|
ההכנסות מהטסת מטען הוכפלו [צילום: דוברות אל-על]
|
|
|
|
|
חברת התעופה אל-על סיימה את שנת 2020 שהתאפיינה במשבר היסטורי בשוק התעופה בהפסד של כ-531 מיליון דולר. זאת, לעומת הפסד נקי של כ-59.6 מיליון דולר בשנת 2019. כך עולה מדוחות החברה שהועברו (יום ה', 25.3.21) לבורסה.
על-פי הדוחות, הכנסות החברה בשנת 2020 ירדו בכ-71.4% לכ-623.1 מיליון דולר, לעומת כ-2.18 מיליארד דולר בשנת 2019. הירידה נובעת מהשלכות משבר הקורונה אשר הביאו לירידה חדה בטיסות הנוסעים הסדירות של החברה, שהחלה בחודש פברואר 2020, עד להפסקתן המוחלטת ברבעונים השני והשלישי של השנה. ברבעון הרביעי של השנה נרשמה התאוששות קלה, לאחר שחודשו הטיסות למספר יעדים.
הכנסות אל-על ממטען בשנת 2020 גדלו בכ-131.8 מיליון דולר, עלייה של כ-100% לעומת ההכנסות ממטען בשנת 2019, וזאת על-אף שכמות המטענים המוטסת משוקללת מרחק (RTK) קטנה בתקופה המדווחת בכ-9.7%, וזאת בשל עלייה של כ-60% בהכנסה לשעת טיסה, כתוצאה מירידה בהיצע בתחום תעבורת המטענים. בין היתר - מדובר בטיסות שבוצעו להבאת ציוד להתמודדות עם מגיפת הקורונה.
הוצאות ההפעלה של החברה בשנת 2020 ירדו בכ-56.3% לכ-800 מיליון דולר, לעומת כ-1.83 מיליארד דולר בשנת 2019. הירידה נובעת בעיקרה מהקיטון בשעות הטיסה בעקבות משבר הקורונה. מתוך סך הוצאות ההפעלה לשנת 2020, סכום של כ-255 מיליון דולר מיוחס להוצאות פחת ולהוצאות קבועות אחרות. הירידה בהוצאות מיוחסת בעיקרה לקיטון בהוצאות הדלק הסילוני בסך של כ-348 מיליון דולר, ולקיטון בהוצאות שכר ההפעלה בסך של כ-296 מיליון דולר כתוצאה מהוצאת עובדים לחופשה ללא תשלום החל מאמצע חודש מרס 2020.
הוצאות הדלק הסילוני של אל-על ירדו בעיקר כתוצאה מירידה בשיעור של כ-67% בכמות הדלק שנצרכה על-ידי מטוסי החברה בשל צמצום הפעילות, וכן מירידה במחירי הדס"ל בשוק. מנגד, בשנת 2020 חל גידול בהוצאות הדס"ל בגין השפעה של עסקות הגידור אשר פקעו ברבעון הראשון והוכרו כאפקטיביות, לעומת קיטון הוצאה בשנת 2019. הוצאות הגידור שנזקפו בשנת 2020 הסתכמו בכ-15.6 מיליון דולר, בעוד שבשנת 2019 נרשמו הכנסות מגידור בסך של כ-1.7 מיליון דולר.
בשנת 2020 רשמה אל-על הוצאות אחרות נטו בסך של כ-24.3 מיליון דולר, בעיקר כתוצאה מהפרשה עבור הטבות בגין פיטורין בסך של כ-45 מיליון דולר בשל החתימה על הסכמי ההתייעלות עם עובדי החברה במגזרים השונים, שקוזזה בחלקה ע"י הכנסה מביטול הפרשה בגין תביעת המדינה, הפסד ממכירת מניות ממן ובקיזוז רווחי הון נוספים ממכירת מנועים ועודפי מלאי. לעומת זאת, בשנת 2019 הוכרו הכנסות אחרות בסך של כ-12.5 מיליון דולר, בעיקר כתוצאה ממכירת מטוס, מנועים ועודפי מלאי.
הוצאות המימון, נטו, בשנת 2020 הסתכמו בכ-196.5 מיליון דולר בהשוואה לכ-82.9 מיליון דולר בשנת 2019. עיקר הגידול נובע מהוצאה בסך של כ-91.5 מיליון דולר בגין עסקות גידור דס"ל שלא הוכרו חשבונאית כאפקטיביות, בשל גידור כמות גדולה מהכמות שנצרכה או שהחברה חוזה כיום כי תצרוך, וזאת בשל הירידה בהיקפי הפעילות ביחס לפעילות שתוכננה בעת ביצוע עסקות הגידור. כמו-כן, נרשמה עלייה בהוצאות הריבית על הלוואות וחכירות בסך של כ-11.6 מיליון דולר, הנובעת מגידול במצבת ההלוואות והחכירות של החברה ביחס ל-2019 על-רקע קליטת מטוסי הדרימליינר מדגם בואינג 787. יצוין, כי השפעת הירידה במחירי הריביות לגבי הלוואות בריבית משתנה קוזזה בשל הוצאה בגין עסקות גידור ריבית. בנוסף, הושפעו הוצאות המימון מהפרשי שער שליליים על יתרות מאזניות הנובעות מהיחלשות הדולר ביחס למטבעות אחרים.