|   15:07:40
דלג
  מרגלית מולנר גויטיין  
יוצרת סרטים, עיתונאית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

פרשת אילנה דיין - העיתון הישר

זוויות ראייה שונות של היומונים המובילים לפסה"ד של השופט סולברג לתחקירה של העיתונאית אילנה דיין מקור ראשון - ראשון
05/01/2010  |   מרגלית מולנר גויטיין   |   מאמרים   |   סרן ר' נ' אילנה דיין - התביעה   |   תגובות
ראייה רחבה - רק במקור ראשון

לפני כשבועיים נפל דבר בתקשורת הישראלית. השופט נעם סולברג פסק לחובתה של אילנה דיין, ששידרה לפני ארבע שנים תחקיר על אירוע שבו נהרגה נערה פלשתינית כבת 13 מאש חיילי צה"ל בציר "פילדלפי". הוא קיבל את תביעת לשון הרע שהגיש נגדה סרן ר', וחייב אותה ואת "טלעד" לשלם לו 300 אלף שקל פיצויים. הוא אף קבע שעליהם לפרסם את עיקרי הפסיקה באופן שינקה אותו מהחשדות שעלו נגדו.

מאז, לא שמענו דבר על הפרשה.

לא הוצפנו בשפע פרשנויות על הנושא, כפי שהיה מתבקש לאחר תופעה כה חריגה בתקשורת הישראלית: הרשעת כלי תקשורת ועוד הרשעת אשת תקשורת ידועה, ד"ר למשפטים. הפרסומים היחידים המתבקשים היו בעת האירוע, פרסום פסק הדין. ניתן להקיש מהם על נטיות העיתון ודרך עבודתו:

מעריב

מעריב בחר בדרך הקלה. הוא פרסם ב-NRG קטעים נבחרים ומשמעותיים מפסק הדין, מבלי להביע עמדה, תחת הכותרת:

סוף לפרשה: אילנה דיין הפסידה לסרן ר' (שמואל מיטלמן וערן סויסה, 8.12.09).

"אילנה דיין והתוכנית "עובדה" תשלם 300 אלף שקל פיצויי לשון הרע לסרן ר', בעקבות הכתבה שהציגה אותו כמעורב במותה של ילדה פלשתינית בפרשה שהתרחשה במוצב גירית - כך קבע הבוקר בית המשפט המחוזי בירושלים.

"השופט נועם סולברג חייב בנוסף את אילנה דיין ואת צוות התוכנית עובדה, שהופעלה על-ידי הזכיינית לשעבר "טלעד", בהוצאות משפט בסך 80 אלף שקל.

"בנוסף, סולברג מבקר גם את העובדה שדיין נמנעה מלפרסם את דבר זיכויו של הקצין בבית הדין הצבאי, כחלוף שנה...

"עוד מצביע השופט על הצורך לשקול 'שיקולים הרתעתיים-חינוכיים', ואת 'פער המעמדות', שבין הקצין לבין דיין וטלעד. לדעתו, הקצין ואחרים כמוהו, שאין להם אמצעים וקשרים, לעולם יהיו קורבנות קלים ומועדים לרמיסת שמם הטוב. על בית המשפט להגן עליהם ולאזן את זכותם לשם טוב מול תאגיד תקשורת רב השפעה ועתיר אמצעים".

ידיעות אחרונות

ידיעות אחרונות, באמצעות הכתב רון בן-ישי יוצא (9.12.09) בכותרת המביעה את עמדתו לגבי התקדים:

דרישת פיצוי מאילנה דיין - תקדים מסוכן

כותרת משנה: "השופט סולברג מנסה לקבוע כללים חדשים לסיקור ועריכת חומר דוקומנטרי, כללים שאם יתקבלו כתקדים יעקרו את שיניו של כל תחקיר ראוי לשמו בנושא ציבורי".

"לכאורה יצא הצדק לאור. בית המשפט תיקן "עוול תקשורתי" שנעשה לו כתוצאה מהצגה מגמתית של החשדות נגדו.

