|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

האובדנות בצבא פחתה ב-75% ועימה האמון בצה"ל

צה"ל כתב והטמיע ביחידות נוהל לגבי איתור חייל חסר, במטרה להגיע אליו במהירות, וכן ישנן יכולות מטכ"ליות שאפשר להפעיל במקרה זה, כולל איכונים יו"ר המועצה למניעת אובדנות: צה"ל במקום טוב ביחס לצבאות אחרים וביחס ללא-משרתים
26/01/2021  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   כנסת 23   |   תגובות
ישיבת הוועדה [צילום: שמוליק גרוסמן/פלאש 90]

ועדת המשנה לכוח האדם בצה"ל דנה (יום ג', 26.1.21) בנושא פעילות צה"ל למיגור מקרי ההתאבדויות. אלוף מוטי אלמוז, ראש אגף כוח אדם בצה"ל, פתח את דבריו בהצגת ממצאי דוח מבקר המדינה משנת 2020 שמצא שמאז שצה"ל החל להפעיל תוכנית ייעודית למניעת אובדנות, ירד היקף האובדנות בצבא ב-75%, והוסיף כי הוא סבור שניתן לעשות עוד ולצמצם עוד יותר את היקף האובדנות. אלמוז אמר כי צה"ל משתמש במושג חשד לאובדנות כי ישם גם מקרים שלא הצליחו לפענח, ובשנת 2020 היו תשעה מקרים בצה"ל.

אלוף אלמוז הציג נתוני על מקרי חשד לאובדנות בצה"ל לאורך השנים, ורוב המקרים הם של גברים במהלך שירות החובה, לאו-דווקא בהכשרה הראשונית, רובם לא היו מטופלים לפי תנאי שירות, ורוב המקרים בוצעו בעזרת נשק.

אלמוז אמר כי בכל מקרה של חשד לאובדנות או ניסיון אובדנות, נפתחת חקירת משטרה צבאי חוקרת, המבוצעת כיום ע"י יחידה ייעודית העוסקות בחקירות מבצעיות וחקירת אירועי אובדנות בכל הארץ, ופיתחו מומחיות ידע גם בחקירה, גם בעבודה מול הפרקליטות וגם בעבודה מול המשפחות. "אובדן חייל זה אסון שהמשפחה מתמודדת איתו", אמר אלמוז, "ואנחנו מגיעים אליהן במהלך החודש הראשון ומבקשים מהם כיוונים אפשריים, כידע, לא רק כעדות, ואנו מבקשים מהמשפחה שיראו בהם גם סוג של חוקרים מטעמם. נכון שלפעמים יש ניגוד אינטרסים, כי יש סוגיות של אשמה, אבל אנחנו רוצים לבדוק כל מידע שלהם. אבן הראשה זו שקיפות, הכל על השולחן, עם כל הכאב, וזה טבעי שיש כאב כשיש היבטים של אחריות, אשמה ועונש, אבל אי-אפשר להגיד שקיפות רק בכותרות".

לאחר החקירה מתקיים גם תחקיר פיקודי בכל מקרה, אשר מגיע לראש אכ"א לאחר שהגיע למפקד הזרוע או הפיקוד המרחבי. אלוף אלמוז: "זה קורה היום הרבה יותר מוקדם מבעבר. יש החלטות שצריך לקבל על אנשים מסוימים, ואם זה לא יקרה בזמן הרלוונטי הם יכולים להיות מקודמים או לעבור לתפקיד אחר, וכך אני יכול להגיד משהו לפני ההחלטה. זה התפקיד שלנו להגיד, זהו מושג האחריות וזו משמעות הפיקוד בצבא. אנו עוסקים בסוגיות האמון, שהן חשובות - לפעמים קונים אמון בהחלטות לא נעימות לאנשים".

