|   15:07:40
דלג
  איציק וולף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

60 שנה למשפט אייכמן

"ישראל מחויבת לשלטון החוק ולדין הבינלאומי"

היועץ המשפטי לממשלה ציין כי המשפט שנערך בישראל לנאצי הבכיר הותיר חותם על השיטה המשפטית הנהוגה בישראל ומחוצה לה, ותרם תרומה חשובה להתפתחות המשפט הפלילי הבינלאומי "נזכור ונבטיח: מערכת המשפט ואכיפת החוק במדינת ישראל תמשיך במחויבותה חסרת הפשרות לשלטון החוק, לערכיה היהודיים והדמוקרטיים ולעקרונות היסוד של הדין הבינלאומי"
08/04/2021  |   איציק וולף   |   חדשות   |   שואה וגבורה   |   תגובות
60 שנה למשפט אייכמן / כאן חדשות
אדולף אייכמן בבית המשפט הישראלי

מחלקה ראשונה
מסמכי אייכמן נחשפים

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מצהיר כי מערכת המשפט במדינת ישראל מחויבת באופן חסר פשרות לשלטון החוק ולעקרונות היסוד של הדין הבינלאומי. בהודעה שפרסם (יום ה', 8.4.21) לציון 60 שנה לפתיחת משפט אייכמן, הדגיש מנדלבליט כי המשפט שנערך בישראל לנאצי הבכיר הותיר חותם על השיטה המשפטית הנהוגה בישראל ומחוצה לה, ותרם תרומה חשובה להתפתחות המשפט הפלילי הבינלאומי.

לפני 60 שנה בדיוק נפתח בבית העם בירושלים משפטו של אדולף אייכמן. בית המשפט מצא כי אייכמן, פושע המלחמה הנאצי שהיה מהאחראים הראשיים להוצאתה לפועל של תוכנית הפתרון הסופי להשמדת היהודים במלחמת העולם השנייה, אשם בפשעים נגד העם היהודי, בפשעים נגד האנושות ובפשעי מלחמה על בסיס החוק לעשיית הדין בנאצים ובעוזריהם, תש"י-1950, וגזר עליו עונש מוות. בסוף חודש מאי 1962 דחה בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים פליליים את ערעורו של אייכמן, וזמן קצר לאחר מכן בוצע גזר הדין.

"קיום המשפט בישראל נתן ביטוי למחויבות של המדינה הצעירה לשלטון החוק. בנוסף, פסק הדין אישר את העיקרון העומד בבסיס המשפט הפלילי הבינלאומי המודרני, לפיו ישנם מעשים שהם כה חמורים, שהאיסור עליהם הוא אוניברסלי, ושהאחראים עליהם צריכים לתת את הדין על מעשיהם באופן אישי", אמר.

לדבריו, מדינת ישראל השכילה מראשית ימיה לבנות מערכת משפט מקצועית, עצמאית ואיתנה, שאינה נרתעת מיישום חסר פניות של הדין. "עם ציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה במדינת ישראל, ובמלאת 60 שנים לפתיחתו ההיסטורית של משפט אייכמן, נזכור ונבטיח: מערכת המשפט ואכיפת החוק במדינת ישראל תמשיך במחויבותה חסרת הפשרות לשלטון החוק, לערכיה היהודיים והדמוקרטיים ולעקרונות היסוד של הדין הבינלאומי".

בכך מתייחס היועץ המשפטי לממשלה למחויבות הישראלית לחקירה ולשפיטה עצמאיים במקרים שבהם קיים חשד לביצוע עבירות על-ידי חיילים ישראלים במהלך לחימה. זאת, מתוך התפיסה שכל עוד מתקיימים חקירה ושפיטה עצמאיים של החשדות בתוך המדינה - אין לבית הדין הפלילי בהאג כל סמכות לחקור את אזרחי המדינה המדוברת.

מנדלבליט הוסיף כי ייחודיותו של משפט אייכמן בהשוואה למשפטים קודמים, לרבות אלו שנערכו בטריבונל הבינלאומי בנירנברג, היא בכך שבמרכזו עמדה שואת העם היהודי, ובכך שהוא התקיים במדינה שבה נמצאו באותה עת רבים מקורבנות השואה. "בישראל גם רוכזו ונשמרו רבים מהמסמכים שהוגשו לבית המשפט במהלך ההליך. ניצולי השואה קיבלו במה פומבית להשמיע את עדויותיהם, באופן ששינה ללא היכר את עיצוב תפיסת הציבור הישראלי את אירוע השואה ואת היחס לשורדי השואה", ציין והוסיף כי משפט אייכמן הותיר חותם על השיטה המשפטית הנהוגה בישראל ומחוצה לה, ותרם תרומה חשובה להתפתחות המשפט הפלילי הבינלאומי.

