|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
מנדלבליט. ההסדר הוא חוות דעת מחייבת [צילום: אריאל שליט, AP] נתניהו. חשש מהשפעת השיקול האישי [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

עימות חזיתי בין היועץ המשפטי לראש הממשלה

מנדלבליט רומז: כהונת נתניהו עלולה <br>להיות בעייתית בלא הסדר ניגוד עניינים

מזכיר שהסכמתו של נתניהו להסדר ניגוד עניינים על-רקע משפטו הייתה אחת הסיבות לכך שבג"ץ דחה את העתירות נגד כהונתו כראש ממשלה, ואומר ש"יש טעם לפגם" בכך שכעת הוא מסתייג מן ההסדר שנקבע מבהיר שאם נתניהו יעמוד על התנגדותו לחלקים מן ההסדר - יש אפשרות שבג"ץ יכפה אותו עליו
10/11/2020  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   ממשלה 35   |   תגובות

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, רומז, כי עלולה להתעורר בעייתיות בהמשך כהונתו של בנימין נתניהו כראש הממשלה, אם לא יקבל כלשונו את הסדר ניגוד העניינים שקבע בשל משפטו של נתניהו. מנדלבליט אף מבקש מבג"ץ (יום ג', 10.11.20) לכפות על נתניהו את ההסדר המתוקן שפרסם בשבוע שעבר.

מנדלבליט קבע, כי בשל משפטו - לא יוכל נתניהו להיות מעורב במינויים של בכירי רשויות האכיפה ושל כל החוקרים שעסקו בענייניו, לא במישרין ולא בעקיפין; לא יוכל לעסוק בבחירת שופטי בית המשפט העליון ובית המשפט בירושלים; לא יוכל להיות מעורב בהליכי חקיקה הנוגעים לרשויות האכיפה; ויהיה מנוע מלעסוק במגעיהם של העדים במשפטו עם כל משרדי הממשלה. נתניהו הודיע בתגובה, כי אינו מקבל חלק מן המגבלות ובראשן את האיסור על מעורבות בבחירת שופטי העליון ובהליכי החקיקה.

מנדלבליט הורשה להגיש לבג"ץ עמדה מעודכנת, לקראת הדיון (יום ה', 12.11.20) בשתי עתירות המבקשות לחייב את נתניהו להגיע להסדר ניגוד עניינים. הוא מזכיר, כי עמדתו הנוכחית של נתניהו אינה עולה בקנה אחד עם הודעתו לבג"ץ בעתירות נגד הטלת הרכבת הממשלה עליו. אז הודיעו מנדלבליט ונתניהו, כי כהונתו תהיה כפופה להסדר ניגוד עניינים בסוגיות הנובעות ממשפטו. הודעה זו גם הייתה חלק מפסק הדין שדחה את העתירות, בו נאמר:

"רשמנו לפנינו את הודעת היועץ המשפטי לממשלה לפיה כהונתו של ח"כ נתניהו כראש ממשלה תהיה כפופה להסדר ניגוד עניינים שייערך עימו אשר יקבע 'מגבלות בקשר למילוי תפקידו בעניינים הנוגעים למערכת אכיפת החוק'. בא-כוחו של ח"כ נתניהו אישר את הדברים בטיעוניו הכתובים ובאי-כוח הצדדים הנ"ל שבו והצהירו על כך גם במסגרת השלמת הטיעון בעל-פה בפנינו".

לדברי מנדלבליט, "יש טעם לפגם, בלשון המעטה, בהעלאת הסתייגויות כאמור על-ידי המשיב 2 [נתניהו] בנקודת הזמן הנוכחית, וזאת בפרט לאחר שניתן פסק דינו של בית המשפט הנכבד, שבו נרשמה הצהרת הצדדים, בכתובים ובעל-פה, כי למשיב 2 ייערך הסדר ניגוד עניינים לתקופת כהונתו כראש ממשלה". יודגש, כי מנדלבליט אינו אומר במפורש מה תהיה משמעות הימנעותו של נתניהו מלציית להסדר, אך עצם אזכור ההצהרות ופסיקת בג"ץ מרמזת, כי לדעתו - עצם כהונתו של נתניהו מבוססת על עריכת הסדר ועמידה בו.

בהמשך עמדתו טוען מנדלבליט, כי נתניהו אינו יכול להסתייג מההסדר שהציג, וזאת לנוכח ההלכה לפיה חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה מחייבת את הרשות המבצעת כל עוד לא פסק אחרת בית המשפט. הוא דוחה את עמדתו של נתניהו, לפיה הקביעה האם לשר כלשהו יש "עניין אישי" בנושא המצוי בפניו היא של השר עצמו. מדובר בניתוח משפטי של מצב עובדתי, ולכן הוא בסמכותו של היועץ המשפטי - סבור מנדלבליט.