אלוף אלמוז התייחס גם לפעילות המניעה שנוקט צה"ל, ואמר כי רוב המקרים ניתנים למניעה, כי מדובר שאנשים ששוקעים לאט-לאט, ובדרך פוגשים אנשים שיכולים לשבש את הכוונה האובדנית אם רק יזהו אותה נכון, ויקשיבו או יתנו כתף, וזה דבר שצריך לחנך אליו וללמד, והאתגר הוא לעשות זאת בארגון שכל כמה חודשים סגל הפיקוד הצעיר מתחלף, וצריך ללמד את הדברים מחדש. גם החיילים עצמם עוברים יחידות ותפקידים, והצבה בתפקיד שלא תואם את הרצון או המוטיבציה, והגעה ליחידה בה אינו מכיר את הנפשות ועם מי לדבר, הם גורמים שישי לשים לב אליהם במסגרת הזיהוי. עוד אמר כי צה"ל כתב והטמיע ביחידות נוהל לגבי איתור חייל חסר, במטרה להגיע אליו במהירות, וכן ישנן יכולות מטכ"ליות שאפשר להפעיל במקרה זה, כולל טכנולוגיות, כגון איכונים.

אלוף משנה אריאל בן יהודה, ראש מחלקת בריאות הנפש בצה"ל: "אנחנו כל הזמן לומדים מכל מקרה או ניסיון, ועובדים מול ספרות מקצועיות במטרה לפתח אסטרטגיות טיפול יעילות. כך למשל ההמלצה היא צמצום הנשק אצל מי שהדבר לא דרוש לו. בניגוד לאזרחות, בצבא האמצעי האובדני הכי שכיח הוא נשק חם, ועצם הימצאות נשק אצל חייל הוא סיכון, אבל אגף המבצעים הוא המכריע בסוגיית ניפוק הנשק ואנו שם כדי לסייע בעיצוב המדיניות".

סגן אלוף מתן סולומש, סגן התובע הצבאי הראשי: "העובדה שבכל מקרה נפתחת חקירה פלילית באופן אוטומטי מבטאת את חשיבות הנושא מבחינת צה"ל. מטרות החקירה הן בירור אחריות, מתן תמונה עובדתית שלמה ככל האפשר למשפחה, והפקת לקחים. משכי הטיפול קוצרו משמעותית, בוודאי בהשוואה ללפני עשור, ולפי הנחיית הרמטכ"ל היום, אלא במקרים חריגים מאוד שזה נדרש למיצוי החקירה, בתוך 8 חודשים מן המקרה כבר יש לסיים את התהליך גם במצ"ח וגם בפרקליטות. חוות הדעת של הפרקליטות הצבאית בסיום מועברת גם למשפחה דרך מחלקת נפגעים, ויש להם דרכים להשיג על חוות הדעת אם ירצו בכך".

הפרופסור גיל זלצמן, יו"ר המועצה הלאומית למניעת אובדנות: "ישראל נמצאת מתחת לממוצע העולמי בשיעור אובדנות לנפש, וכן צה"ל נמצא הרבה מתחת לממוצע של שיעור אובדנות לנפש בהשוואה לצבאות אחרים בעולם, ומתחת לממוצע של שיעורי אובדנות בקבוצות הגיל של המשרתים, כולל מול קבוצת הגיל בישראל שאינה משרתת. ברור שכל מקרה הוא עולם ומלואו, אבל כאיש מדע שיעור האובדנות בצה"ל הוא נמוך מאוד, ואני מצהיר לפרוטוקול שלא נכון לבקר את צה"ל בנושא". זלצמן גם הוסיף כי בעבר אנשים הסתירו את הדיכאון שלהם על-מנת להתגייס, וכיום אנשים מספרים על זה, וכך אפשר לטפל בהם ולהשגיח עליהם וזה דבר חיובי מאוד.

הפרופסור תמר הרמן מהמכון הישראלי לדמוקרטיה אמרה כי לאחר ששמעה את כל הדברים היא עוד יותר מופתעת לאור הממצאים שהיא באה להציג, אשר בדקו בסקרי דעת קהל את האמינות שהציבור מייחס לדיווחי צה"ל בנושא האובדנות. הרמן אמרה שבסקר שערך המכון בפברואר 2020 עולה כי 46% מהנשאלים אמרו כי הם מסכימים או די מסכימים עם הקביעה שדיווחי צה"ל בנושא אובדנות אמינים, ובסקר שנערך באוקטובר 2020 ירד הנתון ל-38% בלבד. עוד אמרה כי הקבוצה שמביעה הכי פחות אמון בדיווחים היא קבוצת הגילים של 24-18. הרמן הוסיפה כי אם אכן נעשים כל המאמצים אשר פורט עליהם, אשר ייתכן שיש בעיה בהעברת המסר על העשייה החוצה, ויש לחשוב גם על הנושא הזה לאור החשיבות שלו לגבי אמון הציבור.

