|   15:07:40
דלג
  מירב ארד  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

מחקר קורונה משותף של כללית ואוניברסיטת תל אביב:

חיסון פייזר פחות יעיל לזן הדרום אפריקני

בשלב זה קשה להעריך את שיעור הירידה ביעילות החיסון כנגד הזן הדרום אפריקני והערכת החוקרים היא שיעילות החיסון פחותה אך עדיין משמעותית מנהל אגף רפואה בחטיבת הקהילה בכללית: התוצאות מלמדות על חשיבות והצורך בריצוף וניטור מתמיד אחר זנים חדשים ושימוש באמצעים משלימים לרבות ריחוק ומסיכות בחללים סגורים למניעת הדבקה ולמניעת התפרצות נוספת בישראל
11/04/2021  |   מירב ארד   |   חדשות   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
החיסון של פייזר נגד קורונה [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

מחקר ראשון מסוגו, קובע כי הזן שמקורו בדרום אפריקה מצליח לפרוץ במידה מסוימת את ההגנה של שתי מנות החיסון של פייזר. לפיכך ההגנה הצפויה של החיסון כ­­נגד זן זה פחותה מההגנה הטובה של החיסון כנגד הזן המקורי של הקורונה וכנגד הזן הבריטי, שהוא השכיח כיום בהדבקות בישראל. עם זאת, החוקרים מסייגים ואומרים כי בשלב זה לא ניתן להעריך במדויק את שיעור הירידה ביעילות החיסון. הערכתם היא שיעילות החיסון אינה יורדת באופן דרסטי, היות שאין התפשטות נרחבת של הזן הדרום אפריקני והוא מאוד נדיר בארץ.

המחקר נערך כשיתוף פעולה בין חוקרים ממכון כללית למחקר ואוניברסיטת תל אביב. את המחקר הובילו פרופ' שי בן שחר, מנהל המחלקה לרפואה מותאמת אישית במערך החדשנות בכללית, ד"ר דורון נצר ראש אגף הרפואה בחטיבת הקהילה בכללית ופרופ' עדי שטרן מביה״ס ע״ש שמוניס למחקר ביורפואי וסרטן בפקולטה למדעי החיים באוניברטיסת תל אביב.

החוקרים איתרו מטופלי כללית שנמצאו חיוביים לקורונה החל ב-14 יום לאחר קבלת מנת החיסון הראשונה. יצוין כי היעילות הגבוהה של החיסון לקורונה הביאה לכך שמספר נמוך מאוד של מחוסנים נדבקו בקורונה ולאחר איתורם, לכל מחוסן שנמצא חיובי לקורונה "הוצמד" נדבק שלא חוסן הדומה לו בגיל, במין, במגזר, באזור המגורים ובמאפיינים נוספים. המחקר התבסס על כ-800 נבדקים (כ-400 זוגות) של מחוסנים ולא מחוסנים אשר נמצאו חיוביים לקורונה, וכל הנגיפים שבודדו נשלחו לריצוף גנטי.

בריצוף הגנטי נמצא שהשכיחות של הזן הדרום אפריקני נמוכה - כ-1% מכלל הנגיפים אשר רוצפו בקרב כלל הנדבקים. בין שתי קבוצות הנדבקים בקורונה, נמצא כי בקרב מחוסנים בשתי מנות, שכיחות הזן הדרום אפריקני הייתה גבוהה יותר באופן משמעותי (פי 8) מבקרב הקבוצה המצומדת מקרב הלא מחוסנים - בה היו שכיחים יותר הזן הבריטי והזן המקורי. המשמעות היא שהחיסון ב-2 מנות ככל הנראה אינו מקנה הגנה זהה נגד הזן הדרום אפריקני של נגיף הקורונה בהשוואה לוריאנטים האחרים. תוצאות אלו מעידות שאמנם לזן הדרום אפריקני יש יכולת מסוימת לפרוץ את ההגנה מהדבקה שמקנה החיסון של פייזר, אך לאור העובדה שהנגיף לא מתפשט במהירות בישראל, ייתכן שיכולת זו מוגבלת.

בנוסף, המחקר בדק עד כמה מצליח הזן הבריטי לפרוץ את הגנת החיסון בהשוואה לזן המקורי של הקורונה. מהנתונים עולה כי בקרב 250 נשאים חיוביים לקורונה שהיו מחוסנים חלקית (משבועיים לאחר קבלת מנה ראשונה ועד שבוע מקבלת מנה שניה) נמצא שהשכיחות של הזן הבריטי הייתה גבוהה באופן מובהק לעומת נשאים חיוביים שלא חוסנו, בהם שכיחות הזן המקורי של הקורונה הייתה גבוהה יותר. המשמעות היא שבקרב נשאים שלא חוסנו ניתן היה לראות יותר מקרים חיוביים של קורונה מהסוג המקורי, אליו כוון החיסון מלכתחילה.

