הרכבת תפרסם מכרז חדש להנחת מסילה לנמל הדרום באשדוד - קובע סופית (יום ד', 10.2.21) שופט בית המשפט העליון. הוא דחה את ערעורה של חברת גילי ויואל עזריה על פסק דינו של בית המשפט המחוזי מרכז (השופט
רמי אמיר), שאשרר את החלטת הרכבת לבטל את זכייתה של עזריה ולפרסם מכרז חדש.
במכרז נקבע, כי את החפירה להקמת קירות דיפון לצד המסילה, יש לבצע בשיטת הידרומיל - הפעלת גלגלי שיניים. בהצעתה של עזריה נאמר כי היא תבצע את החפירה בשיטה של הפעלת שתי כפות, ועדת המכרזים העניקה לה ניקוד על-פי הצעה זו - ובכך, קבעה הרכבת, נפגע עקרון השוויון. הרכבת הגיעה למסקנה, כי לא ניתן לנקד מחדש את ההצעות ולכן אין מנוס ממכרז חדש (בו הורשו המתמודדים להציע את שיטת החפירה).
הנדל אומר כי עזריה הציעה במפורש לחפור בשיטת הכפות והביעה נכונות להשתמש בשיטת הידרומיל רק בחוסר ברירה. "אין מדובר אך בציון שמה של שיטת החפירה, אלא בתיאור תוכנית הביצוע, לרבות סוג מכונות החפירה, היקף הצוותים ולוחות הזמנים. מדובר במידע מהותי שאין להמעיט בחשיבותו", מדגיש הנדל. הוא מוסיף:
"התנהלות המערערת לא רק נעשתה בניגוד להוראות המכרז, אלא שגם הייתה נגועה במידת מה של חוסר תום לב. הוראות המכרז היו ברורות ומפורשות. על-אף זאת, המערערת בחרה להציג שיטת חפירה שונה מהנדרש, באופן בלעדי, ולהסתפק בהצהרה כי היא תהא ערוכה לביצוע בשיטת ברירת המחדל אם תתבקש לכך. זאת, במטרה לשכנע את הוועדה כי שיטה זו עדיפה מבחינה מקצועית. לבחירה זו היו השלכות, שכן רכיבי הניקוד הושפעו ממנה. כתוצאה מכך, אף אם לא רק מכך, זכתה המערערת במכרז".
עוד קובע הנדל, כי אפילו אם עזריה פעלה
בתום לב - עקרון השוויון מחייב לבטל את המכרז. כאשר עזריה הציעה להשתמש בשיטה זולה יותר, היא פגעה בחמש המתמודדות האחרות וגם בחברות שכלל לא ניגשו למכרז בשל הדרישה החד-משמעית לפעול בשיטת הידרומיל. הנדל נמנע מלפסוק הוצאות לטובת הרכבת, משום שהוועדה המקצועית שלה העניקה ניקוד לעזריה ובכך גרמה להליך כולו. עזריה חויבה בתשלום הוצאות בסך 30,000 שקל לקבוצת שיכון ובינוי, שהגישה את העתירה המקורית.
השופטים
יוסף אלרון ו
עופר גרוסקופף הסכימו עם הנדל. את עזריה ייצגו עוה"ד
ארז טיקולסקר,
ליאור דגן ודבורי ביטון-זיני, את הרכבת ייצג עו"ד
ניר שמרי, ואת שו"ב - עוה"ד גלעד וקסמן ונדב דורון.