"אך כל מי שיעיין בפסק הדין המנומק, צריך להיות מוטרד. זאת מפני שהשופט סולברג מנסה לקבוע כללים חדשים לסיקור ועריכת חומר דוקומנטרי בטלוויזיה. כללים שאם יתקבלו כתקדים, ימנעו או יעקרו את שיניו של כל תחקיר ראוי לשמו בנושא ציבורי או לאומי".

בהמשך - כותרת אמצע ביקורתית ויומרנית (שלא לומר חוצפנית): "שופט שאינו יודע מהי עיתונות", בה הכתב מנסה ללמד את השופט פרק בעבודה עיתונאית טלוויזיונית וקובע: "אם יתקבל העיקרון שקבע השופט, יתקשה כל כתב או יוצר דוקומנטרי להציג כתבת תחקיר המבוססת בעיקרה על הקלטות אלא אם כן תהיה מורכבת מכתוביות על מסך שחור".

הארץ

הארץ (עמוס הראל, 9.12.09) מתייחס לתקשורת כבר בכותרת, ובהמשך מציג נימוקים כושלים לעמדתו נגד השופט:

תביעת הדיבה נגד אילנה דיין - נוק-אאוט לתקשורת

לאחר הצגת תקציר של הפרשה מתייחס הכתב לתגובות הציבור:

"פסק הדין גרר, כצפוי, לא מעט שמחה לאיד. הטוקבקיסטים חוגגים: השדרנית המפורסמת חטפה והעוול לקצין הלוחם תוקן. אפשר לשער גם שהכרעת סולברג תגרום בזמן הקרוב לא מעט אמצעי זהירות במערכות התקשורת השונות. מי רוצה להסתבך, בזמנים כאלה, בפסיקה כה קשה, שלא לדבר על הפיצויים המשמעותיים?"

בהמשך מתייחס הכתב למסקנתו מהכתבה לנוכח צפייה חוזרת: הכתב מודה שיש טעויות טכניות של עריכת קטעים שאינם מאותו הזמן, אבל הוא לא השתכנע מפסיקת השופט שיש כאן "סטייה מהאמת". מזל שהשופט לא נצרך לתובנות החובבניות של הכותב שאינו רואה בהתעלמות מעובדות ועריכה שרירותית - סילוף ברור. הארץ, כידוע, מתיימר להיות "עיתון לאנשים חושבים", אבל כאן, גם הכותב וגם העורך לא הקדישו דקה למחשבה.

"אבל אתמול, בצפייה חוזרת בכתבה - ואפשר להתווכח על היותי צופה סביר - ראיתי דברים אחרים משראה השופט. ראיתי כתבה שנערכה ושודרה בבהילות מסוימת, טון ומסקנות שנוטים לדרמטיות מופרזת. ראיתי גם שגיאות: שילוב תצלומי הירי במקלע, שלא צולמו בזמן התקרית האמיתית (דיין הודתה בטעותה בשידור, שבוע לאחר התוכנית), וחיתוך לא משכנע בין תיעוד התקרית לבין תמונות של החיילים חוגגים, גם הן ממועד אחר. האם השורה התחתונה של הכתבה היא סטייה מן האמת, הצגת תמונת מציאות שגויה, כפי שקובע סולברג? עם כל הכבוד הראוי, לא השתכנעתי בכך.

"דיין סירבה אתמול להתראיין בעקבות פסק הדין והסתפקה בתגובה רשמית של מערכת עובדה, הטוענת כי פסק הדין "שגוי" ו"אינו עומד בקנה אחד עם ערכי העיתונות החופשית והחברה הדמוקרטית". אם יש דבר אחד שאין עליו ספק במחלוקת הזו, הוא שהסיפור עוד לא נגמר: דיין תערער ופרשת ר' תגיע - ותוכרע סופית, בבית המשפט העליון".

