|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
חוששים ממחאה עממית [צילום: עלי אחמד, פלאש 90] התקרבות מחודשת לאירן? [צילום: עבד אל-רחים חטיב, פלאש 90]

התרגיל הצבאי הגדול ביותר ברצועת עזה

חמאס מאותת - ומסתיר את חולשתו

13 ארגונים השתתפו בתרגיל בסוף דצמבר, שמטרתו העיקרית הייתה לאותת - גם לאוכלוסייה המקומית, גם לישראל וגם למצרים - שהארגון עודנו רלוונטי אבל זה גם היה ביטוי לחולשתו המתמשכת של חמאס מול האוכלוסייה המקומית, ולסיכוי לנצל אותה לצורך הרגעה ממושכת
09/01/2021  |   קובי מיכאל, יוחנן צורף   |   חדשות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

ביום 28.12.20 התקיים ברצועת עזה תרגיל צבאי, הגדול בהיקפו מאז השתלטות חמאס על הרצועה ותקדימי, שכן התקיים בשיתוף פעולה בין הארגונים הפעילים באזור. בתרגיל, שסוקר בהרחבה בתקשורת הפלשתינית והערבית וברשתות החברתיות, השתתפו יחידות צבאיות של 13 ארגונים פלשתינים, ביניהם קבוצות של פורשי פתח ואף בעלי כוח צבאי זעיר ביותר.

המשמעותיים ביותר היו כוחות חמאס והג'יהאד האיסלאמי. בתרגיל נטלו חלק הכוח הימי, הכוח האווירי, יחידות הרקטות ונוספות של חמאס, שניהל אותו מחמ"ל משותף לו וליתר הארגונים. אמצעי התקשורת העצימו בדיווחים ובפרשנויות את היכולת המופגנת על-ידי הארגונים המשתתפים ואת ההתעצמות שחלה בכוחה של ההתנגדות הפלשתינית בהובלת חמאס.

התרגיל התקיים במציאות של שבר פלשתיני עמוק מבית ומחוץ. מחד-גיסא ישראל מאיימת, מבצעת תרגילים מול הרצועה ומזהירה מפני החרפת המתיחות באזור, בעוד מאמצי ההסדרה מול ישראל, הנערכים בתיווך מצרי, אינם מתקדמים וקהיר מאשימה את חמאס בהכשלתם. מאידך-גיסא, מאמצי הפיוס בין חמאס לרשות הפלשתינית מדשדשים לאחר שהרשות בחרה לחדש את התיאום הביטחוני והאזרחי עם ישראל ולקבל ממנה את כספי הסילוקין, ובאזור ניכרת מגמת נורמליזציה עם ישראל והסוגיה הפלשתינית מאבדת מחשיבותה. יתר על כן: המציאות ההומניטרית הקשה ברצועה מחריפה בשל מגפת הקורונה.

לתרגיל קדמה הכנה תודעתית, שהתמקדה בהצהרות מאיימות כלפי ישראל - גם אם לא בוטות במיוחד, ובחלקן מרומזות. דוברי חמאס הדגישו את שיתוף הפעולה הבין-ארגוני לצד שיפור בעוצמתה הצבאית של ההתנגדות המזוינת כדי להעביר לישראל מסר הרתעתי, לצד מסר לציבור הפלשתיני כולו בדבר חשיבות האחדות והמשך ההתנגדות לישראל כחוד החנית של המאבק הלאומי.

סמוך לתרגיל הופצו ברחבי הרצועה תמונות של קאסם סולימאני, מפקד כוח קדס האירני, לציון יום השנה הראשון לחיסולו על-ידי האמריקנים. התמונות האדירו את דמותו ותרומתו להתנגדות הפלשתינית. דוברים בכירים בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי הרבו לשבח את הסיוע הרב אותו הושיט סולימאני לארגוני ההתנגדות הפלשתינים. במקביל הופצו ידיעות שלפיהן התרגיל מתקיים בתיאום כלשהו עם אירן - מה שעשוי ללמד, בהנחה שהידיעות הללו אמינות, על התקרבות מחודשת בין חמאס לציר ההתנגדות לאחר הדשדוש המתמשך במאמצי הפיוס הפנים-פלשתיני. ולכן, גם אם טהרן לא פעלה מאחורי הקלעים לעריכת מפגן הכוח, היה בו כדי לשרת את משוואת ההרתעה שהיא מנסה לעצב ולבסס למול ישראל.

