הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אשקלון מערערת על הפטור שניתן לרכבת ישראל מתשלום היטל השבחה. זאת, בעקבות אישור תוכנית הבינוי במתחם "דיפו" מדרום לתחנת הרכבת בעיר, והכוללת מוסכים ב-15,000 מ"ר לתחזוקת קרונות חשמליים של חברת סימנס. הערעור הוגש (27.4.21) לבית המשפט המחוזי בבאר שבע.
הרכבת טענה בוועדת הערר לתכנון ובנייה מחוז דרום, כי תוכנית הבינוי שאושרה אינה עונה להגדרת "השבחה" שבחוק ועל כן לא ניתן לחייב בגינה בהיטל השבחה. עוד טענה, כי גם אם תתקבל העמדה לפיה מדובר ב"השבחה", הרי שהיא זכאית לפטור. הוועדה קיבלה את הטענה לפיה אין המדובר בתוכנית משביחה.
בערעורה של הוועדה המקומית נטען, כי וועדת הערר קבעה שתי קביעות שאינן מתיישבות זו עם זו ויחדיו הן סותרות בצורה חזיתית את העובדות, החוק, הדין, הצדק החוקתי וההיגיון הבריא, באופן שאינו ניתן ליישוב. הקביעה האחת היא, כי נספח הבינוי לתוכנית אינו מכיל מאפיינים של תוכנית מפורטת, ולפיכך לא ניתן לגבות מכוחו היטל השבחה. הקביעה השנייה היא, כי ניתן היה להוציא היתרים מכוחה של התוכנית כפי שאושרה.
לדברי הוועדה המקומית, על-מנת שלא לעכב את הפרויקט הלאומי, היא הסכימה (בתמיכתה של הוועדה המחוזית) לקרוא לתוכנית "נספח בינוי", ואולם היה ברור, כי מדובר בתוכנית לכל דבר ועניין הכוללת את כל המאפיינים הדרושים לתוכנית מפורטת. אם תישאר על-כנה החלטת ועדת הערר, התוצאה תהיה שפרויקט מתחם דיפו יוקם מכוח תוכנית שאינה מפורטת ושאינה מתכתבת עם המציאות התכנונית והמעשית בשטח. בנוסף, מדובר בתוכנית ארכאית שאינה מכילה אחוזי ושטחי בניה מותרים, פירוט ייעודי קרקע, חלוקה למגרשים ולא קווי בניין, וועל כן אסור לתת היתרים מכוחה. עוד נטען בערעור, כי הפטור משתרשר למעשה לסימנס, העושה שימוש מסחרי במוסכים במתחם דיפו ומרוויחה מיליארדי שקלים. הערעור הוגש באמצעות עו"ד רועי רוזן וטרם הוגשה תגובת הרכבת.