"חוות הדעת נועדה להבטיח כי במילוי תפקידו הציבורי כחלק מהרשות המבצעת, יפעל ראש הממשלה לטובת האינטרס הציבורי ובאופן שלא יהיה כרוך בניגוד עניינים בין אינטרס זה לענייניו האישיים", הוא מוסיף. מנדלבליט מזכיר, כי לאורך השנים נקבעו הסדרי ניגודי העניינים של כל השרים בידי היועצים המשפטיים, נתניהו עצמו התחייב לנהוג כך בעתירות הקודמות, "ומובן כי הדברים הובאו במניין שיקוליו של ההרכב המורחב הנכבד".

מנדלבליט גם משיב להסתייגויות הפרטניות של נתניהו מן ההסדר. "בהקשרים הנוגעים למערכת אכיפת החוק, החשש לניגוד עניינים נעוץ ביכולת ההשפעה של ראש הממשלה על מערכת זו - ובתוכה על הגורמים בייעוץ המשפטי לממשלה ובפרקליטות המדינה האחראים על ניהול המשפט הפלילי נגדו, ועל הגורמים במשטרה שמעורבים או שצפויה מעורבותם בנושא. בהקשר זה, החשש לניגוד עניינים הוא מובהק. מובן כי אדם שהוגש נגדו כתב אישום הוא בעל עניין אישי ביחס לגורמים האמונים על ניהול הליך התביעה בעניינו, או שיש ביכולתם להשפיע על ניהול ההליך.

"לאור עוצמת העניין האישי, במקרה זה אכן מתעורר חשש סביר שהחלטות הנוגעות לגורמים במערכת אכיפת החוק, אשר מעורבים בהליך הפלילי המתנהל נגד ראש הממשלה או שצפויה מעורבותם בניהול ההליך, תהיינה כרוכות גם בשיקולים אישיים ומושפעות מהן. ודוק: השאלה בדבר השיקולים שעלולים להיות מופעלים בעת קבלת ההחלטות האמורות, אינה שאלה סובייקטיבית, בדבר כוונותיו האמתיות של בעל התפקיד, אלא שאלה אובייקטיבית - כיצד עשוי לנהוג אדם, כאשר מתנהל נגדו הליך פלילי מסוג זה, בעל השפעה כה רבה על עתידו האישי. במקרה כזה, אף אם קיימים ברקע, בנוסף לשיקול האישי, גם שיקולים ציבוריים שהם ממין העניין, אין מנוס מהמסקנה שלשיקול האישי עלול להיות תפקיד מכריע בגיבוש דרכי הפעולה וההתייחסות בנוגע לגורמים כאמור במערכת אכיפת החוק".

לדעת מנדלבליט, אין די בכך שנתניהו הבטיח שלא להתערב במינוי היועץ המשפטי, פרקליט המדינה והמפכ"ל, ויש למנוע ממנו התערבות גם בהחלטות הנוגעות להליכי המינוי ובכאלו הנוגעות למעמדם של ממלאי התפקיד (כגון פיצול תפקיד היועץ המשפטי - דוגמה שהעלה נתניהו עצמו בתגובתו). "אכן, הטלת מגבלות על ראש ממשלה ביחס למעורבות בעניינים הנוגעים לכאורה להיבטים ציבוריים-כלליים אינה פשוטה כלל ועיקר. עם זאת, הסיטואציה החריגה שבה ראש ממשלה מכהן נאשם במקביל בהליך פלילי, ועוצמת האינטרס האישי כפי שפורטה לעיל, מחייבת קביעת מגבלות כאמור".

בעניין המגבלות הנוגעות לבתי המשפט אומר מנדלבליט: "הסיטואציה שבה ראש ממשלה מכהן בד-בבד עם הליך פלילי שמתנהל נגדו, היא סיטואציה תקדימית וחריגה, המחייבת התייחסות מיוחדת, לנוכח עוצמת ניגוד העניינים וכן מעמדו של ראש הממשלה. במצב החריג המתקיים כעת, אין מקום לומר שעניינו האישי של ראש הממשלה מתמצה בשופטים הספציפיים שמרכיבים את המותב הדן בעניינו". זאת, משום ששופטי העליון החדשים עשויים לדון בעניינו, ומשום שבחירתם יכולה גם להיות על דרך השלילה - למנוע את קידומם של השופטים בתיק נתניהו.

