בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
חסם ההנגשה באוטובוסים גורם צפיפות
|
|
|
מניעה משפטית מונעת תגבור עירוני
|
על אף מגבלות התפוסה לא ניתן לתגבר קווים עירוניים בשל תקנות נגישות לנכים, בעיה שאולי תיפתר ● מה שלא ייפתר בקרוב הוא שירות הרכבות צפונה. ליתר האזורים צפויה בשורה בינואר
|
אבירם. כוכבית 8787 נותנת מענה לנוסעים בזמן אמת, אך המידע לציבור הוא על בסיס תכנוני
|
|
|
|
|
הוועדה לענייני ביקורת המדינה דנה (יום ד', 9.12.20) בנושא הסדרת התחבורה הציבורית העמוסה בימים אלו, נוכח ההגבלות של נגיף הקורונה וצמצום מספר הנוסעים. נציגי הארגונים שדיברו העלו טענות על כך שצמצום קווים וביטולם גרמו לפגיעה קשה בנוסעי התחבורה הציבורית שבלית ברירה עברו לנסיעות ברכב הפרטי משום שאין מענה תחבורתי. נעה אבירם, מנהלת אגף רישוי ותפעול תחבורה ציבורית במשרד התחבורה, אמרה כי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית תגברה בשירות הבין-עירוני 5,000 נסיעות ב-400 קווים באמצעות רכבי הסעים של קבלני-משנה, אך חסם ההנגשה גורם לצפיפות בקווים הפנימיים: "יש בעיה לתת שירות באמצעות קבלני-משנה בקווים עירוניים מאחר שאוטובוסים אלה אינם מונגשים בהתאם לתקנות. ביקשנו לאפשר כהוראת שעה, בנוסף לשירות הקיים, אוטובוסים שאינם מונגשים, ובקשתנו מונחת לפתחו של משרד המשפטים (כבר) שלושה חודשים. עם זאת, אנחנו מוגבלים כי לא ניתן להכניס יותר מדי אוטובוסים למסופים". עוד ציינה כי לא פועלים קווי לילה המיועדים לאזורי בילוי. המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, הפרופסור איתמר גרוטו אמר כי על-אף הצעדים המתוכננים והמדוברים להגבלות נוספות על-רקע התחלואה העולה, נושא התחבורה הציבורית יוותר על-כנו. לדעתו, ראוי היה להפחית את התפוסה מ-75% ל-50%, אך הוא אינו מתעקש על כך כל עוד משרד הבריאות ימשיך להיווכח שיש בין כל הנוסעים שמירה על עטיית מסיכה ואין בה התפרצות תחלואה.
|
לקחת אוטובוסי רפאים מהמגזר הכפרי
|
|
|
|
מרב דוד מ"לובי 99" אמרה כי העומסים באוטובוסים נוצרו משום שלא נלמדו לקחים. "החברות מוזמנות לדווח כשיש חסרים, אך הם אינן מחויבות בכך, ואנו קוראים לחייב את הדיווח. רק הנוסעים והחברות יודעים היכן החסרים אך לא המשרד. כמו-כן, אנו מציעים לאפשר לנוסעים לדווח על עומסים למוקד המידע של משרד התחבורה. אבירם השיבה כי "חובה על המפעיל לשלוח אוטובוס נוסף כשיש עומס. במוקד כוכבית 8787 הפעלנו טלפון אדום לדיווחי נוסעים על עומס, ואנחנו מבצעים ניטור ובקרה של הנוסעים ככל האפשר. מדי