לצד הבנת התרגיל כניסיון לעצב תודעת עוצמה והרתעה, ניתן לפרשו כביטוי של חולשה או ניסיון של חמאס לחפות עליה - הן מול ישראל והן מול האוכלוסייה המקומית, הנאנקת תחת עול המשבר ההומניטרי ומגפת הקורונה, בלי צפי לשיפור ניכר במצבה בעתיד הנראה לעין.

לפיכך, נכון יהיה להתייחס לתרגיל כאל מהלך שנשא מסרים גלויים וברורים לקהלי יעד מוגדרים, לצד מסרים מרומזים שהופנו לקהלי יעד נוספים. חמאס נמצא על קרן הדילמה במאמץ לא לאבד רלוונטיות, בעודו עסוק בשנים האחרונות בריסון הכוחות הפועלים ברצועה מפני שיגור רקטות לעבר ישראל במטרה למנוע הסלמה מחודשת. הנהגת הארגון נדרשת להסביר מדוע שובתת ההתנגדות למעשה מאז העימות הנרחב שהתחולל עם ישראל בקיץ 2014, מדוע איננה מממשת את איומיה ומה התחליף המוצע למאבק הישיר בישראל.

היא מתקשה להתמודד עם טענה המושמעת תדיר נגדה בזירה הפלשתינית, לפיה ההתנגדות מכותרת, דהיינו: לא שולטת בסדר היום. העוצמה הישראלית יוצרת הרתעה, החולשה הפלשתינית מחריפה, וכל מהלך של ההתנגדות מחייב התחשבות בסיכונים הכרוכים בו. לכן, התרגיל הצבאי נועד, בין היתר, לומר לציבור: אל נא תרגישו חסרי אונים, ההתנגדות לא מתה והיא אף מתעצמת וצוברת יכולות שיבואו לידי ביטוי ביום פקודה.

יתר על כן: התרגיל העביר מסר לפיו חמאס מצליח לאחד פלגים שונים תחת דגל אחד, ולכן האחדות בשדה הקרב צריכה לבוא לידי ביטוי גם בפיוס במישור הלאומי. את המסר הזה ניתן לפרש גם כהתרסה כלפי הרשות הפלשתינית ואבו מאזן, המואשמים, אם כי בלשון רפה מבעבר, בהכשלת ניסיון הפיוס האחרון, בשל עצם ההחלטה לחדש את התיאום הביטחוני והאזרחי עם ישראל - מהלך הנתפס בעיני חמאס כהתרפסות, חולשה ונסיגה מעקרונות המאבק הלאומי.

אל מול ישראל אמור התרגיל לעצב תודעת הרתעה – דוגמת שיגורי הרקטות מעת לעת לעבר שטח ישראל - תוך הפנית תשומת הלב לעוצמות ולמגוון היכולות הצבאיות של החמאס ושל הארגונים הפלשתינים האחרים, הפועלים בשיתוף פעולה ובאחדות השורה כמכפיל כוח. האזהרה לישראל היא מפני כוונותיה בנוגע לרצועת עזה, כפי שהובנו מתרגילים שקיים צה"ל לאחרונה ומהצהרות מנהיגים ומפקדים בכירים בישראל.

ייתכן גם שהתרגיל נועד לחזק את השורות בחמאס עצמו ולעודד את גורמים בזרוע הצבאית של הארגון, המתוסכלים מכך שהנהגתו אינה נוקטת מדיניות מיליטנטית יותר. יוזכר שבשנים האחרונות השמיע מנהיג חמאס ברצועה, יחיא סנוואר, מסר לפיו יש להתאים את דפוס המאבק לתנאי הזמן והמקום, כאשר הזמן הנוכחי מחייב מתן עדיפות להתנגדות עממית ולא להתנגדות מזויינת.

