|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
נתניהו. לא ברור מה ידע [צילום: לע"מ] מיליקובסקי. אינטרסים מועטים [צילום: מן הטלוויזיה]

ההחלטה בפרשה שהסתעפה מתיק 3000

מנדלבליט סגר את תיק המניות נגד נתניהו

קובע: אין תשתית לפתוח בחקירה פלילית בנוגע למניות שהחזיק נתניהו בשנים 2010-2007 בחברה של בן-דודו, נתן מיליקובסקי, במקביל לאחזקותיו של מיליקובסקי בחברה שהייתה ספקית של מספנות טיסנקרופ קובע: יש חללים בסוגיות החשובות ביותר, ש"לא ניתן למלא במקרה הזה באמצעות הנחות, השערות ואמירות כלליות אודות רכיבים עובדתיים שהתגבשו או מודעות בכוח של נתניהו להיבטים שונים"
15/10/2020  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   פרשות נתניהו   |   תגובות

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, החליט (יום ה', 15.10.20) שלא לפתוח בחקירה פלילית נגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפרשת המניות. לדבריו, אין תשתית מספקת לפתיחה בחקירה, וזאת להבדיל "משאלות של מינהל תקין ואתיקה ציבורית".

מנדלבליט אומר: "לאחר בחינת התשתית הראייתית שנאספה במסגרת הבדיקה שבוצעה, ומכלול העמדות שהובאו בפני, מצאתי כי יש לקבל את המלצתם הדומה של ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל, ניצב יגאל בן-שלום, פרקליטות המדינה, שניתנה על דעת שני המשנים לפרקליט המדינה שעסקו בנושא - ליאת בן-ארי ומומי למברגר - והמשנים ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי ועמית מררי, ולפיה אין בנסיבות העניין תשתית מספקת כדי להורות על פתיחה בחקירה פלילית נגד נתניהו".

מנדלבליט פורס בהרחבה את התשתית העובדתית של הפרשה. חברת גראפטק האמריקנית מייצרת חומר גלם חיוני לתעשיית הפלדה, ומאז 2008 לכל המאוחר מצוי בין לקוחותיה קונצרן טיסנקרופ - יצרן הצוללות שרכשה ישראל. בשנת 2010 נכנס נתן מיליקובסקי, בן-דודו של נתניהו ואיש תעשיית הפלדה, לשותפות בחברת גראפטק והיה דירקטור בה עד 2015. באוגוסט 2007 רכש נתניהו 1.7% משותפות NMSD שהייתה בבעלותו של מיליקובסקי, תמורת 600,000 דולר; הוא מכר אותן בנובמבר 2010 למיליקובסקי תמורת 4.5 מיליון דולר.

החשד שעלה היה, כי הרכישה ב-2007 הייתה במחיר נמוך במיוחד וכי בכך קיבל נתניהו טובת הנאה ממיליקובסקי וביצע עבירה של מרמה והפרת אמונים. החקירה שללה חשד זה: "חרף התהיות שהמקרה מעורר, אין בסיס לקבוע כי מתקיים חשד סביר שיצדיק חקירה פלילית בעבירת שוחד. זאת, בעיקר משום שלא נמצאה אינדיקציה לקיומו של אינטרס רלוונטי של מיליקובסקי שאותו הוא היה עשוי לבקש לקדם באמצעות נתניהו, אשר כיהן באותה עת כחבר כנסת וראש האופוזיציה, ולשם כך נתן לו טובת הנאה.

"לעניין זה נמצא, כי רק בחלוף למעלה משלוש שנים, בשנים 2011-2010, החלה פעילות עסקית מסוימת של מיליקובסקי בישראל. בנוסף, גם אם מערכת היחסים המשפחתית הקרובה בין נתניהו למיליקובסקי, אינה שוללת אפשרות מבחינה עקרונית של מערכת יחסים שוחדית; הרי שבשים לב לגרסתם של השניים בדבר 'מסורת' של תמיכה ארוכת שנים של מיליקובסקי בנתניהו, נמצא שלהעדר היכולת להצביע על אינטרס מוחשי שביקש מיליקובסקי לקדם באמצעות מתן טובת ההנאה, יש משמעות של ממש.

"שיקולים אלה המצויים בתחום הראייתי, עומדים כשלעצמם, גם אלמלא היו בצידם קשיים משמעותיים במישור חלוף הזמן, שהרי חלפו כ-13 שנים ממועד רכישת הזכויות בשותפות. לצד שאלות משמעותיות של התיישנות מהותית שבהכרח מתעוררות במצב דברים זה, חלוף הזמן המשמעותי משפיע עד מאוד גם על תוחלתה של חקירה פלילית למצות את בירור העניין, ובעיקר קושי בהגעה לעדים ובאיסוף מסמכים אשר חלק ממשי מהם מעבר לים". בכל מקרה, מוסיף מנדלבליט, גם חלה התיישנות על העבירה.

