שופטת בית המשפט העליון,
יעל וילנר, דחתה (יום ג', 16.3.21) עתירה של 20 רשויות מקומיות, אשר ביקשה להורות לשרת התחבורה,
מירי רגב, לקבוע מגבלות רעש על הנחיתות בנמל התעופה בן-גוריון. העותרות - ובראשן עיריות תל אביב, ראשון לציון, חולון וכפר סבא - ביקשו לקבוע לכל הפחות מגבלות רעש בשעות הלילה, לצד המגבלות הקיימות לגבי ההמראות מנתב"ג.
העתירה הוגשה בעת כהונתו של ישראל כ"ץ כשר התחבורה. בהודעת עידכון מסרה המדינה, כי רגב קיימה בדיקה משלה ובסיומה אימצה את עמדת הדרג המקצועי, לפיו אין מקום לקבוע מגבלות כאלו. רשות התעופה האזרחית טענה, כי הרעש נובע גם מגורמים שאינם בשליטתו של הטייס, ואם הלה יידרש לפעול להפחתת הרעש התלוי בו - הדבר עלול לפגוע בבטיחות. במקום זאת, נקטה הרשות מספר צעדים המפחיתים את הרעש בעת הנחיתה.
וילנר קובעת, כי דין העתירה להידחות במתכונתה הנוכחית. היא אומרת: "לא מצאתי עילה להתערב בהחלטת שרי התחבורה שלא לקבוע מפלסי רעש בנחיתות מטוסים בנתב"ג, בהיותה מבוססת כל כולה על עמדת גורמי המקצוע, ובאשר מדובר בסוגיה מקצועית ובטיחותית במובהק. כפי שצוין פעמים רבות, בית משפט זה אינו שם עצמו בנעליה של הרשות המינהלית המוסמכת לחוקק את חקיקת המשנה, והוא אינו מחליף את שיקול דעתה המקצועי בשיקול דעתו".
וילנר מוסיפה: "אמנם בעתירה דנן הגישו העותרים חוות דעת ומסמכים אשר לטענתם תומכים בטענותיהם בנדון, ואולם לאחר בחינה נוספת של מסמכים אלו לא מצאו גורמי המקצוע אצל המשיבים לשנות מעמדתם, שלפיה אין לקבוע מפלסי רעש לנחיתת מטוסים משיקולים בטיחותיים, אלא יש לנקוט באמצעים אחרים להפחתת רעש בנחיתות. כאמור, זוהי עמדה מקצועית של הרשות, אשר התקבלה לאחר בחינה של כלל מסמכי העותרים, ולא מצאתי עילה להתערב בה".
לצד זאת מציינת וילנר, כי במהלך הדיון בעתירה התגלעה מחלוקת עובדתית בנוגע לצעדים הננקטים בעולם להפחתת הרעש בנחיתות, וכי הרשויות העלו טענות נגד העמדה שגיבש הדרג המקצועי לאחר הגשת העתירה. לכן, יכולות הרשויות לפעול מול העמדה המקצועית הנוכחית ויישומה, ואף לעתור לאחר מיצוי ההליכים. השופט
יצחק עמית הסכים עם וילנר.
השופטת דפנה ברק-ארז מוסיפה, כי תשובת המדינה לקתה בחסר משום שלא התייחסה לדרכים בהן שדות תעופה בעולם "מפצים" על העדר מגבלות רעש (כגון איסור נחיתות בלילה). היא גם מציעה ל
משרד התחבורה לנצל את משבר הקורונה, בו התנועה האווירית מועטה ביותר, כדי לבחון את הנושא ולא להותיר כאבן שאין לה הופכין את סמכותו לקבוע מגבלות רעש בנחיתות. את הרשויות ייצג עו"ד נרי ירקוני, ואת המדינה - עו"ד רן רוזנברג.