|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

דוח הסניגוריה הציבורית על מתקני הכליאה

פגיעה קשה בזכויות כלואים בשל הקורונה

ביקורי עורכי דין ומשפחות הוגבלו; היציאה לעבודה נפסקה; מגבלות נותרו גם כאשר הוסרו מכלל הציבור נותרו בעינם תנאי הכליאה המחפירים, הכוללים צפיפות קשה, תאים בלתי מאווררים ושירותים מטונפים אסירים - כולל קטינים - מוחזקים בהפרדה בניגוד לחוק ליקויים במתן טיפול רפואי וטיפול נפשי
09/05/2021  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   זכויות אדם   |   תגובות
בית הסוהר אופק [צילום: פלאש 90]

הקורונה הובילה לנקיטת שורה של צעדים שגרמו פגיעה קשה ומתמשכת בזכויותיהם של הכלואים. הפגיעה נמשכה אף בתקופות בהן חל שיפור במצב התחלואה, ולמעט הקלות נקודתיות, אוכלוסיית הכלואים כמעט ולא הושפעה מהסרת המגבלות על הציבור. חלק מהמגבלות נותרו על-כנן גם כיום, ואחרות הוסרו או צומצמו במידה מסוימת. כך קובעת (יום א', 9.5.21) הסניגוריה הציבורית, בדוח השנתי שלה על מתקני הכליאה והמעצר.

הדוח מציג, כמדי שנה, תמונה מחפירה של תנאי המעצר והמאסר בישראל, המזכירים מדינות נחשלות ורודניות. רבים מן הליקויים חוזרים שוב ושוב, וחלקם מהווים הפרה של חקיקה מפורשת ופסיקה של בית המשפט העליון.

בנוגע לקורונה מדווחת הסניגוריה, כי ביקורי עורכי דין במתקני הכליאה והמעצר נמנעו במארס-מאי 2020, למעט מקרים חריגים בלבד, באופן אשר פגע קשות בזכויות של הכלואים להליך הוגן. ביקורי משפחות בוטלו במארס-יוני 2020, וחודשו כפוף לתנאים מצמצמים, הכוללים את הגבלת מספר המבקרים, הגבלת כניסת ילדים ועריכת הביקור כשמחיצה מפרידה בין הכלוא לבין בני משפחתו. ביקורי התייחדות בוטלו כליל וטרם חודשו.

יציאתם של אסירים לחופשות בוטלה באופן גורף במארס 2020. בפברואר 2021 פורסמה הוראת שעה זמנית, לפיה ניתן לאשר הוצאת אסירים לחופשה מטעמים מיוחדים בלבד, כפוף לקיומן של נסיבות משפחתיות או הומניטריות המצדיקות זאת. במארס השנה הודיע שירות בתי הסוהר, כי נשקלת האפשרות לחדש באופן הדרגתי את החופשות.

עם התפרצות הקורונה הופסקה ככלל פעילות השיקום בבתי הסוהר. לאורך התקופה חודשה פעילות מערך השיקום באופן הדרגתי ובמתכונת מצומצמת. יציאתם של אסירים לעבודה מחוץ לכותלי בית הסוהר הופסקה באופן גורף וטרם חודשה. מערך התעסוקה הפועל בתוך מתקני הכליאה הושבת עם התפרצות המגפה, אך בהמשך חודשה פעילותו באופן חלקי.

בשבעה מתקני כליאה נמצאו ליקויים הנוגעים להעדר הקפדה מספקת על הנחיות משרד הבריאות ועל שמירה על בריאותם של הכלואים, כולל אי-הקפדה על עטיית מסיכות ומחסור בחומרי ניקיון והיגיינה. בתשעה מתקנים נמצאו ליקויים הנוגעים לקיום דיונים בבתי משפט באמצעות היוועדות חזותית, כולל קשיים לשמוע את המתנהל באולם וקשיים לקיים תקשורת חסויה בין העצור לעורך דינו.