יעד נוסף למסר שהתרגיל נועד להעביר הוא מצרים, המתווכת העיקרית של מאמצי ההסדרה מול ישראל, ואשר משלחת מטעמה שביקרה ברצועה יומיים לפני התרגיל וביקשה הבהרות לגביו. קהיר מביעה כעס כלפי חמאס, בשל מה שנתפס במצרים כהכשלתם את מאמצי ההסדרה ופעולה בעידוד ובהכוונה של אירן, טורקיה וקטאר.

הנהגת חמאס מצידה ביקשה להדגיש, כי באמצעות התרגיל היא מגובה בעוצמה צבאית, הארגון נהנה משליטה אפקטיבית בשטח הרצועה ועל האוכלוסייה באזור, כמו גם על הארגונים החמושים האחרים הפועלים בו, וכי בידיו מענה לכוחה הצבאי של ישראל. חמאס שואף למעשה לומר לקהיר, כי רצוי לרופף את הלחץ המופעל עליו להתגמש ולהתקרב לתנאים להסדרה שמציגה ישראל, הנתפסת כצד המועדף על המצרים. הפינוי לאחרונה מעזה של משרדי הנציגות של מצרים (שהיו סגורים מאז השתלטות חמאס על הרצועה ב-2007) מחזק רושם זה.

בה בעת, ניתן לראות במפגן הכוח הצבאי של חמאס ניסיון לחפות על חולשה מול האוכלוסייה המקומית ברצועה וגם מול פלגים סוררים. המציאות ההומניטרית הקשה ברצועת עזה עלולה ללבות מחאה עממית, שאם תצא מכלל שליטת חמאס - תיצור אולי תנאים נוחים לישראל ולרשות הפלשתינית, בגיבוי ישראל והמחאה, להשתלט מחדש על רצועת עזה תוך פירוק התשתית הצבאית של חמאס. אובדן הנכס העיקרי של חמאס, השליטה ברצועה, עלול להחזירו שנים לאחור, לפגוע אנושות במעמדו כמוביל ההתנגדות ובמאמציו להשתלב ברשות ובאש"ף, ולממש את היותו אלטרנטיבה לפתח. זה הרקע לכך שחמאס ממשיך להפגין רצון לפיוס ונכונות לוויתורים.

מבחינת ישראל אין לתרגיל הצבאי שנערך ברצועת עזה משמעויות צבאיות או ביטחוניות מרחיקות לכת. הוא איננו מצביע על כוונות להסלמה מצד חמאס. מארגניו מודעים לתשומת הלב שכל הפגנת כוח מעוררת בישראל, ורואים בעצם הכיסוי התקשורתי הנרחב והפרשנויות הנלוות הישג.

מאידך-גיסא, אולי דווקא נוצר מרחב הזדמנות חדש להאצת מאמצי ההסדרה מול חמאס ולקידומם. חולשת חמאס וחששו מפני אובדן שליטה בגין התנאים המחמירים ברצועה, כושר ההרתעה של ישראל ויכולתה לסייע רפואית ולהגביר את מאמצי הסיוע לשיקום ההומניטרי, וכל זאת בנוסף לפוטנציאל לגייס תרומות לרצועה ממדינות ערביות מתוקף הסכמי הנורמליזציה, עשויים לסייע בקידום הסדרה לטווח ארוך. מימושה הוא אינטרס חיוני הן בהתייחס לשיפור המציאות הביטחונית בדרום, הן בהתייחס לשיפור התשתית הבריאותית וההומניטרית ברצועת עזה וגם במובן שחיקת האיום האירני, כי בהינתן הסלמה בזירה הצפונית - יחבור חמאס למאמץ האירני לעימות מקביל עם ישראל.

