|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  

  מירב ארד  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

הליכוד סירב למנות את גנץ והצביע בעד אקוניס

מנדלבליט: אקוניס לא מונה לשר המשפטים

גוש הליכוד מנע את מינויו של גנץ לשר, ולאחר מכן אישר את מינויו של אקוניס בניגוד לעמדת גוש כחול-לבן - תוך שנמנע ממנדלבליט להסביר מדוע המהלך אינו חוקי נתניהו פנה למנדלבליט: בקש מבג"ץ דחייה של 48 שעות בית המשפט העליון מתכנס הערב; מנדלבליט תומך בהוראה למנות מיידית שר משפטים
27/04/2021  |   איתמר לוין, מירב ארד   |   חדשות   |   בחירות 2021   |   תגובות
[צילום: דוברות הליכוד]
גנץ ונתניהו. עימות בישיבת הממשלה [צילום: אלכס קולומינסקי, פול]

מאבק חסר תקדים על מינוי שר המשפטים. הממשלה דחתה (יום ג', 27.4.21) את בקשתו של ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, למנותו לתפקיד. לאחר מכן אישר הרוב של הליכוד את הצעת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, למנות לתפקיד את השר אופיר אקוניס. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אומר שהמינוי חסר תוקף ומבקש מבג"ץ להורות למנות מיידית שר משפטים.

בג"ץ אמור היה להתכנס בשעה 17:00 בהרכב הבכיר ביותר שלו - הנשיאה אסתר חיות והשופטים ניל הנדל ועוזי פוגלמן. תחילה נדחה הדיון לשעה 18:00 כדי לאפשר למנדלבליט להגיש הודעת עידכון. לאחר מכן הוא נדחה בחצי שעה, כדי לאפשר לאקוניס להגיב על בקשת התנועה לאיכות השלטון לפסול את מינויו. ייתכן עיכוב נוסף, שכן נתניהו הודיע למנדלבליט שבכוונתו לבקש לאפשר לו להיות מיוצג בידי עורך דין מטעמו. אם מנדלבליט ייענה לבקשה, יהיה צורך בדחייה לכל המוקדם למחר; גם אם לא, עצם הגשת הבקשה עשוי לגרום לעיכוב הערב.

תפקיד שר המשפטים פנוי לאחר שגנץ מילא במשך שלושה חודשים את מקומו של אבי ניסנקורן; חוק יסוד הממשלה מגביל את מילוי המקום לפרק זמן זה. נתניהו סירב למנות שר קבוע, וכך בראש המשרד לא עומד איש - מצב המונע כינוס ועדות שרים חיוניות ואינו מאפשר להאריך את התקנה המונעת הבאת עצורים ואסירים לבתי משפט בשל סכנת הקורונה. בג"ץ הקציב שלשום לממשלה 48 שעות למנות שר משפטים, לאחר שנתניהו הבטיח למנות בשבוע הבא את יתר השרים.

על-פי ההסכם הקואליציוני להקמת ממשלת החילופים, תיק המשפטים שייך לגוש כחול-לבן; חוק יסוד הממשלה מחייב הסכמה של שני הגושים למינוי שרים, בלא קשר למספר נציגיהם בממשלה. גנץ דרש בתחילת ישיבת הממשלה למנות אותו: "יש פה היתממות מוחלטת. הממשלה הרלוונטית כרגע היא הממשלה הנוכחית ולכן הפתרון המוסכם הוא למנות אותי. כך הבאנו את לממשלה, זו עמדתי, אם תרצה לדון בזה עוד יומיים אין בעיה - אבל לא תהיה החלטה אחרת, בין אם זה נוח לך או לא".

נתניהו השיב: "מינוי שר המשפטים ראוי שייקבע על-ידי הממשלה שסביר להניח, וכך אני מקווה, תקום בימים הקרובים. לכן, למנות שר משפטים קבוע ברגע זה - זה דבר מלאכותי ולא מדרך הפעולה הרגילה שהיינו רוצים לעשות. הדבר הזה נכפה, כך אומרים לנו, בגלל בעיית העצורים. התקווה שלי להגיע לפתרון מוסכם במהלך הדיון הזה עם שר הביטחון. הייתי רוצה לנסות להגיע לפתרון מוסכם ולקחת 48 שעות לאחר שנקיים את הדיון, שיפתור את הבעיה הספציפית של העצורים, אבל יהיה ברור שאנחנו לא באים ומנסים לכפות משהו על הממשלה הבאה שתקום. אני מנסה למנוע בדרך הזאת התנגשות מיותרת שאפשר אולי לדלג עליה. טוב נעשה אם ניקח נשימה עמוקה ל-48 שעות ואני מקווה שביהמ"ש ייתן לנו ארכה זו כי ייתכן מאוד שנגיע להסכמה".

