|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

שופטת בית המשפט העליון, יעל וילנר, קובעת:

הרש"פ תשלם פיצוי עונשי על פיגוע

הרשות ומרואן ברגותי חויבו לשלם עשרות מיליוני שקלים לבני משפחותיהם של יניב ושרון בן-שלום ודורון סוורי שנרצחו בשנת 2001 העליון קובע הלכה: ניתן להטיל פיצויים עונשיים על האחראים לפיגוע והם לא יקוזזו מהפיצוי שמשלמת המדינה; מרחיב את מעגל הזכאים לפיצוי - אם כי אחיהם של הנרצחים צריכים להוכיח את הנזק הנפשי שנגרם להם עמית: הטלת האחריות על הרש"פ אינה פשוטה, אך מוצדקת כאשר מדובר בטרור
10/03/2021  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
יניב ושרון בן-שלום ז"ל [צילום: באדיבות המשפחה]

הרש"פ תשלם פיצויי ענק על פיגוע ירי
איתמר לוין
הרשות תשלם פיצויים עונשיים של 24.8 מיליון שקל בעקבות הפיגוע בו נרצחו שלושה ישראלים ב-2001; ברגותי ומבצעי הפיגוע חויבו לשלם 37.2 מיליון שקל נוספים; ישלמו גם הוצאות בסך 12 מיליון שקל
לרשימה המלאה

הרש"פ נושאת באחריות לפיגועים בזמן ערפאת
איתמר לוין
השופט משה דרורי קובע: הרשות העבירה כספים לארגוני טרור, ידעה שהם יעשו בו שימוש לפיגועים, נמנעה מלפעול לסיכול הפיגועים ולכן נושאת באחריות
לרשימה המלאה

הרשות הפלשתינית ומרואן ברגותי חויבו לשלם עשרות מיליוני שקלים לבני משפחותיהם של קורבנות טרור בפיגוע שבוצע בינואר 2001. שופטת בית המשפט העליון, יעל וילנר, דחתה (יום ד', 10.3.21) את ערעורם של הרש"פ וברגותי - מבכירי ארגון פתח - על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בירושלים (השופט משה דרורי; ראו קישורים משמאל), אם כי הקטינה משמעותית את הסכום בו חויבו.

בני הזוג יניב בן-שלום ושרון בן-שלום ואחיה של שרון, דורון סוורי, נרצחו בפיגוע ירי בכביש 433. בנותיהם, אפרת בן-שלום ושחר בן-שלום - שהיו אז בנות 20 חודשים ושמונה חודשים - ניצלו לאחר שאימן גוננה עליהן בגופן, ואומצו בידי אחותה ובעלה. התובעים עזבונותיהם של הנרצחים, הבנות, והוריהם ואחיהם של הקורבנות. ברגותי, שהיה מפקד פתח ביהודה ושומרון ומפקד התנזים וגדודי אל-אקצה, מרצה חמישה מאסרי עולם על מעורבותו בפיגועים, אם כי הוא לא הורשע במעורבות ישירה בפיגוע זה.

וילנר דחתה את ערעוריהם של הרש"פ וברגותי על הקביעה לפיה הם נושאים באחריות לפיגוע. היא מזכירה, כי בית המשפט העליון קבע כבר ב-2017 עקרונית, כי ניתן להטיל על הרשות את האחריות לפיגועים שיצאו משטחה. הטלת החבות במקרה זה מבוססת על ממצאים עובדתיים [ובראשם מסמכים שנתפסו במבצע "חומת מגן"] ואין מקום להתערבות של ערכאת הערעור בהם. אחריותה של הרשות נובעת מאחריותו של ברגותי, לאחר שנקבע שהוא נושא באחריות-על לפיגועים שביצעו אנשיו ושהוא היה כפוף במישרין ליאסר ערפאת.

