|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

נתניהו בדיון על התגברות הפשיעה במגזר הערבי:

"בשת"פ ערבי-יהודי נוכל להשיג דברים נפלאים"

יו"ר הוועדה מנסור עבאס: "מצפה מראש הממשלה להכריז על החלטה ממשלתית בה הוא מתווה מדיניות חדשה למיגור התופעה" בישיבה השתתפו גם יו"ר הכנסת והשר לבט"פ זעם ברשימה המשותפת על דברי ממלא-מקום מפכ"ל המשטרה שאמר: "צריך לדבר על התרבות במגזר"
09/11/2020  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   כנסת 23   |   תגובות
[צילום: דוברות הכנסת]
נתניהו. יציג תוכנית? [צילום: ערוץ כנסת]

אוחנה ועבאס. מדיבורים למעשים [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

ראש הממשלה ח"כ בנימין נתניהו, יושב-ראש הכנסת ח"כ יריב לוין, השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, וסגן השר במשרד רה"מ ח"כ פטין מולא, משתתפים (יום ב', 9.11.20) בישיבת הוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית.

נתניהו פנה לחברה הערבית ואמר: "אני צריך את שיתוף הפעולה שלכם – אנחנו צריכים ללכת על זה כמשימה משותפת, אנחנו משנים בימים אלה את פניה של מדינת ישראל ושל כלל המזרח התיכון בכל הנוגע לשיתוף פעולה בין יהודים וערבים. אפשרויות שהיו נשמעות פעם דמיוניות מתגשמות כנגד עינינו. את מה שאנחנו ועושים מחוץ לגבולות מדינת ישראל צריך לעשות גם בפנים. זה מיגור פשע, כנופיות ופחד. בשיתוף פעולה אנחנו יכולים להשיג פה דברים נפלאים".

בפתח הדיון הציג עבאס את הסבל של כלל האוכלוסייה מתופעת האלימות ואת החיוניות לטיפול בה לאלתר: "החברה הערבית משוועת לפתרון לבעיית הפשיעה והאלימות בקרבה. אני כאן כדי לייצג את האב והאם שאיבדו את בנם, את כל מי שאיבדו את יקיריהם, כל מי שנרצח על לא עוול בכפו. עבור כל הנשים שנרצחו על הערך הפרימיטיבי של כבוד המשפחה ועבור על אלה שעלולים להיפגע בעתיד. עבור הדור הבא שזכותו לגדול בסביבה בטוחה, האזרח הערבי שאיבד את תחושת הביטחון האישי ועבור הערך ש קדושת החיים והזכות לחיות בכבוד ובביטחון".

יו"ר הוועדה פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו והציג את האחריות המוטלת על הצדדים למציאת פתרון לסוגיה ואמר: "אדוני ראש הממשלה, אני כאן כדי לחפש פתרונות ולא אשמים, כדי למצוא תקווה ולהתגבר על כאבי העבר, כדי לקחת אחריות ולדרוש ממך ליטול אחריות, אעשה את חלקי ותעשה אתה את חלקך. אני כאן מכיוון שאני מאמין שזה אפשרי- ניתן לנצח את מגפת הפשיעה והאלימות".

ראש הממשלה נתניהו אמר: "אני רואה את עצמי כראש הממשלה של אזרחי ישראל כולם. בדקתי מה עשו הממשלות בראשותי מבחינת סגירת פערים בחברה הערבית שהיא חלק אורגני מהחברה הישראלית. מ-2010 ההקצאות שלנו עולות על כל מה שהוקצה בממשלות קודמות ובהיקפים גדולים. זה משקף תפיסת עולם שירשתי מחוזה המדינה הרצל ומז'בוטינסקי, לפיה כל ילד ואדם ביישוב מוסלמי, בדואי, נוצרי, צ'רקסי ואחר הוא אזרח שווה שמגיעים לו את אותם שירותים כמו לכל אזרחי המדינה וזה מחייב סגירת פערים. אנחנו רואים שיפור גדול, צעירים וצעירות רבים עם תארים אקדמאים, כניסה לתחומים טכנולוגים ואחרים רבים. יש לנו עוד מלאכה לפנינו".

הוועדה שמעה את נציג משרד ראש הממשלה אורן כהן, שהביא בפני הוועדה את תוכנית החומש לשנים 2025-2021 שתעסוק בטיפול בתופעת הפשיעה והאלימות בחברה הערבית. התוכנית תכלול דרכי התמודדות בתופעה בדגש על הנושאים קרי: מאבק בפשיעה החמורה והרחקת גורמי פשיעה מהשלטון המקומי ועוד.

יו"ר הכנסת לוין בירך על קיום הדיון וחיזק את עמדת יו"ר הוועדה על עמידתו בהבאת הנושא לידי החלטת ממשלה מחייבת: "אזרחי ישראל הערבים וכלל האזרחים בערים המעורבות חווים את האלימות ומי שחושב שהבעיה הזאת תישאר במקומות האלה ולא תגיע לכל מדינת ישראל טועה, וזה כבר הגיע. הפתרון חייב להיות מערכתי שכולל תעסוקה לצעירים, עיסוק בשעות הפנאי, ומייצר סביבה שלימה, כזה שלא רק מכה את האלימות אלה גם נותן את הדרך האחרת שבה אפשר לבחור".

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, הציג בפני הוועדה כי מרגע כניסתו לתפקיד שם לעצמו כיעד את הנושא של הפשיעה בחברה הערבית ואמר: "הפשיעה לצערי הרב חורגת בהרבה ממידותיה של החברה הערבית מקרב כלל החברה הישראלית. ההחלטה הזו היא המשך של מדיניות משטרת ישראל בשנים האחרונות, שורה של החלטות שהוחלטו ומומשו, בין היתר בגיוס של שוטרים מקרב החברה הערבית, הקמת תחנות וחיזוק תחנות קיימות בערים מעורבות ובערים ערביות כאחד. בוודאי עדיין לא הגענו ליעד, אבל אין לי ספק שנוכחות משטרתית, רגליים בשטח של שוטרים בערים תביא לירידה בפשיעה. זה לא קורה מהיום למחר, זו מערכה מתמשכת שתגביר את האמון שבין הציבור הערבי לבין מפקדי המשטרה בשטח".

סגן השר במשרד רה"מ חה״כ פטין מולא, הציע למשטרה בפני הוועדה להקים יחידה חדשה ואמר: "אני מבקש להקים יחידה מיוחדת במשטרה שתבחן את סוגיית הנשק הבלתי חוקי ותלחם בהתפשטות הנשק מהשורש".

את עיקרי התוכנית הציג סמנכ"ל ממשל וחברה במשרד ראש הממשלה, אורן כהן, שהצביע על כך שהתוכנית תעסוק במאבק המשולב בפשיעה החמורה, והרחבת פעילות האכיפה המשולבת והכלכלית, קרי: בניין הכוח המשטרתי (תחנות משטרה, יחידות מרחביות וארציות, גיוס שוטרים ערבים), ייעול השימוש באמצעים טכנולוגיים (מוקדי מצלמות), צעדים משפטיים לחיזוק האכיפה נגד עבירות אמל"ח, הרחקת גורמי פשע מהשלטון המקומי, שותפות עם הרשויות המקומיות.

ח"כ איימן עודה (הרשימה המשותפת): "אני מרגיש תחושה של דז'ה וו. אותו ראש ממשלה שאמר שהערבים נוהרים לקלפיות ונמצא בתפקיד כבר 11 שנים, הבטיח את אותן הבטחות בעבר אז למה עכשיו אני צריך להאמין".

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת): "החברה שלנו שותתת דם, אין מישהו בחברה שלנו שלא רוצה שהמשטרה תאכוף, כמו שעשתה בנתניה ובמקומות אחרים. היחס אל הערבי החי והמת הוא יחס שונה. אנחנו רוצים יחס שוויוני גם בחיים וגם ברצח. אין הרתעה כלפי ארגוני הפשיעה. אין תרבות ערבית באלימות, האמירה הזאת לא במקומה ואני מבקש שתחזור בה".

בדיון התחוללה סערה בעקבות דבריו של ניצב מוטי כהן, ממלא-מקום מפכ"ל המשטרה שהשתתף בדיון וציין כי השינוי מתחיל בתרבות הערבית: "צריך לדבר על התרבות במגזר", כהן אמר בפני הוועדה כי חלקה של החברה הערבית בפשיעה בישראל גבוה מאוד ביחס לגודלה היחסי באוכלוסייה, וכי הפתרון הוא לא בפשיעה: "אמרתי את זה לא אחת, אבל בתחום האחריות של משטרת ישראל שהוא הפשיעה יש משרדי ממשלה נוספים שמעורבים וגם החברה הערבית עצמה, לראות מה מקומה ומה אחריותה בכל עולם התוכן והתרבות בתוך החברה הערבית".

חברי הכנסת מהרשימה המשותפת דרשו ממנו לחזור בו מהאמירה הגזענית לדבריהם ובתגובה לביקורת על דבריו בנוגע לתרבות הערבית השיב כהן: "יש לי ניסיון רב שנים בעבודה עם החברה ערבית, אני בקשר הדוק עם ראשי הרשויות וגם עם החברה בחלק מהישובים בהם עבדתי. אין לי דבר וחצי דבר נגד החברה הערבית הכוללת. דבריי התייחסו לסכסוכים בין משפחות שלא נגמרים- אירוע אחרי אירוע. זאת כוונתי ואין צורך לעשות על זה סיבוב. פה צריך לשלב ידיים יחד".