"ההחלטה של מדינת ישראל הצעירה להביא את אחד מגדולי צוררי העם היהודי למשפט ולהעמידו לדין של צדק, היא ביטוי נוסף לניצחון הרוח היהודית ולעוצמה המוסרית של מדינתנו כמדינה יהודית ודמוקרטית, ששלטון החוק הוא אבן יסוד בקיומה", דברי מנדלבליט.

תאריך:  08/04/2021   |   עודכן:  08/04/2021
איציק וולף
+הנשיא במתקפה: תנועות חשוכות במסדרונות השלטון
23:48 08/04/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
במסר חריף לניצולי השואה ערך ריבלין הקבלה בין אירועי העבר לאירועי ההווה והאשים כי "תנועות גזעניות וחשוכות, אנטישמיות ושונאות זרים מקבלות דריסות רגל במסדרונות השלטון"  ▪  ההערכה היא כי ריבלין מכוון לחוגי הימין בישראל
(חברי סיעת הציונות הדתית השבוע בבית הנשיא [צילום: לע"מ])
+ריבלין ביד מרדכי: "עלינו מוטלת האחריות והחובה לזכור ולא לשכוח"
15:32 08/04/21  |  מירב ארד
הנשיא ראובן ריבלין השתתף בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה בקיבוץ יד מרדכי. "מספר ניצולי השואה החיים בינינו הולך ומתמעט עם השנים, עלינו מוטלת האחריות והחובה לזכור ולעד לא לשכוח. להמשיך לשאת את לפיד הזיכרון איתכם, בעבורכם", אמר הנשיא בנאומו בטקס.
+רובינשטיין: הביקורת על ביהמ"ש נועדה להרוס, לא לתקן
14:31 08/04/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
אומר בהשקת הספר "עדים אחרונים": אין לי ספק שמשפט נתניהו יתנהל בצורה מקצועית; בית הדין הפלילי בהאג סובל מפוליטיזציה ומחפש את ישראל
(רובינשטיין. חשיבות העדויות המיידיות [צילום: איציק וולף])
השקת הספר "עדים אחרונים" / ערוץ חוק ומשפט - המשפט העברי
https://www.youtube.com/playlist?list=PLyD9d-D6KQ6uZYTQCjw1wS5C0vr3TDsm5
+שבעה קני מנורה אפופים בלהבות
14:23 08/04/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
אתרי השואה ב"ירושלים דבלקן": גטו הברון הירש, ביתו של הנער המציל ג'קיטו מאסטרו, תחנת הרכבת ממנה יצאו השילוחים לאושוויץ והאנדרטה בשולי כיכר החרות בה התחוללה "השבת השחורה"
ראש עיריית סלוניקי על הנצחת השואה / כאן חדשות
אנדרטת השואה בשולי כיכר החרות
+ראש הממשלה והנשיא הקריאו שמות נספים
13:15 08/04/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה, "לכל איש יש שם", נערך הבוקר בטרקלין שאגל בכנסת בסימן "עד היהודי האחרון - שמונים שנה לראשית ההשמדה ההמונית"
([צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת])
+הבתים והשווקים נשארו, היהודים נעלמו
11:13 08/04/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
כמה מעשירי הקהילה היהודית בסלוניקי הקימו בתים מפוארים שעודם ניצבים על תילם - אבל כעת הם בידיים יווניות  ▪  לאחר שהבעלים ויורשיהם נרצחו, נטלו העירייה והממשלה את הבניינים; כל שנותר מן העבר היהודי הוא שלטים  ▪  מבין עשרות בתי הכנסת ובתי הספר נותרו בודדים בלבד
רבקה קלדרון על שואת יהודי יוון / משרד החינוך
בית הכנסת מונסטיוטס, סלוניקי
+יום הזיכרון לשואה: ליקוי המאורות
11:12 08/04/21  |  מנחם רהט   |   לרשימה המלאה
רק בודדים מסכימים להודות באטימותם הנחרצת של מנהיגי הדור הקודם, שהתעקשו שלא לעודד עליה ארצה, והעדיפו על פניה את המשך הקיום היהודי בגולה, מתוך תפיסה פסיבית שגורסת כי 'שב ואל תעשה עדיף'
(חלק מהציונות [צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש 90])
+על ההיסטוריוגרפיה של השואה
10:37 08/04/21  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
אושוויץ ומיידנק וטרבלינקה לא היו נזכרות על פני מפת ההיסטוריה הארורה אלמלא נגדשו ביהודים חפים מפשע בדרכם למשרפות  ▪  משטר הרצח לא היה מקים את אושוויץ רק כדי להשמיד צוענים
(נקודת הכובד של השואה [צילום: איתמר לוין])
+סמוטריץ' פוגע בלקח של יום השואה
