|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

''שרון ידע היטב על הכספים שקיבל גלעד מאפל''

ארבל העבירה למזוז את טיוטת <br>כתב האישום נגד רה"מ

פרקליטת המדינה צירפה לטיוטה את המלצתה להעמיד לדין את אריאל שרון בעבירות של קבלת שוחד מאיש העסקים דוד אפל, מירמה והפרת אמונים; עם זאת, ממליצה שלא להעמיד לדין את אולמרט; טיוטת כתב אישום גם נגד גלעד שרון בגין תיווך לשוחד
28/03/2004  |     |   חדשות   |   פרשת אפל   |   תגובות

המלצה לא מחייבת, ארבל

הסמכות הבלעדית בידיו, היועץ מזוז

אפל עומד לדין, אולמרט נוקה, מה עם שרון?

   יואב יצחק
ארבל ממליצה: להעמיד לדין את שרון; ראש יאחב"ל: הראיות חלושות

   נועם שרביט
אפל לשרון: גלעד צפוי "להרוויח כסף רב"

פרקליטת המדינה, עדנה ארבל, העבירה ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, את המלצתה להעמיד לדין את ראש הממשלה, אריאל שרון, בחשד לעבירות של קבלת שוחד מאיש העסקים דוד אפל ובמירמה והפרת אמונים, בפרשת האי היווני. להמלצה צורפו גם שתי טיוטות כתבי אישום, האחת נגד שרון ובאחרת מואשם בנו של שרון, גלעד, בתיווך לשוחד.

ארבל, שטסה היום לניו-יורק לסדרת הרצאות, כותבת בחוות דעתה, כי שרון ידע היטב על הכספים שקיבל בנו, גלעד שרון, מדוד אפל, ולמרות זאת סייע לאפל בעסקיו. אי לכך, ממליצה ארבל לייחס לו עבירה של קבלת שוחד. עם זאת, כצפוי, הפרקליטות ממליצה שלא להגיש כתב אישום ולסגור את התיק נגד ממלא מקומו של שרון, השר אהוד אולמרט.

יצויין, כי המלצתה של ארבל ניתנת למרות עמדת היחידה הארצית לחקירות פשיעה בינלאומית (יאחב"ל), שם אמרו היום כי בפרשת האי היווני ישנם הרבה "כתמים שחורים, אבל הם לא יוצרים תמונה שלמה הקושרת את שרון באופן רציף והגיוני לקבלת שוחד".

עם זאת, נודע כי עיקר המשקל בהחלטתה של ארבל הוא בפרשת גינתון [ראו פירוט בהמשך], פרק שהיאחב"ל לא חקרה אותו, בהיותו בתחום סמכותה של היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה).

במקביל לפרשה זו, נמשכת החקירה בפרשת סיריל קרן, ומחר צפוי בית המשפט העליון למסור את החלטתו בעניין הערעור שהגיש גלעד שרון, על ההחלטה לחייבו למסור למשטרה מסמכים המצויים "בשליטתו". לפי שעה נראה, כי מצבו של שרון בפרשת סיריל קרן אף חמור יותר מזה שבפרשת האי היווני.

הסמכות הבלעדית להכריע - בידיו של מזוז

כידוע, חוק יסוד: הממשלה קובע, כי רק היועץ המשפטי לממשלה רשאי להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה, ולפיכך הסמכות הבלעדית בעניין מצויה בידיו של מזוז. למעשה, להמלצתה של ארבל אין כל נפקות חוקית.

לאחר שאושר מינויו בישיבת הממשלה, אמר היועץ מזוז כי בכל הקשור לפרשות ראש הממשלה, אריאל שרון, יתקבלו החלטות "ללא דיחוי מיותר, אך בכל הזהירות הנדרשת", לאחר שהטיפול בתיק יושלם. מזוז הבהיר, כי ישמור בידיו את שיקול הדעת הסופי.

בכירים במשרד המשפטים מעריכים, כי מזוז ייוועץ בפרקליטים בכירים במשרד, ובהם המשנה ליועץ, עו"ד יהושע שופמן. לדבריהם, מזוז לא יסתפק בקיומן של "ראיות לכאורה" כדי להחליט על הגשת כתב אישום נגד שרון, אלא יבחן האם יש סיכוי בטוח להרשעה. מזוז צפוי להחליט בנושא בתוך כחודשיים.