תנאים קשים ביותר באגפי ההפרדה

כאמור, הדוח חוזר על תיאורים קשים במיוחד. בשמונה מתקני כליאה נמצאו ליקויים הנוגעים להחזקתם של כלואים בגירים בתנאי הפרדה, בידוד או השגחה. אגפי ההפרדה מצויים במצב תחזוקתי ירוד והתנאים בהם קשים ביותר, כולל העדר חלונות והימצאות מזיקים. בחלק מהמקרים נמצא, כי ההחזקה בתנאי הפרדה נבעה ממצב נפשי קשה של אסיר, באופן שעשוי להשפיע לרעה על מצבו ובניגוד לחוק. בחלק ממתקני הכליאה הוגדרו אגפים "שמורים" בהם מוחזקים כלואים בתנאי הפרדה לכל דבר למשך תקופות ממושכות, ללא קיום מנגנוני הבקרה שקבע המחוקק כתנאי לכך.

בבית הסוהר אופק נמצא, כי החזקה בתנאי הפרדה ובידוד משמשת אף להחזקת כלואים קטינים, על-אף ההשלכות החמורות שיש לאמצעי זה על התפתחותם. קטינים הוחזקו בהפרדה למשך מספר חודשים, וזאת על-רקע מצבם הנפשי או קשיי התנהגות. עוד נמצא, כי נעשה שימוש רווח באמצעי הבידוד ככלי ענישה ביחס לכלואים קטינים, אם כי חלה ירידה במספר עונשי הבידוד בשנים 2020-2019.

על אף מאמצים להרחיב את מערך הטיפול והשיקום, רבים מהכלואים אינם זוכים למענה שיקומי הולם. אחת הסיבות: תשע שנים לאחר שהכנסת עיגנה בחוק את הזכות לשיקום, המשרד לביטחון פנים לא התקין את התקנות שיממשו זכות זו. בחמישה מתקנים ליקויים הנוגעים לאיכות הטיפול הסוציאלי, למחסור בכוח אדם ובמסגרות טיפול ושיקום. בארבעה מתקנים קיימת מדיניות של אי-מתן שירותי שיקום, חינוך ואף לא טיפול סוציאלי לכלואים ביטחוניים. בחמישה מתקנים מתנהלות מסגרות השיקום בעברית בלבד. הסניגוריה מדגישה, כי ליקויים אלו מקטינים את האפשרות שהאסירים יקבלו חופשות ושחרור מוקדם ואת השתלבותם בחברה לאחר שחרורם.

שטח המחיה לא הורחב למרות הפסיקה

ב-15 מתקני כליאה נשמעו תלונות מצד כלואים בדבר ליקויים שונים בנוגע לטיב הטיפול הרפואי ולזמינותו. רבות מהתלונות התייחסו להעדר מענה טיפולי הולם לבעיות רפואיות שונות מהם הם סובלים. כך למשל, נשמעו תלונות על כך שהטיפול הרפואי הוא ראשוני בלבד, וכי היחס מצד הסגל הרפואי הוא מזלזל ואינו מעמיק. כמו-כן הועלו תלונות רבות אודות זמני המתנה ממושכים לקבלת טיפול רפואי, אף במקרים בהם יש צורך במענה רפואי ראשוני ומיידי. עוד נמצא שיש להמתין חודשים לפסיכיאטר, קיים קושי במתן טיפול נפשי בסופי השבוע ואין מענה טיפולי הולם לקטינים הסובלים מבעיות נפשיות מורכבות.

ב-16 מתקני כליאה שוררים תנאי מזג אוויר קשים, ונתגלו ליקויים בנוגע לאוורור ותאורה נאותה. במיוחד חוזרות ונשנות תלונות בדבר חום כבד ששורר באגפים, אשר רובם ככולם אינם ממוזגים. בתאים עצמם אין מיזוג אוויר אלא לכל היותר מאווררים, שאין בהם כדי להפיג את תחושת החום אשר הופכת לבלתי נסבלת בחודשי הקיץ.

ב-17 מתקני כליאה נמצאו תנאים היגייניים ותברואתיים ירודים, אשר חלקם עולים כדי הזנחה של ממש. בחלק מהם שוררת עזובה קשה הכוללת בעיות רטיבות, טחב ולכלוך רב אשר מצטבר בתאים. בעיית המזיקים עודנה קיימת במתקנים רבים ומחייבת טיפול יסודי. תלונות רבות עלו מצד הכלואים על פשפשי מיטה, מקקים וחולדות בתאים.

