משרד המשפטים פרסם (יום ו', 20.11.20) להערות הציבור את תזכיר הצעת החוק לביטול האיסור להחזקת קנביס לשימוש עצמי ולשימוש עצמי במקום מגורים, בד-בבד עם קביעת איסורים אחרים שנועדו למנוע שימוש בקנביס על-ידי קטינים וצעירים עד גיל 21.
בתזכיר מוצע שלא לקבוע עבירה על קטינים וצעירים בגין החזקת קנביס לשימוש עצמי ובגין שימוש עצמי. בהמשך הליך החקיקה יגובשו תיקוני חקיקה נוספים שמטרתם אסדרת שוק הקנביס, בין היתר על-מנת למנוע אחזקתו ושימוש בו על-ידי קטינים וצעירים. בעת גיבוש האסדרה יהיה צורך, בהתאם לדוח הצוות הבין-משרדי לבחינת המדיניות בנוגע לאיסור על צריכת קנביס בישראל, לתת את הדעת גם לצרכים של חברות ייחודיות לרבות החברה הערבית והחברה החרדית.
כהשלמה לתזכיר החוק מציע משרד המשפטים לתקצב מענים מתאימים למניעה, לחינוך והסברה, לטיפול בהתמכרויות ובנזקים בריאותיים, למחקר מלווה ולאכיפה. השפעה על התקציב והתקן הנובעים מאסדרת שוק הקנביס תבחן עם גיבוש ההוראות הנוגעות לנושא זה.
מטרתו של חוק זה היא להסדיר את שוק הקנביס ולהוציא מגדר איסור פלילי צריכה עצמית של קנביס ואחזקתו לצורך צריכה עצמית והכל בהתאם לתנאים ולמגבלות שייקבעו; האסדרה תיעשה תוך הגבלות ופיקוח ממשלתי, שמטרתם למזער את נזקי השימוש בקנביס, בפרט ביחס לקטינים ולצעירים, ולמנוע מעורבות של גורמי פשיעה בשוק זה; זאת כחלק ממהלך משולב הכולל גם חינוך והסברה והתאמת המענים בתחומי הבריאות, הרווחה והאכיפה לשוק שיוסדר.
על-פי המוצע, לא יגדל אדם קנביס, לא ייצר אותו, לא יפיק אותו, לא יכין אותו, לא ימצה אותו מחומר אחר, לא ייצא אותו, לא ייבא אותו, לא יסחר בו, לא יעשה בו עסקה אחרת ולא יספק אותו אלא אם הדבר הותר בחוק זה או אם קיבל אישור לכך לפי חוק, מאת השר או מי שהוא הסמיכו לכך. השר או מי שהוסמך לכך לא ייתן אישור למבקש לבצע פעולה בקנביס, אלא אם כן נקבעו בחוק תנאים מקדמיים למתן האישור ולאחר ששוכנע כי מתקיימים התנאים המקדמיים.
"פעולה בקנביס" תחשב גידול קנביס או פעולה הנעשית בקנביס, בתצורת קנביס או במוצר קנביס כגון: יצור, החזקה מעל לכמות המותרת כמפורט בתוספת, הפקה, אספקה, מכירה, שינוע, אריזה, שיווק, הפצה ייבוא וייצוא.
הוראות תזכיר החוק מבוססות על המלצות הצוות הבין-משרדי לבחינת המדיניות בנוגע לאיסור על צריכת קנביס בישראל. נקודת המוצא של תזכיר חוק זה היא הספק בהצדקת קיומו של האיסור הפלילי הקבוע היום בפקודת הסמים על שימוש עצמי בקנביס לצרכי פנאי.
תזכיר החוק הנוכחי מבקש לתקן את המצב הקיים באמצעות:
(1) ביטול האיסור על צריכת קנביס לשימוש אישי;
(2) הצעת תשתית ראשונית לאסדרת שוק הקנביס בישראל, לאחריה יובא תזכיר נוסף משלים בו יוצע הסדר בנושא זה. כל זאת, בהתבסס על עקרונות גישת מזעור הנזקים ובריאות הציבור, המבקשת להפחית את כלל ההשלכות הבריאותיות, החברתיות והכלכליות של השימוש החוקי ושאינו חוקי בסמים, מבלי לפעול בהכרח בכלים פליליים, ובשים לב לחששות בנוגע להשלכות שתביא עמה הקלה בהסדר החוקי הקיים, לרבות חשש לעלייה בשיעורי השימוש בקנביס באוכלוסייה הכללית, ובפרט בקרב בני נוער וצעירים, חששות בדבר גידול בהיקף השוק השחור וברווחי גורמי פשיעה, וכן קושי לאכוף הגבלות מסוימות בחוק, כגון איסור על צריכה במקומות ציבוריים.
במשרד המשפטים מדגישים כי הליך הלגליזציה ואסדרת שוק הקנביס שתזכיר חוק זה הוא חלק ממנו לא בא לעודד שימוש בקנביס או לתמוך במסר חברתי לפיו השימוש בקנביס אינו מזיק. נהפוך הוא - תזכיר החוק קובע הגבלות על אופן השימוש האישי בקנביס, לרבות ההחזקה, מתוך כוונה להבטיח את העקרונות העומדים בבסיסו - מזעור נזקים, בריאות הציבור, צמצום השוק השחור ומניעת שימוש בקרב צעירים. לאור זאת, מבוסס תזכיר החוק ברוחו ובחלק מהוראותיו על המודל הקנדי, שבו מחד-גיסא נקבע היתר להחזקה ולשימוש וכן מודל של מכירה ואספקה, ומאידך-גיסא עוגנה שורה של אמצעים לגידור ולמזעור נזקים, לרבות הגבלות על מכירה לקטינים, הגבלות משמעותיות על פרסום ושיווק, איסור על מוצרים הנחזים להיראות מתאימים לילדים או כאלו שניתנים לפתיחה על-ידי ילדים, סימונים מתאימים על מוצרים, מתן מידע מפורט לציבור, יישום אסטרטגיות למניעת סיכונים של שימוש בעייתי וליווי של יישום החוק במחקר ובאיסוף נתונים.
החלטה על לגליזציה והסדרת שוק הקנביס תשפיע על השימוש לצרכים רפואיים והיא צפויה להשפיע גם על האסדרה הקיימת בנושא. אסדרה זו לא הייתה כשלעצמה חלק ממנדט הצוות. סוגיה זו תיבחן לאור ההסדרים שיגובשו לאסדרת שוק הקנביס, וככל שיהיה צורך בקביעת הסדרים ייחודיים לעניין שימוש בקנביס לצרכים רפואיים במסגרת החוק, אלה ייקבעו בהמשך.