הסוגיה העיקרית שעמדה להכרעה, ובה קובע כעת בית המשפט העליון הלכה מחייבת, היא הטלת פיצויים עונשיים על האחראים לפיגוע. אלו הם פיצויים יוצאי דופן בתחום הנזיקין, שמטרתם איננה לתקן את הנזק, אלא לגמול למעוול, להרתיע אחרים ולהעביר מסר ערכי וסלידה ציבורית. הפסיקה קבעה, כי יש להטיל אותם רק במקרים חריגים שבהם בוצעה עוולה מקוממת וחמורה במיוחד, או כזו הטומנת בחובה פגיעה קשה בזכויות חוקתיות של הניזוק; וכי יש להוכיח שהמעוול פעל בכוונה ובזדון.

וילנר קובעת: "אין חולק על כך שהמקרה דנן נמנה עם המקרים החריגים שבהם יש מקום לחייב את הנתבעים בפיצויים עונשיים. זאת, מעצם טבעו וטיבו של כל פיגוע טרור המבוצע ממניעים אידיאולוגיים, ובכלל זה הפיגוע דנן - אשר בגדרו ירו מבצעי הפיגוע ביושבי רכב נוסע, רצחו בדם קר את המנוחים ופצעו את אפרת ושחר הפעוטות, אשר ניצלו אך בזכות גבורתה של שרון ז"ל אשר הגנה עליהן בגופה וספגה את הכדורים אשר כוונו לרוצחן נפש. כל זאת נעשה בסיוע המערערים ובתמיכתם, ומתוך מטרה לזרוע הרס ופחד בלב אזרחי ישראל כולם במהלך ימיה המדממים של האינתיפאדה השנייה. מעשים חמורים מעין אלה מחייבים גמול ראוי, גינוי ציבורי והרתעה מירבית, אשר יש לקוות כי תמנע את הישנותם.

"אומנם נקבע בפסיקה כי אך במקרים 'חריגים שבחריגים' יחויב אדם בתשלום פיצויים עונשיים אם התנהל נגדו הליך פלילי. ברם, החומרה היתרה הטמונה בפיגועי טרור אכן מביאה אותם בגדר מקרים נדירים אלה, ולפיכך אין בהליכים הפליליים שהתנהלו נגד ברגותי והמפגעים כדי למנוע את חיובם בפיצויים עונשיים כאמור. אשר לרשות יצוין כי לא ניתן להעמידה לדין פלילי, ומשכך חיובה בפיצויים עונשיים מוצדק על אחת כמה וכמה, שכן אלה מהווים הכלי היחיד להגשמת תכליות
הפיצויים העונשיים ביחס לחלקה בפיגוע". ניתן לייחס גם לברגותי את הזדון, למרות שלא הורשע בפיגוע זה עצמו, משום שרמת ההוכחה בתביעה אזרחית נמוכה מאשר בהליך פלילי, ובשל מודעותו לכך שהסיוע שהוא מעביר לחוליות הטרור ישמש לפיגועים נגד ישראלים.

עוד קובעת וילנר, כי ניתן להעניק פיצויים עונשיים גם למי שמקבל פיצוי מן המדינה והן יתווספו עליו. הפיצויים לנפגעי פעולות איבה הם במישור הנזיקי ולא במישור העונשין; מטרתם היא לסייע למשפחות להשתקם, בעוד מטרת הפיצוי העונשי היא שונה, כפי שכבר צוין. וילנר מוסיפה: "יש לכלול במעגל הזכאים לקבלת פיצויים עונשיים את כל הגורמים אשר הוכרו כ'ניזוקים' הזכאים לקבלת פיצויים נזיקיים. ניזוקים אלה כוללים בוודאי את הניזוקים שנפגעו באופן ישיר כתוצאה מביצוע העוולה, אך גם את הניזוקים המשניים - אשר נחשפו לפגיעה שהוסבה לניזוק הישיר".

