|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
מפרץ חיפה [צילום: באסל עווידאת/פלאש 90]
צעד משמעותי בהפחתת התלות בדלקים פוסיליים

פינוי המפעלים המזהמים במפרץ - לא לפני 2032

ועדת המנכ"לים המליצה על הצעד עם הצורך לשמירה על יציבות משק האנרגיה בנוסף הומלץ להפוך את מפרץ חיפה ללב המטרופולין ובו שטחי מגורים, פנאי ותעסוקה, עם נגישות למקורות המים באזור השרה גמליאל: "נפעל כדי לעגן את המלצות ועדת המנכ"לים בהחלטת ממשלה, כך שמועד הסגירה הסופי של פעילות המתחם הפטרוכימי וחברת דשנים יהיה אף מוקדם יותר מסוף העשור"
26/04/2021  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תגובות

ועדת המנכ"לים לבחינת עתיד מפרץ חיפה שיזמו ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, הגישה את המלצותיה להערות הציבור.

מטרופולין חיפה נמצאת במצב של נסיגה ביחס לכלל המחוזות והנפות במדינה, בשורה של מדדים המצביעים על פיתוח אזורי, ובכלל זה בהיבטי הגירת האוכלוסייה לאזור וממנו, ובהיבטים של פיתוח הכלכלי, בדגש על פיתוח שטחי תעסוקה. הוועדה הגיעה למסקנה כי לשם שינוי המגמה ולשם קידום ופיתוח המטרופולין, תוך מימוש הפוטנציאל הטמון באזור, יש לפעול ביעילות ובהקדם האפשרי לתכנון מיטבי וחדשני של המפרץ, תוך קביעת ייעודי קרקע שיאפשרו פיתוח האזור לרווחת התושבים, ויובילו להגירה חיובית של מגוון אוכלוסיות אליו.

הימצאות התעשיה הפטרוכימית בלב מטרופולין חיפה מהווה חיץ פיזי המונע את פיתוחה, ובכלל זה נוכח קיומם של חומרים מסוכנים, פליטות של חומרים מזהמים ומטרדים נוספים, המרתיע תושבים ועסקים להשתכן באזור, ולכן מהווה אף גורם המעכב את ההתפתחות הכלכלית והאורבנית של המטרופולין.

על אף המחלוקות באשר למועד המועדף להפסקת הפעילות הפטרוכימית, מוסכם על רוב חברי הוועדה כי בתוך עשור יש לקדם שינוי מהותי של מפרץ חיפה, באמצעות קידום תכנון כולל לשם פיתוח וקידום המטרופולין כולה, ואשר יכלול בין היתר את הפסקת הפעילות התעשיה הפטרוכימית ומפעלי דשנים במפרץ חיפה בהקדם, תוך שקלול כלל האינטרסים הנוגעים לדבר.

על כן, ממליצה הוועדה:

1. לקדם באמצעות המשרדים הרלוונטיים ומוסדות התכנון, בתיאום עם הרשויות המקומיות במפרץ חיפה, תכנון כוללני ומפורט למפרץ, אשר בהתאם לאמור בדוח, יקבע ייעודי קרקע שיאפשרו פיתוח בר קיימא של אזור המפרץ, יהפכוהו לאזור מוטה מגורים, תעסוקה נקייה ופארק מטרופוליני, ובתוך כך יחזק את המטרופולין כולה.

2. בהתאמה להתקדמות התכנון ולשינוי היעוד כאמור לעיל, לקבוע יעד ממשלתי שלפיו בתוך עשור תושלם היערכות כלל הגורמים הממשלתיים כך שתופסק הפעילות של התעשיה הפטרוכימית במפרץ חיפה בטווח זמן זה, כפוף לעמידה בצרכי משק האנרגיה המינימליים ההכרחיים להבטחת רציפות תפקודית לאחר הפסקת הפעילות האמורה, כמפורט בפרק 4 בדוח. תתאפשר הפסקת פעילות התעשיה הפטרוכימית גם במועד מוקדם יותר כפוף לעמידה מלאה בתנאים לעיל.