גנץ הגיב: "משרד המשפטים הוא משרד חיוני. העובדה שחודש אין שר משפטים, זו תקלה ומי שנושא באחריות זה אתה שלא נתת למנות שר. מילאתי המקום במשרד בצורה ממלכתית וכך תכננתי להמשיך. כל דבר אחר זו היתממות, לא תהיה שום עמדה אחרת. מדינת ישראל צריכה שר משפטים בדיוק כמו שהיא צריכה שר אוצר. אין משרד שעושה פעולה שמשרד המשפטים לא מעורב בו- זה משרד רוחבי. אני אומר בצורה חד-משמעית - יש פתרון אחד והוא למנות אותי ולשמור על החוק והדמוקרטיה במדינת ישראל". הוא הרים את קולו: "לא מבין את השיקולים של ראש הממשלה לדחות את זה, אני לא מתכוון להתחכם עם זה. דורש למנות עכשיו שר משפטים או שבג"ץ יגיד את דברו. סיימתי עם המשחקים האלה. הצבעה עכשיו ומיד. נמאס לי מהזובור שלכם, שקלתי דחייה אבל ירדתי מזה, לא תהיה פשרה. תעלו את המינוי שלי עכשיו".

לאחר הפסקה של מספר דקות הצביעו השרים על מינויו של גנץ, אך ההצעה נפלה: עשרה הצביעו בעד ו-17 נגד. לבקשת נתניהו, השרים הצביעו על המינוי של אקוניס, על-אף התנגדות היועץ המשפטי, אביחי מנדלבליט, שהזכיר שהממשלה פריטטית וכל הצבעה כזו צריכה להיות בהסכמה. גם מנדלבליט הרים את קולו: "אני מציע שמזכיר הממשלה יפעל בהתאם לחוק. ראש הממשלה, אתה פועל בניגוד לחוק ואני מודיע לך ההצעה הזאת לא תעבור, כי היא לא חוקית. אל תחשוב שזה יעבור". למרות זאת, מינוי אקוניס לשר המשפטים ברוב של 17 בעד ושבעה נגד. השר לביטחון פנים אמיר אוחנה אמר: "היועץ המשפטי מעוות את החוק". השר מיכאל ביטון השיב: "אתם מחריבים את הממשלה הזאת. די כבר".

לשכת ראש הממשלה מסרה, כי נתניהו פנה לאחר הדיון למנדלבליט בבקשה שיעביר לבית המשפט את העמדה הבאה: "מבלי לגרוע מהטענה שההחלטה על מינויו של השר אקוניס התקבלה בממשלה כדין, ראש הממשלה מבקש 48 שעות נוספות כדי לנסות להגיע להסכמה בין הצדדים".

אולם, מנדלבליט הבהיר שהמינוי אינו חוקי. לדבריו, נתניהו לא העניק לו את רשות הדיבור כדי להסביר מדוע לא ניתן כלל להצביע על מינויו של אקוניס בלא הסכמתו של גנץ. הוא רואה זאת כ"פגם מינהלי חמור ביותר", שכתוצאה ממנו "הממשלה פעלה במודע ובמכוון באופן לא חוקי". בשל התנגדותו של גנץ, ממשיך מנדלבליט, ההצבעה הייתה בלתי חוקית ואסור היה לקיים אותה. אפילו אם ההצבעה תקינה, הוא ממשיך, הרי שמאחר שכל שרי כחול-לבן התנגדו - יש לראות זאת כשוויון במניין הקולות, וממילא מינויו של אקוניס לא אושר. "לנוכח דברים אלה, וכפי שהבהרתי בישיבה עצמה, ממשלת ישראל לא מינתה בישיבת הממשלה שהסתיימה כעת שר משפטים".

