|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הסערה סביב מינוי שר המשפטים:

בג"ץ הקפיא את מינויו של אקוניס

השופטים הורו לנתניהו ואקוניס לנמק עד מחר בצהריים מדוע לא יבוטל המינוי מבהירים לנציגו של נתניהו: חוות דעתו של מנדלבליט מחייבת - לאחר שהיועץ קבע שהמינוי לא בוצע בא-כוחו של נתניהו טען שמנדלבליט נימק בהרחבה את התנגדותו למינוי, ופוגלמן הגיב בציניות: יש אמת חילופית הדיון בבקשה למנות מיד שר משפטים יימשך מחר
27/04/2021  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   ממשלה 35   |   תגובות
אקוניס. "לא נעשה דבר" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

מנדלבליט: אקוניס לא מונה לשר המשפטים
איתמר לוין, מירב ארד
גוש הליכוד מנע את מינויו של גנץ לשר, ולאחר מכן אישר את מינויו של אקוניס בניגוד לעמדת גוש כחול-לבן - תוך שנמנע ממנדלבליט להסביר מדוע המהלך אינו חוקי * נתניהו פנה למנדלבליט: בקש מבג"ץ דחייה של 48 שעות * בית המשפט העליון מתכנס הערב; מנדלבליט תומך בהוראה למנות מיידית שר משפטים
לרשימה המלאה

בג"ץ הקפיא (יום ג', 27.4.21) את מינויו של אופיר אקוניס לשר המשפטים. הנשיאה אסתר חיות והשופטים ניל הנדל ועוזי פוגלמן הורו לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולאקוניס לנמק עד מחר ב-11:30 מדוע לא יבוטל המינוי. הם התירו ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לצרף לתגובתו את פרוטוקול ישיבת הממשלה מהיום, בה בוצע המינוי - לאור טענות בא-כוחו של נתניהו, לפיהן מנדלבליט הורשה להביע את הסתייגותו. אקוניס מונה ברוב קולות שרי גוש הליכוד ובהתנגדות שרי כחול-לבן, ומנדלבליט קבע לאחר הישיבה שהמינוי אינו תקף משום שהוא נוגד את ההסכם הקואליציוני ותיקוני החוק שנעשו לפיו. הדיון בעתירות, כולל באפשרות של הוראה למנות מיד שר משפטים, יימשך מחר.

הנדל ציין בדיון, כי החוק מחייב הסכמה של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושל ראש הממשלה החליפי, בני גנץ, להעלאת הצעות החלטה בממשלה ומחייב שוויון בין הגושים - ובמקרה הנוכחי לא הייתה הסכמה כזאת ולא היה שוויון. פוגלמן הזכיר, כי מנדלבליט קבע כבר לפני חודשיים, שיש לשמור על השוויון בין הגושים עד להקמתה של ממשלה חדשה. "הוראה בחוק יסוד זה לא פוליטי, יסודותיה בהסכמות פוליטיות, זה ברור; אבל מרגע שנחקקה כחוק יסוד - יש לה אחריות משלה עצמה", הוסיף פוגלמן.

חיות הבהירה, כי על-פי פסיקתו של בית המשפט העליון - חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה מחייבת את הממשלה כל עוד לא נפסק אחרת. "מה שקרה היום בהצבעה, על-פי חוות היועץ המשפטי לממשלה - לא נעשה דבר, זה עומד בניגוד מוחלט לחוות הדעת שלו". בא-כוחו של נתניהו, עו"ד דוד פטר, הכחיש את דבריו של מנדלבליט לפיהם לא ניתן לו להשמיע את חוות דעתו וטען: "הנוכחים שמעו את דבריו בהרחבה". פוגלמן הגיב: "שמעו ובחרו להתעלם?".

פוגלמן הוסיף: "גם אם אדוני לא מקבל את הפסיקה של בית משפט שהממשלה מחויבת לעמדתו אלא אם נפסק אחרת, לשמוע את העמדה צריך. אם היועץ המשפטי לממשלה רוצה לחוות דעתו, שדבר מסוים נעשה בהשקפתו לא כדין - מאפשרים לו, ולא אומרים לו להשמיע לאחר מעשה. זה מה שהיה לפחות ממה שאני מכיר מאז קום המדינה". פטר טען, כי מנדלבליט ניסה לקטוע את ההצבעה לאחר שדבריו נשמעו ושאין לאפשר זאת. פוגלמן לחץ: "זה התרשמות של היועץ המשפטי לממשלה, שהתרשם שלא ניתן לו?". חיות הוסיפה: "אדוני לא היה, היועץ המשפטי לממשלה היה, והוא אומר שלפני קיום ההצבעה לא ניתנה לו אפשרות להציג חוות דעתו".

