|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

ביטל את החלטת ועדת הבחירות המרכזית

העליון: מראענה תתמודד לכנסת

שמונה שופטים בראשות חיות ביטלו את ההחלטה, תוך ביקורת חריפה על דבריה של מראענה ובמיוחד על השמדת זכרון יעקב - מול דעת יחיד של מינץ
28/02/2021  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   בחירות 2021   |   תגובות
מראענה. "מעורר קבס" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

בית המשפט העליון ביטל (יום א', 28.2.21) את החלטת ועדת הבחירות המרכזית, אשר פסלה את מועמדותה לכנסת של אבתיסאם מראענה, המוצבת במקום השביעי ברשימת מפלגת העבודה.

ועדת הבחירות החליטה, על חודו של קול, לפסול את מראענה בשל שורה של התבטאויות מצידה, וזאת על-פי תלונה שהגישה רשימת עוצמה יהודית (בראשות איתמר בן-גביר, כעת חלק מרשימת הציונות הדתית). ב-2008 אמרה מראענה: "הייתי משמידה את זכרון יעקב... שתחזרו לארה"ב או לפולניה". בשנת 2013 היא כתבה בפייסבוק: "לא עמדתי בצפירה, הייתי בנהיגה בזמן שכל המדינה כמעט עמדה דום. אני החלטתי להמשיך לנסוע. ואלה היו שתי דקות מופלאות בזמן הצפירה. הכביש היה ריק, אני המשכתי לחשוב על מה שעניין אותי באמת באותו הרגע". בדצמבר אשתקד כתבה בפייסבוק על נער שנהרג ביו"ש בהתנגשות עם כוחות הביטחון: "ילד יפה כל כך שהאמין בזכותו הבסיסית להתנגד לכיבוש האכזרי. הוא נרצח ע"י חייל הכיבוש שהחליט שלילד הזה אין זכות להיות... כולה בן 14 שיצא להפגין על זכותו הבסיסית להגן על אדמתו ועל חרותו".

בדיון בבית המשפט (24.2.21) התנצלה מראענה על הדברים ואמרה שהם מיושנים ואינם משקפים את דעתה הנוכחית, אך לא הסבירה מדוע אמרה אותם מלכתחילה. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, סבר שאין מקום לפסול את המועמדות בהתאם לקני המידה שנקבעו לאורך השנים בפסיקת בית המשפט העליון. החוק מחייב את קבלת אישורו של בית המשפט העליון, בהרכב מורחב, להחלטת פסילה. הנשיאה אסתר חיות החליטה לבטל את הפסילה וזאת בתמיכת השופטים ניל הנדל, יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, מני מזוז, ענת ברון וג'ורג' קרא. השופט דוד מינץ סבר בדעת יחיד שיש לפסול את מועמדותה של מראענה.

חיות: פגיעה בעצבים החשופים ביותר

חיות אומרת: "התבטאויותיה של מראענה באותם הפרסומים הן אכן בעייתיות ומקוממות ביותר, וכפי שהיא עצמה בחרה לכנות חלק מהן בדיעבד – 'עלובות'. אך כפי שכבר חזרנו ושנינו, תחושת קבס לחוד ועילות הפסילה הסטטוטוריות לחוד". האמירה החמורה ביותר הייתה בנוגע לזכרון יעקב, וחיות אומרת שיש לקרוא אותה במלואה: "אם הייתי יוזמת תסריט אפוקליפטי הייתי משמידה את זכרון יעקב. תדגיש, בלי להרוג. שתחזרו לארה"ב או לפולניה. רק אז לפרדיס יהיה אולי צ'אנס. אחרת היחסים ימשיכו להיות כמו החיה הזאת שמנקה את החיה האחרת. איך קוראים לזה? (סימביוזה) אנחנו תמיד נמשיך להיות החיה שמנקה את החיה האחרת. מנקה לכם את הבית. אנחנו צריכים אתכם כמו שאתם צריכים אותנו. אבל אנחנו אלה שמנקים".