הסניגוריה מזכירה, כי המדינה אינה מקיימת את פסק דינו של בג"ץ בנושא שטח המחיה המינימלי לאסירים. שטח זה אמור היה להגיע ל-4.5 מ"ר בסוף 2018; נכון להיום, רק 40% מהאסירים נהנים משטח זה, השטח המינימלי הקבוע בתקנות הוא שלושה מ"ר בלבד - ורוב האסירים אינם מקבלים אפילו אותו. לשם השוואה: במדינות מערביות השטח הממוצע הוא 8.8 מ"ר.

תלונות קשות ומתמשכות על המזון

ב-19 מתקנים התגלו ליקויים הנוגעים לשירותים ולמקלחות בתאי הכלואים. בחמישה מתקנים אין הפרדה מספקת בין תא השירותים והמקלחת לבין חלל המגורים, ובשמונה יש שירותי כריעה. ברבים ממתקני הכליאה תאי השירותים והמקלחות מלוכלכים ובמצב תחזוקתי ותברואתי בלתי ראוי.

ב-13 מתקני כליאה נמצאו בעיות שונות ביחס לטיב המזון, הכמות המוקצית לכל כלוא ולסדרי האכילה. נושא המזון הוא אחד המרכזיים בתלונות האסירים: כמויות בלתי מספיקות, העדר ירקות טריים בכמות מספקת, העדר גיוון של המזון, וטענות בנוגע לטיב המזון.

בשבעה מתקנים קיימות בעיות המקשות על קיום מפגש ראוי בין עצורים ואסירים לעורכי דינם. בחלק מהמתקנים המפגשים נערכים בתנאים אשר אינם מאפשרים לשמור על פרטיות וחיסיון השיחות. בחלק ממתחמי הביקורים אין תנאים ראויים לקיום המפגשים בין עורכי הדין לכלואים. מצב זה, מתריעה הסניגוריה, עלול לפגוע בצורה ממשית ביכולתו של הכלוא להגן על עצמו ובזכותו למשפט הוגן.

קטינים התלוננו על אלימות סוהרים

בתשעה מתקני כליאה נשמעו תלונות על ענישה משמעתית שאינה מידתית ויחס לא הולם מצד הסגל. רבות מתלונות הכלואים התייחסו לכך שהסגל נוהג בהם באופן מזלזל ובלתי הולם, כמו גם להעדר זמינות ואי מתן מענה לפניות מצד הכלואים. עוד הועלו תלונות על מדיניות ענישה מחמירה הכוללת הטלת עונשי שלילה ואף קנסות גבוהים באופן אשר אינו הולם את עבירת המשמעת, וכן תלונות בדבר מדיניות של הטלת ענישה קולקטיבית.

בבית הסוהר אופק טענו כלואים קטינים לאלימות מצד סוהרים ולשימוש גרתי בענישה משמעתית שאינה מידתית. בחמישה מתקני כליאה נשמעו תלונות בנוגע לפגיעה בפרטיות ובכבודם של הכלואים. רבות מהתלונות התייחסו לחיפושים שנערכו לכלואים באופן פולשני ומשפיל, כולל בעירום.

ברוב בתי המשפט נותרים הכלואים כבולים ברגליהם באולמות הדיון, בניגוד לפסיקת בית המשפט העליון. עצורים הובלו בשטחים הציבוריים בבתי המשפט כשהם כבולים בידיהם וברגליהם, באופן הכרוך בפגיעה חמורה בכבודם ובפרטיותם. בשלושה מתקני מעצר בבתי המשפט שוהים הכלואים בתנאי צפיפות קשים, כמו בשנים קודמות. בארבעה מתקנים נתגלו ליקויים הנוגעים לתנאי האוורור וההיגיינה השוררים בתאים, אשר גורמים לעיתים לתחושת מחנק ולריחות קשים.