בסוף הדיון התייחס ראש הממשלה לירידה בשיעורי התעסוקה בקרב צעירים ערבים: "משהו קורה כאן, וזו לא הקורונה. הכלכלה לא משתנה בין לילה". ראש הממשלה הורה לאנשי משרדו להקים צוות מיוחד לבדיקת הנושא: " יש לזה השלכות רחבות בכל תחומי החיים כולל האלימות. אני רוצה לקבל תוך ששה שבועות דיווח מה קורה כאן, רק כך נוכל לטפל". וכמו-כן נקב ראש הממשלה בציר הזמנים של הצגת התוכנית ואמר כי התוכנית הממשלתית תובא לאישור הממשלה תוך שבועיים.


המאבק בפשיעה המאורגנת, בעבירות הכלכליות ובשוק האפור בחברה הערבית / נייר עמדה
על מנת לתת מענה לתופעות האלימות והפשיעה והשפעתן על הפיתוח הכלכלי בחברה הערבית, תחילה יש למפות את שירותי הבנקאות ביישובים הערביים, את תמונת המצב ביחס לבקשת הלוואות מהמדינה על ידי בעלי עסקים ערבים, פתיחת אזורי תעשייה ביישובים הערביים בעשור האחרון, הקמת חברות כלכליות ברשויות המקומיות ועוד.
נתונים על פשיעה בחברה הערבית - עדכון / סקירה
מסמך זה מוגש לוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית לקראת תחילת דיוניה. במסמך מוצגים נתונים על פשיעה בחברה הערבית ועל טיפול המשטרה בהם, וכן מידע על יישום החלטת הממשלה 1402 "שיפור רמת הביטחון האישי במגזר הערבי וחיזוק הביטחון בירושלים" (27 עמ')

תוכניות לטיפול בפשיעה בחברה הערבית
[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
פרוטוקול דיון בכנסת מיום 2.11.20
▪ ▪ ▪

היבה יזבק (הרשימה המשותפת):

כבוד השר, בתקופת הקורונה אנו עדים להתגברות תופעות האלימות, הפשיעה והירי גם בחברה הערבית. בחודשים האחרונים ראינו והיינו עדים למספר גדול במיוחד של אירועי ירי, שבהם נפצעו ואף נהרגו אזרחים, ועד היום אנחנו מדברים על כ-90 קורבנות בחברה הערבית.

רצוני לשאול:

1. האם ישנן תוכניות עדכניות לטיפול באלימות ופשיעה בחברה הערבית?

2. מהם התקציבים והתקנים המוקדשים כיום למיגור התופעה בקרב הממשלה? תודה.

היו"ר מיקי חיימוביץ':

תודה רבה. חבר הכנסת איימן עודה, בבקשה – את השאילתה שלך בנושא הזה.

98. פשיעה בחברה הערבית

איימן עודה (הרשימה המשותפת):

כבוד השר, הגשתי את השאילתה ב-28 ביוני 2020, אז כתבתי: מתחילת השנה הנוכחית נרצחו בחברה הערבית 45 אזרחים. מאז, מהשאילתה הזאת, עד עכשיו, נרצחו 89 אזרחים, כל אחד מהם עולם ומלואו.

רצוני לשאול:

1. כמה מקרי רצח פוענחו ?

2. בכמה מקרים הוגשו כתבי אישום?

3. מה סוג הנשק שבו נרצחו המנוחים?

4. האם הנשקים נתפסו, הוחרמו? תודה.

היו"ר מיקי חיימוביץ':

תודה רבה. חברת הכנסת סונדוס סאלח, בבקשה.

197. מאבק בפשיעה המאורגנת בחברה הערבית ובנשק בלתי חוקי

סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת):

כבוד השר, בעקבות מקרי הירי הרבים בחברה הערבית, ברצוני לשאול:

1. איך נאבקת המשטרה בארגוני הפשיעה?

2. מה התוכנית למאבק בפשע המאורגן?

3. מה עושה המשטרה לתפוס את מקור הנשק והאחראים?

4. כמה תיקים נפתחו בשנה האחרונה במשטרה על החזקת נשק בלתי חוקי?

5. כמה מתוכם נסגרו? מאיזו סיבה?

היו"ר מיקי חיימוביץ':

תודה רבה. חבר הכנסת אוסאמה סעדי, בבקשה.

אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת):

שתי שאילתות.

היו"ר מיקי חיימוביץ':

כן, יש לך 60 ו-61.

60. אלימות בחברה הערבית בשנת 2019

אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת):

כבוד היושבת-ראש, כבוד השר, כמובן אנחנו מברכים שאתה באופן אישי, עם כל הכבוד גם לסגן השר, אבל זה שאתה בא היום ועונה על כל השאילתות האלה, במיוחד שכולן עוסקות בנושא הפשיעה והאלימות בחברה הערבית, במיוחד שאנחנו הגענו היום למספר הזוועתי, 88 הרוגים מאז תחילת השנה אחרי רצח של שלושה לפני יומיים, אז אני שואל אותך – בשנת 2019 נרצחו 94 אזרחים ערביים כתוצאה מהפשיעה ואלימות בחברה הערבית.

רצוני לשאול:

1. מתוך 94 מקרי הרצח הנ"ל כמה מקרים פוענחו?

2. בכמה מקרים הוגשו כתבי אישום?

3. כמה מקרים לא פוענחו עד היום?

ושאילתה 61, נכון, גברתי היושבת-ראש?

היו"ר מיקי חיימוביץ':

כן, בבקשה.

61. אלימות ופשיעה בחברה הערבית מתחילת שנת 2020

אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת):

מתחילת שנת 2020 עד היום נרצחו כ-64 אזרחים כתוצאה מהאלימות והפשיעה בחברה הערבית – כמובן היום המספר מתעדכן, הגענו היום ל-88, לצערנו.

רצוני לשאול:

1. כמה מקרים פוענחו מתחילת השנה עד היום?

2. בכמה מקרים הוגשו כתבי אישום?

3. כמה מקרים לא פוענחו?

היו"ר מיקי חיימוביץ':

תודה רבה לכם. בבקשה, אדוני השר.

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה:

תודה. תודה, גברתי היושבת-ראש, חבריי חברי הכנסת. קודם כול, הנושא שאתם מעלים, חברי הכנסת, הוא אכן טרגדיה אנושית מדממת תרתי משמע. הנושא הזה של הפשיעה בחברה הערבית שעולה על גדותיה אכן מטריד את כולנו. זה בהחלט לא נושא שמטריד רק את החברה הערבית – זה מטריד את כל אזרחי ישראל וכמובן גם את משטרת ישראל.

מרגע כניסתי לתפקיד, כמה שבועות לאחר כניסתי לתפקיד, למעשה, גיבשתי את הנקודות העיקריות של המשרד לביטחון הפנים לשנים 2020–2021. אני לא אתייחס למה שלא נוגע למשטרה, כי המשרד לביטחון הפנים יש בו גם כיבוי והצלה וגם שירות בתי הסוהר. אבל במה שנוגע למשטרה, אחד הנושאים המרכזיים ששמתי לעצמי כיעד זה הטיפול בפשיעה בחברה הערבית.

קיימתי כמה ישיבות עד כה, גם עם גורמי משטרה אבל גם עם ראשי רשויות, מנהיגים מקומיים מהחברה הערבית. ממש לפני כמה ימים, בסוף השבוע שעבר, פגשתי את יושב-ראש הוועדה למיגור הפשיעה בחברה הערבית חבר הכנסת מנסור עבאס, ולבקשתו של חבר הכנסת טיבי אתמול, למיטב זכרוני, אני גם כמובן אשמח לקיים פגישה איתכם, ויותר מזה, גם להגיע לוועדה למיגור הפשיעה בחברה הערבית ולשטוח את התוכניות של המשטרה, מה נעשה ומה הכוונה גם לעשות בהמשך, אבל אני אשיב כאן על הדברים בהרחבה ככל שתרצו.

קודם כול, זה באמת יעד מרכזי. הנתונים שמוצבים לפנינו אכן מציירים תמונת מצב קשה, נגעתם בחלק מהדברים. מעורבות החברה הערבית בתופעות פשיעה ואלימות גבוהה באופן ניכר ביחס לחלקם באוכלוסייה. הזכרתי אותך, חבר הכנסת טיבי, ואמרתי שבהמשך לבקשתך אני אשמח להיפגש איתכם, עם מי שתרצה, בוודאי. אמרתי גם יותר מזה, אני גם אגיע לוועדה למיגור הפשיעה בחברה הערבית בראשותו של חבר הכנסת מנסור עבאס כדי להמשיך ולדון על הנושאים הללו.

כך, למשל – וזה בהמשך לשאילתה של חבר הכנסת אוסאמה סעדי – בשנת 2019 נרצחו 95 אנשים – לצערי, זה אפילו אחד יותר ממה שאתה אמרת, זה 95 אנשים – ב-89 מקרי רצח בחברה הערבית, ובגינם הוגשו עד כה 36 כתבי אישום. בשנת 2020, שכידוע לא הסתיימה עדיין, נרצחו – זה רשום לי פה בסיכול, אני מניח שזה טעות – נרצחו 83 אנשים ב-76 מקרי רצח, ובגינם הוגשו עד כה 18 כתבי אישום. חלק מהמקרים הם מקרים טריים מאוד, כמו שאתם יודעים, ומן הסתם החקירה בעיצומה.