בנוגע לחקיקה העלולה להשפיע על ההליך מדגיש מנדלבליט, כי המגבלות אינן על נתניהו כחבר כנסת היכול להצביע ללא מגבלה, אלא על מעורבותו בשלבי הטיפול הממשלתי בהצעות החוק. "ברור שלראש הממשלה יש יכולת רבה להשפיע על עמדת הממשלה בהליכים ממשלתיים הנוגעים לחקיקה ואף על אופן הטיפול הממשלתי בהליכים, באמצעות סמכויות המוקנות לו בתקנון עבודת הממשלה, ולעיתים השפעה זו אף נעשית במסגרת לא פורמלית או עקיפה". בעבר כבר היו מגבלות על מעורבות של שרים בחקיקה ספציפית בשל חשש לניגוד עניינים, הוא מזכיר.

בסיום תגובתו אומר מנדלבליט, כי קיימת חובה משפטית לקבוע לנתניהו הסדר ניגוד עניינים, וכי אין כל פגם בהסדר כפי שנקבע. הוא סבור, "כי הסדר ניגוד העניינים שנקבע בחוות הדעת, משקף את הדין ונותן מענה ראוי לקשיים המפורטים בחוות הדעת במישור ניגוד העניינים. עמדתו כי העתירות אינן אקטואליות נשענה על הסדר ניגוד העניינים, על פרטיו. עם זאת, ככל שהמשיב 2 [נתניהו] יעמוד על כך שהוא אינו מתכוון לפעול לפי הסדר זה, על פרטיו, דומה כי אין מנוס מהמשך בירור העתירות, לרבות הוצאת צווים על תנאי בהקשר זה" - כלומר, אפשרות שבג"ץ יכפה על נתניהו את ההסדר. עמדתו של מנדלבליט הוגשה באמצעות עוה"ד ליאורה וייס-בנסקי, יונתן ברמן וסיון דגן.
בג"ץ 3056/20, התנועה לאיכות השלטון נ' היועץ המשפטי לממשלה ואח' / הודעה משלימה מטעם היועץ המשפטי לממשלה
היועץ המשפטי לממשלה סבור שיש לחייב את בנימין נתניהו לפעול על פי הסדר ניגוד העניינים עליו החליט

תאריך:  10/11/2020   |   עודכן:  10/11/2020
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מנדלבליט רומז: כהונת נתניהו עלולה להיות בעייתית בלא הסדר ניגוד עניינים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עובד 1
10/11/20 23:46
2
גדעון אמיר
11/11/20 02:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 35
יממה בלבד לפני קיום ישיבת המעקב בוועדת המשנה לקידום הבטיחות בדרכים, שע"י ועדת הכלכלה, בנושא העדר תוכנית לאומית רב-שנתית לבטיחות בדרכים, הציגה (יום א', 8.11.20) שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מירי רגב, בישיבת הממשלה את המדיניות של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לקידום טיפול ממוקד במרחב העירוני, ומאמצים מיוחדים בקרב רוכבי האופנועים והמגזר הערבי לצמצום התאונות הקטלניות.
08/11/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
ח"כ אוסנת מארק מהליכוד מעעריכהבראיון לישראל היום שיתפרסם מחר (ו'),כי ראש הממשלה נתניהו לא יאפשר את יישום הסכם הרוטציה עם גנץ. לטענתה הבחירות בדרך, ואם גנץ יתמנה לראשות הממשלה, "זאת תהיה בכייה לדורות".
05/11/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
ראש הממשלה והמפלגות החרדיות סיכמו לדחות את ההצבעה על הצעת החוק להעלאת הקנסות, עד להשגת הבנות בנושא. ההצעה להייתה אמורה לעלות היום להצבעה בקריאה ראשונה במליאה.
04/11/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
בג"ץ עשוי לבטל את ההוראות בחוק הקורונה הגדול, המגבילות קיום הפגנות בעת סגר. כך עולה מהחלטת הנשיאה, אסתר חיות, להרחיב לתשעה שופטים את ההרכב שידון בעתירות.
03/11/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
בליכוד מותחים (יום ג', 3.11.20) ביקורת חריפה על התנהלות שר המשפטים אבי ניסנקורן לאחר שזה הכריז על החלטת כחול לבן שלא לפעול בהתאם להסכמים הקואליציוניים להקמת ועדה מייעצת למינוי בכירים בנאום שנשא בכנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה:
03/11/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
יקיר בן-משה
יקיר בן-משה
כל הספרים שתקו, מה יכולנו לומר? אפילו לסקלי הסמיק, לא ידענו שפוגל גונב, לא ידענו שהוא מחביא פירורים מעוגיות של אחרים
מאיר חוטקובסקי
מאיר חוטקובסקי
עדנה בקנשטיין לשעבר נשיאת בתי משפט השלום במחוז תל אביב ושופטת בבית המשפט המחוזי מספרת על חיזוריו של אריק בעלה והגעגועים אליו, ושוללת מעבר לדיור מוגן    כתבת דיוקן החושפת דמות שופטת ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il