בשולי הדברים ייאמר, כי אם וכאשר יוגש כתב אישום נגד שרון, ידונו בו 3 שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים. בטרם יוגש כתב האישום, זכאי ראש הממשלה - ככל איש ציבור - לשימוע שיערוך לו מזוז. מכל מקום, שרון אינו חייב להתפטר מתפקידו גם אם יוגש כתב האישום ואף אם יורשע בדין, כל עוד לא יקבע הרכב השופטים כי בעבירה בה הורשע יש קלון. גם במקרה כזה, דרוש הליך בכנסת כדי להדיח את ראש הממשלה מתפקידו ואין הוא צריך להתפטר בעצמו.

פרקליטו של שרון, עו"ד ד"ר דורי קלגסבלד, אמר היום בתגובה לפרסומים, כי "מדובר במניפולציה תקשורתית של פרקליטות המדינה, המנהלת מערכת הדלפות בלתי הוגנת, שנועדה להפעיל לחץ על דעת הקהל ודעתו של היועץ המשפטי לממשלה".

תגובות מעורבות במערכת הפוליטית

בסיעת שינוי אמרו בתגובה, כי לפי שעה, אין בכוונתם לפרוש מהממשלה. עם זאת, ציינו, כי במידה ויוחלט להגיש כתב אישום נגד שרון, תדרוש הסיעה מראש הממשלה להשעות את עצמו או להתפטר, ואם לא יעשה כן - "לא נהיה שם".

שר התשתיות, יוסף פריצקי (שינוי), אמר: "היום נפל דבר בישראל. ברור שאי אפשר לעבוד לסדר היום על המלצה כזו".

סגן שרת החינוך, חבר הכנסת צבי הנדל (האיחוד הלאומי), אמר: "אני מאחל לרה"מ שייצא מכל התסבוכת הזאת, הכי טוב שרק אפשר. אבל מהשרים אני דורש לפקוח עיניים טוב מאוד ולא לאשר תהליכים מדיניים שהם סכנה ואינם הפיכים".

יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, אמר הערב בכנס ה-19 של תנועת בית"ר, כי "על כל איש ציבור שמוגש נגדו כתב אישום, חלה החובה לנהוג בהתאם ולהסיק מסקנות אישיות".

שר הבריאות, דני נוה, אמר: "אני מכיר בניקיון כפיו של ראש הממשלה ושיתנו לו לנהל בראש פתוח את ענייני המדינה".

השר עוזי לנדאו (ליכוד) אמר: "זו הדלפה מוקדמת מהפרקליטות. [זה] דבר חמור ביותר והוא לא נעשה בפעם הראשונה. ההדלפה של גלאט-ברקוביץ' לפני כשנה נועדה לפגוע בראש הממשלה. גם פרקליטת המדינה עצמה נוהגת בחודשים האחרונים בנהלים בלתי תקינים בעליל... אני לא יכול להשתחרר מהתחושה שבפרקליטות יש מישהו שרוצה להפליל את ראש הממשלה (...) יש לפני היועץ המשפטי הממשלה מספר אתגרים לטפל בהם מייד. לטפל טיפול שורש בפרקליטות הזאת, ועד כה, כל ההדלפות שיצאו אמרו דבר חשוב: לפגוע בראש הממשלה".

מרבית שרי הממשלה סירבו הבוקר להתייחס להמלצת הפרקליטות להעמיד את שרון לדין. השר אולמרט למשל אמר, כי אין בדעתו להתייחס להדלפות לעיתונות שאותן הוא רואה כדבר חמור ביותר. לדבריו, הפרקליטות צריכה למסור הודעה מסודרת לציבור בהקשר זה.

מנגד, דווקא שר התיירות, בני אלון (האיחוד הלאומי), העושה כעת בארה"ב, שיבח את פרקליטת המדינה על אומץ ליבה: "זה מתח גדול ומאוד לא אהבתי את האולטימטום שהשר לפיד נתן ואמר 'תסיימו את התיקים ובינתיים אתם מועמדים לבית משפט עליון'. היא עוברת חוויה קשה, אישית, ואני חושב שבמתח שכזה, אני נותן את הכבוד ואומץ הלב, ואלה תכונות חשובות לרמה משפטית שכזו".

"הדילמות שלה קשות, כמעט בלתי נסבלות, ואני מתקומם נגד אלה שמשלחים בליסטראות שלא ממין העניין", הוסיף שר התיירות. אלון דחה את הטענות כאילו הוא ניצב לימינה של ארבל בשל התנגדותו לתוכנית ההינתקות של שרון: "אני עצמי לא אהבתי שארבל יצאה נגד היועץ המשפטי לממשלה וגם מחיתי על-כך... לא כל דבר צריך לרוץ בסטריאוטיפים של ימין מול שמאל", אמר אלון והוסיף: שרון אינו צריך להשעות את עצמו, בשלב זה, וזאת בהנחה שלשרון ברור לגמרי שחוות הדעת העומדת להתפרסם "מוטעית מיסודה".