בשנת 2019 חלה עלייה הדרגתית בשימוש בנשק חם ככלי רצח, וגם חלה עלייה של 15% באירועי הירי: 9,443 אירועים של ירי, כאשר כ-93% מאירועי הירי, כ-47% מאירועי השוד וכ-41% מאירועי הסחיטה באותה שנה בוצעו בחברה הערבית. 44% ממכסת הכלואים הפליליים מגיעים מהחברה הערבית, שכידוע מונה כ-21% מהאוכלוסייה הכללית של מדינת ישראל.

בנוסף, קיימת בחברה הערבית תופעה חמורה גם של אלימות במשפחה. מספר הנשים הנרצחות בחברה הערבית גבוה באופן משמעותי בהשוואה ליתר האוכלוסייה: ב-2019 נרצחו עשר נשים ערביות, שהן כ-55% מכלל הנרצחות באותה שנה; ב-2020 נרצחו עד ל-22 באוקטובר 14 נשים ערביות, שהן כ-64% מסך הנרצחות במדינת ישראל, על-רקע אלימות בתוך המשפחה.

בעיית הפשיעה והאלימות בחברה הערבית ניכרת במיוחד בקרב בני הדור הצעיר עד גיל 24. פשיעת הדור הצעיר מהווה כ-43% מסך כל הפשיעה בחברה הערבית, ועל-פי סקר שנערך ב-2019, הנוער הערבי מעורב באלימות בשיעור גבוה פי 2.5 ביחס לנוער היהודי, וצורך סמים קשים בשיעור של פי שלושה ביחס לנוער היהודי. על-פי הסקר בחודש שקדם לו, 21% מקרב הנשאלים בחברה הערבית נשאו עימם נשק, שזה כולל גם נשק קר, סכין, אולר או אקדח, לעומת 9% מקרב הנשאלים היהודים. 17% מהנשאלים הערבים אף דיווחו כי נשאו עימם נשק בשטח בית הספר.

בנוסף לעיל, יש לציין כי בחברה הערבית קיימת בעיה קשה בנוגע לבטיחות בדרכים. למרות שהחברה מהווה כאמור כ-20% – למעשה 18% – מאוכלוסיית הנהגים, הרי שנהגים ערביים מהווים 28% מסך כל המעורבים בתאונות, 45% מהמעורבים בתאונות קטלניות, 32% מהנפגעים ו-36% מההרוגים בשנת 2019.

לעומת כל זאת, בתחום הבטיחות באש דווקא חל שיפור. עד לפני כמה שנים מספר מקרי המוות בחברה הערבית כתוצאה משרפות היה גבוה באופן משמעותי ביחס לגודל האוכלוסייה, אולם בשנים האחרונות חל שיפור ניכר בנושא לאור הרחבת המענה של נציבות הכבאות וההצלה לחברה הערבית: ב-2018 רק כ-11% מכלל מקרי המוות משרפות התרחשו בחברה הערבית; ב-2019 – כ-19%, ועד כה ב-2020 – כ-10%. וכמובן, כל אדם שאיבדנו זה עולם ומלואו, אבל לפחות אנחנו רואים שבתחום הזה יש שיפור.

אך מעבר לכך, עינינו הרואות, אכן דרוש שינוי מהותי ועמוק לשיפור הביטחון האישי בחברה הערבית. בשנים האחרונות במשרד לביטחון הפנים ובמשטרה השקיעו משאבים רבים לחיזוק המענה לחברה הערבית, ואני אפרט בפניכם על-אודות חלקם. ראשית, תוכנית החומש לשנים 2016 עד 2020, שעדיין נמשכת, בהתאם להחלטת ממשלה 1402, שעניינה תוכנית רב-שנתית להגברת הנוכחות ושיפור השירות של משטרת ישראל בחברה הערבית, גובשה תוכנית משטרתית שמטרתה חיזוק המשילות ושלטון החוק במגזר הערבי, וכן הוקמה מינהלת המגזר הערבי, ובראשה עומד אבו חאלד, ניצב ג'מאל חכרוש.

יצוין כי במהלך שנות יישום התוכנית הוקצו קיצוצי תקציב משמעותיים על תקציבה של משטרת ישראל, אשר הביאו לפערים, אבל בכל זאת בין השנים 2016 ל-2020 הוקמו תשע תחנות משטרה ושלוש נקודות משטרה ביישובים הערביים: טמרה, מג'ד אל-כרום, כפר כנא, מע'אר, ג'דיידה-מכר – מע'אר זו נקודה, דרך אגב – כפר מנדא, טובא-זנגרייה, באקה אל-גרבייה, ג'סר א-זרקא, כפר קאסם, טירה וערוער.

ניתן לראות מגמת שיפור, וזה חשוב מאוד בעיניי, רבותיי, באמון האזרחים הערבים ביישובים שבהם הוקמו תחנות חדשות. על-פי סקרים שנערכו על-ידי הלמ"ס, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מ-2018 חלה עלייה משמעותית באמון הציבור וגם בתחושת הציבור כי הם חשים בטוחים באזור מגוריהם. במרבית התחנות החדשות, איפה שמוקמו תחנות חדשות, חלה עלייה משמעותית באמון הציבור במשטרה בהשוואה לשנים קודמות.

בנושא גיוס שוטרים, משטרת ישראל הקצתה בפועל עד כה 822 תקני כוח אדם, מתוכם אוישו עד כה 796 תקנים, גויסו 510 שוטרים מוסלמים, צ'רקסים ובדואים, ובכוונתנו לגייס נוספים עד סוף שנת העבודה 2020, וגם כמובן לאחר מכן.

בעניין הגברת מאמצי האכיפה ביישובים הערביים תוך התבססות על מודל הרמזור – לא של הקורונה, מודל הרמזור של הפשיעה – שמחלק את היישובים בחברה הערבית לשלוש קטגוריות: קטגוריה אדומה – שהמשמעות שם היא אכיפה משמעותית כלכלית, שימוש ביחידות מיוחדות, ארציות בחלקן, הצפת יעדים לטיפול ונוכחות משטרתית מוגברת; יש קטגוריה כתומה, שמשמעותה איתור גורמים לשיתוף פעולה, פתרון סכסוכים, דוברות מותאמת למגזר הערבי, שולחנות עגולים והנגשת שירותי המשטרה; והקטגוריה הירוקה – הרחבת השיטור העירוני, גיוס מתנדבים, שיתוף פעולה עם הרשות המקומית ופעילויות הסברה ודברור.

הייתה התמקדות בארגוני פשיעה מובילים במגזר הערבי, טיפול באלימות על סוגיה, תפיסת אמל"ח בלתי חוקי – רק לפני שבועיים פרסמתי על תפיסה מאוד גדולה של אקדחים, כמה עשרות רבות של אקדחים שנתפסו בפעילות מודיעינית של משטרת ישראל – ודגש על תחום סחיטת דמי חסות ופשיעה כלכלית. אמצעי לחימה – במסגרת המאמצים לצמצום כמות הנשק הבלתי-חוקי משטרת ישראל גיבשה תפיסה ארצית לטיפול באמל"ח, והוקמו דסקים לטיפול בעבירות הללו.

בשנים האחרונות נערכו שני מבצעי החזרת נשק, 2017, 2019. כבר היה תכנון ותקציב, אגב, גם ל-2020, זה נבלם בגלל הקורונה. מן הסתם, מדובר במבצעים שדורשים שיתוף פעולה של הציבור והגעה לנקודות, ובמסגרת הסגרים לא יכולנו לאפשר את הדבר הזה. באותן שנים באמת ניתן היה להשיב נשק בלתי חוקי לתחנות איסוף מוגדרות מראש ללא העמדה לדין פלילי וללא חובת הזדהות. המבצעים הללו יימשכו גם בעתיד.

הותקנו מצלמות, מערכים טכנולוגיים ומרכזי שליטה ביישובים הערביים: 1,504 מצלמות, שהותקנו ב-428 אתרים ב-62 יישובים. בסך-הכל בחברה הערבית יש 85 יישובים, אז כמו שאתם רואים, רוב היישובים מרושתים במצלמות. ב-2019 הותקנו 119 מצלמות נוספות, ובכוונת המשרד להקים מוקדים אזוריים שיחוברו למרכזי שליטה של משטרת ישראל. כבר כיום יש שלושה מוקדים אזוריים המחוברים ליישובים ערביים – בכרמיאל, דימונה וכפר יונה.

הוקמו מערכי שיטור עירוניים. נכון להיום ישנו מערך של שיטור עירוני בשבע רשויות ערביות, המונה 87 תקני שוטרים ו-53 תקני פקחים. בשלבי הקמה ותכנון מערכי שיטור עירוני בעוד חמש רשויות ערביות. לדוגמה, הרשויות שכבר מפעילות מערך שיטור עירוני: עראבה, נצרת. אום אל-פחם, באקה אל-גרבייה, שפרעם וטייבה; ובתכנון: רהט, תל שבע, טירה, טמרה וקלנסווה.

יושמו תוכניות - - -

היו"ר מיקי חיימוביץ':

חבר הכנסת טיבי.

אחמד טיבי (הרשימה המשותפת):

- - -

היו"ר מיקי חיימוביץ':

זה לא אתה?

היבה יזבק (הרשימה המשותפת):

הפעם זה לא טיבי.

אחמד טיבי (הרשימה המשותפת):

מאשימים אותי אוטומטית.

ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת):

זה אני, אני מודה.

היבה יזבק (הרשימה המשותפת):

עד כמה השיטור העירוני הביא באמת לירידה? יש לכם נתונים?