בהודעת העידכון שמסר לבג"ץ חוזר מנדלבליט על עמדתו, לפיה אין תוקף למינויו של אקוניס. לדבריו, בשל הסכנה הבריאותית החמורה הנובעת מהצורך להביא עצורים ואסירים לבית המשפט, "אי-מינוי שר משפטים מיד הוא בלתי סביר באופן קיצוני". לדעתו התגבשה חובה משפטית למנות לאלתר שר משפטים, ולכן "אין מנוס ממתן צו מוחלט המורה לממשלה לאייש ללא דיחוי את תפקיד שר המשפטים".
ישיבת הממשלה שהתקיימה ביום 27.4.21 / מכתב
אופיר אקוניס מונה שלא כחוק לשר המשפטים
בג"ץ 2228/21, התנועה לטוהר המידות נ' ממשלת ישראל ואח' / הודעה מעדכנת
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, סבור שיש להורות לממשלה למנות מיד שר משפטים

תאריך:  27/04/2021   |   עודכן:  27/04/2021
איתמר לוין, מירב ארד
"מצב קפקאי, רה"מ הורס את הדמוקרטיה"

[צילום: מן הטלוויזיה]
שר הביטחון וראש הממשלה החליפי, בני גנץ, פנה (יום ג', 27.4.21) לבית המשפט העליון וטען כי יש למנות אותו לשר משפטים מיד. את המכתב שלח גנץ ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, והוא צפוי להציג אותו בפני שופטי בג"ץ בדיון הדחוף שנקבע לשעה 18:00.

שר הביטחון מתאר את תהליך ההצבעה שהתרחש בממשלה היום וכותב כי "מדובר בהליך שדגל שחור של פגיעה בסדרי שלטון מתנוסס מעליו. תהליך שתוכנן ונוהל בקפידה מראשיתה ועד סופה של ישיבת הממשלה, על-ידי ראש הממשלה נתניהו".

"מעשה זה של פגיעה ברורה, מודעת ומפורשת בשלטון החוק, מצטרף לניסיונות האינסופיים החוזרים ונשנים של ראש הממשלה לקעקע את יסודות הדמוקרטיה, מתוך רצון ליצור תוהו ובוהו וכאוס שלטוני, מסיבות ברורות וידועות", כתב גנץ.

לדבריו, מדובר במצב קפקאי שבו מטרתו של ראש הממשלה היא לקעקע את אמון הציבור במערכת המשפט, על-מנת להכין את דעת הקהל למצב דברים בו יורשע. "לטובת הגשמת המטרה הרשות נתונה, גם בנקיטת פעולות המובילות להרס הדמוקרטיה הישראלית - כמו ניסיון למנות שר משפטים בניגוד לחוק", כתב.


+המגעים בגוש מתנגדי נתניהו עשויים להתחדש הלילה
21:33 27/04/21  |  עידן יוסף
גורמים בגוש מתנגדי נתניהו מעריכים שהמגעים יתחדשו הלילה אחרי שתי יממות שבהן כמעט לא התקיים שיח. לדבריהם הפערים עדיין משמעותיים. במקביל, יחל מחר קמפיין של מפלגת הציונות הדתית שנועד להרתיע את בנט ושקד ולהפיל את העסק (חדשות 12).
+באוזני גדעון
19:16 27/04/21  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
האם באמת אינך מבין כי ביבי מתעתע בך? באמת אינך מבין כי מה שיכול היה להיאמר (בדוחק רב) על בני גנץ, שהאמין לבנימין נתניהו, לא ייוחס לך
(סער. איש ישר [צילום: מן הטלוויזיה])
+מרכז הליכוד הסמיך את נתניהו לשבץ מועמדים ברשימה
18:45 27/04/21  |  איציק וולף
מרכז הליכוד הסמיך את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להביא הצעה להגשת רשימת מועמדים משותפת לכנסת ה- 25

במטרה לאפשר הקמת ממשלת ימין בכנסת ה-24, יו"ר מרכז הליכוד ח"כ חיים כץ, כינס הערב את חברי מרכז הליכוד לדיון והצבעה על בקשתו של רה"מ בנימין נתניהו, להביא הצעה עקרונית להגשת רשימת מועמדים משותפת, בבחירות לכנסת ה- 25. הרשימה ככל שתגובש, תוגש לאישור מזכירות הליכוד.
[צילום: דוברות הליכוד]
+הבל ורעות רוח ופתפותי ביצים
14:09 27/04/21  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
אין שום אופציה לכהן תחת הנאשם בפלילים בנימין נתניהו אלא אם גדעון סער הוא חלילה מהזן ממנו עשוי ביבי, או לפחות בני גנץ מהסיבוב הקודם  ▪  הקימו ממשלה עכשיו, או תמיטו עלינו "בכיה לדורות"
(סעו. [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת])
+גנץ: אדרוש להתמנות לשר משפטים
09:41 27/04/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
אמש העבירה לשכת שר הביטחון הצעת מחליטים עליה ידרוש גנץ להצביע בישיבה  ▪  בלשכת שר הביטחון מדגישים שגנץ ושרי כחול לבן לא יאפשרו ביזור סמכויות של משרד המשפטים
([צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מנדלבליט: אקוניס לא מונה לשר המשפטים
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
27/04/21 15:33
 
