|
[צילום: דוברות הכנסת]
|
|
|
|
|
|
רגב: אסיר חסמים לנסיעה שיתופית במונית
|
עידן יוסף
|
בדיון עם נציגי נהגי המוניות וחברות יישומונים שבו התברר כי הרפורמה הקודמת תקועה ומסורבלת, הודיעה שרת התחבורה על כוונתה לקדם מהלך המתבסס על מונה חדש שמאפשר חישוב ארבע נסיעות במקביל * נוסעים שיזמינו באמצעות הישומון יקבלו הנחה על דמי ההזמנה ואולי על מחיר המונה
|
לרשימה המלאה
|
|
|
|
|
ועדת הכלכלה דנה (יום ג', 24.11.20) בבחינת "הנגשת אמצעי תשלום דיגיטליים, עם מחיר ידוע מראש, בנסיעה במונית". הדיון התקיים לבקשת חברי הכנסת משה אבוטבול, אנדרי קוז'ינוב ואנטאנס שחאדה, שהסבירו כי משרד התחבורה אוסר על שימוש בישומונים המאפשרים הזמנת מונית עם מחיר נסיעה ידוע מראש, ואף מנהל חקירות נגד נהגים וחברות המציעות שירות כזה. חברי הכנסת ביקשו לבחון את הטענות ולהביא להנגשה של השירות, לאור הצורך בקידום מדיניות התומכת בהגברת תחרות והורדת יוקר המחיה.
בפתח הדיון התייחס היו״ר יעקב מרגי לסוגיית התחבורה הציבורית, וביקר את טיפול משרד התחבורה: ״סוגיית התחבורה הציבורית במדינת ישראל היא סוגיה שאיך שלא נעלה לדיון - יש מה לדון בה. אנחנו מדינה קטנה ויש הרבה פיקוח בעניין המוניות, משרד התחבורה מתנהל באיטיות בנושא הזה״.
מרגי ביקש את התייחסות משרד התחבורה בנוגע לתדירות האכיפה ובקרה יזומה של משרד התחבורה והיקף הפקחים הקיימים, ושאל האם אין מנגנון שיוודא כי לא תתקיים הפקעת מחירים. בתגובה ענתה לו עו״ד מיטל סלע-דונגי מהלשכה המשפטית במשרד התחבורה, כי תקנות התעבורה קובעות שלא ניתן לגבות מחיר מוסכם מראש מאחר שלא קיים מאפיין של קביעות בנסיעות אלו. לדבריה, התעריפים משתנים בכל נסיעה וכי שירות זה יביא לקריסת הפיקוח הקיים היום. באשר למספר הפקחים אמרה כי המספר לא גדול ואכן אין דרך לדעת שלא תתקיים הפקעת מחירים.
יו״ר ארגון נהגי המוניות, יהודה בר אור, אמר כי המונה משמש חסם לישומונים ולנהגים פרטיים להיכנס לענף, במקום הנהגים הקיימים. לדבריו, לא ייתכן שהישומון יתן מחיר לצרכן ולבסוף הנהג יעמוד בפקק עם הלקוח כשעתיים ויקבל את אותו מחיר.
מנהלת תחום כלכלת תחבורה במשרד התחבורה, ברוניסלבה חירמן, אמרה כי נעשתה עבודה לאיסוף נתוני עלויות של נהגי מוניות, ובהתאם תומחר מחיר לדקה ומחיר לקילומטר. מאחר שהמונה צריך להיות תקין, לנהגי המוניות קיים חוזה עם חברה שבודקת את התקינות ודמי השירות הם תעריף מפוקח העומד על 714 ש״ח לשנה. היו״ר מרגי הגיב ואמר: ״רציתם לחפש מלוכה ומצאנו בינתיים אתונות, כל סוגיית המוניות צריכה להיכנס לאסדרה מסודרת״.
אשר עוז, מקים איגוד נהגי המוניות שחברתו עובדת מעל לשנה עם מחיר קבוע מראש, אמר כי לא התבצעה ולו נסיעה אחת בה הנוסע שילם יותר. הוא סיפר כי הנהגים מזומנים למשרד התחבורה לבירורים ורועדים מפחד כי זאת פרנסתם.
מנכ״ל משרד התחבורה, עופר מלכה, אמר כי בעלי העניין זומנו והוסבר להם כי יש צורך להתקדם לעידן הדיגיטלי. לדבריו, למשרד התחבורה אינטרס שהמוניות יתפקדו ולהקל על עומסי התנועה ויש צורך להפוך את המוניות המיוחדות לכלי שמסיע נסיעות שיתופיות. עוד הוסיף מלכה, שהמשרד עובד על מודל של נסיעה שיתופית.
ח״כ אבוטבול אמר בדיון: ״אני אוהב את נהגי המוניות. אני בא ממקום של בעד ולא ממקום של נגד, ומעריך את העבודה היומיומית שלהם, אני רוצה ששני הצדדים יהיו מרוצים - גם נהגי המוניות וגם הלקוח הקטן״.
מרגי סיכם אך הדיון ואמר: ״הוועדה קוראת למשרד התחבורה לקיים צוות חשיבה שייתן מענה לכלל הצרכים בסוגיית המוניות, הן של הצרכן והן של הנהג. צריך שתהיה הוגנות והגינות״. כמו-כן, דרש היו״ר ממשרד התחבורה להגיש נייר עמדה בסוגיה של הסדרת ענף המוניות עד ל-1 באפריל 2021 ולאחריו יתקיים בוועדה דיון נוסף בנושא.