פטר: "נכון. אני לא הייתי. אני מוסר גרסה עובדתית מטעם הלקוחות שלי לבית המשפט. אני לא חושב שראוי שבית המשפט יקבל כחזקה שיש צד אחד שעובדותיו נכונות וצד אחר בגלל עמדו ראויות לבחינה יתרה". חיות: "אדוני אומר שהיועץ המשפטי מתאר את העובדות שלא כהווייתן?". פטר: "היועץ המשפטי לממשלה דיבר בהרחבה". פוגלמן בציניות: "יש אמת חילופית".

בהמשך הקשתה חיות על פטר, האם על-פי ההיגיון שלו, כאשר ממנים ממלא-מקום של שר בממשלה פריטטית יש לשמור על השוויון, בעוד שאין צורך בכך כאשר ממנים שר קבוע. פטר השיב: "מילת התואר איננה היגיון אלא הדין". פוגלמן והנדל אמרו, שלטיעון זה אין ביסוס בלשון החוק ובתכליתו. עוד טען פטר, כי הממשלה קיימה את הוראת בג"ץ בכך שקיימה דיון במינוי שר המשפטים, ולא הייתה מחויבת למנותו היום. הוא גם האשים את בג"ץ בכך שדחק את הממשלה לקיר ולכן ההליך לא היה מוצלח. פוגלמן הגיב: "קשה לשמוע את הביטוי 'דחקו אותי לקיר', כשכל מה שמדובר הוא מניעת התפרקות שלטונית בנושאים חיוניים. אדוני קורא לזה 'הידחקות לקיר', אנחנו קוראים 'מילוי החוק'. הביטוי לא מוצלח" - אך פטר עמד עליו.

פטר טען שיש לאפשר למגרש הפוליטי לפעול, ופוגלמן השיב: "יש סוגיה משפטית חוקית, זה שיש פוליטיקה ברקע - אמרנו בדיון הקודם. אנחנו בשום צורה לא נכנסים לשדה פוליטי או הסכמים פוליטיים, אלא לכיבוד החוק. כפי שנכתב בפסיקה בשנה האחרונה, האילוצים הפוליטיים לא יכולים להוות אמתלה להתפרקות מסמכויות שלטוניות. אנחנו פה לא רק בהעדר שרים לתקופה לא מוכרת בהיסטוריה, [אלא גם] בעיה קונקרטית לגבי שר המשפטים. הניסיון לצייר כניסה למגרש הפוליטי - בכל הכבוד, לא כאן המוקד כפי שהסברנו. אנחנו עוסקים בפרשנות חוק יסוד ושמירת חישוקים בסיסים של תפקוד בממשלה, זה עניין משפטי-משטרי".

בהמשך הוסיף פוגלמן: "התפקיד של בית משפט לפרש את החוק. אני לא מבין את הפוזיציה של אדוני. יש סעיפים שנתונים לפרשנות. התפקיד של בית משפט - לפרש את החוק, כך הוא יעשה, זה הפרדת רשויות בדיוק. זה תפקידו של בית משפט ותווית שכתוב 'פוליטי' - זה לא מילת קסם ולא משריינת שום החלטה מביקורת שיפוטית".

פטר ביקש בשמו של נתניהו דחייה בת 48 שעות, וחיות הגיבה: "אנחנו מיום חמישי מחכים לעניין שיבשיל. מיום חמישי ניתנות הזדמנויות לדברים שיבשילו בדרך או של הסכמות או החלטות כאלה ואחרות שהממשלה תקבל. אדוני אומר: הסכמות לא היו, הממשלה קיבלה הסכמה שלדעתכם חוקית, בניגוד ליועץ המשפטי, ועכשיו רוצים עוד 48. מה התכלית? מה יקרה עוד 48 שעות ואיך זה יקרה אחרי שקבעו עובדות בשטח שהיועץ המשפטי חושב שזה לא חוקי. זה שיפר סיכוי להסכמות?".
בג"ץ 2228/21, התנועה לטוהר המידות נ' ממשלת ישראל ואח' / פרוטוקול, 27.4.21
דיון בבקשה לפסול את מינויו של אופיר אקוניס לשר המשפטים
בג"ץ 2228/21, התנועה לטוהר המידות נ' ממשלת ישראל ואח' / החלטה, 27.4.21
הקפאת מינויו של אופיר אקוניס לשר המשפטים