3. להקים צוות ממשלתי שמטרתו לקיים משא-ומתן עם תשלובת בז"ן וחברת כי"ל, מתוך מטרה להגיע להסכמות מחודשות עמן בכל הנוגע לאפשרות שינוי פעילותן במפרץ חיפה במסגרת שינוי הייעוד כאמור לעיל, וזאת בשיתוף פעולה הדדי, תוך ניסיון להגשמת תכליות ההתקשרות עמן, ובמידת האפשר באופן המתיישב ככל הניתן עם צרכי העובדים ואינטרס החברות.

4. בהמשך לאמור בסעיף 2, לקדם באמצעות המשרדים הרלוונטיים, ובכלל זה במוסדות התכנון ככל שיידרש, היערכות של משק האנרגיה למצב של הפסקת פעילות התעשיה הפטרוכימית, על-מנת להבטיח רציפות תפקודית מלאה.

5. להקים צוות ממשלתי שיעסוק בפיתוח וחיזוק ענפי תעסוקה עם פוטנציאל כלכלי משמעותי במפרץ חיפה, בשיתוף פעולה עם הטכניון וגורמים נוספים מוטי מחקר ופיתוח במטרופולין.

6. להקים צוות ממשלתי לגיבוש מענה לפגיעה הכלכלית הזמנית של חלק מהרשויות המקומיות במפרץ עקב הפסקת הפעילות של התעשיות הנ"ל. זאת, תחת ההבנה כי בטווח הבינוני-ארוך הכנסות הרשויות הנ"ל ממימוש התוכנית יגדלו משמעותית לעומת הכנסותיהן כיום.
7. לקדם מול קק"ל הסכם למימון ופיתוח של פארק מטרופוליני בלב המטרופולין, סביב נחל הקישון כפוף לכל דין.

8. לעגן את המלצות הוועדה במסגרת החלטת ממשלה שתובא לאישור הממשלה בהקדם האפשרי ותטיל על כלל הגופים הממשלתיים הרלוונטיים משימות מפורטות לקידום מימוש ההמלצות, תוך קביעת אבני דרך להתקדמות המיזם, מוצע כי החלטת הממשלה תכלול אף צעדי מדיניות משלימים לפיתוח כלכלי וסביבתי של מפרץ חיפה, ובהם:

א. משיכת מפעל עוגן אסטרטגי ומוטה חדשנות טכנולוגית ופעילות נקיה לאזור "לב המפרץ", אשר יעסיק לפחות 500 עובדים.

ב. חבילת צעדים סביבתיים הכוללת- הפחתת הזיהום מתחבורה יבשתית על-ידי הרחבת אזור מופחת פליטות ומעבר לתחבורה ציבורית חשמלית, וכן הפחתת הזיהום מתחבורה ימית על-ידי קידום תוכנית "נמלים ירוקים".

ג. תוכנית לאומית למעבר מגפ"מ לגז טבעי וחשמל בקרב צרכנים גדולים ומשקי בית.

9. להקים ועדת מנכ"לים למעקב אחר יישום התוכנית והסרת חסמים, שתתכנס אחת לרבעון מרגע אישור החלטת הממשלה.

א. הוועדה תעקוב אחר ביצועו הכולל של המיזם תוך מעקב אחר קיום המטלות של כל משרד, כפי שייקבעו החלטת הממשלה, ותוודא עמידה באבני הדרך.

ב. הוועדה תבחן לאורך התקדמות המיזם את העלויות הצפויות ותעדכן את ההערכות באשר לעלויות באופן שוטף.

ג. הוועדה תפעל להסרת חסמים שככל שיתגלו לצורך עמידה באבני הדרך. במידת הצורך יוכרעו המחלוקות בממשלה.

ד. הוועדה תדווח לממשלה אחת לחצי שנה על התקדמות המיזם.