לדברי חיות, "לא שוכנעתי כי איזו מן ההתבטאויות של מראענה ובכלל זה ההתבטאות בנוגע לזכרון יעקב, עולה ולו בקירוב כדי תמיכה במאבק מזוין, לא כל שכן במאבק מזוין של מדינת אויב או של ארגון טרור. עוצמה יהודית בחרה לצטט בבקשתה חלקים בלבד מאמירתה המלאה של מראענה, ולהציג התבטאות זו בתור קריאה להשמדת מועצה מקומית בישראל. עיון בציטוט זה בהקשרו המלא מעלה, לכל הפחות, ספק באשר לפרשנות שמנסה עוצמה יהודית לייחס לדבריה של מראענה", וספק זה פועל לטובתה. היא הביעה באותו ראיון התנגדות לאלימות, וכך גם הצהירה בפני ועדת הבחירות המרכזית. אין גם למצוא אמירה שלה השוללת את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

חיות מדגישה: "מדובר באמירה מקוממת ובעייתית, הפוגעת בעצבים החשופים ביותר של העם
היהודי ובפצע שלעולם לא יגליד. מדינת ישראל כמדינה יהודית קמה בשנת 1948 כמדינה עצמאית על-מנת שליהודים מכל קצות העולם, ובהם שורדי השואה, יהיה בית משלהם אשר בו יוכלו לחיות לבטח. האמירה כי יש להשמיד את זכרון יעקב – ולו כתסריט אפוקליפטי – ולהחזיר את היהודים לפולין או לארצות הברית היא, על כן, קשה ואך טבעי הדבר כי היא מעוררת כעס ושאט נפש. עם זאת, מן הראוי להסב את תשומת הלב בהקשר זה אל ההבהרה שבה נפתחת הכתבה ולפיה כבר למחרת הראיון ביקשה מראענה להביע חרטה על חלק מן הדברים שנאמרו בו ולמנוע את פרסומם". אומנם לא ברור האם היא חזרה בה גם מדברים מקוממים אלו, והיא לא הבהירה זאת גם בוועדת הבחירות המרכזית, אך כאמור - מראענה התנצלה בדיון בבית המשפט העליון.

בשולי הדברים מתייחסת חיות לכך שהאינטרנט אינו שוכח דבר. "ראוי, אפוא, כי מקרים כגון זה – שבו מי שכתבה את הפוסט סבורה היא עצמה כי הוא פוגעני ועלוב ומוטב היה לו שלא ייכתב – יהוו תמרור אזהרה לפעילים ברשתות החברתיות, שכן לעיתים לא ניתן יהיה לרפא באמצעות הסברים בדיעבד את אשר שוחרר אל החלל המקוון, וכבר נאמר כי סוף מעשה במחשבה תחילה".

ברק-ארז: ישפוט הציבור

דפנה ברק-ארז מוסיפה: "אנשים נושאים באחריות למוצא פיהם, ואף על כך נאמר 'חכמים היזהרו בדבריכם'. אולם, הדרך למועמדות לכנסת אינה אמורה לעבור בכור המצרף של 'בדיקת ניקיון' ביחס לכל פרסום מן העבר שכבר אינו מייצג את פועלו הציבורי של אדם. השאלה שיש לשאול היא עד כמה הדברים, קשים וכואבים ככל שיהיו, משקפים את עמדותיה ודרכה של המועמדת באופן כללי, ובעת הזו בפרט". היא מדגישה, כי הימנעות מפסילת מועמד אינה מהווה הכשר לדבריו: "שומה עלינו לומר בפה מלא: ניתן להסתייג מדברים קשים שנאמרו, מבלי שיש בכך כדי להשליך על ההתמודדות בבחירות". ומסיימת: "ישפוט הציבור".

גם סולברג מותח ביקורת קשה על דבריה של מראענה, ואף אומר שיש לקבל בזהירות את התנצלותה, "משום שבדיון בוועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-24 נאלמה מראענה דום; בכתובים – הטיחה בזולתה, וגמגמה לגבי עצמה; ורק כאשר הקשינו עליה במהלך הדיון לפנינו, הואילה לבקש להביע חרטה ולהצהיר על כּנותה. האם כּנים דבריה? ימים יגידו. על כל פנים, הדמוקרטיה הישראלית מסוגלת להכילה".