תנאי השהייה הקשים במתקני המעצר להיות קשים אף יותר על-רקע העובדה שהשהות בהם נמשכת על-פי רוב שעות ארוכות מעבר לצורך. ברבים מהמתקנים נשמעו תלונות מצד הכלואים על כך שהם מגיעים למתקני המעצר בשעה מוקדמת בבוקר ונאלצים להמתין שעות ארוכות עד לדיון בעניינם. כמו-כן, הם נאלצים להמשיך ולהמתין שעות ארוכות גם לאחר שהדיון הסתיים, עד להסעה חזרה למתקן הכליאה.
תנאי המעצר והמאסר במתקני הכליאה של השב"ס, 2020-2019 / דין וחשבון
דו"ח הסניגוריה הציבורית: השפעות הקורונה על תנאי הכליאה, המשך צפיפות קשה ותנאים חמורים במתקני מעצר ומאסר

תאריך:  09/05/2021   |   עודכן:  09/05/2021
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פגיעה קשה בזכויות כלואים בשל הקורונה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  זכויות אדם
רשות הטבע והגנים דוחה את חוות הדעת של משרד המשפטים, לפיה היא אינה יכולה להקצות שעות לרחצה נפרדת במסגרת מיזם-חלוץ מצומצם שהיא מקיימת בכמה שמורות טבע, ואומרת כי ביעת שעות לרחצה נפרדת בצורה מידתית וסבירה תוך מזעור הפגיעה בציבור שאינו מעוניין בה למינימום, אינה מהווה פגיעה בעקרון השוויון ומשכך אינה מצריכה הסמכה חוקית מפורשת להפרדה בחקיקה ראשית.
04/05/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
"העולם ניצב בפני מגיפה של פגיעה בזכויות אזרח", כתב מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרס, בעיתון גארדיאן בחודש פברואר. הוא הסביר, כי הקורונה הרחיבה בצורה חדה את חוסר השוויון והעמיקה את העוני במדינות רבות, והסיגה לאחור התקדמות מגדרית של עשרות שנים. גוטרס הוסיף, כי כמה ממשלות ניצלו את המגיפה גם כדי להשתיק את מבקריהן ולפגוע בזכויות יסוד.
22/04/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
האתגרים חסרי התקדים של מגפת קורונה לא הרתיעו ולא מנעו מ-18 מדינות לבצע הוצאות להורג בשנת 2020. כך קובעת אמנסטי אינטרנשיונל בדוח השנתי הסוקר את עונש המוות בעולם. חרף מגמת הירידה הכוללת, מספר מדינות המשיכו לנקוט או אפילו הגדילו את מספר ההוצאות להורג בשנת 2020 בתקופה שבה תשומת הלב העולמית התמקדה בהגנה על אנשים מפני נגיף קטלני.
21/04/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
העולם ממשיך לעמוד מן הצד כאשר שבות ומתחוללות זוועות המהדהדות את אלו של שנות השואה. הדוגמה האחרונה היא דיכוי המיעוט המוסלמי האויגורי בידי סין. כך מאשימים במאמר בניוזוויק הרב אברהם קופר, מבכירי מרכז שמעון ויזנטאל, ונורי טורקל, פעיל למען זכויות האויגורים וחבר הנציבות האמריקנית לחופש דתי בינלאומי.
04/04/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
יניב לוזון, רשם בכיר בבית משפט השלום בקריות, טען בפסק דין, כי חוק יסוד הלאום מחייב לשמור על צביונה של כרמיאל כעיר יהודית ולכן אין להקים בה בית ספר לדוברי ערבית או לחייב את העירייה לממן הסעות לבתי ספר ערביים בסביבה. נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, רון שפירא, מותח ביקורת חריפה על הנמקה זו, אומר שהיא חסרת כל יסוד ומבטל חלק זה בפסק דינו של לוזון.
04/02/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
מתוך כ-120 טילים בליסטיים שאירן ירתה לעבר ישראל כ-8 אחוזים הצליחו לחדור את מערך ההגנה הישראלי    לפחות תשעה טילים בליסטיים פגעו במטרותיהם: בסיס נבטים, בו מוצבות כל טייסות ה-F-35 של ...
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
איתמר לוין
איתמר לוין
מחיר הרפורמה המשפטית במעמדה של ישראל    בכירי הממשלה והקואליציה חוזרים לימי השיסוי    נתניהו מתנהג כמו לפני המלחמה וכעת זו סכנה קיומית    סמוטריץ' בטוח שהמצב הכלכלי מצוין    טקס המשואו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il