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה:

אין לי כרגע נתונים להראות, אבל אני יכול להגיד לך שאין מחלוקת שנוכחות משטרתית ושיטור עירוני בתוכה בהחלט תורמים לצמצום הפשיעה. אני אגיד לך מה עולה – איפה שיש נוכחות משטרתית יש דבר אחד שכן עולה, וזה דיווח על פשיעה. אז הרבה פעמים אנחנו רואים: תראה, הקמנו תחנת משטרה – זה יכול להיות גם שיטור עירוני וזה יכול להיות גם תחנת משטרה כחולה – ואנחנו פתאום רואים שהפשיעה לכאורה עולה. מה שבאמת עולה זה הפשיעה המדווחת, משום שזה לא שתחנת המשטרה ייצרה פשיעה, להפך. אבל כן יש עלייה בפשיעה המדווחת. אם את שואלת לגבי נצרת, אז אני מניח שגם שם התמונה דומה.

סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת):

איך אתה מסביר שיותר מ-50% - - -

היו"ר מיקי חיימוביץ':

חברי כנסת, שאלות נוספות אנחנו עושים מהצד, בסוף הדברים של – אז בבקשה.

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה:

מאה אחוז. אז אני ממשיך. יושמו תוכניות מניעה, ביניהן תוכנית לחיזוק הקשר בין הצעירים – כי אמרנו שזו נקודת תורפה, הצעירים עד גיל 24, שמעורבים באופן מאוד משמעותי בפשיעה – בין הצעירים לבין המשטרה, כדי לשנות את האופן שבו נתפסת המשטרה על-ידי האוכלוסייה הנורמטיבית, וכן על-מנת להגביר את החיבור של המשטרה לכלל הקהילה. בכלל זאת מיושמים מודלים שונים של עבודה בשותפות עם הציבור: סדנה יישובית להעצמה קהילתית, גיבוש אמנה יישובית, סדנאות להעצמה נשית, ביצוע סקרים, שיתוף פעולה עם אנשי דת ויישום תוכניות חינוך.

נושא שחשוב, אני חושב, לרובנו במיוחד זה נושא תופעת האלימות במשפחה, שהזכרתי קודם. משטרת ישראל נקטה במגוון מאמצים בשנים האחרונות למיגור עברות האלמ"ב, ובין היתר הקמת מחלקי משפחה – זה דבר חדש שלא היה בשנים קודמות – ב-16 תחנות, בהיקף של 125 תקנים. בין היתר גם בתחנות רמלה-לוד, שרלוונטיות לדיון שלנו כאן. הפעלת עובדות סוציאליות בתחנות משטרה נותנת מענה ראשוני לנשים נפגעות. וקידום של צימוד אלקטרוני – יש גם הצעת חוק שממש עומדת על שולחננו בימים אלה ממש – לעברייני אלימות במשפחה.

הוגברה גם האכיפה נגד עברות תעבורה, עברות תנועה. פעילות ממוקדת בכבישי המעטפת בקרבת יישובים ערביים, לדוגמה בכביש 65 בוואדי ערה, כביש 4 באזור ג'סר א-זרקא, וכביש 40 בין אוהלים לטללים. הגברת השימוש אמצעים טכנולוגיים באזור יישובים ערביים, ריכוז מאמץ אכיפתי בצירים מרובי תאונות ועוד ועוד ועוד.

בהתייחס לתחום התודעה, ההסברה והדוברות, ניכרת עלייה משמעותית בהקיף הפעילות בשנת 2019 בהשוואה ל-2018. כך למשל עלייה של 41% בכתבות היזומות בערבית, עלייה של 17% בראיונות לטלוויזיה בערבית, ועלייה של 167% בראיונות לרדיו בערבית. המשטרה גם פעלה בתקופה הזאת בעולם המדיה החדשה – פייסבוק, טוויטר, אינסטרגם. אני חושב שיש מקום לעוד שיפור בתחומים האלה. כמובן, כל מה שאני אומר זה בשפה הערבית.

תוקננו תקני סיירים וחוקרים נוספים לשנת 2019. בוצע ויסות של 21 תקני חוקרים ו-63 תקני סיירים מהמטה לתחנות המעניקות שירות למגזר הערבי.

תוכנית מעניינת נוספת היא תוכנית "הישגים", שזה מסלול הכשרה לקצונה, תוכנית שמכשירה שוטרים חדשים העומדים בתנאי הסף למסלול קצונה במשטרת ישראל. במחזור הראשון הוכשרו 16 גברים ושלוש נשים, ובמחזור השני הוכשרו 16 גברים ומועמד שהגיע מהכבאות וההצלה.

גם התוכנית שנקראת "צעירים לעתיד בטוח" היא תוכנית מעניינת. זאת תוכנית שמכשירה צעירים מהמגזר הבדואי לקראת גיוס לגופי מערך ביטחון הפנים – כולם, לא רק המשטרה. המחזור הראשון של התוכנית נפתח בפברואר 2020 עם 70 חניכים, שעוברים פעילויות מגוונות לצמצום פערים חברתיים והשכלתיים לטובת הכנתם למבחני הגיוס של גופי ביטחון הפנים.

הנגשת ממשק תלונה מקוונת בשפה הערבית – זה דבר חדש, דבר שלא היה קודם. במהלך משבר הקורונה המשטרה הרחיבה באופן ניכר פיילוט להגשת תלונה באופן מקוון, כך שניתן יהיה לעשות זאת עבור כל סוגי העבירות, כולל אלמ"ב, כולל עבירות אלימות, עבירות מין, הונאה, רכוש וכו', בשפה הערבית. תחילה השירות הזה היה נגיש בשפה העברית בלבד, אבל החל ב-15 ביולי, לפני כמה חודשים, ניתן להגיש תלונות באופן מקוון גם פי לורה אל-ערבייה, גם בשפה הערבית.

פעילות בתקופת משבר הקורונה – כמובן שזה כרגע בסדר העדיפות העליון גם של מדינת ישראל, גם של משטרת ישראל, ולאור נתוני התחלואה המדאיגים שאנחנו רואים בימים האחרונים הנחיתי את המשטרה – וזה גם בוצע, ראיתי את הפקודות האג"מיות – לתגבר את הנוכחות המשטרתית ביישובים הערביים. אני חושב שזה ייתן מענה לא רק לנגיף המשתולל, אלא גם לנגיף הנוסף, הוא נגיף האלימות. אני חושב שנוכחות משטרתית בהחלט יכולה לתרום לצמצום הנגיפים שניהם, ואני כמובן הנחיתי את המשטרה לנקוט באכיפה נחושה ושוויונית. כמו שהנגיף לא מבדיל בין אדם לאדם ובין אוכלוסייה לאוכלוסייה, כך גם המשטרה צריכה לנהוג.

בהזדמנות הזאת אני רוצה להודות למשטרת ישראל. אני חייב להגיד לכם ששוטריה ושוטרותיה ומפקדיה ומפקדותיה מתוחים עד קצה גבול היכולת כמעט, מבוקר עד ליל, בכל שעות היממה, בכל ימות השבוע. כשאני מדבר עם שוטרים הם אומרים לי שההזדמנות היחידה שלהם לראות את בני משפחותיהם זה כשהם בבידוד, כי בכל יתר הזמן הם עובדים מאוד מאוד קשה כדי לאכוף. זה לא נעים, לא לציבור ולא לשוטרים, אבל זו משימה נדרשת, וצריך לעשות את זה כדי לסייע בצמצום התחלואה ובצמצום התפשטות הנגיף.

אלה הדברים שנעשו עד כאן. אני רוצה לפרט לכם מה אנחנו מתכוונים לעשות גם בהמשך. בחצי השנה האחרונה, במסגרת ועדת המנכ"לים בהובלת משרד ראש הממשלה, גורמי משרד הבט"פ שקדו על פני הנחייתי על הכנת תוכנית נרחבת ומקיפה לחיזוק נוסף נרחב של שירותי האכיפה בחברה הערבית בישראל. יחד עם הצוותים המקצועיים גיבשתי תוכנית רחבה לחיזוק השירות והאכיפה בחברה הערבית, שכוללת בין היתר הקמה של שש תחנות ונקודות חדשות, למשל מע'אר, שדיברנו עליה קודם כנקודה שכבר תהפוך לתחנה, שגב שלום, קלנסווה, אכסאל, ג'לג'וליה, חורה; וכן חיזוק 15 תחנות ונקודות קיימות; הקמת 11 יחידות של שיטור עירוני ביישובים נוספים במגזר הערבי; טיפול ממוקד, ביחידות מיוחדות, ארציות, עם יכולות – לא נרחיב הרבה מעבר לזה, אבל יכולות משמעותיות בעבירות של סחיטת דמי חסות באמצעות חיזוק של אותן יחידות, וגם חיזוק הימ"רים המחוזיים; צירוף למשטרה של עוד שוטרים ומתנדבים מוסלמים כגשר עם הקהילה; הגשת תלונות – כבר אמרתי קודם – בשפה הערבית, גם באופן מקוון. אנחנו רואים את זה כתרומה נוספת לשיפור השירות.

יש גם מדדים ברורים שהצבתי לדרגים המקצועיים, למשל ייערך סקר שימדוד את אחוז הדיווח למשטרה, שבו נשווה בין אחוז המדווחים בתחנות החדשות לאחוז המדווחים ברמה הארצית. מדד נוסף שייבדק הוא שיעור הדיווח למשטרה בעבירות איכות חיים לפי 1,000 נפש, בציפייה שנראה עלייה של כמות הדיווחים, שיובילו לאירועי תגובה בתחנות החדשות לעומת השנה שקדמה להקמת התחנה. דיברתי על זה קודם: הפשיעה המדווחת תעלה. זה לא אומר שהפשיעה עולה, אבל הדיווחים יעלו. זה דבר חיובי.