יודגש כי אחרי שתי מנות של חיסון, שיעור הזן הבריטי בקרב מחוסנים ירד באופן משמעותי. משמעות הדבר היא כי הזן הבריטי מצליח לפרוץ במידה מסוימת את ההגנה של השבועות הראשונים לאחר מנה אחת של חיסון, אך תופעה זו לא נצפית כעבור חודש, אחרי קבלת המנה השנייה.

"בדקנו את עמידות הווריאנטים השונים בישראל - הבריטי והדרום אפריקני - לחיסון של פייזר", מסבירה פרופ׳ שטרן, מביה״ס ע״ש שמוניס למחקר ביורפואי וסרטן בפקולטה למדעי החיים באוניברטיסת תל אביב, "בדקנו האם רואים יותר הדבקות מזן מסוים בקרב המחוסנים בהשוואה ללא-מחוסנים, ומצאנו שהתשובה לכך חיובית: מצאנו, באופן מובהק, יותר מקרים של הזן הדרום אפריקני בקרב המחוסנים במנה שנייה, בהשוואה לקבוצת הביקורת. פירושו של דבר שהזן הדרום אפריקני יכול לפרוץ במידה מסוימת את ההגנה החיסונית. עם זאת, יש להדגיש כי הזן הדרום אפריקני מהווה מיעוט המקרים בקרב אוכלוסיית המחוסנים".

לדברי פרופ' שטרן "לא ניתן ללמוד ישירות מהמחקר את דרגת ההגנה המדויקת של החיסון כנגד הזן הדרום אפריקני, זאת כיוון שהשכיחות של הזן הדרום-אפריקני בישראל היא מאוד מאוד נמוכה, ומצייגת כ 1% מכלל ההדבקות. השכיחות הנמוכה בכל זאת מעודדת מאוד פירושה שגם אם הזן הזה מצליח לפרוץ את החיסון, הוא לא מצליח להתפשט באוכלוסייה, כפי שעשה הזן הבריטי שמהווה את הרוב המוחץ של הדבקות הקורונה בישראל”.

לדברי פרופ' בן שחר, מנהל המחלקה לרפואה מותאמת אישית במערך החדשנות בכללית "תוצאות מחקר זה ממחישות את החשיבות שיש להרחבת הריצוף הגנטי של הנגיף בקרב נדבקים וזאת כדי להיות מסוגלים לאתר התפרצות אפשרית של הזן הדרום אפריקני כמו גם זנים חדשים בארץ וכדי לשפר הבידוד של חולים הנושאים זנים אלה. התוצאות מדגישות שלא ניתן להתייחס למגפת הקורונה כמצב שחלף".

לדברי ד"ר דורון נצר, מנהל אגף רפואה בחטיבת הקהילה בכללית: "מדובר במחקר ראשון בעולם, חשוב ביותר, המתבסס על נתוני "עולם אמיתי" המוכיח כי החיסון מקנה הגנה פחותה יותר כנגד הזן הדרום אפריקני לעומת הנגיף המקורי והזן הבריטי. התוצאות מלמדות על חשיבות והצורך בריצוף וניטור מתמיד אחר זנים חדשים ושימוש באמצעים משלימים לרבות ריחוק ומסיכות בחללים סגורים למניעת הדבקה ולמניעת התפרצות נוספת של קורונה בישראל".

פרופ רן בליצר, ראש מערך חדשנות בכללית ומנהל מכון כללית למחקר מוסיף "שיטת המחקר אשר יישמנו במחקר ראשון מסוגו זה, בה שלחנו לריצוף 400 צמדים מזווגים מראש של מתחסנים ולא-מתחסנים בעלי מאפיינים דומים שנדבקו בקורונה, מאפשרת להתגבר על הטיות ולהסיק מסקנות. אף כי המספרים אינם גדולים ויש להמשיך ולהרחיב את היקף המעקב, הפער המשמעותי בשכיחות הזן הדרום אפריקני בין המתחסנים שנדבקו למרות החיסון ללא-מחוסנים מצביע בסבירות גבוהה על יעילות פחותה של החיסון במניעת הדבקה בזן זה. הדיווחים עד כה בנושא זה מהעולם לא היו חד-משמעיים, אך בכל הזהירות הנדרשת ניתן לומר כי ההתאמה של ממצא זה לממצאים מעבדתיים של מבחני נטרול שפורסמו בעולם ובישראל מחייבת תשומת לב, ומדגישה את הצורך במאמץ ממוקד להרחבת הניטור האפידמיולוגי-ריצופי וההתערבות להקטנת המשך התפשטות הזן הדרום-אפריקני בישראל".