יו"ר הוועדה, ח"כ אורנה ברביבאי, סיכמה: "הנתון כי לרוב החיילים במקרי אובדנות לא היו בעיות ת"ש מקדימות מחייב חשיבה נוספת. על צה"ל לבדוק אם היו בעיות שלא דווחו ולא זוהו בטרם המקרה". עוד הוסיפה: "הפער בין המאמץ שצה"ל משקיע בהורדת מקרי ההתאבדויות לבין חוסר האמון של הציבור בפעילות צה"ל בנושא מחייב גיבוש תוכנית פעולה של צה"ל. הנושא משפיע על לגיטימיות ואתוס השירות בצה"ל, ולכן חייב להתבצע מאמץ ממוקד לגישור על הפער ע"י שקיפות מלאה מבלי לפגוע בצנעת הפרט".

לדברי ברביבאי, "על צה"ל לייצר מנגנון של זיהוי מקרים חריגים ביחידות מסוימות בהן יש חזרתיות על אירועים חריגים, מסקנות העולות מתוך ביקורות יזומות או דיווחים על כשלים הנוגעים ליחס פקוד מפקד, ריבוי קבילות ופניות נוספות. היכולת לזהות בזמן אמת יחידות/מפקדים כאלה יש בה כדי למנוע מקרים חריגים ואף לתת מענה הולם בזמן אמת. נכון כי צה"ל ישתף את התובנות ותהליך הפקת הלקחים בהתמודדות עם מניעת אירועי אובדנות גם עם מערכת החינוך לצורך מיגור מקרים דומים כבר בגיל התיכון".
אמון בצה"ל ובדיווחיו - ממצאי סקרי דעת קהל / מצגת
הנתונים שלהלן מבוססים על 2 סקרי דעת קהל שנערכו בשנת 2020 במסגרת המכון הישראלי לדמוקרטיה (פברואר ומרץ). בשני המקרים מדובר במדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל (יהודים). הסקרים נערכו באינטרנט. (9 עמ')
דוח מבקר המדינה - היבטים ביישום התוכנית הלאומית למניעת התאבדויות - פעולות משרדי הממשלה / דוח שנתי 70 ב
בחודשים מאי-אוקטובר 2019 בדק משרד מבקר המדינה את היערכות משרדי הממשלה השותפים לתוכנית ואת יישומה: במשרד הבריאות נבדקו אופן הניהול והפעלת התשתית הארגונית והתקציבית; במשרדי החינוך, הרווחה והקליטה נבדק אופן יישומם של מרכיבי התוכנית שבאחריותם. בדיקות השלמה נעשו במשרד לביטחון הפנים, במשטרה, במועצה הלאומית למניעת אובדנות ובצה”ל. כמו כן צוות הביקורת נפגש עם עמותות העוסקות בתחום והפיץ שאלון לכלל מנהלי השירות הפסיכולוגי החינוכי ברשויות המקומיות. (314 עמ')
סוגיית ההערכה של תוכניות לאומיות ושל אסטרטגיות למניעת אובדנות / מסמך
מסמך זה נכתב לבקשת חבר הכנסת יעקב מרגי, ועניינו הערכה של מידת הצלחתן של תוכניות לאומיות למניעת אובדנות, הקשיים הכרוכים בביצוע הערכה זו וכן ממצאים בנוגע למידת האפקטיביות )effectiveness )של אסטרטגיות שונות למניעת אובדנות הנהוגות בעולם. (30 עמ')