באופוזיציה ניצלו, באופן טבעי, את ההזדמנות כדי לחבוט בשרון. יו"ר צוות התגובות של מפלגת העבודה, חבר הכנסת אופיר פז-פינס, אמר כי שרון "חייב להשעות עצמו עד שתתקבל החלטה סופית בעניינו. המלצת הפרקליטות להעמיד לדין את שרון היא ההחלטה החשובה והעצובה ביותר שקיבלה הפרקליטות בתולדות ממשלת ישראל".

"אם היועץ המשפטי לממשלה יקבל את המלצת ארבל", הוסיף פז-פינס, "שרון יהיה חייב להתפטר לאלתר".

חבר הכנסת מוחמד ברכה (חד"ש) היה "מעט" חריף יותר: "שרון היה ונותר אדם אלים ומושחת שעלה לשלטון כדי לבזוז את אסמי הממלכה ולעשות לביתו. רצוי שיילך הביתה ויפה שעה אחת קודם".

רקע: פרשת האי היווני

מאחר וטיוטת כתב האישום נגד שרון בפרשה טרם פורסמה, ניתן ללמוד בקווים כלליים על עמדת הפרקליטות בפרשת האי היווני, כפי שזו הובעה בכתב האישום נגד דוד אפל, הנאשם במתן השוחד לשרון [לפירוט השתלשלות הפרשה - ראו הידיעה: "אפל לשרון: גלעד צפוי 'להרוויח כסף רב'"].

השוחד עבור שרון, בו מואשם דוד אפל, התבטא בהבטחת תמיכה באריאל שרון בעת שתי מערכות בחירות, ופעולותיו במסגרת תמיכה זו, וכן הסכם עם גלעד שרון על העברת 3 מיליון דולר בתשלומים חודשיים נוספים, בדרך של שכר מופלג, תשלום בסך של 100 אלף דולר ועוד למעלה מ-2 מיליון ש"ח בדרך של שכר מופלג לגלעד, והבטחה של תשלומים נוספים במסגרת חוזה.

פרשת האי היווני עוסקת בתכנונים שהגה דוד אפל בשנת 98', בדבר הקמת מרכזי תיירות ונופש במספר אתרים בעולם, ובהם גם הפיכת האי השומם והסלעי פטרוקלו, השוכן בים האגאי, דרומית-מזרחית לאתונה, לאתר נופש. ואולם, הרשויות ביוון עיכבו את הוצאת תוכניותיו של אפל מן הכוח אל הפועל, באשר האי הוגדר כאתר עתיקות. על-פי החשד, אפל החליט לרתום למיזם את שר החוץ דאז, אריאל שרון, ואת ראש עיריית ירושלים דאז, אהוד אולמרט, כדי שישפיעו על ממשלת יוון להעניק לו אור ירוק לפרויקט, על-ידי מתן אישור לשינוי ייעוד הקרקע.

במשטרה חושדים, כי בינואר 99' ערך אפל בביתו קבלת פנים לתת שר החוץ היווני דאז, בה השתתף שר החוץ דאז שרון, ובה ניסו אנשיו של אפל להשפיע על תת שר החוץ לפעול למען הפרויקט ביוון.

כן חשוד אפל, כי בתמורה לעזרתו הצפויה של אולמרט, מימן לכאורה אפל בחודש יולי 99', בעזרת חברה שבבעלותו, קבלת פנים יוקרתית שערך אולמרט בירושלים לראש עיריית אתונה, במלון "המלך דוד" בבירה. אולמרט כיבד בנוכחותו את אפל באותה סעודה, במטרה להרשים את האורח היווני - כדי שזה האחרון יסייע לאפל בעיסקת רכישת האי ביוון.

כמו כן, אפל חשוד כי הבטיח לשרון ואולמרט - לכל אחד בנפרד - כי יסייע להם בפריימריז של הליכוד. כדי להבטיח את סיועו של ראש הממשלה, העסיק אפל את גלעד שרון, בנו של ראש הממשלה, כיועץ לפרויקט בשכר מופרז של מאות אלפי דולרים, עבור "שירותי ייעוץ" מאיש עסקים חסר ניסיון כגלעד שרון. החוזה שנחתם בין אפל ובין "חוות השקמים" קבע, כי לאחר השלמת המיזם יקבל גלעד שרון כמיליון וחצי דולרים, תמורת שיווק הדירות בפרויקט, לכזה ייצא לפועל.