תוצאות המחקר מפורסמות כטיוטת מאמר באתר medrxiv.com לאחר שנשלחו להערכת עמיתים.

תאריך:  11/04/2021   |   עודכן:  11/04/2021
מירב ארד
+מסתמנות הבנות בממשלה לרכש חיסונים
21:53 11/04/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הוד בצר והשרה אורית פרקש ייפגשו עם שר האוצר כ"ץ ואנשי משרדו  ▪  השר בני גנץ עשוי לאשר את הסיכומים שאליהם יגיעו  ▪  54 חניכי בני עקיבא נדבקו בקורונה בטיול בפסח
חיסון בברקן [צילום: נאסר אישתיה/פלאש 90]
+שר הבריאות החליט להסיר את המגבלות על מעבר טאבה
14:33 11/04/21  |  מירב ארד
שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין הודיע (יום א') כי בכוונתו לא להאריך את תקנות ההגבלות על הכניסה והיציאה לטאבה וממנה. התקנות יפקעו מחר. המשמעות: מעבר טאבה יתנהל באופן דומה לכניסה והיציאה מנתב"ג. על הנכנסים לישראל ממעבר טאבה תחול חובת בדיקה במהלך 72 השעות לפני הכניסה לישראל , הכניסה תותר רק למי שיש ממצא שלילי בבדיקה, וכן בדיקה נוספת עם הכניסה לישראל, במעבר הגבול. ההוראות בנושא חובת בידוד יחולו גם לגבי החוזרים ממעבר טאבה.
+האטרקציות חוזרות בהתאם להנחיות
11:44 11/04/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
משרד התיירות פרסם הנחיות להפעלת האטרקציות בשטח פתוח ובשטח סגור בהתאם להנחיות הקורונה
(הרכבל במצדה [צילום: משה מילנר/לע"מ])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חיסון פייזר פחות יעיל לזן הדרום אפריקני
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
חברות עסקיות, בתי ספר ופוליטיקאים ברחבי ארה"ב בוחנים "דרכוני חיסון" – אישור דיגיטלי לקבלת החיסון נגד הקורונה – כנתיב להחייאת הכלכלה האמריקנית ולהחזרת האמריקנים לשגרה. אבל הרעיון מעורר שאלות חוקיות ואתיות טעונות: האם עסקים יכולים לדרוש מעובדיהם ולקוחותיהם להציג אישורים כאלה? האם בתי ספר יכולים לדרוש מהתלמידים להוכיח שקיבלו חיסון שבאופן רשמי עדיין מוגדר כ"ניסויי"? האם הממשלה יכולה לחייב להתחסן, או לעמוד מן הצד כאשר נדרשים אישורי חיסונים?
09/04/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
הקלות נוספות על בתי הספר: שרי קבינט הקורונה אישרו (יום ה', 8.4.21) במשאל טלפוני את מתווה משרד הבריאות בנוגע לפתיחת מערכת החינוך - אבל המתווה יהיה בתוקף רק עד יום שני, אז תיערך ישיבת ממשלה בנושא זה. הסיבה לישיבה הנוספת היא התנגדות שר החינוך יואב גלנט למתווה של משרד הבריאות. לפי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה, בעת התנגדות השר הרלוונטי למתווה המוצע, יש לקיים דיון כהלכה בנושא, ולא להסתפק באישור טלפוני, ולכן דרושה ישיבת ממשלה.
09/04/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
הממשלה אישרה במשאל טלפוני את הצעת משרד הבריאות להאריך את תוקף תקנות הגבלת הפעילות וכן הקלות נוספות. ההחלטה התקבלה (יום ד׳, 7.4.21) טרם כניסת יום הזיכרון לשואה ולגבורה, אך פורסמה רק הערב.
08/04/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
משרד הבריאות יביא (יום ה', 8.4.21) לאישור קבינט הקורונה מתווה שגובש עם הנהגת ההורים הארצית שיאפשר לבטל את הקפסולות בכיתות ד'. במסגרת המתווה, אם כעבור עשרה ימים לאחר ביטול הקפסולות התחלואה בנגיף הקורונה לא תעלה - יבוטלו הקפסולות גם בכיתות ה'-ו'. המתווה גובש לאחר התייעצות עם הנהגת ההורים הארצית.
08/04/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
ממונה המאבק בקורונה, הפרופסור נחמן אש, ממליץ להטיל הגבלות לקראת הגעת ההמונים להילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון. הוא אמר את הדברים בישיבה שכונסה בנושא ההיערכות להילולה, וזאת פחות מחודש לפני קיום האירוע.
07/04/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il