תאריך:  26/01/2021   |   עודכן:  26/01/2021
עידן יוסף
+"דופקים מיליון בעלי עסקים בשם הפופוליזם"
12:37 27/01/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
יו"ר הוועדה ח"כ אשר לחברי כחול לבן: "אם הייתי מביא רוטציה הייתם הולכים, צבועים"  ▪  ח"כ תהלה פרידמן: "יש לכם תורה שהיא סם מוות"
[צילום: דוברות הכנסת]
חה"כ הילה שי וזאן ואיתן גינזבורג [צילום: שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת]
ח"כ יעקב אשר [צילום: שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת]
+המפלגות החרדיות מסכימות לכפל קנסות
22:26 26/01/21  |  
המפלגות החרדיות הסכימו להכפלת קנסות למוסדות חינוך בסמכות של קצין משטרה ולצווי סגירה של תלמודי תורה אחרי מתן התראות. וזאת בעקבות האיון מצד כחול לבן.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn   אוסאמה סעדי / Osama Saadi   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אופיר כץ / Ofir  Katz   אורי מקלב / Uri Maklev   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   איילת שקד / Ayelet Shaked   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg   אלון שוסטר / Schuster Alon   אלי כהן / Eli Cohen   אמיר אוחנה / Amir Ohana   אסף זמיר / Asaf Zamir   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi   גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken   גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד אמסלם / David Amsalem   דוד  ביטן / David Bitan   ווליד טאהא / Waleed Taha   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חיים כץ / Haim Katz   טור פז משה   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich   יואב קיש / Yoav Kish   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   יזהר שי / izhar  shay   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מירב כהן / Meirav  Cohen   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משולם נהרי / Meshulam Nahari   מתן כהנא / Matan  Kahana   ניסים ואטורי   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סעיד  אלחרומי / Said Elharumi   עודד פורר / Oded Forer   עודה איימן / Ayman  Odeh   עומר ינקלביץ'   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   רפי פרץ / Rafi  Peretz   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האובדנות בצבא פחתה ב-75% ועימה האמון בצה"ל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 23
יו״ר ועדת הכנסת ח״כ איתן גינזבורג החליט (יום ג', 26.1.21) שלא לכנס את ועדת הכנסת לאישור הארכת הדיון בתקנות, ובכך ההצבעה על תקנות הסגר תגיע להכרעה במליאה.
26/01/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
צה"ל מתריע כי חלה עלייה בגניבת אמצעי לחימה כקליעי רובים ולבנות חבלה, על-ידי גורמים עברייניים. עוד הוא חושף כי בשנת 2020 נגנבו 80 כלי נשק - 38 מהם מתוך נשקיה במחנה הצבאי 'גיבור'.
25/01/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אישרה (יום ב', 25.1.21) את ההוספה לתקנות ביטוח לנפגעי חיסון, כך שגם חיסוני הקורונה יהיו ברשימת החיסונים, עליהם יהיה ניתן להגיש תביעה מהירה לקבלת פיצויים במקרה נזק, באופן המייתר את הצורך של נפגעי חיסון להגיש תביעה בנזיקין לבית המשפט. כמו-כן, נקבעו בתקנות ביטוח נפגעי החיסון כי יינתן מימון ממשלתי מלא עבור הוספת חיסוני הקורונה לתקנות.
25/01/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
יו"ר כחול לבן, השר בני גנץ, מאיים כי אם מתווה העלאת הקנסות לא יאושר בקריאה שנייה ושלישית ולא תהיה אכיפה שוויונית, יקדם ביטול למפרע של קנסות שניתנו לבעלי עסקים קטנים וחדרי כושר. "אני לא דורש אכיפה שוויונית כי אני נגד חרדים אלא כי אני בעדם. לצערי הקמפיין הפוליטי של נתניהו עולה לנו בחיי אדם", אמר.
25/01/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת המשנה של ועדת העבודה והרווחה לעניין הטיפול והסיוע לנפגעי הלם קרב התכנסה (יום ד', 20.1.21) לדיון בצורך למינוי קבוע לראש האגף לשיקום נכים במשרד הביטחון לאחר שתא"ל (מיל') חזי משיטה עזב את התפקיד. איתמר גרף, שמונה למ"מ ראש האגף, אמר בדיון כי הוא לא יוכל להחזיק בתפקיד וכי לאחר שוועדת הבוחנים פסלה את המועמדים שניגשו למכרז מתוך שירות המדינה, מנכ"ל משרד הביטחון יפעל בתיאום עם נציבות שירות המדינה לאתר את האיש שהכי מתאים לתפקיד. יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר סופר וחברי הכנסת עוזי דיין ואבי דיכטר הביעו בוועדה תמיכה במינוי לתפקיד של אלוף (מיל') חכ"ל איל בן ראובן, שעמד בראשות הוועדה לבחינת התפקוד של אגף השיקום.
24/01/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il