|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

סגן נשיא חברת שברון על העשור הקרוב:

צריכת גז טבעי בעולם תגדל ב-50%

לובי 99: "שברון הביאה איתה את השיטות הבריונות שלה. יומיים אחרי שהחברה נכנסה לארץ, היא סגרה את ברז הגז לחברת חשמל" ח"כ מתן כהנא: אנחנו יושבים על מצבור עצום של תקליטים בזמן שהעולם עבר למוזיקה דיגיטלית יו"ר הוועדה לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל: הדיון היום היה האופטימי ביותר
31/12/2020  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   גז טבעי   |   תגובות
דיכטר. יצא אופטימי מהדיון [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

חברי הכנסת מתן כהנא ואוריאל בוסו [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

הוועדה המיוחדת לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל בראשות ח"כ אבי דיכטר דנה (יום ד', 30.12.20) בפוטנציאל שוק הגז הטבעי בארץ וייצוא לחו"ל. יו"ר הוועדה ח"כ אבי דיכטר אמר בפתיחת הדיון: "אנחנו סקרנים לדעת מה משמעות כניסת חברת שברון לזירה. ביקשנו מהם להופיע בוועדה על-מנת להסביר לנו להיכן בדעתם לקחת את שוק הגז בארץ וכיצד הקרן תהנה מהרווחים וההיטלים".

דיכטר אמר כי נציג קרן העושר של נורבגיה - קרן שמנהלת 1.3 טריליון דולר - סיפר לו כי בשש השנים הראשונות להקמת הקרן, לא נכנס דולר אחד. "אנחנו היום שש שנים לאחר הקמת הקרן. ואני מציע ולהתאזר בסבלנות", דבריו.

סגן הנשיא לעניינים אזוריים של חברת שברון, ביני זומר, אמר כי "חברת שברון נוכחת במזרח התיכון משנת 1932. התגלית הראשונה של החברה הייתה בערב הסעודית. אנחנו פועלים ב-187 מדינות. מטה הפעילות של חברת שברון במזרח הים התיכון יהיה בהרצליה ומשם ננהל את פעילות משאבי הטבע בארץ והשיווק במדינות מצרים וירדן. בזמן הקרוב יגיע לארץ מר ג'ף אווינג, שינהל את המטה באזור. יש לו ניסיון עסקי של 35 שנה בחברה".

להערכת החברה, בעשור הקרוב יהיה גידול של 50% בצריכת גז טבעי בעולם. מ-60 אלף BCM ל-90 אלף. לשאלת יו"ר הוועדה מה ההערכה של הגידול בארץ, השיב זומר כי "30% מהחשמל בארץ מיוצר היום מפחם. לדעתנו, ניתן לזרז את החלפת הפחם בגז. שם יהיה הגידול המשמעותי בארץ". לדבריו, ההזדמנויות של הגז הישראלי, הם פוטנציאל הייצוא וחיבור של מדינת ישראל, לשוק העולמי וזה היתרון הגדול של כניסת חברת שברון לארץ.

ח"כ מתן כהנא (ימינה) הגיב לדבריו ואמר: "אם ההערכה נכונה, אנחנו צריכים למכור כמה שיותר גז וכמה שיותר מהר כייון שאח"כ הצריכה תרד. אנחנו יושבים על מצבור עצום של תקליטים בזמן שהעולם עבר למוזיקה דיגיטלית. אם התחזיות נכונות, אנחנו בחלון הזדמנויות וכדאי להעמיק בו".

המשנה למנכ"ל קרן העושר הלאומית של הרפובליקה של אזרבייג'ן, רובשאן ג'באדוב, אמר כי נכון לסוף 2020, הכנסות הקרן הן מעל 43 מיליארד דולר.

ג'באדוב ציין כי כשאזרבייג'ן הפכה למדינה עצמאית בשנת 1991 לא היו ברשותה מספיק אמצעים ומשאבים על-מנת להשקיע בשדות הגז והנפט באזור, ולכן משנת 1994, הממשלה האזרית חתמה על הסכמים מול 13 חברות זרות לפיתוח המשאבים הטבעיים. השלב השני של הפעילות, היה הקמת קווי צינור להובלת הגז והנפט ולבסוף הוקמה קרן העושר עצמה, הקרויה SOFAZ - State Oil Fund of the Republic of Azerbaijan.