מקור ראשון

היחידי שמתייחס לפרשה בראייה רחבה יותר - כדוגמה לבעיה בתקשורת - הוא אמנון לורד [לבלוג של אמנון לורד] מהעיתון מקור ראשון [לכתבות מקור ראשון]. אביא ממנו מספר ציטוטים מאירים תופעה בתקשורת הישראלית והעולמית, במיוחד משום שלא רבים הם קוראי העיתון:

אמנון לורד: אין דין ויש דיין

לורד מדבר על תופעה ה"משקפת את קיומה של רשת כוחנית, אנטי דמוקרטית, טוטליטרית במהותה, המבקשת לחנך את עם ישראל ל"ערכי הדמוקרטיה". לדבריו, "הארגונים הסטליניסטים האלה פועלים במימון הקרן החדשה לישראל וממשלות זרות"... אותם ארגונים העוסקים בחינוך-מחדש, במעקב אחר צעדי הישראלים ובהלשנות ממוסדות, מקבלים חלק מעוצמתם מהתקשורת".

"פסק הדין של השופט סולברג הנחית מהלומה על אחד המיתוסים של התקשורת הישראלית...

"מותה של הילדה (הפלסטינאית) נכנס לנרטיב שהפלשתינים החדירו לתקשורת העולמית שלפיו צה"ל הוא צבא שרוצח ילדים"... "רשויות צה"ל תמיד משקרות".

השופט כתב בסעיף 153 כי בעת החקירה כבר ידעה דיין כי החיילים הודו בחקירתם במצ"ח כי שיקרו בתחקירים כדי לפגוע בסרן ר'. דיין העלימה זאת מהצופה, השמטה זו פוגעת באמיתות דבריה. מנגד, "הציגה לצופה בגאון" את החשדות נגדו.

לורד: "מה שמאפיין את סגנון הגשתה של דיין הוא סמכותנות רודנית". הוא מכנה זאת "פיגוע תקשורתי": "זהו כיסוי מתואם של כלי תקשורת מרכזי או שני כלי תקשורת מרכזיים בדרך של רעם מתגלגל, במגמה חד כיוונית, כדי להשיג אפקט תודעתי חד-משמעי נגד אישיות מסוימת או נגד ממסד מסוים, כמו צה"ל. צה"ל היה יעד "לפיגועים תקשורתיים" לא מעטים בעשור האחרון. אין בין פיגוע תקשורתי זה וערכי "חופש הביטוי" שום קשר, אומר לורד. להפך, הפרשנויות של דיין התגלו כ"זולות ומופרכות". "מי שיצא טוב מהפרשה הוא סרן ר' הדרוזי שעמד כמעט לבדו נגד המכונה רבת העוצמה של הממסד התקשורתי שרבים מבכירי צה"ל כופפו את ראשם מולו" (מקור ראשון, יומן, 18.12.09).

הבאתי דברים בשם אומרם, אבל כמי שעוסקת בטלוויזיה, בסרטי תעודה ובעולם התקשורת (דוקטורט בתקשורת וקולנוע), אני תמהה על חוסר הידע והשטחיות של הכותבים הנאורים המתבטאים בנושא שאינם מבינים, כמו כללי יסוד בצילום ועריכת סרטים דוקומנטריים, האיסור המוחלט להשמיט פרטים חיוניים ו"להדביק" קטעים שצולמו בזמנים שונים ויתר המניפולציות הפוגעות באמינות התחקיר.

ראוי ש"מקרה אילנה דיין" יילמד בכל חוגי התקשורת, שהתקשורת תודה במחדליה ותתנער מהדימוי העצמי המתייהר שלה.