עם זאת, כדי לקבל את הפיצוי יש לעמוד בארבעת קני המידה שקבע בית המשפט העליון לגבי פיצויים בכלל: קרבה משפחתית מדרגה ראשונה בין הניזוק הישיר ובין הניזוק המשני; התרשמות מן האירוע המזיק (בדרך של ראייתו באופן ישיר, צפייה בטלוויזיה, קבלת דיווח מילולי וכיוצא באלה); קרבה בזמן ובמקום לאירוע המזיק עצמו או לתוצאותיו (לרבות חשיפה מתמשכת לנזקי האירוע שנגרמו לניזוק הישיר); ונכות נפשית ממשית וניכרת אשר נגרמה עקב החשיפה לנזקו של הניזוק הישיר. וילנר מדגישה, כי תנאים אלו - כולל הוכחת הנזק - חלים גם כאשר מדובר בפיצויים עונשיים. לאור זאת, קיבלה וילנר את ערעורם של בני המשפחה וקבעה שגם אחיהם של הנרצחים זכאים לפיצוי - אם יעמדו גם בתנאי הרביעי; הדיון בנושא זה הוחזר לבית המשפט המחוזי.

הסוגיה האחרונה הייתה סכום הפיצויים. דרורי פסק בסך-הכל 62 מיליון שקל, ובמרכזם 10 מיליון שקל לכל אחד משלושת העזבונות ו-6 מיליון שקל לכל אחת משתי הבנות (42 מיליון שקל יחדיו). וילנר מדגישה: "ברי שחומרתו של הפיגוע דנן - על תוצאותיו הקטלניות - כלל אינה ניתנת לכימות או לפיצוי כספי. וכי מהו שיעור הגמול הראוי עבור חייהם של שלושה אנשים צעירים אשר נגדעו באיבם, עבור פציעתן של שתי פעוטות אשר נותרו יתומות מאב ומאם, ועבור כאבם של הורים ואחים שכולים אשר ילווה אותם לאורך כל חייהם?". עם זאת, הפיצוי העונשי צריך להתיישב עם המדיניות בפסיקה, ולכן היא הפחיתה את הפיצוי לכל עיזבון ל-3 מיליון שקל, ולכל בת - למיליון שקל (בסך-הכל 11 מיליון שקל).

השופט יצחק עמית מוסיף: "אין לכחד כי בית המשפט קמא 'מתח עד לקצה' את בחינת הדברים במישור האחריות, ועלה במעלה האחריות מהמבצעים הישירים אל אחמד [ברגותי] וממנו אל [מרואן] ברגותי וממנו אל הרשות הפלשתינית. אזכיר כי ברגותי עצמו זוכה במשפטו מאחריות פלילית קונקרטית לפיגוע הנדון בענייננו, שלגביו נקבע כי לא הוצגו ראיות המלמדות על מעורבותו הישירה. בית המשפט השתית את אחריותו של ברגותי לפיגוע, מאחר שהיה מודע לאפשרות שאספקה של כלי נשק וכספים לחוליות טרור עלולה להביא למותם של אזרחים ישראלים חפים מפשע. מסקנה זו כשלעצמה אינה פשוטה כלל. למרות זאת, ובהינתן שבמאטריה ייחודית של מעשה טרור עסקינן, איני רואה להתערב בנושא האחריות", משום שמדובר כאמור בממצאי עובדה.

השופטת ענת ברון הסכימה עם וילנר ועמית. את המשפחות ייצגו עוה"ד עזרא כהן, חנה כהן ואלידע כהן, את הרש"פ וברגותי ייצגו עוה"ד יוסי ארנון ואביטל שרון, ואת היועץ המשפטי - עו"ד נעמי זמרת.
ע"א 71/18, הרשות הפלשתינית ואח' נ' יורשי שרון בן-שלום ואח' / פס"ד
הרשות הפלשתינית ומרואן ברגותי ישלמו פיצויים עונשיים של עשרות מיליוני שקלים לבני משפחותיהם של קורבנות פיגוע