ברון אומרת כי "מילותיה של המשיבה מקוממות, צורמות לאוזן, ראויות לגינוי. עם זאת, אין
יסוד להסיק מהמילים כי המשיבה שמה לה למטרה לפעול למען 'שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית', או שיש במעשיה משום 'תמיכה במאבק מזוין, של מדינת אויב או של ארגון טרור, נגד מדינת ישראל'". לדעתה, את הדברים על זכרון יעקב יש לראות מתוך מצוקתה של מראענה כתושבת פורדיס הסמוכה; מדובר באמירות ישנות, וכיום היא חברה במפלגה ציונית - מפלגת העבודה.

קרא אומר: "כל שהונח בפני הוועדה אינו אלא אוסף של אמירות קשות, מכוערות ומקוממות, שטוב להן שלא נאמרו משנאמרו, ושחלקן אף המועמדת עצמה הגדירה כ'עלובות' ואמרה שלא הייתה חוזרת עליהן. ראיות אלה, אשר חלקן הן מלפני למעלה מעשור, ואשר נאספו מהאינטרנט ומהרשתות החברתיות – אינן מלמדות על שיטתיות ודומיננטיות ב'משנתה' של המועמדת, כי היא מתבטאת ופועלת באופן העולה כדי עילות הפסילה" הקבועות בחוק יסוד הכנסת. ואילו מזוז אומר כי התבטאויותיה של מראענה אינן מתקרבות לאמות המידה שקבע בית המשפט העליון לזיהוי מקרי הקיצון המצדיקים פסילת מועמד.

עמית אומר: "לא נותר למבקשת אלא להיטפל לאמירה עלובה ואומללה של המשיבה 1 שנאמרה בשנת 2008, תוך מתן פרשנות מרחיקת לכת לאותה אמירה כאילו מבקשת המשיבה להשמיד כאן ועכשיו את המושבה זכרון יעקב; אמירה שהתפרסמה במקומון 'רב תפוצה' בשם 'מגזין המושבות'... אמירה שעליה חזרה המשיבה והתנצלה, גם בדיון בפנינו. המשיבה נשואה ליהודי והיא מועמדת לכנסת במפלגה ציונית". עמית מזהיר: "שומה עלינו להישמר פן ועדת הבחירות המרכזית תהפוך לוועדת הפסילות המרכזית".

מינץ: לפעול כמצוות המחוקק

מינץ אומר: "שוב מוצא אני את עצמי כקול קורא במדבר. נותר בגפי". לדעתו, די בראיה מובהקת אחת כדי לפסול מועמד - וזו מצויה בדבריה של מראענה על זכרון יעקב. "חובתה של מדינת ישראל, כמדינה יהודית ודמוקרטית, להגן על עצמה מפני אלו המבקשים להשמיד ולאבד את היהודים החיים בה; קשה בעיני לקבל מצבו שבו יינתן כרטיס כניסה לבית הנבחרים למי שמייחל לגירושם של היהודים 'לארה"ב או לפולניה'. וזאת בהנחה שמתייחסים אנו לגרסה העדינה יותר של דבריה של מראענה, תוך 'דילוג' על הרצון שביטאה בלשון חותכת: 'הייתי משמידה את זכרון יעקב'. קשה למצוא דוגמה מובהקת יותר להתבטאות מועמד המגבשת 'מסה קריטית' להוכחת המטרה שעניינה 'שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית'".

מינץ מוסיף: "נסיבות מקרה זה חריגות וקיצוניות. זאת בהתייחס למידת דלותה של ה'התנצלות' והחרטה שהביעה מראענה, אם בכלל ניתן לייחס לה חזרה כלשהי מדבריה". לדבריו, "לא מונחת כל ראיה בסיסית אשר בה היא מסבירה כי מדובר באירוע השייך לעבר הרחוק אשר איננו משקף עוד את המטרות שהיא מעוניינת לקדם כיום. לא כל הסתייגות יכולה לאיין כל אמירה. התנצלות וחרטה דורשים בדיקה זהירה. אך בענייננו, לא התמלא אף לא הרף הבסיסי ביותר... אינני סבור כי יש בהופעתה של מראענה לפנינו, ובה הביעה לראשונה – ורק לאחר שדחקו בה – דברי התנצלות רכים ורפים על האמירה האמורה, כדי לשנות את התמונה".