עסקת גינתון

בכתב האישום נגד אפל נטען עוד, כי חברת מגדל הזוהר, שבבעלות אפל ועו"ד דרור חוטר-ישי, רכשה במהלך השנים "את הזכויות בקרקעותיהם החקלאיות שהוחכרו על-ידי המינהל לחברי מושבים השוכנים צפונית-מערבית לעיר לוד". זאת, לאחר ש"זיהו את הפוטנציאל הכלכלי שבקרקעות החקלאיות האמורות ומתוך שאיפה לספחן לתחום העיר לוד ולהפכן לקרקעות לבנייה עירונית".

ואולם, אפל והחברה "לא הצליחו לשכנע את המינהל להעניק להם הרשאה לתכנון קרקעות המושבים, שבהעדרה לא ניתן לשנות את ייעוד הקרקעות ולבנות בהן".

במקביל, החל אפל לפעול אצל אריאל שרון, שהיה אותה עת שר התשתיות הלאומיות והממונה על המינהל, במטרה להביא לשינוי בעמדת המינהל, דבר שיאפשר מימוש ההשקעות בקרקעות המושבים ובעסקת גינתון. בחודש אוקטובר 1998 נפגש אפל עם עו"ד אבי דרכסלר, שהיה אותה עת מנהל המינהל, במלון דן בתל אביב. אפל ניסה לשכנע את דרכסלר כי המינהל יסיר התנגדותו לעסקת גינתון. דרכסלר סירב. בתגובה, אמר אפל כי יביא לפיטוריו של דרכסלר בתוך חודש, וכי יערב בעניין את גלעד.

ואכן, "במועד אחר, פנה אפל לגלעד והביע בפניו את מורת רוחו מהתנהלותו של דרכסלר כראש המינהל, וכמי שאיננו משרת את האינטרסים של אפל". גם כאן חשוד אפל, כי ציפה ששרון יסייע לו, מתוקף היותו הממונה על המינהל.

תאריך:  28/03/2004   |   עודכן:  28/03/2004
נועם שרביט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הממשלה דנה (יום א', 28.3.04) בערעור שר הפנים על החלטת ועדת השרים לעניין הקמת ישובים חדשים ופיתוח הישובים הקהילתיים בנגב ובגליל. השר פורז ערער על ההחלטה מיום ה-16.2.2004, לאשר הקמת ישוב קהילתי 'כפר המדע' בנגב. לערעור זה, הצטרפו גם השרה לאיכות הסביבה, יהודית נאות, ושרת החינוך, התרבות והספורט, לימור לבנת.
28/03/2004  |  מירב לוי  |   חדשות
שר האוצר, בנימין נתניהו, נפגש (יום א' 28.3.04) באיטליה, עם ראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני, במהלך כינוס של הארגונים הכלכליים האיטלקיים בו הופיעו שניהם.
28/03/2004  |  מירב לוי  |   חדשות
הממשלה החליטה )יום א', 28.3.04) בישיבתה השבועית להעביר לרשויות המקומיות שבמצוקה תשלום מקדים, על-מנת שיוכלו לשלם לעובדיהן לפחות משכורת אחת, שתאפשר לעובדים לחגוג את הפסח בכבוד.
28/03/2004  |  ענבל אביב  |   חדשות
לקראת ליל הסדר, אשר ידוע כערב עם המספר הרב ביותר של פריצות לבתים, רק 3% ממתושבי ישראל סומכים על כוח ההרתעה של משטרת ישראל נגד פריצות וגניבות רכוש. כך עולה מסקר חדש שערכה חברת טרלידור.
28/03/2004  |  ענבל אביב  |   חדשות
דוח ועדת המשנה למודיעין בועדת חוץ וביטחון שהתפרסם היום (א', 28.3.04) מצא, כי יש לבצע רפורמות בנוגע לסוכנות האיסוף המרכזית של אמ"ן - יחידה 8200. במסגרת זו הוצגו שלוש אלטרנטיבות:
28/03/2004  |  גל ברגר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
רואי השחורות אצו להכריז על השלב הנוכחי כסיום המערכה הצבאית ובדרכם הדהדו את חוסר האחריות ההיסטורי של המפגינים ברחובות    אבל אנחנו רק בעיצומה של המלחמה    עוד לא סיימנו    ומה רוצה ניק...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il