תאריך:  10/03/2021   |   עודכן:  10/03/2021
איתמר לוין
+ראש חטיבת המחקר לשעבר: למנוע העברת כסף למשפחות מחבלים
18:04 10/03/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
תת-אלוף במילואים, יוסי קופרווסר, התייחס לחוק הפלשתיני המעניק שכר למחבלים שרצחו או פגעו בישראלים  ▪  "החוק הזה הוא מקומם. 25 שנה בכלא זה 12 אלף שקלים בחודש"
([צילום: פלאש 90])
[צילום: מרכז בדין – לחקר מדיניות המזרח התיכון]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרש"פ תשלם פיצוי עונשי על פיגוע
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורא ומעיין
10/03/21 23:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
ראש חטיבת המחקר באמ"ן לשעבר, תא"ל במילואים יוסי קופרווסר, טוען כי על מדינת ישראל למנוע את העברת הכספים למשפחות מחבלים ולא להסתפק בחוק הקיזוז.
10/03/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
ביממה האחרונה מתרחשת דרמה בתהליך הבחירות הפנימיות בתנועת חמאס, הדרמה קשורה בבחירת מנהיג חמאס ברצועת עזה ואיננה קשורה,בינתיים, לבחירת יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, הבחירות ללשכה המדינית של התנועה יתקיימו רק לקראת ה-15 במרץ, מי שמתמודדים על תפקיד יו"ר הלשכה המדינית הם ראש הלשכה הנוכחי אסמעיל הניה, הנתמך על-ידי אירן ומנהיגי הזרוע הצבאית יחיא סינוואר ומוחמד דף, מול ח'אלד משעל, שרוצה לעשות קאמבק, לתפקיד שהיה בו עד 2017, ונתמך על-ידי קטר וטורקיה.
מערכת הביטחון בישראל עוקבת בעניין רב אחרי ההתפתחויות בזירה הפוליטית הפלשתינית לקראת הבחירות לפרלמנט הפלשתיני ב-22 במאי. נקודת המבחן הבאה לקיום הבחירות תהייה בשבוע הבא, נציגי כל הפלגים הפלשתינים הוזמנו לקהיר לפגישה עם נציגי המודיעין המצרי כדי ללבן את המחלוקות האחרונות בנושא הבחירות.
צה"ל והפרקליטות הגישו לבג"ץ רק ב-12.11.20 תצהיר תשובה לעתירתה של חברת בנייה פלשתינית, למרות שהשופטים הורו להם להגישו עד 5.3.20. כך מלמד (יום א', 7.3.21) פסק דינו של השופט יצחק עמית. מקרה זה מיטיב להדגים את הסחבת השיטתית בה פועלת המדינה במקרים רבים, תוך הפרת הוראות ברורות של בית המשפט העליון - אשר למעשה אינו יכול לעשות דבר.
07/03/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
מסתבר שמי שנכשל בעבר, עלול להכשל בשנית, אלא אם כן ישנה באופן דרסטי את הגישה, הקבעון והקפאון המחשבתי. כמה עשרות שנים אנחנו מתבוססים מבושמים ומסוממים בתהליכי אוסלו? הגדיל מכולם לעשות ממשל הנשיא האמריקני אובמה ומזכיר המדינה שלו ג׳והן קרי, שכל כך היו ממוקדים באשליה של "שתי מדינות לשני עמים" שהם הצהירו חד-משמעית, בצורה שאינה ניתנת לערעור, שבלי שלום עם הפלשתינים, לא יהיה שלום באזור ולכן בעולם כולו. בא לו נשיא אמריקני אחר, דונלד ג׳יי טראמפ, ועם מזכיר המדינה שלו מייק פומפיאו ניפצו את האשליה החולנית הזו. היום ישראל נהנת מנורמליזציה של יחסים עם ארבע מדינות מוסלמיות ועוד אחדות בדרך, וכולם מבינים שייטב לאזור ולעולם אם הפלשתינים יתעשתו, יתבגרו ויקחו את עצמם בידים, כי ישראל היא לא הבעיה.
07/03/2021  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
בין אם הוא ידע ונתן את הפקודה ובין אם הוא לא ידע על הפקודה, מדובר בהוכחה נוספת לנפסדות ולסכנה הקיימת שהמשך שלטונו של בנימין נתניהו מהווה סכנה לחטופים, הנמקים בגיא ההריגה של החמאס ה...
זלמן שובל
זלמן שובל
ראשת ממשלת איטליה ג'ורגיה מלוני החליטה לשים קץ לעשרות שנים של שלטון בלתי יציב ורעוע ולעתים מושחת שמנע מאיטליה למצות בצורה אופטימלית את הפוטנציאל שטמון בה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il