|
המוזיקה יכולה להפוך למזהה [צילום: ג'ני קיין, AP]
|
|
|
|
|
חוקרים מהאוניברסיטאות תל אביב ואריאל החליטו לבחון בצורה מדעית האם יש קשר בין הטעם המוסיקלי לבין זהותו של האדם, או במילים אחרות האם ניתן לזהות את האדם על-פי הפלייליסט המוסיקלי שלו בלבד? המסקנה החד-משמעית היא שכן.
על-פי החוקרים, מספיקים שלושה שירים מתוך הפלייליסט כדי לזהות את חובב המוזיקה שבחר את אותם השירים. מכאן שחברות כמו יוטיוב וספוטיפיי יכולות לאגור מידע רב על המשתמשים רק על סמך העדפות המוסיקליות שלהם.
המחקר שהתפרסם בכתב העת Telematics and Informatics, כלל כ-150 צעירים (כולם סטודנטים לתואר ראשון), ב-4 קבוצות בנות כ-35 צעירים בכל אחת. המשתתפים התבקשו לזהות את חברי הקבוצה על-פי שלושה שירים בלבד מתוך הפלייליסט המועדף עליהם. מגוון ההעדפות המוזיקליות של הסטודנטים היה רחב ומגוון מאוד וכלל למשל מוזיקה ישראלית ישנה וחדשה (מסשה ארגוב, דרך כוורת, זוהר ארגוב ועד עומר אדם וחנן בן ארי), רוק קלאסי ומוזיקה קלה (מהביטלס ופינק פלויד דרך ביונסה ועד אריאנה גרנדה), היפ הופ ישראלי ולועזי (מקנדריק לאמר ואמינם ועד הדג נחש וטונה) ועוד.
ניתוח הבחירות נעשה בהתאם למודל מתמטי שפותח על-ידי החוקרים. הממצאים הפתיעו אפילו את החוקרים. מניתוח הנתונים עולה שחברי הקבוצה הצליחו לזהות את המשתתפים במחקר על-פי הטעם המוסיקלי שלהם ברמת זיהוי גבוהה מאוד של 100%-80%, זאת על-אף שההכרות בין חברי הקבוצה לא הייתה מעמיקה ולא היה להם ידע מקדים על העדפות המוסיקליות אחד של השני.
ד"ר לשמן וד"ר הירשפרונג מסבירים: "המוזיקה יכולה להפוך לצורת אפיון, ואף למזהה - והיא מספקת לחברות מסחריות כמו גוגל וספוטיפיי מידע נוסף ואף מעמיק יותר עלינו כמשתמשי פלטפורמות אלו. בעולם הדיגיטלי בו אנו חיים כיום, לממצאים אלו השלכות מרחיקות לכת על הפגיעה בפרטיות, בפרט כיוון שניתן להסיק מידע לגבי אנשים ממקור בלתי צפוי לחלוטין, ולכן גם כזה שלא נוהגים להתגונן מפניו".