ה. עם התקדמות עבודת הוועדה, ולא יאוחר מתום שנתיים מכינוסה, תמליץ הוועדה לממשלה על קביעת מועד מפורט יותר הצפוי להשלמת התכנון במפרץ, ולהפסקת הפעילות הפטרוכימית.

10. להקים במשרד ראש הממשלה מנהלת לפיתוח כלכלי של מפרץ חיפה, אשר תהיה אמונה על קידום התוכנית כפי שתוגדר בהחלטת הממשלה.



השרה גמליאל מסרה בתגובה להמלצות: "הצלחנו להוביל בוועדה הסכמה תקדימית בקרב מנכ"לי משרדי הממשלה לכך שתעשיית הזיקוק והתעשיה הפטרוכימית צריכות להיסגר, נושא שהייתה כלפיו התנגדות משמעותית וגורפת. עמדתנו, כפי שהובעה בפני הוועדה, היא שחיוני לקבוע מועד להפסקת הפעילות של התעשיה הפטרוכימית ומפעל דשנים, על-מנת לייצר את המוטיבציה הנכונה לקדם את כל הפעולות הנדרשות כדי להביא לסגירה. בשבועות הקרובים נפעל כדי לעגן את המלצות ועדת המנכ"לים בהחלטת ממשלה, כך שמועד הסגירה הסופי של פעילות המתחם הפטרוכימי וחברת דשנים יהיה אף מוקדם יותר מסוף העשור".

עוד אמרה כי "סגירת המפעלים הללו היא אינטרס בריאותי וסביבתי, אך גם אינטרס כלכלי. סילוק החומרים המסוכנים והפסקת פליטות מזהמים יביאו לפתיחת עסקים חדשים, להקמת תעשיות ירוקות ולהגירה חיובית לאזור. החזון למימוש הפוטנציאל של מפרץ חיפה צריך ויכול להתממש, אך נוכל לפרוץ את תקרת הזכוכית רק על-ידי סגירת המפעלים הפטרוכימיים. עמדתנו הברורה היא שכל תשתית תעשייתית חדשה שתוקם במפרץ חיפה צריכה להיות נקייה, ללא שימוש בדלקים פוסיליים מזהמים, כמו גז טבעי. זו הדרך היחידה למשק לעבור לאנרגיות מתחדשות ולייצר מקומות עבודה מבוססי קיימות.

גמליאל הוסיפה כי "המלצה חשובה של הוועדה, ועליה עמדנו, היא להקים במשרד ראש הממשלה מנהלת לפיתוח כלכלי של מפרץ חיפה, אשר תהיה אמונה על קידום התוכנית כפי שתוגדר בהחלטת הממשלה. מוטלת עלינו האחריות לוודא שהכסף הציבורי הרב אשר יושקע בתוכנית זו, יושקע בפיתוח בר קיימא - שלא רק יביא בשורה לתושבי האזור בהיבטי זיהום אוויר וסיכונים, אלא יעניק קריאת כיוון למשק שלפיה יש להשקיע בטכנולוגיות נקיות ולהיגמל מהשימוש בדלקים פוסיליים".

ואילו מבז"ן נמסר: "למרות הניסיונות לסמן מטרות ללא קשר לעובדות ולהתחייבויות חוזיות של המדינה, חברי ועדת שמחון מבינים את המשמעות של הבטחת רציפות תפקודית במשק האנרגיה והידברות עם התעשיה. כפי שהוועדה קבעה, ישנם מיזמים ארוכי טווח אשר מהווים תנאי בסיסי וראשוני לכל דיון רציני, ביניהם, הקמת אתרי אחסון תזקיקים ובניית נמל תזקיקים חדש בחיפה. בזן מקווה כי המשך העבודה הממשלתית בנושא יהיה מקצועי, מבוסס נתונים ועובדות, מתוך הבנה את המשמעות הכלכלית שיש לעמידה בהתחייבויות חוזיות, עם חשיבה ארוכת טווח".