קורא משועשע
27/04/21 16:43
 
באום
27/04/21 18:53
 
קורא משועשע
27/04/21 19:12
 
באום
27/04/21 20:12
2
סניל
27/04/21 15:59
3
לא לפייסבוק
27/04/21 17:51
4
א.ל. רמת-גן
27/04/21 18:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2021
שר הביטחון, בני גנץ, הודיע (יום ג', 27.4.21) כי ידרוש מראש הממשלה להעלות להצבעה בממשלה את מינויו הקבוע לשר המשפטים. היום צפויה להתקיים ישיבת ממשלה שתדון במינוי שר המשפטים. בהודעה שבה נמסר על ישיבת הממשלה לא נאמר כי תתקבל החלטה בנושא, אלא רק שיתקיים דיון.
27/04/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
מודעה על פני עמוד שלם, שפורסמה ב"מקור ראשון", קוראת באופן נרגש ליו"ר "ימינה" בזו הלשון: "נפתלי, שים קו אדום, רק לא ממשלת שמאל קיצונית! ממשלת שמאל קיצונית היא האופציה הגרועה ביותר למדינת ישראל. אל תתבלבל, שמור על הימין ועל המדינה". על החתום: "פורום המחנה הלאומי". לצד תמונה ענקית של נפתלי, מופיעות בתחתית המודעה, המעוטרת ולא בכדי בצבעי אדום וירוק, תמונותיהם של אבתיסאם מרעאנה, יאיר גולן, ניצן הורביץ ומרב מיכאלי.
יו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר (יום ב', 26.4.21) בפתח ישיבת הסיעה על אירועי הימים האחרונים, כי "מדובר באויב שמנהל נגדנו מלחמה. לא קיפוח ולא מדרגות [בשער שכם, ע.י.]. מאבק לאומי, שהוא המשך של למעלה ממאה שנות מאבק ערבי נגד זכותם של היהודים לשוב לארצם ולקיים בה שלטון עצמאי".
26/04/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
יו"ר ימינה, ח"כ נפתלי בנט, אומר (יום ב', 26.4.21) בפתח ישיבת הסיעה כי יש קשיים בהקמת ממשלה עם השמאל: "צריך לומר ביושר, הפערים לא קטנים. ישנם פערים הן ברמת המהות, למשל בתחומי המשפט וההתיישבות, והן ברמת האחריות. אחדות היא אף פעם לא דבר קל, כי באמת מדובר בתפיסות שונות. זה דורש הרבה מתינות, הרבה איפוק מכל הצדדים. אנחנו עומדים על כך שהממשלה תשקף את רצון העם ואת הרכב הכנסת. איני יכול להבטיח שהמאמצים ישאו פרי".
26/04/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
חזרתי מן ההפסד הצורב של מכבי תל אביב בקריית שמונה, והנה פצצה פוליטית: בנימין נתניהו מציע לבני גנץ את ראשות הממשלה עכשיו. לפי עמית סגל גנץ מקווה עדיין בסתר ליבו שהכל ישתבש ויקבל את ראשות הממשלה לפי החוק הפריטטי בנובמבר, והנה הפלא ופלא ביבי מציע לו את התפקיד עתה, ובכל זאת ראש כחול-לבן סירב. למה?
26/04/2021  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   בחירות 2021  /  מי ומי  
ח"כ ארבל: "לתמיכה בנתניהו יש ערך"  /  מירב ארד
סקר: לבנט ולסער לא משתלמות בחירות חמישיות  /  עידן יוסף
נתניהו הציע לדרעי ולגנץ רוטציה  /  איציק וולף
הדמוקרטיה על-פי בנט  /  דוד ארגז
"כל הפוסל במומו פוסל"  /  יוסף אליעז
נחוץ גישור   /  דן מרגלית
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il