נמדוד את ציון איכות השירות המשוקלל בתחנות החדשות לעומת הציון הארצי.

מדדים נוספים שהצבתי למשטרה והיא תיבחן בהם: גם הגברת הדיווח על מקרי ירי וצמצום התופעה; הפחתת נתוני השימוש באמל"ח ויותר תפיסות אמל"ח; גם עבירות סמים; רידוד נתוני מקרי האלימות וצמצום מספר הצעירים המעורבים בפשיעה. זה דבר טרגי במיוחד, הצעירים, כי אנחנו מבינים שמי שמתחיל בגיל צעיר גם ימשיך בגיל מבוגר. אנחנו רוצים – וזה מהלך שיהיה משולב, זה ממש לא יכול להיות המשטרה בלבד, חבריי, אתם יודעים זאת היטב. המשטרה בסוף נכנסת כשקורה פשע. לפעמים, אם יש לנו מזל ומגיע מידע מודיעיני, אז היא גם יכולה להיכנס לפני שקורה פשע ולמנוע אותו. אבל התופעה, כתופעה, צריכה להיות מטופלת במעגלים רחבים הרבה יותר. מעגלי חינוך, מעגלי רווחה, מנהיגות מקומית וארצית. אני חושב שכולנו בנושא הזה בעלי אינטרס משותף לצמצום הפשיעה.

בנוסף לכך, תופעות של אלימות ופשיעה שיחייבו, כאמור, טיפול מערכתי רחב של מעגלים רחבים יותר; קידום הנגישות לאשראי וצמצום השימוש במזומן, גם הוא יכול לתרום לכך; הסדרת סוגיות בנוגע לקרקעות; יכולות אופק תעסוקתי איכותי, בדגש על נוער וצעירים.

כל אלה – ובכך אני מסכם, רבותיי – הן פעולות חשובות מאין כמותן, שישפיעו רבות על חיזוק הביטחון האישי בחברה הערבית. אני לא אוהב לדבר על תחושת ביטחון, אני אומר: בואו נספק אני מבקש מכם – ואני גם מאמין שלמרות כל המחלוקות בהרבה נושאים אחרים, בנושא הזה אין בינינו מחלוקות – שאתם גם תיעתרו ותסייעו בקידום המענה לסוגיות הללו. אני אומר ברצינות: אנחנו כולנו צריכים להירתם לזה. אני רתום לזה - - -

עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת):

- - - מתחילת השנה רק 20% מהמקרים - - -

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה:

לא. אני הסברתי, אני הסברתי. הירידה ביחס לשנה החולפת נובעת מחלוף הזמן. למשל, המקרה האחרון, שאירע לפני יומיים, בוודאי ייקח זמן עד שיפוענח. המקרים שקרו השנה, חלק קטן מהם פוענח ביחס למה שהיה בשנה שעברה. הצפי שלנו הוא שבעזרת השם כשאני אעלה כאן בשנה הבאה להשיב על השאילתה, אם אני אעלה כאן להשיב על שאילתה כזאת, אני כבר אוכל לתת נתונים טובים יותר לגבי שנת 2020. זה מטבע הדברים מה שקורה כשחולף הזמן, כי חקירת רצח היא חקירה שלוקחת זמן: גיבוש הראיות, גיבוש התשתית, לפעמים גם אמצעים שצריכים להשתמש בהם כדי לאסוף ראיות. מן הסתם זו העבירה - - -

אחמד טיבי (הרשימה המשותפת):

- - - השר אוחנה, יש מקרי רצח - - -

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה:

רק להשלים את המשפט, ברשותך. זו גם אחת העבירות הקשות ביותר לפענוח, משום שהמבצעים נוקטים את האמצעים הכי יעילים שהם יכולים כדי למנוע את תפיסתם, בגלל העונש החמור של מאסר עולם אם ייתפסו.

חבר הכנסת טיבי?

אחמד טיבי (הרשימה המשותפת):

הסיפור של רצח וזמן - - -

היו"ר מיקי חיימוביץ':

אני רק מבהירה, חבר הכנסת טיבי - - -

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה:

אולי באמת, יש לי עוד - - -

אחמד טיבי (הרשימה המשותפת):

גברתי היושבת-ראש, אני הייתי סגן יושב-ראש. כאשר השר מסכים, והוא פנה אליי, אז מקובל לאפשר את הדו-שיח בין הח"כ לבין השר. מקובל.

היו"ר מיקי חיימוביץ':

אני שמחה, אני שמחה תמיד ללמוד מאנשים שיש להם יותר ניסיון ממני.

אחמד טיבי (הרשימה המשותפת):

- - - הפרעה, בטח בנושא של רצח בחברה הערבית. לא היית צריכה להתערב - - -

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה:

חבר הכנסת טיבי, אכן פניתי אליך משום שאמרת, אבל אני חייב להגיד שיש לי עוד דקה. אז אולי אני אסיים?

אחמד טיבי (הרשימה המשותפת):

לא. התכוונתי שיש מקרי רצח שעברו שנים והם לא פוענחו - - -

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה:

אתה צודק, וגם שוחחת איתי על כך, ודיברנו על מקרה ספציפי.

אחמד טיבי (הרשימה המשותפת):

כמה המקרים.

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה:

אני חייב, בצער רב, לומר שלא כל מקרי הרצח מפוענחים. זה נכון, אגב, לא רק במגזר הערבי, זה נכון גם במגזר היהודי. יש מקרים שבהם יש קצה חוט, שמבשיל אחר כך לראיות של ממש שאפשר להביא אותן ככתב אישום ברצח; יש מקרים שיש בהם קצה חוט שלא מבשיל לכדי ראיות של ממש ויש מקרים שאפילו אין בהם קצה חוט. אבל אני כן יכול לומר לך, ואני חושב שאתה, דווקא כמי שמכיר את משטרת ישראל – ולפחות בשיחה שלנו הרושם שלי היה שאתה אפילו מעריך את המאמצים שהמשטרה עושה – לא סבור שהמשטרה מקילה יד ולא חשוב לה לפענח.

אחמד טיבי (הרשימה המשותפת):

יש מקרים שהיא עושה מאמצים ומצליחה - -

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה:

נכון.

אחמד טיבי (הרשימה המשותפת):

- - ויש מקרים שזה לא המצב.

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה:

זה אמת.

אחמד טיבי (הרשימה המשותפת):

לכן אמרתי לך: היא עשתה מאמצים מצוינים במקרהx והגיעה ואספה נשק. במקרה שעברו שנים, היא לא עשתה. לכן אני יודע להבחין.

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה:

אז יש תיקי רצח ששוכבים שנים. אחת לתקופה כל מקרה רצח עולה לרמה הבכירה ביותר במחוז – יש שבעה מחוזות גאוגרפיים במשטרת ישראל – כדי לראות מה נעשה באותה תקופה שהרצח לא פוענח. האם נעשו פעולות חדשות, האם יש רעיונות חדשים? בחלק מהמקרים מכניסים אנשים חדשים לצוות כדי שייתנו רעיונות חדשים. והמשטרה כן משקיעה את מרב המאמצים, בעיקר בחקירות של רצח, בעיקר בחקירות כאלה.

אז אני, כאמור, בדקה האחרונה שלי אומר כך: השינוי התפיסתי הזה דורש מאיתנו שילוב זרועות של משרד הבט"פ, משטרת ישראל, בהתאם למדיניות שקבעתי ופירטתי כאן, אבל גם עם הרשויות המקומיות, גם עם המנהיגים, מנהיגי הקהילה והחברה האזרחית בחברה הערבית, גם במישור הארצי, גם במישור המקומי, וכמובן, איתכם, רבותיי חברות וחברי הכנסת, שבאים מקרב החברה הערבית. אני חושב שרק בשילוב ידיים נצליח להשיג את המטרה המשותפת לכולנו. ותקוותי שהדבר יביא איתו גם את החזון של מורי ורבי זאב ז'בוטינסקי: "שם ירווה לו משפע ואושר / בן ערב, בן נצרת ובני".

אני רואה בשיפור האמון, ההידברות וחיזוק הביטחון האישי בחברה הערבית סוגיה לאומית אסטרטגית - -

אחמד טיבי (הרשימה המשותפת):

רק שבן ערב יישאר בחיים.
השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה:

לא. יישאר, יישאר. - - שמצריכה הירתמות בכל הרמות. בהנחייתי, המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל ימשיכו לקדם ולתעדף את הטיפול בחברה הערבית. אני קורא לכם, חבריי, להטות כתף ולסייע לנו במימוש היעד הנשגב של הצלת חיים – בעיקר הצלת חיים, אבל גם צמצום הפשיעה בתחומים האחרים.

היו"ר מיקי חיימוביץ':

תודה. חברת הכנסת היבה יזבק, יש לנו עוד הרבה שאילתות.

היבה יזבק (הרשימה המשותפת):

תודה. אנחנו אכן שמענו פירוט מקיף, ארוך ומושקע מכבוד השר, אבל בכל זאת נראה בשטח שההשקעה, כפי שתוארה על-ידי כבודך, לא באמת באה לידי ביטוי בשטח. אנחנו גם השנה מדברים על כ-90 קורבנות ירי.

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה:

לא. אני מקווה שלא נגיע ל-90. לא הגענו ל-90.

