▪  6.5% מהבדיקות שבוצעו היום נמצאו חיוביות - הנתון הנמוך ביותר מ-21 באוגוסט  ▪  שר המשפטים הצהיר: לא נאפשר המשך הגבלת ההפגנות
מתו בלי שהמשפחה לצידם [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
מיצג מחאה הערב בכיכר פריז [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+ניסנקורן: לא נאריך את מצב החירום
20:58 12/10/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
שר המשפטים הצהיר שהממשלה לא תאריך מחר את מצב החירום המיוחד שאפשר להגביל את ההפגנות נגד ראש הממשלה  ▪  "בקבינט הקורונה נוביל להחזרה הדרגתית של פעילות המשק ולהפעלה שקולה של מערכת החינוך"
([צילום: עדינה ולמן/דוברות הכנסת])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"לא לתת הקלות לפני 25 באוקטובר"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
2,016 ישראלים מתו עד היום בערב (יום ב', 12.10.20) ממחלת הקורונה. על-פי נתוני משרד הבריאות במהלך היום האחרון מתו 16 חולי קורונה נוספים.
12/10/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
שר המשפטים, אבי ניסנקורן, הודיע כי ממשלת ישראל לא תאריך את מצב החירום המיוחד ולא תאפשר את הארכת הגבלת התנועה להפגנות.
12/10/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
תשעה יבואנים תובעים 4.3 מיליון שקל מחברת-הבת הישראלית של חברת השילוח הבינלאומיים DHL, בטענה לנזקים שנגרמו להם בייבוא מסין של מסיכות ומדחומים בתחילת מגיפת הקורונה.
12/10/2020  |  יצחק דנון  |   חדשות
ראש עיריית כרמיאל, משה קונינסקי, הודיע (יום ב', 12.10.20) כי הוא אינו מתכוון להמתין להחלטת ממשלה ביחס להסרת סגר הקורונה וכי בכוונתו לפתוח את הפעילות המסחרית בעיר ואת מערכת החינוך לגיל הרך כבר מיום ראשון הקרוב, אם עירו תהיה 'ירוקה'.
12/10/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
בהתאם להחלטת משרד התחבורה, מיום ראשון ה-18.10.20, יורחבו שעות הפעילות וקווי הנסיעה. תנועת הרכבות, אשר הופסקה בשבועות האחרונים בשעה 20:00, תופעל משעה 05:00 (בקירוב) עד השעה 22:00 (בקירוב), בימים ראשון עד חמישי בלבד. לא תופעלנה רכבות בימי שישי ובמוצאי השבת.
12/10/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מגיפת הקורונה  /  מי ומי  
פתיחת כיתות הלימוד לשכבות הגיל הנמוכות  /  עידן יוסף
ליברמן: מברך את העסקים ששבו לעבוד  /  איציק וולף
"מצב החירום בתוקף כל עוד לא הגענו ל-2,000 מאומתים"  /  מירב ארד
גידול מעריכי (אקספוננציאלי) ומקדם ההדבקה   /  עומר ינקלביץ'
"הקנאים" של ה"פורימשפיל"  /  אליהו קאופמן
על מנהלים ובעלי עסקים - בואך סגר 2  /  אילת פדה גולדשטיין, יהונתן יששכרי, איתי הל-אור
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על הממשלה - באמצעות המשרדים המופקדים על כך, לפעול להפסקת הסחבת הבלתי נסבלת בכל הנוגע לשיפור ההכרחי של השידור בשפה הערבית הן לעולם הערבי, הן לתושבי רצועת עזה ויהודה ושומרון והן לדוב...
דן מרגלית
דן מרגלית
גלנט הבטיח שוויון    גלנט איים על ביבי בווטו על חוק גיוס שהוא בלוף    באנו לעודד אותו להתמיד    אילו יצא אלינו היה נתקל במאות שהם קהל אוהד
בלפור חקק
בלפור חקק
הספר מסכם קריירה מפוארת כאיש תקשורת בכיר, שזכה להישגים רבים בשל כישרונותיו אך ידע כל חייו שיש משימה אחת שלא יוכל לברוח ממנה: לקום לספר את הסיפור המשפחתי, להסיר את כתם הנידוי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il