בתשובה לשאלת דיכטר, ענה ג'באדוב כי 100% מהכנסות הגז והנפט של אזרבייג'ן עוברות ישירות לקרן העושר של המדינה ומתוך הכנסות אלו, הקרן מפרישה נתחים לתקציב המדינה. בשנה החולפת הועברו כ-11.1 מיליארד מאנאט אזרי (המטבע המקומי) מקרן העושר לתקציב המדינה, במה שהיווה כמעט 50% מסך תקציב המדינה. כמו-כן משקיעה הקרן במיזמים אסטרטגיים בתוך המדינה ובנכסים שונים ברחבי העולם.

ג'באדוב הוסיף כי הקרן האזרית מממנת מיזמים שונים ברחבי העולם כגון בניית מסילות רכבת וצינורות נפט, מיזמים של פיתוח אזורי חקלאות, סיוע לפליטים ואף השקעה בתוכניות מלגות חינוך שונות.

יו"ר הוועדה התעניין בתהליך קבלת ההחלטות בקרן. הנציג האזרי סיפר כי ההצעות להשקעה נדונות תחילה בוועד המנהל של הקרן. לאחר מכן הן מועברות לדיון בפרלמנט ולבסוף הן נשלחות לאישור נשיא המדינה.

הקרן משקיעה בעיקר בהשקעות סולידיות, נטולות סיכון גבוה ולכן התשואה היא יחסית גבוהה (כ-65% מאז תחילת פעילות הקרן). מדיניות ההשקעה היא ש-65% מההשקעות יהיו בדולרים אמריקנים, 20% באירו, 5% בפאונד הבריטי והשאר במטבעות שונים. לבסוף המשנה למנכ"ל הקרן שיתף את חברי הוועדה במאמצים להגברת שקיפות פעילות הקרן.

עליית הצריכה בתובלה הימית

מנכ"ל חברת דלק קידוחים, יוסי אבו, היום אנחנו צורכים 12 BCM לשנה. הערכה שלנו שהביקוש לגז טבעי בעשור הקרוב, יגיע ל-20 BCM בשנה. וזה על-אף נוכח כניסת האנרגיות המתחדשות. לדעתו, בהנחה של עלייה של 30% בשימוש באנרגיות מתחדשות, המשק הישראלי צריך לשמר ל-20 שנה הקרובות, 400 BCM.

לדבריו, בזירה האזורית של לבנון, סוריה ועירק, יש מחסור גדול מאוד של גז. בנוסף, התובלה הימית עוברת מסולר ומזוט לדלקים נקיים ולגז טבעי. עד 2025 הצריכה בתובלה הימית, תעלה מ-14 BCM היום, עד ל-25.

אבו: "כניסת חברת שברון שינתה את הכללים שלנו באזור. עד כה לא הצלחנו להיכנס לשוק העולמי והיכולות הדרמטיות של חברת שברון, תכניס אותנו לשוק ה-LMG העולמי. ככל שיותר חברות בינ"ל יכנסו לארץ כך ייטב לכולם. השוק העולמי והמשקיעים הזרים צפו בכניסה הצוננת של השוק הישראלי לחברת שברון ויש לזה השפעה. מדינת ישראל צריכה לעבור מראש של חסמים לראש של יזמות ורגולציה מאפשרת. לאור הטרפיק הגדול בתעלת סואץ, מדינת ישראל יכולה להיות המקום הגדול בעולם למתקני אחסון ושינוע של גז לרחבי העולם.

מנכ"ל חברת תמר פטרוליום ליעמי ויסמן אמר: "נכון להיום מחיר יחידת גז באסיה נע סביב 13 דולר ובאירופה 7 דולר".

מנכ"ל איגוד תעשיות חיפושי הגז והנפט בישראל אמיר פוסטר אמר כי "גם לפי התרחיש האגרסיבי ביותר של עליה באנרגיות מתחדשות, יהיה גידול בצריכת גז טבעי בעולם. בהערכה זהירה, ברחבי העולם, יושקעו מעל 200 מיליארד דולר בייצור גז טבעי, ואני מקווה שחלק יגיע לארץ. עד כה התגלו בארץ 1,000 BCM ויש פוטנציאל של 2,000 BCM נוספים, שהם חצי טריליון שקל הכנסות למדינה".

לדבריו, נדרש שינוי פרדיגמה כדי להיכנס לשוק העולמי שעתיד לעשות שיפט לכיוון המזרח וכדאי שנהיה שחקנים בשוק הזה.