היבה יזבק (הרשימה המשותפת):

כ-90, כ-90. מתקרבים מאוד, לצערנו. אז מצד אחד אתה מציין את העלייה בפתיחת מוקדים ותחנות משטרה וגיוס שוטרים ערבים, ומצד שני אנחנו גם רואים לפי הנתונים שיש עלייה דווקא במקומות האלה. מצד שני אתה מדבר על תגבור כוחות המשטרה איפה שצריך גם ככלי מניעתי, ואני יכולה להעיד גם מהעיר נצרת, שאני גרה בה וחווה אותה באופן יום-יומי, שלמרות הבקשות החוזרות ונשנות של תושבים מתחנת המשטרה להפעיל ולתגבר את הנוכחות של כוחות המשטרה בעיר, במיוחד איפה שיש מוקדים שידוע שעלולים להתפרץ שם כל מיני מקרים – ידוע גם למשטרה – אנחנו לא רואים שום תגבור משטרתי. רק בחודש האחרון היו מקרים שחזרו על עצמם באותו מקום, שידועים מאוד טוב למשטרה. גם בשבוע שעבר הייתה לי שאילתה, והשיב סגן השר בעניין של העיר נצרת. אז – א. אנחנו לא רואים שיש באמת תגבור בכוחות המשטרה איפה שצריך; ב. אנחנו רואים שהאמצעים שהמשטרה משתמשת בהם עד היום לא באמת משנים את המצב. הדבר השלישי זה שאתם כל הזמן פונים לחברה הערבית שהיא צריכה לקחת אחריות. בעניין של איסוף הנשק אנחנו חושבים ובטוחים שזה הדבר וזו המשימה באחריות העיקרית של המשטרה.

אף אחד בחברה הערבית, וגם אף אחד מאיתנו, מהרשימה המשותפת, לא יכול ללכת ולאסוף נשק – זו האחריות של הממשלה. עד היום אנחנו לא רואים מבצעים רציניים ולא רואים החלטה ממשלתית רצינית בעניין. אנחנו רוצים לשמוע התייחסות גם לעניין ההחלטה הממשלתית בעניין איסוף הנשק.

היו"ר מיקי חיימוביץ':

תודה רבה.

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה:

להשיב במרוכז לכולם?

היו"ר מיקי חיימוביץ':

יש עוד שאלה נוספת לחבר הכנסת איימן עודה. כולם רוצים לשאול שאלות נוספות? אתה רושם אותן, אמיר?

איימן עודה (הרשימה המשותפת):

כבוד השר, אני חושב שאם הממשלה מחליטה למגר חמישה דברים, היא תצליח למגר 80% מהרצח בקרב האוכלוסייה הערבית והם: איסוף הנשק הבלתי חוקי; מיגור כנופיות הפשע המאורגן; הפרוטקשן; השוק האפור; ופענוח התיקים. הינה, חמישה דברים. כולם, כולם, אבל כולם, זה אתם.

הדבר השני – כשערבי רוצח או הורג יהודי אתם לא שואלים אותנו. אבל ההצלחה משנת 48' עד עכשיו היא מאה אחוז, לא פחות. לכן, אין ילד ערבי שמאמין לכם כשאתם אומרים: תשתפו פעולה, תנו לנו להיכנס ליישובים הערביים, תנו לנו לאסוף נשק, אתם מונעים מאיתנו לבנות תחנת משטרה. הכל תלוי בכם ורק בכם. אתם לא צריכים אותנו. לכן, תמלאו את תפקידכם, בבקשה. תודה.

היו"ר מיקי חיימוביץ':

חברת הכנסת סונדוס סאלח, בבקשה.

סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת):

כבוד השר, מתוך התשובה שלך אפשר להסיק שההנחה שלך היא שככל שאתם פותחים יותר תחנות משטרה אתם ממגרים את תופעת הפשיעה, וכאילו כשיש יותר תלונות במשטרה אז כך מטפלים בבעיה עצמה. איך אתה מסביר זאת שעדיין ביישובים שיש בהם תחנות משטרה יש עלייה בפשיעה ובאלימות? איך אתה מסביר שיש יותר כלי נשק? אם נצייר שתי פונקציות, יש עלייה במרכזי משטרה, יש עלייה במספר השוטרים בחברה הערבית ויש עלייה בפשיעה ויש עלייה במספר הנרצחים. איך אתה גם מסביר ש-50% מהאנשים שנרצחו בעשר השנים האחרונות דיווחו למשטרה או למרכזי הרווחה ביישובים השונים? איך אתה מסביר זאת? יש תלונה ועדיין יש סכנה ואיומים על החיים שלהם? תודה.

היו"ר מיקי חיימוביץ':

בבקשה, חבר הכנסת סעדי.

אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת):

כבוד השר, תודה על התשובה המפורטת ועל שאתה באמת בא ועונה על השאילתות של כל החברים והחברות. זה מעיד עד כמה הנושא הזה בנפשנו והוא כואב לנו. אמרת 95. עכשיו, היום, הגענו ל-88. לפני כשבוע אמרתי בוועדה שאנחנו כנראה, לצערנו הרב, נשבור את השיא השלישי. אנחנו נעבור את ה-95 בקצב הזה.

אני אומר לך, אנחנו כל הזמן אומרים שהעניין הוא לא עוד תחנות ועוד הקמת תחנות ביישובים, כי איפה שיש תחנות, באום אל-פחם, בנצרת, בלוד, בטירה – יש תחנות, זה לא העניין של תחנות. אני חושב שאתם כמשטרה וכממשלה צריכים קודם כל לקבל החלטה עקרונית, אסטרטגית, למגר, קודם כל את הארגונים ואת הפשיעה המאורגנת ביישובים הערביים כמו שהצלחתם לעשות, למגר ולרסק את הארגונים האלה, הן בתל אביב, הן בנתניה והן בנהריה. אבל הבעיה שעכשיו עברו ליישובים הערביים. בארגוני פשיעה ובפשיעה מאורגנת, גם אם אנחנו נבוא, חברי כנסת, אנשי דת ופרנסי היישובים, ראשי הרשויות, גם אם נעשה הכל וגם אם נחנך וכל זה, זה לא יעזור. אנחנו רואים שחלק גדול מהרציחות האלה זה דרך פשיעה מאורגנת, דרך רוצחים שכירים שאתם לא מצליחים לפענח, ואין הרתעה. אדוני השר, אין הרתעה. היום הרוצחים והרוצחים הפוטנציאליים מסתובבים באופן חופשי ביישובים שלנו ומזמינים רציחות. לא מצליחים – אנחנו ביקשנו, אנחנו ביקשנו, להכביד את היד בנושאים שהזכירו חבריי: גם נשיאת נשק, גם פרוטקשן, גם שוק שחור.

אנחנו נפגשנו עם היועץ המשפטי ועם הפרקליטות, ואני פונה אליך: צריך להגדיר את העבירות האלה כמכת מדינה ואז באמת להטיל – ברגע שעוצרים מישהו ואחרי כמה ימים הוא מסתובב חופשי, איך אתה רוצה שהאזרח הפשוט ירגיש ביטחון, עם כל הכבוד?

היו"ר מיקי חיימוביץ':

בבקשה.
השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה:

חבריי, באמת העליתם כמה נקודות ואשתדל להתייחס לכולן. חבר הכנסת אוסאמה סעדי, נגעת באחת הנקודות שאני זוכר שעוד כשר משפטים ניסינו לטפל בה, וזה הנושא של השחרור המהיר או הענישה המקילה בחלק מהמקרים, ואני אגיד לך מה העניין. קודמי, השר גלעד ארדן, אכן ביקש לטפל בכך כמכת מדינה, והמשטרה מטפלת בכך כמכת מדינה. אני אשתף אותך בתסכול, השוטרים – עד שסוף-סוף עושים עבודה ומוצאים ראיות ומביאים את החשודים להארכת מעצר, לצערי, בחלק מהמקרים היד של בתי המשפט קשה מאוד בהענקת המעצר, אם זה מעצר עד תום הליכים, אם זה אפילו מעצר ימים. והרבה פעמים, כמו שאתה אומר, אנשים שהביאו אותם לבית משפט – משוחררים. במקרים אחרים, אנשים שהוגשו נגדם כתבי אישום זוכים לענישה מקילה. ואז אנחנו נתנו הנחיה, משרד המשפטים נתן אז הנחיה לפרקליטות לדרוש ענישה מחמירה בבתי המשפט, להתייחס לזה בהתאם. קודמי אפילו פגש את נשיאת בית המשפט העליון.

אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת):

גם אנחנו נפגשנו - - -

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה:

אז הוא, למיטב ידיעתי, נפגש עם נשיאת העליון. תשובתה הייתה שבגלל העצמאות של השופטים היא לא מנחה איזה עונש לתת – עונשים מחמירים, עונשים מקילים, ושמה שצריך לעשות זה באמת שהתביעה, שהפרקליטות, תדרוש ענישה מחמירה. אני מקווה שזה נעשה היום, אבל זו אולי שאילתה שיותר מתאימה לשר המשפטים.
אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת):

מה שנאמר לנו בפגישות עם הפרקליטות, התביעה, ואני מניח שגם המשטרה, התביעה המשטרתית, שמכינים חוות דעת עם נתונים, עם מספרים, שתוגש לבית המשפט העליון על-מנת שבאמת במקרה - - - הזה, שבאמת יגדירו את זה. אתה זוכר, גם כעורך דין, שבעבירות קלות של גניבת - - -

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה:

גניבת רכב, נכון?

אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת):

גניבת רכב. אפילו - - -

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה:

מה זה היה? פסק דין גנימאת קוראים לזה?

אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת):

פסק דין גנימאת.

