איגוד ועדי התחבורה בארגון כוח לעובדים הודיע כי ינקוט עיצומים ביום ראשון (3.1.21) וימנע פעילות אוטובוסי חברת
סופרבוס בשעות 09:00-07:00. ההשבתה תהיה רק באשכול בית שמש ולא באשכול העמקים. הנהגים מוחים על מה שהגדירו עלייה במקרי תקיפת הנהגים בחודש האחרון, בעקבות דרישת נהגים מנוסעים לעטות מסכות.
הנסיגה מהשבתה רחבה יותר - בעקבות התחייבות החברה למספר שינויים במדיניות החברה: תגבור פקחי קורונה, התקנת מצלמות אבטחה בקווים מועדים לפרעונות והתחייבות למיגון אוטובוסים ביעירוניים כבר בחודש הקרוב.
"הנהגים מסכנים את חייהם פעמיים", מסביר הארון שובש, יו"ר ועד נהגי סופרבוס. "הצפיפות באוטובוסים, הנמשכת בניגוד להנחיות, מסכנת את בריאותנו, ואכן מספר הנהגים החולים מצוי בעלייה. מצד שני, נהגים שעומדים על כך שנוסעים יעטו מסיכות למען בטיחות הנוסעים, מותקפים". כתב News1 מציין כי לנהג אין סמכות חוקית לדרוש מנוסעים לעטות מסכות, וכך גם לפקחי הקורונה שמממנים משרדי התחבורה והאוצר. לכל היותר הם יכולים לבקש בנימוס, אך המוסמכת לדרוש שמירה על כללי הקורונה היא משטרת ישראל.
על-פי כוח לעובדים, מאז תחילת משבר הקורונה (מרס 2020) עלה היקף תקיפות הנהגים ב-15% לעומת השנה הקודמת - ואלה המקרים המדווחים בלבד. בחודש האחרון חלה עלייה נוספת במקרי התקיפות האלימות. אלימות מילולית מתרחשת מדי יום. דרישות הנהגים:
- הצפייה שלנו היא להצבת מצלמות אמת ולא מצלמות-דמה כפי שקיים כיום ("לא ייתכן שתיעוד התקיפות ייעשה ע"י הנהגים").
- טיפול משטרתי בתוקפים - מרבית הפניות למשטרה נסגרות מחוסר עניין לציבור. זירוז הצבת המחיצות בין הנהגים לנושאים - נכון לעכשיו רק ב-50% מהאוטובוסים קיימות מחיצות כאלה. ענישה יעילה של התוקפים.
תם פרומוביץ, ראש ענף תחבורה בכוח לעובדים, האשים דווקא את משרד העבודה: "מדהים לגלות עד כמה שקופים הנהגים עבור משרד העבודה והרווחה. כל שהנהגים מצפים הוא לסיים את יום העבודה בשלום ולדאוג לבריאות הנוסעים בזמן משבר בריאותי.