"כניסת שברון אינה 'הזדמנות עצומה'"

סמנכ"ל לובי 99 מרב דוד ביקשה לצנן את השמחה של כניסת חברת שברון. לדבריה, השיח בדיון הוא כאילו כניסת חברת שברון היא הזדמנות עצומה. "אני מבקשת להזכיר שחברות הגז עדיין לא שילמו שקל אחד לקרן. חברת שברון הביאה איתה את השיטות הבריונות שלה. יומיים אחרי שהחברה נכנסה לארץ, היא סגרה את ברז הגז לחברת חשמל. עוד אמרה מרב דוד, מה שלא סופר לוועדה, זה, שבדעת החברה להשקיע מיליארדים במפעל התפלה מה שיגרום לכך שעוד שנים רבות לא יכנס כסף לקרן. החברות טענו שהם ייצאו למצריים 3 BCM, אולם בירור שלנו העלה שהם יצאו פחות ממחצית. אם אזרחי ישראל לא יקבלו את המגיע להם, לשם מה מתקיימים הדיונים פה?", שאלה דוד.

גם מרגו אהרונוביץ', סטודנטית לקימות במגמה ירוקה, ביקשה לעשות חשיבה מחודשת בכל הקשור לייצוא גז. באתי, כי אני מפחדת על העתיד שלנו. למה רווחים כלכליים תופסים יותר מקום מהעתיד שלנו? גז מזהם! אם כדברי משרד האנרגיה שגז הוא אנרגיית מעבר, למה אין תאריך סופי לשימוש בגז. זה לא דרך לטפל במשבר האקלים. הפרויקטים לייצוא גז לעולם, קושרים את מדינת ישראל לדלקים פוסיליים מזהמים לשנים רבות, מה שישאיר את הנזקים הבריאותיים וזיהום האוויר שנים רבות. אנחנו דורשים לבטל את כל הפרויקטים הללו.

מנכ"ל משותף של חברת אקו אנרג'י, ד"ר עמית מור, אמר כי ניתן לייצר מגז מוצרים רבים כגון דשנים, מתנול, דלק מטוסים ועוד. לדבריו, כל דולר שנכנס לארץ בתעשיה הזו, יש לו מכפיל של שלוש דולר כניסה למשק. יו"ר הוועדה ביקש ממור לקבל מסמך סקירה של אופציות הייצור והשימוש הנוספים מגז.

ח"כ אוריאל בוסו (שס) אמר: "הדיונים בוועדה מקדמים אותנו ליום שבו הקרן תקום. בוסו הביע תקווה כי נעשה שימוש מושכל בגז לצד השמירה על איכות הסביבה".

דיכטר סיכם את הדיון ואמר שהדיון היום היה האופטימי ביותר. שמענו תחזיות שמדברות על גידול דרמטי בשימוש בגז בשנים הבאות מה שיגדיל את ההכנסות לקרן. הוא אמר כי בהשתדלותו, ועדת האיתור לבחירת נציגי הציבור בקרן העושר תתכנס בשבוע הבא.
הבנת פוטנציאל של שיווק גז ישראלי לחו"ל / סקירה
כניסת שחקנים בינלאומיים חזקים לפעילות בישראל מגדילה משמעותית את יכולות הפיתוח והמימון של הפרויקטים הנדרשים למיצוי הפוטנציאל של משק הגז הישראל, ובמקביל מגדילה משמעותית את יכולות השיווק הבינלאומיות הנדרשות לשם כךם (13 עמ')