תאריך:  05/01/2010   |   עודכן:  05/01/2010
מרגלית מולנר גויטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרשת אילנה דיין - העיתון הישר
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נ"ל
5/01/10 17:39
2
אברהם שלום
5/01/10 18:37
3
עמוס שריג
5/01/10 19:03
4
א מ רול
5/01/10 22:02
5
אריק1
6/01/10 04:00
6
מרק_טווין
6/01/10 21:39
7
גלית פתח תקןה
10/01/10 00:16
8
יריב הצרכן
11/01/10 12:38
9
שולגי
20/02/10 04:07
פורום: סרן ר' נ' אילנה דיין - התביעה כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נפרדנו משנת 2009. מודים לה מאוד שהייתה כאן עבורנו, ארגונים פעלו בעוצמה כדי לצאת מהמשבר, שפקד אותנו רק לפני שנה, אנחנו רואים את התוצאות בבורסה שהביאה תוצאות הגבוהות יותר בעשור האחרון. זאת הכותרת, אך עדיין כל ארגון היה יכול לעשות קצת יותר, לו היה ער יותר לכוחות הפנים ארגוניים, למחלוקות ולאינטרסים המנוגדים בין המחלקות השונות, לזיהוי נכון יותר של המנועים של כל אחד מעובדיו ומנהליו.
05/01/2010  |  יניב אורבך  |   מאמרים
פרשת מעטפות האנתרקס בארצות הברית בשנת 2001 היוותה אירוע מכונן שבעקבותיו חלה קפיצת מדרגה בהתייחסות ארצות הברית והמערב לאיומי הטרור הביולוגי. חוקקו חוקים חדשים והושקעו משאבי עתק בהיערכות מתאימה. כמעט עשור חלף אך רק לאחרונה פרסם הנשיא אובמה מסמך בשם: "אסטרטגיה לאומית להתמודדות עם איומים ביולוגיים" ("National Strategy for Countering Biological Threats"). המונח איום ביולוגי מתייחס כאן למחלות ולמגפות קשות היכולות להביא לעשרות ולמאות אלפי חולים ואף מתים, אשר הסיבה להן יכולה להיות טבעית או מעשה ידי אדם (תקלה/תאונה או פיזור עוין ומכוון).
05/01/2010  |  דוד פרידמן  |   מאמרים
המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב, ברק אובמה, נאם מעל כל בימה ברחבי ארה"ב על המאבקים האינסופיים של הצבא האמריקני מעבר לים במהלך מסע הבחירות הדמוקרטי לנשיאות בשנת 2008, בכך הוא גם הוסיף ולגלג על הנשיא בוש שלא הצליח לסיים כמתבקש את הלחימה בעירק שלא לצורך במסגרת מסע התעמולה. אובמה טען שהיציאה לעירק הייתה טעות מיסודה והמטרה הייתה אמורה להתמקד במקום שממנו יצאו מבצעי פיגועי ה-11 בספטמבר - אפגניסטן, וגם מהות הפעולה הייתה צריכה להתבצע בדרך שונה לחלוטין.
05/01/2010  |  רועי גולדשלגר  |   מאמרים
תהליך ההתאהבות הוא תהליך רגשי, והוא אינו מקרי. המערכת הרגשית היא המערכת הלא מודעת רבת העוצמה שלנו. הרגשות שלנו הם האמצעי של המערכת הרגשית לנתב אותנו לפעול על-פי הזיכרון הרגשי הלא מודע שמוטמע בנו.
05/01/2010  |  קרן אלמוג  |   מאמרים
בעקבות ההחלטה על הקפאת הבנייה מעבר לקו הירוק מצאו עצמם אזרחים שומרי חוק, משלמי מיסים, תורמים לחברה ולצה"ל, בפני שוקת שבורה אל מול הבנקים, תוך שמוצאים עצמם בין הפטיש לסדן.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות שאיילת שקד אינה נושאת בתפקיד ציבורי, היא חייבת לתת הסבר לציבור על השיחה המביכה    שיחה שלמעשה הכתימה את דרכי פעולתה של מערכת המשפט בישראל, והיא מעיבה על המערכת גם היום
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
מרק אברג'ל, גמלאי של צה"ל, רב נגד בצנחנים וחבר ממשפחתו הקימו בחודש שעבר אנדרטה לזכרו של אלירן הי"ד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il