תאריך:  27/04/2021   |   עודכן:  27/04/2021
איתמר לוין
+"מנדלבליט לא מוסמך להוציא את רה"מ לנבצרות"
08:36 28/04/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
מזהיר: "אם מנדלבליט יוביל בכוחנות הפיכה שלטונית - הוא יפגוש כוחנות נגדית של העם"  ▪  גם בן-גביר תומך במהלך של נתניהו: מנדלבליט מתבלבל - הוא לא מבין את תפקידו
(סמוטריץ'. גיבוי לנתניהו [צילום: מן הטלוויזיה])
+למישהו היה ספק? נתניהו רוצה להיות רודן
08:01 28/04/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
רודנים הם הסותמים את פיהם של מי שדעתם עלולה שלא לשאת חן בעיניהם - בדיוק כפי שעשה נתניהו למנדלבליט בנושא מינוי שר המשפטים  ▪  זהו תקדים מסוכן ביותר, כי מעתה ניתן יהיה למנוע גם מהרמטכ"ל, נגיד בנק ישראל ואנשי מקצוע אחרים להביע את דעתם
(לא ימצא חן בעיניו, רחמנא ליצלן [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+גנץ לבג"ץ: הכריזו עלי כשר המשפטים
20:12 27/04/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
יו"ר כחול לבן גנץ בעקבות ישיבת הממשלה: "אמרנו שיש מזימת אפריל-והיום היא התרחשה. אמרנו שנמנע אותה וכך עשינו. צו השעה להקים ממשלה ממלכתית ולשים את כל המחלוקות בצד"
(גנץ. "נפל דבר בישראל" [צילום: תומר נויברג/פלאש 90])
+"מצב קפקאי, רה"מ הורס את הדמוקרטיה"
17:23 27/04/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
שר הביטחון שלח מכתב שיוצג לשופטי בג"ץ אחרי מינוי אקוניס לשר משפטים: "מדובר בהליך שדגל שחור של פגיעה בסדרי שלטון מתנוסס מעליו. תהליך שתוכנן ונוהל בקפידה מראשיתה ועד סופה של ישיבת הממשלה, על-ידי ראש הממשלה נתניהו"
([צילום: מן הטלוויזיה])
+המכון לדמוקרטיה: מינוי אקוניס - מחטף, נתניהו חצה קו אדום
17:02 27/04/21  |  איציק וולף
במכון הישראלי לדמוקרטיה טענו כי מינוי השר אופיר אקוניס לשר המשפטים הוא ניסיון לבצע מחטף, וציינו כי חברי הממשלה שהצביעו בעד מינוי השר אקוניס, ידעו שהם פועלים שלא כדין.

"הזלזול בחוק היסוד הממשלה ובהסכמים הקואליציוניים שנחתמו רק לפני שנה וחצי, כמו גם היהירות והאופן שבו רה"מ נתניהו מתייחס למוסד היועמ"ש הם חציית קו אדום. ברור לכולם שהפיאסקו שקרה בממשלה נועד להשיג מטרה אחת בלבד: להגדיל את הסיכוי לחלץ את נתניהו ממשפטו, ועל הדרך לפגוע פגיעה חמורה במוסדות המדינה ובעקרונות שלטון החוק", אמרו.
+בנט: מדינת ישראל בסף תהום של אנרכיה
16:33 27/04/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ הקפיא את מינויו של אקוניס
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורא משועשע
27/04/21 20:46
2
בני בנקר
27/04/21 21:08
3
אזרחית
27/04/21 23:44
4
באום
27/04/21 23:46
5
יש
28/04/21 00:19
6
גקי
28/04/21 07:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 35
יו"ר כחול לבן, ראש הממשלה החליפי השר בני גנץ אומר (יום ג', 27.4.21) כי נפל דבר בישראל. בהתייחסו לישיבת הממשלה שנערכה היום, האשים גנץ את ראש הממשלה בניסיון לדרוס באופן מתוכנן ומכוון את שלטון החוק.
27/04/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
שר הביטחון וראש הממשלה החליפי, בני גנץ, פנה (יום ג', 27.4.21) לבית המשפט העליון וטען כי יש למנות אותו לשר משפטים מיד. את המכתב שלח גנץ ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, והוא צפוי להציג אותו בפני שופטי בג"ץ בדיון הדחוף שנקבע לשעה 18:00.
27/04/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
יו"ר ימינה, נפתלי בנט, התייחס לסערת מינוי שר המשפטים בישיבת הממשלה ואמר כי מדינת ישראל מתקרבת לסף תהום של אנרכיה. "אין לנו מדינה אחרת. אני קורא לכולם להבין את גודל הרגע, להתעשת ולגלות אחריות לאומית. מדינת ישראל חייבת בדחיפות ממשלה מתפקדת ויציבה", אמר.
27/04/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח״כ מירי רגב, הנחתה את כלל חברות התשתית של משרד התחבורה, לשנות את זמני עבודות התשתית בצירי תנועה ראשיים לשעות הלילה מ-23:00 עד 4:00 וזאת כדי להקל על זרימת התנועה בכבישים.
25/04/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
הממשלה חייבת למנות את מישל קרמרמן-דקל למנכ"ל הרשות השנייה לרדיו וטלוויזיה ואת ניר שוויקי ליו"ר מועצת הכבלים והלווין - סבור (יום א', 25.4.21) היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. לדעתו, הימנעות הממשלה מאישור המינויים בחודש שעבר מהווה הפרה של פסק דינו של בית המשפט העליון.
25/04/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il