תאריך:  31/12/2020   |   עודכן:  31/12/2020
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn   אוסאמה סעדי / Osama Saadi   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אופיר כץ / Ofir  Katz   אורי מקלב / Uri Maklev   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   איילת שקד / Ayelet Shaked   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg   אלון שוסטר / Schuster Alon   אלי כהן / Eli Cohen   אמיר אוחנה / Amir Ohana   אסף זמיר / Asaf Zamir   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi   גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken   גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד אמסלם / David Amsalem   דוד  ביטן / David Bitan   ווליד טאהא / Waleed Taha   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חיים כץ / Haim Katz   טור פז משה   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich   יואב קיש / Yoav Kish   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   יזהר שי / izhar  shay   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton   יצחק תשובה   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton   מירב כהן / Meirav  Cohen   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משולם נהרי / Meshulam Nahari   מתן כהנא / Matan  Kahana   ניסים ואטורי   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סעיד  אלחרומי / Said Elharumi   עודד פורר / Oded Forer   עודה איימן / Ayman  Odeh   עומר ינקלביץ'   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   רפי פרץ / Rafi  Peretz   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צריכת גז טבעי בעולם תגדל ב-50%
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  גז טבעי
משרד להגנת הסביבה הטיל (יום א', 20.12.20) עיצום כספי בסך 878 אלף שקל על חברת אנרג'יאן ישראל לימיטד, בגין הפרת תנאים בהיתר הזרמה לים (מתוקף החוק למניעת זיהום ים ממקורות יבשתיים) של אוניית הקידוח "סטנה" (Stena Drillmax) אשר קדחה את שדה כריש בסוף שנת 2019. שדה כריש נמצא במרחק של כ-90 ק"מ מערבית למפרץ חיפה ובעומק של 1,700 מטר.
20/12/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
חברת גז טבעי דרום תובעת 5 מיליון שקל מחברת נתיבי הגז הטבעי (נתג"ז) ומחברת החשמל. התביעה הוגשה (10.12.20) לבית המשפט המחוזי בתל אביב.
13/12/2020  |  יצחק דנון  |   חדשות
לאחר מסע ימי ארוך, הציוד הראשי של יחידות הייצור החדשות, המוקמות באתר תחנת הכוח אורות רבין הגיע ליעדו: במהלך הנדסי מורכב פרקו בנמל חיפה את הציוד עתיר הממדים מאונייה, שאספה את הגנראטור מפולין והמשיכה לצרפת לאסוף את טורבינת הגז . מנמל חיפה הציוד הועבר לדוברה שהובילה את הטורבינה והגנראטור לנמל חדרה, ושם בוצעה פריקת הציוד ליבשה באמצעות מנוף ענק. שתי משאיות מיוחדות הובילו הציוד לאתר אורות רבין, היעד הסופי. בכך הושלמה עוד פעילות חשובה ביותר של אספקת טורבינת הגז והגנראטור בפרויקט.
01/12/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
לאחר רציחתו של בשיר ג'ומייל בספטמבר 1982 נבחר אחיו אמין לכהן כנשיא לבנון בעוד ישראל שקועה בבוץ הלבנוני והלבנונים נמצאים בעיצומה של מלחמת אזרחים עקובה בדם. כתוצאה מכך הגיע ג'ומייל למסקנה שעליו להגיע להסדר עם ישראל שיביא לנסיגתה מלבנון, וב-28 בדצמבר נפתח מו"מ בין שתי המדינות בתיווכה והשתתפותה של ארה"ב. מלכתחילה היו הדעות חלוקות בנושאים רבים: לבנון התעקשה על כך שהמו"מ יישא אופי צבאי ויתנהל על-ידי קציני צבא (כפי שאמור להיות במגעים האמורים להיפתח בימים אלה) ואילו ישראל ביקשה שהוא יתנהל בירושלים במעמד שרי החוץ של שתי המדינות. לבנון ביקשה שההסכם העתידי יתבסס על הסכם הפסקת האש משנת 1949 בעוד שישראל דרשה את ביטולו של הסכם זה וכינון יחסים דיפלומטיים בין המדינות, קרי, הסכם שלום בדומה לזה שנחתם עם מצרים ב-1979.
25/11/2020  |  אדי כהן  |   יומני בלוגרים
ביוזמת היו"ר, ח"כ יעקב מרגי, התכנסה (יום ג', 17.11.20) ועדת הכלכלה לישיבה מיוחדת שעסקה בפיתוח תשתיות חלוקת הגז הטבעי. הישיבה התקיימה ברקע הרפורמה שאישרה ועדת הכלכלה לפני חמש שנים, שנועדה להסיר חסמים ביורוקרטיים שגרמו לעיכובים של שנים בחיבור המשק לרשת הגז הטבעי. מרגי פתח את הדיון ואמר כי ברצונו לבחון את הקשיים בחיבור לרשת הגז הטבעי ואי העמידה בציפיות.
17/11/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   גז טבעי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   כנסת 23  /  מי ומי  
"להפעיל את קרן העושר הישראלית בינואר"  /  עידן יוסף
לחייב את שברון לספק גז מוזל לחח"י ממאגר תמר  /  איציק וולף
נשלול מנובל את זכות הוטו למכירת גז  /  מירב ארד
מצרים ויוון נגד טורקיה  /  גליה לינדנשטראוס, אופיר וינטר
הקרן לתשתיות העתיד  /  דורי מור
מדוע ירדן קונה גז מישראל  /  שאול מנשה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il