עובדי נמל אשדוד רשאים עקרונית לפתוח בעיצומים החל ב-1.1.21 על-רקע פתיחתו הקרובה של נמל הדרום - הנמל הפרטי הסמוך שיתחרה בו. עם זאת, היתר זה כפוף למגבלות שקיבלה ההסתדרות על עצמה ולכך שהם יהיו רק הצעד האחרון. כך קובע (יום א', 27.12.20) המשנה לנשיאת בית הדין הארצי לעבודה,
אילן איטח.
בית הדין הוציא ביולי 2013 צו מניעה, האוסר על העובדים לנקוט בעיצומים בנושא זה ולאורך השנים דחה את הבקשות לבטלו, שכן הצדדים טרם מיצו את המו"מ. לפני שבועיים הודיעו הצדדים לבית הדין, כי הם קרובים להסכם ברוב הנקודות השנויות במחלוקת. הסוגיה המרכזית שעודנה פתוחה היא דרישת ההסתדרות שחברת נמל אשדוד תעמיד "יעודה" (רזרבה) להבטחת תנאי הפרישה המוקדמת של עובדיה, שהיא חלק מן הרפורמה בנמלים.
איטח אומר כי הגיעה העת לבטל את צו המניעה. ראשית, מדובר כעת בסכסוך כלכלי טהור לא בסכסוך מעורב, הכולל גם היבטים פוליטיים כפי שהיה בראשית דרכו. שנית, פתיחת נמל הדרום נמצאת מעבר לפינה ואיננה רחוקה כפי שהייתה לאורך השנים. לצד זאת, בית הדין רשם לפניו את הודעת ההסתדרות לפיה תודיע לפחות חמישה ימי עבודה מראש על עיצומים, וכי הצעדים לא יפגעו בציבור ובשכבות החלשות: לא ייפגעו הפריקה והטעינה של מוצרי צריכה, בעלי חיים, תוצרת חקלאית, תרופות ותוצרת מתכלה; ותוקם ועדת חריגים שתדון בפניות דחופות ותמנע נזק בלתי מידתי.
איטח מדגיש: "אין משמעות הדבר שעם פקיעת צו המניעה מוסרות כל המגבלות. כל שהדבר אומר הוא שהצדדים חוזרים לנקודת המוצא שבה חלים הכללים הרגילים לנקיטת צעדים ארגוניים, ובכללם כי הצעדים הארגוניים נועדו אכן לקדם עילות לגיטימיות - בשלב זה העילות המדוברות; כי הצעדים הארגוניים יהיו בבחינת הצעד אחרון, קרי הם יינקטו רק לאחר שמוצה
בתום לב המו"מ, לרבות במסגרת ההארכה שנקצבה לצדדים; כי קדמה להם התראה מספקת; וכי הצעדים הארגוניים יהיו מידתיים". הוא גם הורה לצדדים לדווח לו ב-5.1.21 על התקדמות המו"מ.
השופטות
לאה גליקסמן וסיגל דוידוב-מוטולה ונציגי הציבור יעל רון, חיה שחר, עצמון ליפשיץ וברכה סמו הסכימו עם איטח. את איגוד לשכות המסחר ייצג עו"ד שלומי לויה; את ההסתדרות - עוה"ד
אלעד מורג וסיון רדיאן; את המדינה - עו"ד מיכל לייסר; את חברות הנמל - עוה"ד דרור גל,
חיה ארמן ומיכל הברפלד; ואת התאחדות התעשיינים - עו"ד מוטי עזרן.