|
נוסעים עולים לאוטובוס תחבורה ציבורית במזרח ירושלים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
|
|
|
|
|
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מבקשת לזהות בעיות וקשיים שחווים המשתמשים בתחבורה הציבורית, ובעקבות זאת להגדיר את הפעולות שיש לנקוט על-מנת להפחית את החסמים ולהגביר את השימוש בתחבורה הציבורית בישראל. ממכרז שפרסמה, עולה כי בכוונת הרשות, בסיוע חברת עדליא, להתחיל בביצוע האמור על-ידי תהליך של מיפוי התנהגותי.
המיפוי ההתנהגותי יבחן את תהליך הנסיעה במלואו בקרב משתמשים בתחבורה הציבורית - החל בהצטיידות וטעינה של אמצעי תשלום, דרך בחירת מסלול ואמצעי נסיעה, ועד ההגעה ליעד; תוך התייחסות לחוויית הנסיעה עצמה. על בסיס מיפוי זה מצופה כי ניתן יהיה לאתר חסמים לשימוש בתחבורה ציבורית, ולגבש פתרונות מותאמים שיאפשרו טיפול בחסמים ושיפור חווית הנסיעה לאזרח. כל זאת, במטרה להסיט משתמשים מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית.
בשלב הראשון יתקיים אפיון של תהליך המיפוי ההתנהגותי, והתוצר הנדרש בו נועד להוות תשתית לתוכנית אסטרטגית בתחום ההתנהגותי בתחבורה הציבורית, אשר, אם תידרש, תיושם בשלב היישום. שלב זה יכלול שני חלקים מרכזיים - החלק הראשון "מחקר ראשוני וניתוח ציר", והשני "העמקה מחקרית"; ובגדרם תידרש עבודת תשתית נרחבת המצביעה על כיוונים אפשריים להתערבות התנהגותית, ואשר תכלול שימוש בסקירת ספרות, בבוחן מקרי (Case Study), בראיונות עומק, בסקרים, בתצפיות ובכלים נוספים.
בשלב הבא, המוגדר כאופציונלי, ויופעל בהתאם להחלטת עדליא ועל-פי שיקול דעתה הבלעדי, ייבדקו שביעות רצון מביצוע שלב האפיון, מסגרת תקציבית ושיקולי מדיניות. שלב היישום, ככל שיופעל, יכלול ביצוע פעולות המשך בהתאם לממצאים ולתוצר שיוצגו בשלב האפיון, תוך שיח קבוע ומתמשך בין מנהל המיזם וחברת עדליא.