עוד נבדקה השאלה, האם יש תשתית ראייתית המלמדת על השפעה הדדית בין יחסיו של נתניהו ומיליקובסקי לבין נושאים שונים שנחקרו במסגרת תיק 3000, באופן המצדיק חקירה פלילית. בעיקר נבדק "האם על-רקע קשריו המשפחתיים והעסקיים של נתניהו עם מיליקובסקי, טובות ההנאה שצמחו לו מקשר זה והחזקתו בזכויות בשותפות עד לשנת 2010, פעל נתניהו במסגרת הליכי הרכש של כלי שיט מטיסנקרופ לטובת מיליקובסקי".

גם על כך התשובה שלילית, אומר מנדלבליט. "הזיקה בין מיליקובסקי לבין עסקות בתחום כלי השיט של טיסנקרופ היא זיקה כלכלית מעורפלת שאינה מבססת תשתית נדרשת לפתיחה בחקירה... בהינתן היקף השימושים של טיסנקרופ בפלדה במגוון עסקיה, היותה של גראפטק ספק של רכיב אחד מבין הרכיבים שמשמשים בייצור פלדה, והיותו של מיליקובסקי אחד מבעלי המניות בגראפטק, יש קושי להצביע על אינטרס מיוחד בעסקות כלי השיט דווקא.

"...אין בפנינו אינדיקציה ראייתית לכך שנתניהו ידע שמיליקובסקי מכהן כדירקטור בגראפטק, או שהוא מחזיק במניותיה אחרי שנת 2010, וממילא אין כל אינדיקציה ראייתית לכך שנתניהו ידע שגראפטק סוחרת עם טיסנקרופ. אם כך, טענה לפיה נתניהו ידע שקידום עסקות מול טיסנקרופ עשויה להועיל למיליקובסקי מבחינה כספית אין לה, בתשתית הראייתית הקיימת, על מה שתסמוך. אף שגרסה זו עשויה להיראות על פני הדברים כמוקשית, זוהי העדות המצויה בפנינו".

מנדלבליט מוסיף: "העסקה לרכש הצוללת השישית שנחתמה בחודש מרס 2012 היא העסקה הראשונה בהקשר הנדון שבוצעה תחת כהונתו של נתניהו כראש הממשלה, הייתה למעשה מימוש של הסכם אופציה שכרתה מדינת ישראל מול המספנות שבבעלות התאגיד עוד בשנת 2005. קרי: ראשיתה של עסקה זו מצוי מספר שנים קודם לתחילת כהונתו של נתניהו כראש ממשלה. בנוסף לכך עולה מהממצאים כי נתניהו המשיך לפעול לרכישת כלי שיט נוספים מטיסנקרופ גם לאחר עזיבתו של מיליקובסקי את חברת גראפטק".

מנדלבליט מסכם: "חומר הראיות שהונח בפני ביחס לעסקות כלי השיט כולל טענות כבדות משקל וזאת מפי גורמים בכירים במערכת הציבורית, ובעלי ניסיון רב. חלקן של הטענות מתוארות מפי 'כלי ראשון'. הטענות מציגות, על פני הדברים, התנהלות שאינה עומדת בסטנדרטים ראויים של רשות ציבורית העוסקת בנושא כה משמעותי לאינטרסים לאומיים של מדינת ישראל. אולם, כאמור, מקובלת עלי, אפוא, עמדתם הדומה של כלל הגורמים שנדרשו לעניין, הן במשטרת ישראל והן בפרקליטות המדינה כי עת תשתית זו נבחנת במשקפי המשפט הפלילי, דהיינו: שאלת התגבשותו של חשד סביר לביצוע עבירות פליליות, מתברר כי נכון לעת הזו פעורים בה חללים בסוגיות החשובות ביותר לשם גיבוש תזה פלילית.

"את החללים הללו לא ניתן למלא במקרה הזה באמצעות הנחות, השערות ואמירות כלליות אודות רכיבים עובדתיים שהתגבשו או מודעות בכוח של נתניהו להיבטים שונים. ולכך מצטרפים הקשיים המשמעותיים לאסוף מידע באמצעות חקירה פלילית, בשים לב לכך שמדובר בנושאים פיננסים הנוגעים לחברות, חלקן פרטיות, במדינות הים, ובשים לב לחלוף הזמן המשמעותי, וכן להיבטים של התיישנות מהותית, שבנושאים מסוימים חלה, לכל הפחות, עוד לפני שהנושא הובא לפתחה של מערכת אכיפת החוק.

"אך מעל לכך, וחשוב מכך, בכל הנוגע לשאלת עצם הקשר בין עסקיו של מיליקובסקי לרכש כלי השייט על-ידי מדינת ישראל, ובעיקר למודעותו של נתניהו לקשר האפשרי בין עסקיו של מיליקובסקי לבין רכישת כלי שייט על-ידי מדינת ישראל מטינסנקרופ, התשתית הראייתית חסרה אף יותר. היא מבוססת על השערות בלבד, ואין להן עיגון בממצא ראייתי ראשוני כלשהו המעורר חשד סביר במובנו של מושג זה במשפט הפלילי.