מינץ מסיים באומרו: "לטעמי, הגיעה השעה שנפשוט את האיצטלות ונביט במציאות כפי שהיא. ישנן התבטאויות שאין די לומר – כשם שמתארים חבריַ – שהן צורבות את הלב; או לגנותן, לדחותן בשאט נפש, במורת רוח או בשאר ביטויים המבקשים לבטא סלידה וזעזוע. ישנן התבטאויות אשר המביט בהן לא צריך להביע 'מורת רוח' בלבד, אלא עליו ליצוק להסתייגות מהן משמעות אופרטיבית, כמצוות המחוקק".

את עוצמה יהודית ייצגו בן-גביר ועו"ד חנמאל דורפמן; את מראענה והעבודה ייצג עו"ד עמרי שגב; את היועץ המשפטי ייצגו עוה"ד רנאד עיד ומתן שטיינבוך; ואת ועדת הבחירות - עו"ד דין ליבנה.
א"ב 1156/21, עוצמה יהודית נ' אבתיסאם מראענה / פס"ד
ביטול פסילת מועמדותה של אבתיסאם מראענה ברשימת העבודה בבחירות לכנסת ה-24

תאריך:  28/02/2021   |   עודכן:  28/02/2021
איתמר לוין
+הציונות הדתית: "ביהמ"ש העליון מתעלם מהוראות החוק"
21:42 28/02/21  |  עידן יוסף
הציונות הדתית בתגובה לפסיקת בג״ץ שלא לפסול את אבתיסאם מראענה: ״בית המשפט שוב בז למחוקק, מתעלם מהוראות החוק המפורשות ומתייצב נגד אזרחי ישראל ולימין אויביהם. אחרי שפסל פעם אחר פעם מועמדי ימין בשל התבטאויות עבר שהם הביעו צער עליהם העדיף בג"ץ להכשיר מועמדת שכופרת בקיומה של מדינת ישראל, בזה לשואה ומייחלת אף להשמדתה של זכרון יעקב בהסתמך על התנצלות רפה ולא אמינה".
+יו"ר הכנסת: העליון נכשל ערכית ומוסרית בהגנה על זכר קרבנות השואה
21:16 28/02/21  |  עידן יוסף
יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, בתגובה להחלטת בית המשפט באשר להתמודדותה של אבתיסאם מראענה: "בית המשפט העליון שוב נכשל ערכית ומוסרית בהגנה על הערכים הבסיסיים ביותר של מדינת ישראל, בראשם זכר קורבנות השואה. החלטת השופטים להתיר התמודדות לכנסת למי שביזתה את ששת המיליונים בכוונה לפגוע היא טעות קשה. זוהי עוד הוכחה לכך שבתי המשפט זקוקים לשינוי יסודי ולרפורמה מקיפה, בראש ובראשונה בשיטת בחירת השופטים".
+ימינה על ביטול פסילת מראענה: "הליכוד אשם"
20:10 28/02/21  |  עידן יוסף
ימינה: "החלטת בג"ץ לבטל את פסילתה של מראענה היא בושה וחרפה. בג"ץ מכשיר את מי ששוללת את ישראל כמדינה יהודית, מבזה את זכר השואה ובזה לחיילי צה"ל הגיבורים. זוהי עוד הוכחה לכך שמערכת המשפט מחייבת תיקון ורפורמות עומק. גם הפעם, השופט היחיד שתמך בפסילתה של מראענה הוא דוד מינץ, מינוי של שקד לעליון. הליכוד, שחבריו גם ברחו מפסילת רע"ם והרשימה המשותפת תומכות הטרור, לא עשה דבר כדי לתקן את מערכת המשפט בשנות שלטונו הארוכות".
+בחזרה לאוניות המעפילים
20:06 28/02/21  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
זו הפרה של ההחלטה הראשונה שקיבל דוד בן-גוריון ביום הקמת המדינה - לבטל את ההגבלות על עליית יהודים לארץ-ישראל  ▪  זו רוחו של חוק השבות, שנחרכת עתה על-ידי ועדת החריגים בממשלת הנאשם בפלילים בנימין נתניהו
(יציאת אירופה תשפ"א?)
+ח"כ אייכלר מציע לשקול חלופה לליכוד
19:58 28/02/21  |  עידן יוסף
ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה): "בעקבות גזירות שושן פורים תשפ"א אציע לגדולי ישראל לשקול כל חלופה טובה יותר לשלטון הנוכחי".
