מנכ"ל התעשיה האוירית לשעבר,
נמרוד שפר, המליץ על מינוי מנהלים בכירים בחטיבת התעופה - ולאחר מכן היה חבר בוועדות האיתור שהיו אמורות לבחור בצורה אובייקטיבית את המועמדים המתאימים ביותר; בכל המקרים בחרו הוועדות במומלציו של שפר. כך חושף (יום ב', 12.4.21)
מבקר המדינה,
מתניהו אנגלמן. שפר הודיע באמצע 2020 שאינו מעוניין להמשיך בתפקידו.
בין ינואר 2017 לינואר 2019 בוצעו בתע"א 29 מינויים של מנהלים בכירים, ששיעורם 46% מהמנהלים הבכירים בחברה, בין היתר בהמשך למינוייהם של והיו"ר היוצא,
הראל לוקר, ובעקבות שינוי ארגוני משמעותי שנעשה בחברה. הביקורת מצאה חמישה מקרים שבהם ממלאי-מקום או מנהלים בפועל ניהלו יחידות ארגוניות משמעותיות במשך 42-16 חודשים. מצב זה עלול לפגוע בתפקודן של יחידות נוכח ארעיות כהונת ממלא המקום וכן בעקרונות התחרות והשוויון, מתריע אנגלמן.
על-פי הדוח, שפר פנה לרשות החברות לשם מינוי מנהלים בכירים לחטיבת התעופה, תוך ציון שמות המועמדים לתפקידים אלה. אותם מועמדים אף מונו לתפקידים במטה שפעל להקמת חטיבת התעופה; משמעות הדברים היא שמנהלים אלה צוינו כמועמדים מועדפים לתפקיד יחסית למועמדים אחרים. שפר ומנהל החטיבה,
משה לוי, השתתפו בוועדות האיתור.
מאז הקמתה בינואר 2019 ועד סוף אפריל 2020 פעלה חטיבת התעופה בהיקפים כספיים ניכרים ללא חשב בתפקיד קבוע. בתפקיד שימש מנהל בפועל, אף כי בהליך האיתור הראשון, הוועדה מצאה שאינו מתאים לתפקיד החשב הקבוע, ואילו הליך איתור שני הסתיים ללא המלצה על מועמד לתפקיד. כפועל יוצא מכך שלא מונה חשב קבוע - גם לא מונו ארבעה ראשי מינהל כספים בחטיבה שבכפיפות לו. במארס 2020, דהיינו 14 חודשים לאחר הקמת החטיבה, ביצעה תע"א בהליך איתור חיצוני שלישי, ורק בסיומו מונה החשב הקבוע.
ההליך לאיתור מנהל נוסף לחטיבת התעופה, שהחל במארס 2018 והסתיים בנובמבר 2018, התנהל שלא באופן תקין בשני היבטים: ניקוד מחדש של נתוני המועמדים מהליך האיתור הקודם - הליך שאינו כלול בנוהל מינוי בכירים של החברה, הגם שננקט באישור היועץ המשפטי לתע"א; טעויות בטבלת הניקוד ובניקוד, שבהתאם להן זומן המנהל לראיון ובהמשך הוא זה שנבחר.
אנגלמן מבהיר: "על הנהלת תע"א לפעול למינוי המנהלים הבכירים בהתאם לנדרש בדין ובנוהליה, במסגרת הליכי איתור תקינים, שוויוניים ותחרותיים, כדי לאפשר בחירת בעלי תפקידים מיטביים. זאת בין היתר בכל הנוגע לתנאים לקיום הליכי איתור פנימיים ותנאים לביצוע ניוד רוחבי. כל זאת, בפיקוח ובקרה של דירקטוריון תע"א. מומלץ, כי במקרים שבהם המליץ מנהל על מידת התאמתו של מתמודד לשמש בתפקיד מסוים, בפרט באמצעות חוות דעת כתובה, הוא יימנע מלהשתתף בוועדות האיתור לאותו תפקיד, על-מנת שיישמרו עקרונות השוויון והתחרותיות בהליכי המינוי.
"על הגורמים הנוגעים להליכי האיתור, בהם חברי ועדת האיתור והיועץ המשפטי לתע"א, לוודא כי כל השלבים מתנהלים כיאות בהתאם לכללי מינהל תקין ולנוהל מינוי הבכירים של החברה, לרבות קביעת ציוני המועמדים בהתאם לקריטריונים ולתנאי הסף שנקבעו לתפקידים השונים ובדיקת חישוב הניקוד הניתן להם. מומלץ למסד בנוהל מינוי בכירים של תע"א מנגנוני בקרה להבטחת תקינות השלבים השונים בהליכי האיתור והמינוי, ובפרט אם מועמד קיבל ניקוד הגובל בניקוד המינימלי".