חברת האוטובוסים קווים תשלם קנס של 136,000 שקל בשל אי-פרסום דוח זיהום אוויר בשנת 2016 כפי שמחייב החוק. כך קובע סופית (יום ג', 16.3.21) שופט בית המשפט העליון,
עוזי פוגלמן.
חוק אוויר נקי מחייב מפעילי תחבורה ציבורית להגיש למשרד להגנת הסביבה דוח שנתי על זיהום האוויר של כלי רכבם ולפרסם אותו לציבור. בשנת 2016 מצא המשרד, כי קווים לא פרסמה תחילה כלל את הדוח ולאחר מכן פרסמה אותו בצורה חלקית בלבד. החברה טענה, כי אינה חייבת לפרסם את הדוח לציבור בסמוך להגשתו למשרד, וייחסה את הפרסום החלקי לתקלה טכנית. המשרד לא קיבל את הטענה, אך הפחית ב-40% את הקנס לעומת הסכום המירבי והעמיד אותו על 136,000 שקל.
בית המשפט המחוזי בירושלים (השופט
יורם נועם) קיבל את ערעורה של קווים וביטל את הקנס בקובעו, כי אומנם קווים הפרה את הוראות החוק - אך הטלת הקנס לוקה בחוסר סבירות קיצוני. לדעת נועם, מדובר בהפרה טכנית בלבד ושהטלת קנס שכזה חורגת ממתחם הסבירות. אולם, פוגלמן קיבל את ערעורו של המשרד ואישר את מלוא הקנס שהטיל. הוא אומר כי מדובר בשיקול מקצועי המצריך מומחיות מיוחדת המצויה בידי הרשות המבצעת, ולכן הנטייה להתערב בו תהיה מצומצמת במיוחד; במקרה הנוכחי אין הצדקה להתערבות כזאת.
פוגלמן מציין, כי המשרד הזהיר את קווים במשך מספר חודשים שהיא מפרה את הוראות החוק וכי הפרה זו הצטרפה לאחרות מצידה שגם אותן לא תיקנה. כאמור, המשרד הפחית במידה משמעותית את הקנס וביסס את החלטתו על תשתית עובדתית מלאה ורלוונטית. פוגלמן דוחה את הטענה לפיה מדובר בהפרה טכנית בלבד, שכן "חובת הפרסום והנגשת המידע הסביבתי הם חלק משמעותי וחשוב ברגולציה הסביבתית". אכן מדובר בקנס משמעותי, אך המחוקק הוא שקבע אותו והוא שהגביל את שיקול דעתו של המשרד בבואו להקטין אותו. קבלת עמדתו של נועם, לפיה הקנס אינו מידתי, תעקר למעשה את החוק מתוכנו.
פוגלמן ביטל את ההוצאות לטובת קווים שפסק נועם וחייב אותה בהוצאות בסך 25,000 שקל. השופטים
יעל וילנר ו
אלכס שטיין הסכימו עם נועם. את המשרד ייצגו עוה"ד דניאל מארקס וסיגל אבנון, ואת קווים - עוה"ד קובי בר-לב ודורית בר.