יום יש תוספות של 30,000 נוסעים מתוך כשני מיליון נוסעים. יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח העיר כי מדובר בפרומיל. אבירם אישרה את דבריו, והוסיפה שמדובר בתפוסה של כ-70% מהמצב הרגיל, אך לא בכל הקווים ההתפלגות אחידה. דוד העירה כי הביקוש לתחבורה הציבורית נמוך כי השירות ברכבות ובאוטובוסים נחות. "להפחית תדירות ואח"כ לטעון שאין ביקוש? זו טענה כלכלית בלתי סבירה". על דבריה, כי התוכנית לשיפור של 15% מהקווים וייעולם מעלה אבק, השיבה אבירם כי המצב אינו כזה, וכבר נעשה שיפור של 10% מהקווים והפיכתם למהירים, כדון קו מהיר על כביש 531, והטיפול בעניין נמשך. היא ציינה כי היא מקווה לאישור תקציב שיסייע בהעלאת רמות השירות. נציגת לובי 99 הוסיפה: "ביקשנו לקחת אוטובוסי רפאים ריקים מהמגזר הכפרי, להחליף אותם באוטובוסים קטנים וביקושיות, ולהקצות אותם למקום שהם נדרשים". על כך השיבה אבירם ששירות לפי ביקוש מופעל בכמה מקומות כניסוי. עם זאת, הדגישה, בהפעלתם מתערערת מידת הוודאות של הנוסע לגבי ביצוע הנסיעה, מה גם שעלות ההפעלה של אוטובוס ומיניבוס אינה שונה כל כך. נציג חברת קווים, איתי פלייסינג, אמר כי עיקר הנוסעים בקווי החברה הם תושבי מודיעין עילית, ביתר עילית ואלעד, ובניגוד לציבור הכללי, הביקוש במגזר החרדי כמעט מלא - 95%. "אנחנו נותנים תגבור של מאות נסיעות ביום כדי לענות על הפער. קיימת הגבלת התפוסה ואנחנו נעזרים בתגבור מקבלני-משנה. אנחנו מפעילים דיילי קורונה, שיש להעסקתם תקציב עד סוף השנה. הנהגים מורשים אך לא חייבים לפקח על עטיית המסכות. אנחנו לא מעוניינים שנהג יסיט את תשומת לבו מהנהיגה. לא מעלים נוסעים ללא מסכה ומחטאים את האוטובוסים". לעניין השירות והנהגים, אמר פלייסינג כי אחוזי ביצוע הנסיעות מלאים - 100%, וכי אצל כל המפעילים אין בגלל הקורונה מחסור בנהגים כי קלטו נהגי הסעות פרטיות שהיו בעבר נהגי תחבורה ציבורית וחזרו לחברות התחבורה הציבורית וכך גם נהגי מונית שיש להם רשיון אוטובוס". אביאל קרמזיאן, מארגון תחבורה בדרך שלנו, מנה כמה בעיות: "חסר תגבור בחברות פרטיות. לוחות הזמנים אינם קבועים. חסרות הסעיות. בחצי השנה האחרונה לא היה שירות רכבות להרצליה ולכפר סבא. לקו 910 מחיפה יש תדירות נמוכה. צריך התאמה טכנולוגית מקוונת לשוברי זיכוי על ביטול חוזים ושינוי חוזים ברכבת באופן מקוון. מוקד השירות הטלפוני האחוד הובטח כבר בנובמבר 2019 היו אמורים לתת נציג שיתן מענה 24 שעות ביממה. במשרד התחבורה אמרו שאחראי מאגף טכנולוגיות של המשרד מטפל בנושא, אך עדיין קיימים פערים".