09:37 08/04/21  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה
אני מצר על כך שבשבוע בו אנחנו מציינים את יום השואה נכנסו לכנסת ישראל, לבית הנבחרים שלנו, פשיסטיים גזעניים מוצהרים, המעודדים יצרים אפלים, המלבים שנאה ויוצרים דה-מוניזציה של האחר שגר בארץ הזו
(סמוטריץ'. עבד כי ימלוך [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90])
+מתים, חיים ובית כנסת חרב אחד
09:13 08/04/21  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
קמתי בשקט ממקומי, האולם כבר הוחשך, סקרתי שוב בעיניים יהודיות את האולם. בית כנסת מפואר עם מקום הבימה. הבטתי על משקוף דלת הכניסה, מקום בו הונחה מזוזה גדולה נותר במקום חשוף כמו מעיד על מה שהיה ואיננו
(ליל הבדולח [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
+הקורונה הרחיבה הנצחה דיגיטלית של השואה
08:46 08/04/21  |  יהודה קונפורטס   |   לרשימה המלאה
המגיפה העבירה אירועי זיכרון רבים לזום, והגבירה את השימוש בדיגיטל במוזאונים כמו יד ושם ובגופים אקדמיים ללימוד השואה  ▪  הרבה נעשה לשימור זיכרון השואה גם באמצעים הווירטואליים, אבל יש עוד הרבה מה לעשות
(הדיגיטל בשירות זיכרון השואה והמלחמה בהכחשתה [צילום: מייקל זון, AP])
+"הפתרון הסופי" אכן כמעט היה סופי
07:30 08/04/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
95% מיהודי "ירושלים דבלקן" נרצחו בשואה, לאחר התעללויות וסבל איומים וגם לאחר שנטלו חלק במרד היחיד בתולדות אושוויץ  ▪  בעיר שהייתה מרכז כלכלי, רוחני ותרבותי של רבבות יהודים במשך 2,000 שנה, נותר צל קלוש בלבד של אחת הקהילות המפוארות באירופה
סיפורו של יהודה ברוך / יד ושם
שרידי בית הקברות היהודי בסלוניקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"ישראל מחויבת לשלטון החוק ולדין הבינלאומי"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
אני מתייחס לשואה כאל אירוע חד-פעמי, ושלא ניתן ליצור אנלוגיות המתייחסות לאירועים אקטואליים. אני חורג מתפיסתי זו בקוראי את את ההכרזה של חבר בכנסת ישראל: "נדאג שערבים שלא מכירים בכך שארץ ישראל שייכת לעם ישראל לא יהיו כאן".
לפני כשלושה עשורים השתתפתי במשלחת השלטון המקומי במסגרת ברית ערים תאומות לעיר המחוז גיור שבהונגריה. המארחים ההונגרים יצאו מגידרם לארח אותנו ולהנעים את שהותנו בעיר זו. בערב האחרון הזמינו אותנו לקונצרט ג'אז באולם מפואר במרכז העיר. שמחנו לשמוע צלילים ערבים, התארגנו למה שהיה אמור להיות הערב המסכם של המסע, ערב מיוחד.
הפלטפורמות הדיגיטליות משמשות מאז החדירה של האינטרנט, ובפרט בשנים האחרונות, ככלי שתופס מקום מרכזי יותר ויותר בהנצחת זיכרון השואה, הנחלתו לדורות הצעירים והעצמת המאבק למניעת הכחשת השואה.
על גבעונת קטנטנה במתחם אוניברסיטת אריסטו שבסלוניקי ניצבת מנורת אבן, שקועה באדמה. למרגלותיה: חמש מצבות שיש שבורות. כאן היה בית הקברות העתיק של הקהילה היהודית, וזה כל מה שנותר ממנו: אנדרטה סמלית. העירייה וממשלת חבל מקדוניה שמו מזמן את עיניהן על השטח, והכיבוש הגרמני של העיר העניק להן את ההזדמנות להוציא לפועל את המזימה.
08/04/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
ב-15 באפריל 1945 שחרר הצבא הבריטי את מחנה הריכוז ברגן-בלזן שבגרמניה, ומצא בו 60,000 אסירים - רבבות מהם על סף המוות - ו-10,000 גופות שנערמו בחוצותיו. בימים הבאים השקיעו הבריטים מאמצי-על להציל את חייהם של השורדים, ולמרות זאת אלפים רבים גוועו לאחר השחרור. כמעט במקביל, החלו חוקרים בריטים לגבות מהניצולים עדויות על פשעי מלחמה ופושעי מלחמה - בברגן-בלזן עצמו, במחנות אושוויץ, בלודז' ובמקומות רבים אחרים.
07/04/2021  |  מחלקה ראשונה  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il