ההסתדרות הכללית מסרה כי היא לומדת את ממצאי הדוח ותפעל יד ביד עם העובדים, תלווה אותם לאורך כל הדרך ולא תקבל שום פתרון אשר לא יסדיר את עתידם ואת ביטחונם התעסוקתי. "ההסתדרות מאמינה שיש למצוא את הפתרון הנכון שיידע לתת איזון בין שמירה על פרנסתם של אלפי העובדים בבז"ן ושל עשרות האלפים הנוספים במעגל השני לבין שמירה על איכות הסביבה", נמסר.
טיוטת המלצות ועדת המנכ"לים לפיתוח וקידום מפרץ חיפה / טיוטה
הוועדה הגיעה למסקנה כי לשם שינוי המגמה ולשם קידום ופיתוח המטרופולין, תוך מימוש הפוטנציאל הטמון באזור, יש לפעול ביעילות ובהקדם האפשרי לתכנון מיטבי וחדשני של המפרץ, תוך קביעת ייעודי קרקע שיאפשרו פיתוח האזור לרווחת התושבים, ויובילו להגירה חיובית של מגוון אוכלוסיות אליו

תאריך:  26/04/2021   |   עודכן:  26/04/2021
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פינוי המפעלים המזהמים במפרץ - לא לפני 2032
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רשת רמי לוי שיווק השקמה מבקשת לקבוע, כי עומד בתוקפו החוזה עליו חתמה בספטמבר 2009 עם הממונה על הרכוש הנטוש ביהודה ושומרון, להקמת בית אריזה למזון באזור התעשיה שער בנימין שבשטח המועצה האיזורית מטה בנימין.
26/04/2021  |  יצחק דנון  |   חדשות
סרבנית גט תשלם קנס שבועי של 1,250 שקל לאוצר המדינה עד שתסכים לקבל את הגט מבעלה - קובעת נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות. היא אישרה, כדרישת החוק, את החלטת בית הדין הרבני בירושלים שניתנה בתחילת חודש מארס.
26/04/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר (יום ב', 26.4.21) בפתח ישיבת הסיעה על אירועי הימים האחרונים, כי "מדובר באויב שמנהל נגדנו מלחמה. לא קיפוח ולא מדרגות [בשער שכם, ע.י.]. מאבק לאומי, שהוא המשך של למעלה ממאה שנות מאבק ערבי נגד זכותם של היהודים לשוב לארצם ולקיים בה שלטון עצמאי".
26/04/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
מיכאל בביצקי, אשר ניהל בצורה תרמיתית השקעות בניירות ערך במיליוני שקלים, ירצה שנתיים מאסר. סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, חאלד כבוב, אישר (יום ב', 26.4.21) את הסדר הטיעון בעניינו של בביצקי.
26/04/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
יו"ר ימינה, ח"כ נפתלי בנט, אומר (יום ב', 26.4.21) בפתח ישיבת הסיעה כי יש קשיים בהקמת ממשלה עם השמאל: "צריך לומר ביושר, הפערים לא קטנים. ישנם פערים הן ברמת המהות, למשל בתחומי המשפט וההתיישבות, והן ברמת האחריות. אחדות היא אף פעם לא דבר קל, כי באמת מדובר בתפיסות שונות. זה דורש הרבה מתינות, הרבה איפוק מכל הצדדים. אנחנו עומדים על כך שהממשלה תשקף את רצון העם ואת הרכב הכנסת. איני יכול להבטיח שהמאמצים ישאו פרי".
26/04/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
טובה חוכמת השיח המדיני מהפעלת כלי הקרב, לשם כך יש גם לאמץ הצעת ארה"ב, מדינה ידידותית לישראל
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
קטונתי מלהבין לעומק את השיקולים העומדים בפני מקבלי ההחלטות, אך נוכחנו כבר לפחות פעמיים, ב-6 באוקטובר וב-7 באוקטובר שהם טעו מהיסוד בהערכת המצב שלהם    בהקשר הזה אני מבקש לשאול: האם ר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il