|
שירות הרכבות לצפון בשעות השפל יתחדש באמצע 2023
|
|
|
|
אליאס מטר, מנהל אגף בכיר רכבות במשרד התחבורה: "השירות מופסק בימים ראשון עד חמישי משעה 21:00 ומתחדש ב-06:00 כמו-כן הרכבת לא פועלת בסופי-שבוע. אנחנו עומדים על 40-35 אחוז מהתפוסה בימי שגרה. חזינו זאת, כי יש לנוסעים ברכבת חלופה של רכב פרטי ושיעור השימוש שלהם ברכבת נמוך מכלל האמצעים". הוא הגיב לטענה כאילו העדר נסיעות בסופי שבוע מגדילה את הצפיפות בימים חמישי וראשון, ואמר: "הקהל של שישי ומוצאי שבת הוא לא הקהל של ראשון עד חמישי שבהם הנסיעות משמשות לתעסוקה ועבודה לעומת נסיעות פנאי וביקורי משפחה בסופי שבוע, ולכן זה לא משפיע על התפוסה". עוד הוסיף מטר כי בימים ראשון וחמישי לא צפוף ברוב הרכבות. החזרנו את האפשרות לחיילים לנסוע ברכבת. יש 16-15 אלף חיילים בימי ראשון מתוך 105 אלף נוסעי רכבת, לעומת 280 אלף נוסעים בשגרה, ועדיין מגיעים ל-40% תפוסה. בהתייחסו לביקוש לרכבת בסופי-שבוע בימי שגרה אמר כי ביחס לימים א'-ה' יש בשישי 22-20 אחוז, ובמוצ"ש 15 אחוז מהשגרה. לשאלת היו"ר, מה התחזית להחזרת שירות הרכבות ללוח זמנים נורמלי, השיב מטר כי בתוך חודש אפשר יהיה לצמצם את הפערים בלילות ולבטל חלק מהסגרים בכמה קווים. בינואר, בעוד 3 שבועות, אנחנו מחברים את כפר סבא למסילה המזרחית ויהיו שתי רכבות בשעה. גם דרומה - לבית שמש ולרחובות. יש עבודות חשמול מסיביות מהרצליה, שפיים וכפר ויתקין לכיוון זכרון יעקב עבודות מסיביות של חישמול במקטע מסילה יחיד. אין חלופות אחרות. בתוך שלוש שנים וחצי מהיום (אמצע 2023, ע.י.) לא יהיה שירות צפונה בסופי-השבוע וגם לא בלילות. זה מתוכנן מראש, בלי קשר לקורונה". שלח: מה התפוסה בקווי הצפון? – מטר: "ביום ממוצע 270 אלף נוסעים, בשישי ומוצ"ש יחד - 50 אלף. לגבי הלילות, קשה למסור נתונים כי הרכבות בשעות הערב המוקדמות עמוסות יותר. נסיעה של השעה 9 יותר עמוסה משל 10. בכל מקטע יש סגירה משעה 22:00 עד 05:00. מטעמי בטיחות ותפיסת המסילה נדרשות 40-60 דקות התארגנות. לכן יש מקומות בהם מסתיים השירות ב-20:40-20:30 ולא מ-21:00". עוד אמר: "השר לשעבר בצלאל סמוטריץ' החליט על קדימות למיזם החישמול שישדרג את רמת השירות, ונתן חלונות עבודה למשרד. אני מסכים שהשירות שלנו לא טוב בכל המקומות, ועלינו להיות עם יד על הדופק לשפר היכן שניתן. דן לנדאו, סמנכ"ל רגולציה ברכבת ישראל, הוסיף כי לוח הזמנים החזוי למסילה לכיוון אשקלון היה סוף 2023, אך יסתיים הרבה-הרבה לפני כן. "תהיה לכך השפעה על הנוסעים מגוש-דן לכיוון באר שבע. השלכה שנייה: נפסיק כמעט לחלוטין לפלוט מזהמים מקטרי-דיזל. מלימון הקורונה הפקנו המון לימונדה". ח"כ אימאן ח'טיב יאסין אמרה כי המצב קשה בחברה הערבית ולא רק בימי הקורונה. היא הלינה על כך שקו למוסד אקדמי מהמשולש לחיפה לא חזר לפעילות, ונציגת משרד התחבורה השיבה כי הקווים היו אמורים לחזור ככל שהמוסד חזר לפעילות, והבטיחה לבדוק את הנושא. יו"ר הוועדה, ח"כ שלח, סיכם: "כשנוכחים בדיון ושומעים את המצוקות, מבינים למה מבקר המדינה היה צריך לכתוב דוח מיוחד על התחבורה הציבורית על כל סוגיה. אלו ליקויים ובעיות שהיו טרם הקורונה. ומה שאנו חוזים כעת, אלו השפעות של הזנחה פושעת לא פחות של התחבורה הציבורית על כל סוגיה: אוטובוסים, רכבות, רכבות תחתית וכל פתרון שהוא של הסעת המונים. נקודת האור היחידה שעלתה בדיון היא שהסיטואציה הנוכחית של הקורונה, מאפשרת לחברות לעשות יותר עבודת תשתית שנעשו מזמן, ואולי יש רוח אחרת להקצות משאבים, בניגוד לתפישת העבר להקצות לרכב הפרטי. אנו רואים ניסיון לתקן מחדלים של הרבה מאוד שנים. הם דורשים טיפול לאורך השנים הקרובות. תחבורה ציבורית אינה רק הסעת נוסעים, אלא גם שוויון חברתי, פיתוח כלכלי ואיכות סביבה".