"בהקשר זה יש מקום גם לשים לב לכך שאמנם גראפטק הייתה ספק של טיסנקרופ. אולם, היא סיפקה רכיב אחד מבין רכיבים רבים המשמשים לייצור פלדה המשמשת בתורה לייצור כלי שיט. אין מדובר במצב שבו מיליקובסקי החזיק מניות בחברה שמספקת מוצר שמזוהה באופן מתבקש עם תהליך ייצורם של כלי שייט. במצב דברים זה הישענות על השערה כיסוד לפתיחה בחקירה פלילית אינה אפשרית ואף אינה ראויה".
עיקרי הנימוקים שלא לפתוח בחקירה פלילית בפרשת המניות / הודעה
ההחלטה שלא לפתוח בחקירה נגד בנימין נתניהו בפרשת המניות בחברה של בן-דודו נתן מיליקובסקי

תאריך:  15/10/2020   |   עודכן:  15/10/2020
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מנדלבליט סגר את תיק המניות נגד נתניהו
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  פרשות נתניהו
ככל שהדברים נראים עתה, לא תהיה לפרקליטות ברירה אלא לגנוז את תיק המניות של בנימין נתניהו. וזאת - לא משום שכדברי היועמ"ש מנדלבליט "אין מספיק בשר", אלא מסיבה הרבה יותר פרוזאית: נתח נכבד של אותו "בשר" נמצא לכאורה בחו"ל - כלומר אצל בן דודו של נתניהו - נתן מיליקובסקי שהוא אזרח ותושב ארה"ב.
08/10/2020  |  יוסי דר  |   יומני בלוגרים
נמשכות מחאות השמאל נגד נתניהו: מפגינים בכיכר הבימה החלו (יום ג', 6.10.20) בצעדה, אך בלמה אותם. במשטרה מדגישים כי זו תהלוכה בלתי חוקית וכי הצועדים אינם מקפידים על רווחים כנדרש ובכך מסכנים את בריאות הציבור תוך הפרת תקנות שעת חרום.
06/10/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
מני נפתלי, לשעבר אב הבית במעון ראש הממשלה, קיבל הבטחה שעדותו במשטרה לא תשמש נגדו - תוך סטייה מהנחיות היועץ המשפטי לממשלה. ההבטחה ניתנה לו בפברואר 2015 בידי היועץ המשפטי ופרקליט המדינה דאז, יהודה וינשטיין ושי ניצן. עם זאת, היא לא נבעה משיקולים זרים. כך קובע (1.10.20) נציב הביקורת על הפרקליטות, דוד רוזן.
06/10/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
ההפגנות נגד ראש הממשלה. בשל התקנות לשעת חרום, התקיימו הפגנות מצומצמות בכ-350 מקומות ברחבי הארץ. בכיכר רבין וברחבת הבימה בתל אביב יצאו ההפגנות מכלל שלטה ונעצרו מעל 21 מפגינים. בשדרות רוטשילד בעיר צעדו מאות אנשי שמאל. המשטרה הציבה באזור כיכר הבימה מחסומים, אך מפרי סדר פרצו אותם וקיימו תהלוכה תוך חסימת צירי תנועה.
03/10/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט, מגלה בראיון ללעיתונאי ישראל יוסקוביץ מגזין חג הסוכות של השבועון החרדי "משפחה" כי הכרזה בדבר נבצרותו של ראש הממשלה לא ירדה מן הפרק.
29/09/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   פרשות נתניהו  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת כלי השיט  /  מי ומי  
הפגנת בלפור יצאה מכלל שליטה  /  עידן יוסף
"ההפגנה בבלפור תושהה עד תום הסגר"  /  עידן יוסף
כמה מפגינים מגיעים לבלפור  /  עידן יוסף
שאלת הנבצרות של נתניהו   /  יוסי דר
המינויים הכושלים של נתניהו  /  עו"ד יוסי דר
המשפט של מנדלבליט   /  יוסי דר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
ממשלת נתניהו מובילה אותנו למציאות מכאיבה, כששורה ארוכה של מדינות באירופה ובאמריקה מגנות בחריפות רבה את מדיניותה של ישראל ואף נוקטות בימים אלו בשלל צעדים מעשיים הפוגעים בכלכלה של מד...
הרצל ובלפור חקק עם הפרופ' נורית גוברין 2024 [צילום: יאיר בן-חיים]
נורית גברון
אין אלה "שירי תשבץ" המורכבים מפסוקים כלשונם המונחים זה ליד זה, אלא התכה חדשה, והרכבה חדשה של שירים שחומרי הגלם שלהם לקוחים מספרות הדורות, ויוצרים יצירה עצמאית ומקורית, אם כי לא פעם...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il