יבואני הרכב הרשמיים חייבים להעניק אחריות גם לכל המכוניות המגיעות ארצה בייבוא מקביל ובייבוא אישי. כך קובע (יום א', 18.10.20) שופט בית המשפט העליון,
עוזי פוגלמן, בדחותו את ערעורם של כמה מן היבואנים הגדולים על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בירושלים (השופט
יורם נועם).
הייבוא המקביל נעשה ברמה מסחרית בידי מי שמייבאים מכוניות מן היצרנים ומוכרים אותן ללקוחות בישראל, בעוד הייבוא האישי הוא לצרכיו של המייבא הספציפי. מדובר במספרים קטנים ביחס לשוק הרכב בכללותו: 1,100 מכוניות בייבוא מקביל ו-2,100 בייבוא אישי בשנת 2018 (בו יובאו 300,000 מכוניות); במחצית הראשונה של 2019 היו הנתונים 2,000 ו-900 מכוניות בהתאמה. המחלוקת נסבה על כתבי אחריות של היצרנים בהם יש מגבלה טריטוריאלית: היבואנים הרשמיים טענו, כי מדובר ב-10% מהמכוניות שאינן מיובאות באמצעותן; אחד היבואנים המקבילים טען שמדובר כמעט בכל המכוניות הללו.
הערעור הוגש בידי יוניון מוטורס (יבואנית טויוטה), סמל"ת (סוכנויות מכוניות למזרח התיכון, יבואנית פיאט), קרסו מוטורוס (יבואנית רנו וניסאן) והמזרח לייבוא ושיווק מכוניות (יבואנית ג'נרל מוטורס). המחלוקת נגעה לפרשנותו של סעיף 49א בחוק שפתח את שוק הרכב לייבוא מקביל ואישי: "יבואן ישיר ייתן את האחריות שנתן יצרן הרכב לכל רכב שהוא מייבא ויממש את האחריות כאמור לכל רכב מתוצר שהוא מייבא". השאלה הייתה מה דינה של תעודת אחריות בה קיימת מגבלה טריטוריאלית, שלכאורה מוציאה את ישראל מתחולתה.
פוגלמן אומר כי לשון החוק מאפשרת את שתי הפרשנויות ולכן יש לבחון את תכליתו. הוא סוקר בהרחבה את ההיסטוריה החקיקתית ואומר, שגם ממנה לא ניתן להגיע למסקנה חד-משמעית. בחינת התכלית הסובייקטיבית מובילה למסקנה, "שכוונת המחוקק הייתה להטיל על היבואנים הישירים חובה לממש את האחריות שניתנה לרכב, ככל שהיא תקפה במדינה שבה ניתנה. זאת, כחלק מתכליתו הרחבה של ההסדר החוקי למתן מענה לחסם התחרותי שנוצר בכל הנוגע למימוש אחריות". ניתן גם להסיק, "שהמחוקק רצה למנוע מצב שבו עצם ייבואו של הרכב לישראל על-ידי יבואן אחר ימנע את האפשרות לממש את אחריות היצרן" - אך גם קביעה זו אינה חד-משמעית.
לפיכך פונה פוגלמן לבחינת התכלית האובייקטיבית של החקיקה: פתיחת שוק ייבוא הרכבים לתחרות. אם תתקבל פרשנותם של היבואנים הרשמיים, אומר פוגלמן, התוצאה תהיה הפוכה מתכלית זו - שכן רק רכבים שהם ייבאו ייהנו מן האחריות, וממילא תפחת מאוד המוטיבציה לייבא רכבים במסלולים אחרים. "פרשנות שכזו חותרת תחת התכלית הכללית של קידום התחרותיות בשוק ייבוא הרכבים ומשמעותה המעשית היא הותרתו על-כנו של אחד החסמים המרכזיים מפני השגת תכלית זו". זאת ועוד: המשמעות תהיה שהיצרן ימכור ליבואן המקביל רכב עם אחריות - ואז יהיה פטור (באמצעות נציגיו הרשמיים בארץ) ממימושה.
היבואנים חויבו בהוצאות בסך 75,000 שקל. הנשיאה
אסתר חיות, אשר הסכימה עם פוגלמן, העירה, כי טוב תעשה הכנסת אם תבהיר סעיף זה בשל חוסר הבהירות שבו הוא מנוסח. השופט
ג'ורג' קרא הסכים עם פוגלמן וחיות. את היבואנים הרשמיים ייצגו עוה"ד יורם בונן,
אהוד שניידר, סיגלית בן-שושן וגילת בן-שחר; את המדינה ייצג עו"ד
רנאד עיד; ואת היבואנים המקבילים גלובל אוטו מקס ועמק איילון - עוה"ד
אברהם מורל ועומר קלנר.