בצל אירועי הימים האחרונים, וללא הסדר חתום בין
משרד התחבורה למפעילי התחבורה הציבורית במזרח ירושלים, יאפשר מתאריך 2.5.21 לנוסעי התחבורה הציבורית במזרח ירושלים ובצפונה ליהנות מהסדרי התשלום של הרב-קו, כפי שנהוג ביתר חלקי הארץ. במסגרת זאת, תיפסק מכירת המינויים אצל הנהג, במטרה לאפשר לנהגים להתרכז בנהיגה ולהפוך את הנסיעה לבטוחה ולמהירה יותר.
במסגרת המתווה החדש יוכלו נוסעי התחבורה הציבורית במזרח ירושלים לשלם באמצעות כרטיס רב-קו, ליהנות מהנחות ייעודיות לזכאים, ומאפשרות לקנות חוזי נסיעה (מינויים) החוסכים עשרות אחוזים מעלות הנסיעה. כמו-כן, יוכלו הנוסעים באוטובוסים במזרח ירושלים, ליהנות ממעברים חופשיים של 90 דקות בתוך טבעת 1 בירושלים ללא תוספת תשלום. עד כה, התשלום עבור נסיעות במזרח העיר התבצע במזומן ובכרטיסי נייר, וללא אפשרות מעבר לנסיעות המשך.
במסגרת ההסכם, מחיר הנסיעה במזרח ירושלים יעודכן בהתאם לתעריפי הנסיעה בכל חלקי העיר, ויעמוד על 6 שקלים. הוא יכלול לראשונה אפשרות מעבר בין כלל מפעילי התחבורה הציבורית במטרופולין ירושלים למשך שעה וחצי ויחסוך לנוסעים עשרות אחוזים במסגרת הסדרי הנסיעה בתחבורה הציבורית. ההסדר החדש יקל על נוסעים רבים ממזרח ירושלים להגיע למערבה.
בימים אלה, משרד התחבורה צייד את כל האוטובוסים והמיניבוסים הפועלים במזרח ירושלים, במערכות כרטוס מתקדמות, כולל שימוש ברב-קו וחוזה מסוג ערך צבור וכן במערכת בקרה על נסיעות האוטובוסים, המבוססת נווטן (GPS), שיאפשרו לשפר משמעותית את העמידה בלוחות הזמנים של המפעילים. לשם יישום הרפורמה במזרח העיר, הוקמו חמישה מרכזי שירות ייעודיים בשכונות, במטרה לסייע בתהליך הנפקת כרטיסים לטפל בפניות נוסעים בנושא השימוש בכרטיס.
במזרח ירושלים פועלים כיום 7 מפעילי תחבורה ציבורית, המפעילים כ-300 אוטובוסים ומיניבוסים, ומבצעים כ-30 מיליון נסיעות נוסע בשנה. בסקרים שביצע משרד התחבורה עולה כי 26% מהמעברים בנסיעות בתחבורה הציבורית במרחב ירושלים, החלו במזרח העיר. מדובר בעלות כוללת של כ-110 מיליון שקלים בשנה.