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה:

נכון? עוד זוכרים משהו.

אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת):

וגם בעניין של זריקת אבנים באינתיפאדה הראשונה, הגדירו את זה מכת מדינה. אז בתיקים האלה דווקא בית משפט עליון לא מגדיר את זה כמכת מדינה? אני מתפלא.

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה:

לא, לא. אני כמובן מקווה שחל שיפור במצב הזה. אבל אני חושב שמתאים יותר לשאול את זה את שר המשפטים. אין לי, בכל אופן, נתונים כאן כרגע לומר לך. אבל אני כן רוצה להתייחס למשהו שאתה העלית וגם אחרים העלו. זה אכן מתסכל לראות שאנחנו משקיעים – ותאמינו לי, המשאב הזה של תחנת משטרה הוא משאב יקר מאוד. יש הרבה ראשי עיר בכל המגזרים שהיו רוצים אצלם תחנת משטרה ואין להם. והתסכול הזה שאנחנו מקימים תחנות משטרה, ולוקח זמן, זה לא זבנג וגמרנו, לוקח זמן עד שאתה רואה את האפקט, את ההשפעה החיובית של זה, את המשטרה משתלבת בקהילה, הופכת למקום שנותן מענה למי שבמצוקה, מענה אמין שהציבור מאמין בו, זה לוקח זמן.

אני קשוב אליכם, אני חושב שנרחיב את השיח הזה גם בוועדה של חבר הכנסת מנסור עבאס אולי בהמשך לגבי לאיפה נכון להסיט את המשאבים. אם בעיניכם זה לא נכון להסיט את המשאבים לכיוון של עוד תחנות ועוד תחנות, אני מוכן לשקול אחרת. אני מוכן לשקול אולי לתגבר את התחנות הקיימות, אולי להקצות משאבים לדברים אחרים, אני מוכן לשמוע. אבל כרגע יש קונסנזוס בקרב רשויות אכיפת החוק – אגב, בארץ ובעולם – שנוכחות משטרתית כן מביאה לירידה בפשיעה. אני, כמובן, יכול לומר לכם: תארו לכם שאלמלא הייתה תחנת משטרה באותו מקום, אולי הפשיעה הייתה אפילו גבוהה יותר – זאת אפשרות כמובן. אבל אני כאמור פתוח לשמוע רעיונות חדשים - - -

סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת):

שווה מחקר.

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה:

שווה מחקר. אני מוכן בהחלט לשמוע, אולי אפילו שווה להזמין מחקר מהממ"מ, לראות אם פתיחה של תחנות – נגיד בעולם – זה דבר שמביא לירידה בפשיעה או לא. שווה ללמוד את הנושא. אני רק אומר, בקרב המומחים יש קונסנזוס, אפשר לנסות לסתור אותו, אבל יש קונסנזוס שזה כן מביא לירידה בפשיעה.

חבר הכנסת איימן עודה, אני בהחלט – אם נשמע בדברים שאמרתי שכאילו אני מסיר אחריות ומטיל אותה, ממש לא. אני חושב שזו שותפות. אני חושב שאנחנו צריכים כולנו להיות מעורבים, בוודאי המשרד לביטחון הפנים והמשטרה הם גורם ראשון במעלה. אני רק אומר: הם לא הגורם היחיד. זה גורם מרכזי. למשל באיסוף הנשק הבלתי-חוקי, ששאלתם, אז יש המון תפיסות. דווקא פה אין לי נתונים אבל אני בתחושה שיש עלייה בתפיסות של כלי נשק השנה לעומת השנה החולפת. מה שלא ביצענו השנה, להבדיל משנים חולפות, זה מבצעי איסוף נשק, וגם הסברתי מדוע. דווקא מבחינת המשאבים יש לנו את הכסף, רצינו כבר לעשות את זה, אבל אז הגיעו הסגרים. כמובן שזה מבצע שאתה לא יכול לעשות אותו במהלך סגר של קורונה, אבל אנחנו בהחלט מתכוונים לחדש גם את מבצעי איסוף הנשק הללו.

דיברת על-כנופיות הפשיעה המאורגנת – חד-משמעית, אחריות של המשטרה. אני מלווה את הנושא הזה מאוד מאוד מקרוב. היחידות שמטפלות בנושא של הפשיעה המאורגנת – כמו שאמרת בצדק, חבר הכנסת סעדי, בשנים שחלפו נעשתה עבודה מאוד משמעותית במשטרה ופיצחו הרבה כנופיות פשע במגזר היהודי, ולוואקום הזה נכנסו ארגוני פשע של החברה הערבית. אנחנו לא נזניח את הנושא הזה.

היחידות הכי רציניות – אותן יחידות דרך אגב שטיפלו בכנופיות הפשע הללו, מטפלות בכנופיות הפשע הללו, ואפילו ביקשתי לתגבר את התקציב של הרשות להגנת עדים כדי להוסיף עדי מדינה. זה אחד מכלי המפתח כדי לטפל בפשיעה המאורגנת מהסוג הזה. אנחנו כן רואים שהיו כמה תיקי פיצוח של סוכנים בשנה הזאת, ואפילו בחצי שנה הזאת, אני יכול להגיד לך, בחלק מהם גם נכחתי באופן אישי, והם הביאו למעצרים רבים של מחוללי פשיעה מרכזיים בחברה הערבית. אני מבטיח לך שיהיו נוספים. אני מבטיח לך שיהיו נוספים.

כל הקשיים התקציביים, אמרתי את זה גם לחבר הכנסת מנסור עבאס בישיבתנו שבוע שעבר, הם קשיים שמן הסתם המשרד לביטחון הפנים מתמודד איתם. בתקופה הזאת של הקורונה כולם מתמודדים עם קשיים תקציביים וכולם מתחת לאלונקה ותורמים את חלקם, אבל אני מבטיח לכם – אני אמרתי את זה ואני אומר את זה כאן לפרוטוקול – שהתנופה של מתן שירותי משטרה טובים יותר לחברה הערבית לא תיפסק בגלל סיבות תקציביות. עד כאן, תודה רבה וערב טוב.

תאריך:  09/11/2020   |   עודכן:  09/11/2020
עידן יוסף
+"לרט"ג אין סמכות מפורשת לביצוע הפרדה"
23:59 09/11/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
מנכ"ל רשות הטבע והגנים: "הניסוי היה מידתי מאוד והתקבלה החלטה לעצור אותו. הדבר מתווסף לעוד אתרים שרצינו לעשות בהם ניסוי בארץ"  ▪  ח"כ ארבל: "אם אנו מונעים את השירות מנשים - אנחנו מפלים"  ▪  ח"כ מרב מיכאלי: "מאיים עלי שהולכים לעולם בו המרחבים הציבוריים יהיו בהפרדה. נגישות לטבע בהפרדה - מדרון חלקלק"  ▪  פורר: "רצון לייצר מציאות של כיבוש זוחל של הדרת נשים במרחב הציבורי כדי שנקום יום אחד כולנו ונחיה בתל אביב כמו בבני ברק ובמאה שערים״
(מרב מיכאלי, הילה שי וזאן, אימאן יאסין ח'טיב [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת])
אלעד צדיקוב, מנכ''ל ארגון אופק וחבר מועצת העיר הרצליה
+התקציב פחת ב-90% ומיזמי בטיחות בדרכים נתקעו
22:25 09/11/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
יו"ר הועמ"ש לבטיחות בדרכים: לא ייתכן שאין תקציב לטיפול במוקדי סיכון – מישהו צריך לקחת אחריות  ▪  מנכ"ל הרלב"ד הציגה את החשיבות של התוכנית שתפחית את מספר ההרוגים ב-50% עד שנת 2030: "תקצובה ושותפות כלל המשרדים נחוצים להוצאתה לפועל"  ▪  האוצר: תקציב משרד התחבורה גדל השנה ב-5 מיליארד שקל – המשרד הוא שמתעדף מיזמים
(ח"כ בועז טופורובסקי [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת])
[צילום: דוברות הכנסת]
+80% מהמרינות משמשים ליאכטות פרטיות
21:22 09/11/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ועדת הפנים והגנת הסביבה קוראת לעצור את התהליך התכנוני של שש המרינות החדשות ולהמתין להכרעה ולגיבוש עמדה מסוכמת של הממשלה  ▪  ארבל: "תפקידנו לפקח אם מוסדות תכנון יטאטאו התנגדויות"
(המרינה באשקלון [צילום: גרשון אלינסון/פלאש 90])
+לא הסתיים מיפוי מבני הפל-קל
17:24 09/11/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ועדת הפנים מבקשת להציג בתוך חודש לו"ז לסיום מיפוי מלא של מבנים הבנויים בשיטת הפל-קל המצריכים תיקון, לרבות מבנים פרטיים  ▪  מינהל התכנון: "ירדנו ל-900 מבנים חשודים; תקציבית לא בטוח שנצליח להשלים את המיפוי של כל המבנים"
(הדיון בוועדת הפנים [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת])
+גם חולים מאומתים יוכלו לבחור בבחירות לרשויות מקומיות
16:08 09/11/20  |  עידן יוסף
ועדת הפנים אישרה לקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק הרשויות המקומיות - בחירות (הוראת שעה, נגיף הקורונה החדש), כך שהחוק יאפשר למשרד הפנים ליצור מתווה שיאפשר גם לחולים מאומתים להצביע בבחירות המקומיות. החוק תוקן על רקע הבחירות הצפויות בישוב תל-מונד בעוד שבועיים.

