כמעט 60% מהתלונות שהוגשו ל
משרד התחבורה (58.5%) נגד
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, בתקופה שבראשה עמד
אמיר אסרף, עסקו בטיפול לקוי של הרשות בתלונות. כרבע (25.5%) מן התלונות עליה עסקו במדיניות תחבורה ציבורית ותכנונה ו-16% באי-מענה למכתבי פונים. כך עולה מדוח תלונות הציבור לשנת 2019 של אגף הביקורת במשרד התחבורה.
בשנת 2019 התקבלו באגף הביקורת 414 תלונות בנושאים שבאחריות הרשות לתחבורה ציבורית ובאחריות הגורמים המפוקחים על ידה - מפעילי קווי תחבורה ציבורית (אוטובוסים, רכבות, מוניות וכו') - עלייה של 4.5% לעומת מספר התלונות שהתקבלו בנושא בשנת 2018.
מבין התלונות שהתקבלו בשנת 2019 בנושאים שבאחריות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, 308 תלונות הועברו לטיפול ישיר של הרשות מול המתלונן ו-106 תלונות טופלו באגף הביקורת, בראשות אורית קרופ.
מנתוני הדוח עולה כי אשתקד התקבלו באגף הביקורת 947 תלונות. מרבית התלונות שטופלו באגף בשנה זו עסקו בתחום רישוי רכב ונהיגה (50.9%) ובתחום התחבורה הציבורית (28%). התלונות בנושאים שבתחומי אחריות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ואגף בכיר רישוי היוו 87.5% מכלל התלונות.
כמו-כן, עולה כי 30.9% מהתלונות שטופלו בשנת 2019 עסקו בבקשות לתגי חנייה לנכים (עיכוב בטיפול, ערעור על דחיות בקשות, אי-קבלת מידע לגבי מצב הטיפול בבקשות וכו') ו־25% מהתלונות עסקו במענה לפניות ולתלונות שהוגשו ליחידות המשרד (אי מענה למכתבי פונים, שליחת תשובות כלליות או חלקיות לפונים, אי-תיעוד פניות או תשובות של גורמי המשרד וכו'). אגף הביקורת העלה נושאים אלה בפני הנהלת המשרד והוא עוקב אחר הטיפול בהם.
תיעוד מצלמה באוטובוס לא ישמש להוכחת תיקוף
באחת התלונות שהגיש נוסע, ערער על החלטת המשרד לדחות את בקשתו לביטול דרישת תשלום קנס שהוטל עליו בעת נסיעתו באוטובוס בשל אי-תיקוף כרטיס הרב-קו שברשותו. להוכחת טענותיו ביקש לקיים בדיקה אמצעות צילומי המצלמות המותקנות באוטובוס, אך בדיקה זו לא בוצעה.
תלונתו נמצאה לא מוצדקת, שכן בהנחיית רשם מאגרי מידע בדבר שימוש במצלמות אבטחה ומעקב ובמאגרי התמונות הנקלטות בהן נקבע כי "מטרת הצבת המצלמות חייבת להיות מוגדרת באופן חד, ספציפי ומפורש – ולאחר שנקבעה המטרה אין להשתמש בצילומים למטרות זרות". כמו-כן, קובעת ההנחיה כי יש ליידע את הציבור באמצעות שלט אזהרה על מטרתה של הצבת מצלמות המעקב.
מבדיקה שערך אגף הביקורת מול הגורם המקצועי במשרד התחבורה עלה כי המצלמות המותקנות באוטובוסים משמשות לאבטחת הנוסעים והנהגים בלבד, ולפיכך לא ניתן לעשות בהן שימוש לשם בדיקת תיקופי כרטיס רב-קו של הנוסעים.
עם זאת, הבדיקה העלתה כי אף שבאוטובוסים שבהם מותקנות המצלמות קיים שילוט המיידע את הציבור בדבר הצבתן, הוא אינו מפרט את מטרת הצבתן - ביטחון הציבור. לפיכך, פנה אגף הביקורת לגורם המקצועי וביקש לציין על גבי השילוט באוטובוסים את מטרת ההצבה של המצלמה, וזאת לשם מניעת הטעיה של הציבור, כאילו המצלמות משמשות גם לאכיפת תיקוף.