מסתמן פרויקט חדש בתל אביב: שיפור (לעוד שנה וחצי) של קווי האוטובוס בעיר. האומנם?
ראש עיריית תל אביב היקר,
כתושבת תל אביב שהצביעה עבורך פעמיים, אני מאלה שמרוצים מבחירתם. אני נהנית מהשיפור האסטתי של תל אביב, מהפרויקטים של נמל תל אביב, מיפו המשתקמת, מה"תחנה" היפהפייה, משרונה, מנווה צדק, מהמושבה האמריקנית, משימור בנייני העבר, מהפעילות התרבותית, ומהתחושה שאני גרה בפרובינציה משודרגת. ההתלהבות לא כוללת, בלשון המעטה, את
בית הבימה הקטסטרופלי.
העיר קיבלה אופי וסגנון. קשה להשתעמם כאן. חוף הים, שניתן לעיר מן הטבע, גולת הכותרת של תל אביב, משמש כהשראה וקודקוד אקלימי, נופי, רגשי והתנהגותי, יוצר עיר בעלת ייחוד.
עקב האכילס הנודע של העיר, הוא התחבורה: כבישים ורחובות צרים, פקקים, היעדר חניה וחוסר תכנון או ראייה לעתיד. נושא התחבורה מעכיר את ימיהם של תושבי העיר ושל אלה הבאים בשעריה בענייני עבודה או בענייני בילוי.
התחבורה והתנהלותה הופכות לא פעם את החיים בעיר - לסיוט!!! בעניין זה הספקתי כבר להצביע עבור ראש עיר אחד,
רוני מילוא, שהיה מספיק ערמומי להבטיח רכבת תחתית בתל אביב. הייתי בין התמימים שחשבו שיש מישהו בישראל שיכול לחשיבה הבלתי-קיימת של שרי האוצר ושל שרי התחבורה הבלתי-מתפקדים. הרכבת התחתית של תל אביב נהפכה מזמן לבדיחה צינית. מילה נרדפת לחלומות באספמיה.
אני מאלה שמאמינים רק ברכבת תחתית ולא ברכבת קלה. רכבת העוברת מתחת לעיר, שלא מתחרה על המקום הצפוף בכבישים הנתונים. ברור מניסיונן של ערים בעולם כולו, כי רק רכבת תחתית תשנה את איכות החיים של תל אביב והסביבה.
שמענו כי יש תוכנית לשיפור התחבורה הציבורית בתל אביב, לשינויים בקווי האוטובוסים, לצמצום קווים, לשיפור קווים וכולי. אני מקווה שאתה לא הולך לעשות פאשלה בעניין האוטובוסים, כמו בעניין בית הבימה. ככל הנראה אין לך חלק בכישלונות הרכבת הקלה, בתכנונים, בהתחלות הבנייה החוזרות, בבזבוז הכסף המשווע בבזבוז זמן יקר, בשינויי תוכניות, בעוד בזבוזים ומשכורות. אך בעניין פרויקט האוטובוסים החדש יש לך הזדמנות לחשוף את התוכנית לתושבי תל אביב והסביבה שיציעו הצעות ויעירו הערות. אחרי הכל, נוסעי האוטובוסים הם שיודעים מה חסר להם, ותושבי העיר לבדם יודעי מה טוב להם ומה חסר.
אני מאמינה שמול עיניך דוגמאות תחבורת אוטובוסים כמו למשל בעיר הברזילאית קורטיבה, עיר לדוגמה שראש העיר הקודם שלה הקים בה, לפני שנים, מערכת הסעה נוחה מאין כמוה. אוטובוסים היוצאים בדייקנות מהתחנות כל כמה דקות, תחנות המפרטות את המהלך המדויק של האוטובוס, מדרכות המאפשרות לזקנים ולאימהות עם עגלות לעלות ולרדת בנוחיות. מחירים מאוד נמוכים שמאפשרים לכל האזרחים להשאיר את המכוניות הפרטיות בבית - מה שמוסיף לתושבים תחושת שלווה יחסית ומשפיע על ירידה באלימות!
לפרויקט האוטובוסים יש, אולי, סיכוי להצליח אם אני מסתמכת על עבודות קודמות שעשית בעיר. אתה כמעט תמיד עומד בלוח זמנים - תופעה לא מוכרת בישראל. רוב הפרויקטים שיזמת או שקיבלת החלטה לבצעם, שיפרו את איכות החיים והוסיפו לתחושת הלוקאל-פטריוטיזם של התושבים.
אחת ההוכחות להצלחתך היא חזרה של ישראלים רבים מן ה"כפר" אל העיר, ממושבים ומפרברים לעיר עצמה, הצומחת במהירות. רק אל תשכח, ראש העיר
רון חולדאי, כי גם אם פרויקט האוטובוסים יצליח במלואו - והוא מיועד לעוד שנה וחצי שהן ים של זמן - עדיין, בלי רכבת תחתית, תל אביב לא תהיה לעולם מטרופולין.
בעוד שנה וחצי, במידה שתפעל כאן מערכת אוטובוסים משופרת, יהיה פרויקט זה, כאשר יתחיל לפעול, מעט מדי ומאוחר מדי, כי בלי רכבת תחתית לא תוכל לפתור את בעיית התחבורה. בינתיים העיר תגדל, מספר תושביה יתעצם, מספר העובדים והמבקרים בעיר יגדל פלאים וכמובן מספר המכוניות הפרטיות. הכבישים בתל אביב, גם אם ירחיבו אותם עד פתח הבתים, לא יספיקו להכיל את מאות אלפי המכוניות. זיהום האוויר יהיה גדול שבעתיים מאשר הוא היום, וכולי וכולי.
אני מצפה ממך, אם כן, שאת האנרגיות הבלתי-נדלות שלך תשקיע בשכנוע - ממנו לא תחדל, בכל רגע פנוי - של שר התחבורה (אחד מאלה שמתחלפים כל שנה ולא עושים כלום רק נושאים עיניהם לתפקיד "חשוב" יותר) ושל שרי האוצר. אל תשכח לנסות לשכנע אותם וגם את נשיא המדינה שמתכנן פרויקטים של ננו טכנולוגיה מתקדמת, אבל שוכח לעתים את חיי היומיום של אזרחי ישראל. שכנע את כולם, בהחלטיות המאפיינת אותך, שישקיעו את כל מרצם בהשגת המטרה הכה-משמעותית של הרכבת התחתית.
ילדיי ונכדיי, ילדיך ונכדיך - כולם יודו לך.