קובי מיכאל הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ועורך "עדכן אסטרטגי". יוחנן צורף הוא עמית מחקר אורח במכון.
תאריך:  09/01/2021   |   עודכן:  09/01/2021
קובי מיכאל, יוחנן צורף
+עזרא נאווי מת בגיל 69
20:43 09/01/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
פעיל השמאל הרדיקלי, ממקימי ארגון תעאיוש המסייע לפלשתינים בדרום הר חברון, מת ממחלת הסרטן  ▪  מותו - במהלך המשפט המתנהל נגדו בחשד שמסר לרשות הפלשתינית מידע על פלשתינים המנסים למכור קרקעות ליהודים  ▪  עבר הורשע בכמה עבירות בהן מעשה סדום בקטין
(עזרא נאווי [צילום: פלאש 90])
+אין נפגעים בפיגוע נגד חיילים בצפון השומרון
17:58 09/01/21  |  
פיגוע דריסה וירי נגד חיילים בצפון השומרון ליד מבוא דותן - אין נפגעים, הכוחות במצוד אחר המחבל היורה.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חמאס מאותת - ומסתיר את חולשתו
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
לקראת חילופי הממשל בארה"ב וההתקרבות התקשורתית המחודשת בין פתח לחמאס בעניין עריכת בחירות בשטחים באופן מדורג, פתח מוחמד דחלאן בקמפיין תקשורתי ענק נגד יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, באמצעות כלי התקשורת שבבעלותו, שבו הוא חושף את הסיבות למחלוקת האישית ביניהם, את הסיבות שהביאו לגירושו מתנועת פתח ואת מחדליו של יו"ר הרש"פ.
שנת 2020 תיזכר כאחת השנים הקשות בהיסטוריה של הפלשתינים וכאחת מנקודות השפל של הרש"פ בהנהגתו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס. מגיפת הקורונה היכתה קשות בפלשתינים בגדה וברצועה מבחינה בריאותית וכלכלית בהיעדר בתי חולים מודרניים וציוד רפואי מתאים להילחם במגיפת הקורונה.
רצח אסתר הורגן ז"ל הי"ד: שב"כ התיר (יום ב', 4.1.21) לפרסום פרטים חדשים מחקירתו של מחמד מרוח כבהא, שרצח את הורגן לפני כשבועיים ביער ריחן שבשומרון. כבהא הודה שהחליט לבצע את הרצח כחודש וחצי לפני האירוע. הסיבה לכך הייתה, בין השאר, מותו של אסיר ביטחוני שהכיר, כמאל אבו ואער, שמת בכלא כתוצאה ממחלה.
04/01/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
"מה יהיה אחרי הסתלקותו של אבו מאזן?" עם שאלה זו נפרד מאיתנו, הקוראים, הפובליציסט תא"ל (מיל') עמוס גלבוע, כשהוא מבטיח להשיב על כך "במאמר הבא". בעמודי הדעות של מעריב אחת לשבוע פירסם עמוס שלנו את מאמריו המחכימים, שתמיד חשתי לקוראם לפני כל השאר. כי עמוס שילב בכתיבתו ידע מעמיק עם עמדות אמיצות. שבוע אחד יכל לכתוב על המצב הביטחוני והמתרחש באזורנו, ולאחריו להביע דעותיו האמיצות באשר למתרחש בזירה הפוליטית.
את הקופטים (המצרים האמיתיים) יכולתי להבין כשהאפיפיור שלהם יצא בהצהרה נגד ישראל - גם כך טובחים בהם, ואם יעז להגיד ולו משהו חיובי (או שניתן לשייך לו צל צילו של הסתכלות לכיוון חיובי) לגבי ישראל, דם אנשיו בראשו.
04/01/2021  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
רון בריימן
רון בריימן
תמלול של קטע מרתק ומאלף מתוך ראיון של דובר צה"ל לשעבר, המותח ביקורת נוקבת על התרבות הארגונית של צה"ל    לא מיותר לציין שתרבות זו היא של צה"ל בפרט, אבל של החברה הישראלית בכלל, לפחות ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il