קופת הביטוח הלאומי תתרוקן ב-2044, ואולי אף כבר בתחילת 2043 - מתריע (יום ג', 18.5.21)
מבקר המדינה,
מתניהו אנגלמן. הוא שב ומצביע, כמו קודמיו לאורך שנים, על נתונים חלקיים בלבד של ההתחייבויות ארוכות הטווח של המדינה.
למדינת ישראל התחייבויות ארוכות טווח בהיקף של 3 טריליון שקל, נכון לסוף 2019. העיקריות שבהן הן ההתחייבויות של המוסד לביטוח לאומי ובגין הפנסיה התקציבית של עובדי המדינה. הביקורת מצאה, כי על-פי רוב לא ניתן ליווי אקטוארי לתהליכים מהותיים שיש להם השפעה ניכרת על תקציב המדינה ועל היקף ההתחייבויות של הממשלה. למשל: לא ניתנה הערכה אקטוארית להחלטות בעלות השפעה ניכרת על האיתנות הפיננסית של הביטוח הלאומי, להגדלות האחוזיות של הפנסיה התקציבית שמאשר הרמטכ"ל לפורשי צה"ל, או בעת חתימה על הסכמי שכר במגזר הציבורי.
הגידול בהתחייבות המאזנית של המדינה לתשלום הפנסיה התקציבית עמד בעשור האחרון על 270 מיליארד שקל. הגידול המאזני בשנים 2019-2018 בסעיפים אלו היה בשיעור של 23%. בדיקת התחשיב האקטוארי על-ידי היועץ האקטוארי של משרד האוצר מתבססת על חישוב מדגמי בלבד, והיועץ אינו חותם על הצהרות נאותות הנתונים או על ביצוע הבקרות. כמו-כן, נמצאו ליקויים בהנחות היסוד שעליהן מבוסס התחשיב האקטוארי בתחום הפנסיה התקציבית, לרבות בנושא ההתאמות בלוחות התמותה שבהם נעשה שימוש; העדר התייחסות לוותק העובד כגורם המשפיע על הסתברות גידול שכרו; וליקויים בהנחות בדבר פרישת עובדים, ובכלל זה פרישה מוקדמת, עזיבת עובדים והקפאת זכויות.
הדוחות הכספיים של המדינה אינם כוללים ניתוחי רגישות, חרף הוראות התקינה החשבונאית הממשלתית הבינלאומית. ניתוחי רגישות שערך משרד מבקר המדינה מצביעים על כך, שלהנחות היסוד בבסיס התחשיב האקטוארי יש השפעה של ממש על שיעור ההתחייבות של המדינה לפנסיה התקציבית. כך למשל, עלייה של 1% בשיעור הריבית מביאה להקטנת היקף ההתחייבות ב-14.6%.
הגירעון הנצבר של הביטוח הלאומי בסוף 2019 היה 586 מיליארד שקל, ונובע בעיקר מהתחייבויות בגין זכויות עתידיות למבוטחים. בהתאם לדוח האקטוארי המלא של ביטוח לאומי, בשנת 2044 לא יישארו לו עודפים לכיסוי הגירעון שלו. ניתוח ראשוני בעקבות השפעת הקורונה העלה, כי הקופה תתרוקן כבר בתחילת 2043. קרנות הביטוח הלאומי, המייצגות את התחייבויותיו, זינקו בשנים 2019-2014 ב-70% והגיעו ל-887 מיליארד שקל.
על אף ההשלכות המשמעותיות האפשריות של העלאת גיל הפרישה לנשים, לא עשה הביטוח הלאומי תחשיב אקטוארי לחלופות, ואין בנמצא תחשיב עדכני בדבר השפעת שינוי גיל הפרישה על האיזון של הביטוח הלאומי. ניתוח רגישות שערך אקטואר הביטוח הלאומי לבקשת משרד מבקר המדינה העלה, כי העלאת גיל הפרישה לנשים ל-64 תדחה את איפוס הקרן של הביטוח הלאומי לשנים 2047-2044.