נוסח הצעת החוק הממשלתית הציע פתרון של קלפיות ייעודיות למבודדים ללא תסמינים בלבד. יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ': "אתם לא מציעים שום פתרון לאדם חולה. מה הבעיה להפעיל קלפי נודדת עם צוות ממוגן שנוסע בין החולים? זו זכותם וחובתם האזרחית להצביע והמדינה לא מסוגלת למצוא פתרון?"

עו"ד עמי ברקוביץ, משרד המשפטים: "צריך להקפיד על סטריליות מתחם ההצבעה. מדובר בשינויים לא פשוטים אם מדובר על הצבעה בבית. אנו רוצים לשמור על חשאיות הבחירות". יו"ר הוועדה ח"כ חיימוביץ': "הוא בבידוד. לא מוקף אנשים, כמו שמגיעים אליו הבייתה לבצע בדיקת קורונה, ניתן להגיע אליו עם קלפי על מנת לאפשר לו להצביע". ח"כ רם בן ברק: "אפשר כמו בארה"ב, לאפשר הצבעות בדואר, לא לכל אחד, אלא רק לחולים מאומתים".

במהלך הדיון הועלו מספר פתרונות אפשריים, לרבות הרחבת מספר ימי ההצבעה, ונציגי משרד הפנים הסבירו שהפתרון והשלכותיו עדיין נבחנים בשיח בין משרדי הממשלה. יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ': "יש לקדם את השיח בצורה קצת יותר מהירה, הבחירות קרובות, והיה זמן להיערך לזה, הקורונה איתנו כבר תקופה ארוכה".

עו"ד רון אלמוג, ממשרד הפנים הסביר כי בתל-מונד יש כמות קטנה של מבודדים, אך התיקון לחוק צריך להיות צופה פני עתיד, ולהתאים גם לערים גדולות יותר, ולמצבים של כמות גדולה יותר של מבודדים וחולים מאומתים שצריכים להצביע במקביל.

עו"ד אסתי ורהפטיג, ממשרד הבריאות הדגישה שכל פתרון שייבחר חייב להיות כפוף לכלל שמחויבי בידוד לא יוכלו לצאת מהבית בצורה שתאפשר מפגש לא מבוקר עם אנשים אחרים.

בסיום הדיון, ועדת הפנים אישרה לקריאה שניה ושלישית נסח מתוקן, המסמיך את מנכ"ל משרד הפנים לקבוע על פי צו בריאות העם את האופן בו יוכלו חולים חייבי בידוד, כולל חולים מאומתים ומבודדים עם סימפטומים, לממש את זכותם לבחור.
+סערת פתיחת מתחמי 'ביג': היועמ"ש יגן על המתווה
15:28 09/11/20  |  עידן יוסף
יו"ר ועדת החוקה ח"כ יעקב אשר הודיע כי הוועדה תצביע על התקנות לפתיחת המסחר ב-15:40 תוך דרישה מהממשלה לחשוב מחדש על פתיחת מתחמי המסחר. "ההחלטה חייבת להיות מתוקנת אפילו במשורה; אנחנו רוצים לאשר פתרון שתביאו", אמר.

המשנה ליועמ"ש עו"ד רז נזרי: "ההיגיון האפידמיולוגי בהפרדה בין 'ביגים' לאחרים דחוק, אך משעה שגורמי המקצוע בחרו את החיתוך בצורה כזו, אגן על זה משפטית; נבחן את הדברים מחדש".

אשר אמר בסיום הדיון בתקנות שנמשך משעות הבוקר: "אני קורא לרה"מ שר האוצר ושר הבריאות לשבת עם הגורמים ולבוא עם רצון טוב לעניין הזה ולא לגרור את זה לשבוע הבא. בואו ניתן לציבור את מה שאפשר לתת לו בזהירות רבה ובשכל. אני מקווה שנוכל לאשרר את הסיכום של הממשלה".
+גפני: הפטור לחקלאים על היטל העסקת עובדים זרים יוארך
12:45 09/11/20  |  עידן יוסף
בשבוע שעבר קראה ועדת הכספים להאריך את הפטור מהיטל העסקת עובדים זרים בענף החקלאות, על רקע מצבו הקשה של המשק ומצבו הקשה של ענף החקלאות בפרט. היום, במסגרת דיון מעקב אחר היישום בפועל של החקיקה בעניין מענקי הסיוע השונים, עדכן יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, כי שוחח עם שר האוצר לעניין ההיטל וכי עמדתו חיובית: "דיברתי עם השר לעניין פטור היטל עובדים זרים, והשר מתכוון 'ללכת על זה'. אני לא יודע אם זה יהיה 5 שנים כפי שביקשנו או פחות, אבל אנחנו מברכים את השר על המהלך הזה. זה חשוב מאוד".

עוזרו של ישראל כ"ץ הגיב לדברים: "השר יקיים דיון סדיר ביום רביעי בנושא, הוא ישמע את עמדת כלל הצדדים ולאחר מכן הוא יחליט".
+יבוטל עידכון שכר חברי הכנסת
11:37 09/11/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
ההצעה תעבור לקריאה ראשונה במליאת הכנסת  ▪  הצעת שר האוצר לקצץ בשכר ח"כים ובכירים ב-10% נתקעה בגלל מאבק פוליטיבין המפלגות
(ח"כ גינזבורג בדיון בוועדה [צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת])
עימות שנערך בדיון בוועדת הכנסת [צילום: דוברות הכנסת]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn   אוסאמה סעדי / Osama Saadi   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אופיר כץ / Ofir  Katz   אורי מקלב / Uri Maklev   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   אחמד טיבי / Ahmad  Tibi   איילת שקד / Ayelet Shaked   איימן עודה / Eiman Ode   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg   אלון שוסטר / Schuster Alon   אלי כהן / Eli Cohen   אמיר אוחנה / Amir Ohana   אסף זמיר / Asaf Zamir   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   ג'אבר  עסאקלה   גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi   גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken   גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד אמסלם / David Amsalem   דוד  ביטן / David Bitan   היבה יזבק / Heba  Yazbak   ווליד טאהא / Waleed Taha   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חיים כץ / Haim Katz   טור פז משה   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich   יואב קיש / Yoav Kish   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   יזהר שי / izhar  shay   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   כולנו   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מוטי כהן   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton   מיקי חיימוביץ' / Miki  Haimovich   מירב כהן / Meirav  Cohen   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   ממשלת ישראל / Israel Government   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משולם נהרי / Meshulam Nahari   מתן כהנא / Matan  Kahana   ניסים ואטורי   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סעיד  אלחרומי / Said Elharumi   עאידה  תומא-סלימאן / Aida  Touma-Suleiman   עודד פורר / Oded Forer   עודה איימן / Ayman  Odeh   עומר ינקלביץ'   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   פטין מולא / Patin  Mula   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   רפי פרץ / Rafi  Peretz   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"בשת"פ ערבי-יהודי נוכל להשיג דברים נפלאים"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 23
ועדת הכנסת בראשות ח"כ איתן גינזבורג אישרה (יום ב', 9.11.20) פה אחד את הצעת החוק לביטול עידכון שכר חברי הכנסת שצפויה להתקבל בינואר 2021. ההצעה תעבור לקריאה ראשונה במליאת הכנסת. הצעה רחבה יותר של שר האוצר לקצץ בשכר ח"כים ובכירים ב-10% נתקעה בגלל מאבק פוליטי בין הליכוד למפלגת כחול לבן.
09/11/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
יו״ר השדולה למען עמותות המגזר השלישי, ח״כ אופיר סופר (ימינה), אומר כי אי-העברתם של כספים המיועדים לעמותות הרווחה, החינוך והבריאות הופכת את העמותות לבני ערובה. לדבריו, שנאמרו בתגובה לפרסום בגלובס, ‏בימים בהם האוכלוסיות החלשות הכי נזקקות לעמותות הסיוע אי-העברת הכספים היא עדות נוספת למחדל. הוא קרא לשחרר את הכסף.
06/11/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בקרב בני נוער שדיווחו על שתיית אלכוהול מופרזת, 26.6% היו מעורבים באירועי אלימות ו-35.5% נשאו נשק. כך עלה מסקר שהוצג השבוע (3.11.20) בדיון משותף לשתי ועדות של הכנסת: הוועדה המיוחדת להתמודדות עם סמים ואלכוהול בראשות ח"כ מיכל קוטלר-וונש והוועדה המיוחדת למיגור הפשיעה בחברה הערבית בראשות ח"כ מנסור עבאס. הדיון בחן את נושא הקשר בין השימוש באלכוהול וסמים בקרב בני נוער לאלימות בחברה הישראלית.
06/11/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בדיון שיזמו הח"כים אופיר כץ ואוריאל בוסו על "טיפול לקוי של מערכות אכיפת החוק והמשפט בתיקי פגיעה בפעוטות", אמר (יום ד', 4.11.20) היו"ר ח"כ יעקב אשר כי ייפגש עם שר המשפטים לבחינת חקיקה זו ואמר כי "חייב להיות מסלול מהיר, יעיל ומרתיע שמאפשר מידע למשפחות".
05/11/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
ביום רביעי הקרוב יעלה ח״כ בצלאל סמוטריץ', בשם סיעת ימינה, הצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית על התנהלות הממשלה בנוגע לתקציב 2021. בימינה מתריסים כלפי כחול לבן ואומרים כי "לבני גנץ ולמפלגתו תהיה הזדמנות לשים סוף-סוף את ישראל לפני הכל, ולחקור האם שיקולים פוליטיים מובילים את ישראל לאסון כלכלי״.
05/11/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il