|
|
תאריך:
|
10/12/2020
|
|
|
עודכן:
|
10/12/2020
|
|
עידן יוסף
|
+47% מהאסירים הפליליים - ערבים
|
00:16 11/12/20 | עידן יוסף | לרשימה המלאה |
פרופ' עינת: "ישנה נטייה הרבה יותר להעניש את האוכלוסייה הערבית, ובהפללת האוכלוסייה המוסלמית" ▪ מנסור עבאס: להקים מחלקה לשיקום דתית למוסלמים, במקביל לשיקום ביחידה הדתית ליהודים ([צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת])
|
|
מניעה משפטית מונעת תגבור עירוני
|
|
2.5 מיליון טון מזון, ששווה 20.3 מיליארד שקל, הולכים לאיבוד בשנה בישראל. כך דיווח (יום ד', 10.12.20) מנכ"ל לקט ישראל, גדעון כרוך לוועדת הפנים והגנת הסביבה, שדנה באובדן והצלת מזון בישראל. לדברי כרוך, בנוסף להפסד הישיר של אובדן המזון, העלות הסביבתית הנובעת מבזבוז המשאבים שהושקעו בייצור המזון וכן העלות שבטיפול במזון שהופך לפסולת היא 3.2 מיליארד שקל בשנה. שליש מהיקף הפסולת הביתית בישראל מקורה באובדן מזון.
|
|
|
ועדת הכספים קיימה (יום ד', 9.12.20) דיון בנושא 'סכנת סגירת המאפייה המרחבית בקריית שמונה ופיטורי מאות עובדים' הדיון עסוק בסכנת הסגירה של המאפייה ופיטורי 120 עובדים, ברקע כך שמשרד הביטחון לו סיפקה את מוצריה לאורך שנים, יצא במכרז חדש, ברובו לא זכתה החברה.
|
|
|
חבר הכנסת המתפטר גדעון סער הגיב על הביקורת החריפה שהטיחה בו מפלגתו עד השבוע, מפלגת הליכוד, בעקבות היעדרותו מן ההצבעה על חוק השוויון. "נתניהו בלחץ ומאבד את זה", טען.
|
|
|
שר התקשורת, יועז הנדל, ויו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ צבי האוזר, הודיעו כי מפלגת דרך ארץ תצטרף לתנועתו החדשה של ח"כ המתפטר גדעון סער, ותתמוך במועמדותו לראשות המממשלה.
|
|
|
ברוש של 56 מול 54 אישרה מליאת הכנסת את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו (תיקון - הזכות לשוויון) של ח"כ איתן גינזבורג, למורת רוחן של המפלגות החרדיות והליכוד. חברי הכנסת גדעון סער ומיכל שיר נעדרו מההצבעה. הצעה דומה של חבר הכנסת אנטאנס שחאדה וקבוצת חברי כנסת ושל חברת הכנסת ע'דיר כמאל מריח וקבוצת חברי כנסת לא עברה.
|
|
|
|
|
|
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
|
|
|
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
|
|
|
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה האדם חושב, והאלוקים צוחק
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|