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העליון: מראענה תתמודד לכנסת
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ד"ר משה פרץ
1/03/21 08:50
2
שפן
1/03/21 10:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2021
האם מחפש מישהו בקדחתנות את עצמות אלי כהן בבית קברות סורי להעבירן לישראל לפני הבחירות? (הלוואי שייחשפו ויועלו לארץ). אין לי כל מידע כזה, אך האם גם זה אפשרי? ולמה לא לחפש בהר נבו את עצמות משה רבנו? או בהור ההר את אלה של אהרון הכהן? "איך כתב חיים נחמן ביאליק ב"בעיר ההריגה"?
28/02/2021  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
"בניגוד לפרסומים, שרת התחבורה מירי רגב הבהירה (יום א', 28.2.21) כי נבחנים באמצעות המל״ל עם כלל הגורמים הרלוונטיים, מספר מתווים לאפשר את הגעת הישראלים לארץ כדי להצביע וכפועל יוצא מכך ורק במקרה שהמתווה יאושר על-ידי הממשלה, מי שירצה להגיע לישראל לצורך ההצבעה לא יזדקק לאישור וועדת חריגים. עד להחלטה בנושא וועדת החריגים תפעל כרגיל על-פי הנהלים הקיימים" - נמסר מלשכת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח״כ תא״ל מיל׳ מירי רגב.
28/02/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
שר החוץ של הרש"פ: אז מתי הבחירות בוס?
28/02/2021  |  אברהם בנמלך  |   יומני בלוגרים
הגבלת הכניסה למדינת ישראל לאזרחיה בעייתית ביותר מבחינה חוקתית, ולא נמצא אח ורע למדיניות זו בדמוקרטיות מרכזיות - כך קובעת חוות דעת של המכון הישראלי לדמוקרטיה שנשלחה למשנה ליועמ"ש רז נזרי. יתרה מזאת, מדגישה חוות הדעת כי המגבלות על אזרחים ותושבי קבע בעת הנוכחית פוגעות גם בזכות לבחור, מאחר שזכות זו מותנית בנוכחות בישראל.
28/02/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון עוזי פוגלמן, דחה פנייה של שני ישראלים המתגוררים בצ'כיה שביקשו להתיר להם להצביע בבחירות לכנסת בנציגות ישראל בצ'כיה. זאת, לאחר שבקשותיהם לכניסה לישראל נדחו על-ידי ועדת החריגים אשר קובעת מי יוכל להיכנס לארץ בימים שבהם מונהגת מדיניות 'שמיים סגורים' כחלק מהמאבק בקורונה.
28/02/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
רואי השחורות אצו להכריז על השלב הנוכחי כסיום המערכה הצבאית ובדרכם הדהדו את חוסר האחריות ההיסטורי של המפגינים ברחובות    אבל אנחנו רק בעיצומה של המלחמה    עוד לא סיימנו    ומה רוצה ניק...
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
דן מרגלית
דן מרגלית
איש העסקים ליאור רייטבלט השיק את ספרו "קראוס" בגן העיר בתל אביב    בלילה לא ישנתי כי לא הצלחתי להינתק ממנו
חלי ממן
חלי ממן
במהלך הארוחה רצוי שהשתייה תהיה דלת קלוריות - לדוגמא: מים עם קוביות קרח, עלי מנטה ופלחי לימון בכד שקוף    בנוסף לערכם הבריאותי הם יהיו גם קישוט צבעוני לשולחן החג
ביידן. הפסיק להבין [צילום: דאג מילס]
דוד מ' וינברג
ישראל חייבת להתנגד לתוכנית האמריקנית המסוכנת החותרת לסיום מהיר ונעדר הכרעה של המלחמה בעזה    הכתף הקרה ששוב מופנית אלינו מוושינגטון אינה נוחה, אבל לישראל אין ברירה אלא להתנגד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il