שש קבוצות הגישו מועמדותן להשתתף במכרז הזכייני למימון, לתכנון, להקמה ולתפעול של הרכבת הקלה "נופית", בהיקף של 4-3 מיליארד שקל, כך עלה מבדיקת הצעות המשתתפים שנערכה (יום ג', 26.1.21) בחטיבת הרק"ל של חברת חוצה ישראל. היום היה המועד האחרון להגשת ההצעות במסגרת הליך המיון המוקדם להשתתפות במכרז הזכייני של המיזם (PQ).
הרכב הקבוצות שניגשו:
קבוצה מס' 1 - חברת דן (ישראל), CRES (סין),POYAZDY (פולין), SHENYANG (סין), ATM (איטליה).
קבוצה מס' 2 - שפיר (ישראל), נוי (ישראל), CAF (ספרד).
קבוצה מס' 3 - אלסטום (צרפת), אלקטרה (ישראל), מנרב (ישראל), אלייד (ישראל).
קבוצה 4 - בומברדיה (קנדה), COMSA (ספרד), לסיקו (ישראל), GLOBALVIA (ספרד).
קבוצה 5 - CRRC (סין), CRCCI (סין), אפקון (ישראל), מאיר (ישראל).
קבוצה 6 - שיכון ובינוי (ישראל), STADLER (שוויץ), אגד (ישראל), היטאצ'י (איטליה), TEXMACO (הודו), DOWNER (אוסטרליה וניו-זילנד).
כל הקבוצות שהגישו מועמדותן מורכבות, על-פי תנאי המכרז, מחברות בינלאומיות ומחברות ישראליות מובילות בתחומן.
משרד התחבורה וחברת חוצה ישראל, המובילה את המיזם, יכריזו ברבעון השני של 2021 על הקבוצות שיורשו להשתתף במכרז הזכייני (PPP) למימון, לתכנון, להקמה ולתפעול של הרכבת הקלה, למשך כל תקופת הזיכיון.
ההליך למיון מוקדם (PQ) התפרסם בחודש אפריל 2020 ופנה לחברות בינלאומית ומקומיות בעלות ניסיון עשיר במתן שירותים דומים בתחום הרכבתי. המשתתפים נדרשו להציג את מבנה הקונסורציום אשר יהיה אחראי כזכיין על כלל תכולות המיזם לאורך תקופת ההקמה והזיכיון שתוגדר במסמכי המכרז הזכייני. בנוסף, נדרשו המשתתפים להציג ניסיון במבחר תחומים מקצועיים וביניהם: ניהול והובלה כקבלן ראשי של מיזמי תשתיות, ניסיון בהפעלה של מיזמי רכבות קלות או מטרו, תכנון והתקנה של מערכות רכבתיות (Systems), תכנון והתקנה של מערכות איתות (Signaling), תכנון והקמה של מערכת מסילה (Track), ייצור ואספקה של קרונות (Rolling Stock) ותחזוקה של מיזמי רכבות קלות או מטרו וכו'.
כמו-כן, נדרשו הקבוצות לעמוד בדרישות סף בסיסיות לאיתנות פיננסית תואמת למיזם בסדר גודל זה, בהתאם לשורה של תנאים שנקבעו במסמכי המיון המוקדם ובין היתר: תזרים מזומנים שאינו שלילי בשלושת הדוחות האחרונים, והון עצמי גבוה מ-400 מיליון שקל בשנת הדיווח.
מיזם הרכבת הקלה "נופית" משלב מערכת תחבורה ציבורית בין-עירונית ועירונית חדשנית להסעת המונים. אורכו של קו הרכבת הקלה הוא כ-41 ק"מ, ויוקמו בו כ-20 תחנות איסוף והורדה של נוסעים, חניוני "חנה וסע" לאורך התוואי, מתחם דיפו ומרכז בקרה. בקו יפעלו מעל 30 רכבות בתדירות נסיעה מרבית של כל ארבע דקות. על-פי התחזית, מספר הנוסעים יהיה 100,000 ביום ומהירות הנסיעה המתוכננת 100 קמ"ש.
בשבוע שעבר החלו עבודות הביצוע להכשרת השטח במספר מוקדים בנוף הגליל וכן בתחנת מרכזית המפרץ בחיפה.
יו"ר הדירקטוריון, חוסאם בשארה, אומר כי ההתעניינות הבינלאומית והרכב הקבוצות מעידים על איכותו של המיזם וחשיבותו. "הרכבת הקלה נופית מביאה עימה בשורה לאנשי הצפון אשר יהנו משירות תחבורה רציף ונגיש בתוך המטרופולין וממנה לכל חלקי הארץ בזכות קישוריות משופרת לאמצעי תחבורה אחרים". מנכ"ל החברה, דן שנבך, אמר כי "זוהי אבן דרך חשובה ומרכזית בחיי המיזם. לחוצה ישראל ידע וניסיון רב שנים בהובלת פרויקטים זכייניים אשר יאפשרו לה לנהל מכרז מורכב זה במהירות ויעילות. במקביל התחלנו בעבודות ביצוע מוקדמות במספר מוקדים לאורך התוואי אשר ימשכו לאורך השנה הקרובה. החברה מפגינה יכולת ביצועית גבוהה תוך עמידה קפדנית על לוחות הזמנים שנקבעו".