שאול אלוביץ חשש מפני מו"ל
ידיעות אחרונות, נוני מוזס, ובשל כך הכשיל עסקות גדולות של וואלה והתערב בצורה משמעותית בתכני האתר. כך טוען (יום ג', 18.5.21)
אילן ישועה, בהמשך חקירתו הנגדית במשפט נתניהו.
סניגוריתה של
איריס אלוביץ, מיכל רוזן-עוזר, הציגה מקרים בהם התערב ישועה בתכני וואלה ללא קשר ל
בנימין נתניהו. אחד מהם היה בקשתו לפרסם את תמונת מנכ"ל ynet דאז, אבי בן-טל, בנובמבר 2013. ישועה הגיב:
"אחד הצירים הכי חשובים של שאול היה לקשר אותו לניר
שלום, יועץ הסתרים והמתווך בינו לבין נוני מוזס. הובהר לי אין ספור פעמים, שבידיעות אחרונות ו-ynet לא נוגעים. זה המתחרה הכי גדול שלי, ואני צריך לפרסם אותו. כל פעם שהיה עולה משהו הכי קטן על נוני מוזס, הייתי חוטף צעקות: מרגיזים את הגדול. הוא פחד מהעוצמה התקשורתית של מוזס. את האחרים [גלובס ו
ערוץ 10] הוא לא רצה להרגיז; מ-נוני הוא פחד. את הדברים האלה אני עושה במסגרת הנחיה קטיגורית. הפחד מ-נוני הגיע למצב שזה הכשיל עסקות גדולות ביותר בוואלה. שאול הכשיל עסקות בניגוד לטובת החברה, רק כדי ש-נוני לא יתרגז".
בדצמבר 2016 אמר ישועה לבני הזוג אלוביץ, כי הוא היה בקשר עם בן-טל, הוריד ידיעות וויתר על מכרזים. רוזן-עוזר טענה, כי הדברים נעשו ביוזמתו של ישועה. הוא הגיב: "כאשר שאול נכנס ב-2010, ההוראות היו יותר מפורשות מאשר לגבי רה"מ: ב-נוני לא נוגעים. לאורך השנים אני מקבל הוראות משאול וניר שלום, ואני יכול להביא אותן". לדבריו, אלוביץ לחץ עליו גם בנוגע לעורכת הראשית של כלכליסט,
גלית חמי, "כי בכלכליסט היו כתבות שיכלו להזיק לו הכי הרבה".
"זה הופעל ללא שום מעצורים"
קודם לכן אמר ישועה: "שאול רצה שלא יכתבו עליו שלילי באתרים אחרים, כמו גלובס וערוץ 10. הוא שלח אותי אליהם, גם כדי למנוע תחקירים. הוא נתן לי הוראה לא לריב עם ערוץ 10, ובמקביל הוא העביר לערוץ 10 תקציבי פרסום של בזק ואמר שהם לא עושים מה שהוא רוצה.
"הייתה לו סדרת פגישות עם
יוסי ורשבסקי [מנכ"ל הערוץ דאז], הוא השתמש בתקציבים הגדולים של בזק כשוט מול ערוץ 10. הוא לא הסתפק בלחצים בתוך וואלה; הוא רצה שאת הקשרים העסקיים והטובים שיש לי עם גלובס וערוץ 10, אפעיל כדי שיהיו כתבות טובות ולהוריד כתבות שליליות. זה הופעל ללא שום מעצורים".
באוגוסט 2013 כתב ישועה לעורך הראשי דאז,
ינון מגל: "שימו את [אילן] שילוח לחצי שעה ב[כותרת ה]ראשית, הוא עוזר לי באין-ספור חזיתות שאתה לא מבין". ישועה הסביר בעדותו: "הוא עמד בראש משרד הפרסום מקאן שנתן לוואלה את רוב תקציבי הפרסום שלו. הוא גם היה חבר טוב של
אור אלוביץ, שביקש ממני לא לפגוע בו. הוא אמר לי הרבה פעמים שאלה החברים הכי טובים שלו". רוזן-עוזר: "זה כל הקשר שלך עם שילוח?". ישועה: "בשלב מסוים הבן שלי עבד אצלו".
רוזן-עוזר הראתה, כי מגל התווכח עם ההוראה הזאת, באומרו שהדבר ייראה בלתי מקצועי ומוטה. ישועה השיב למגל: "זה חשוב לו וזה חשוב לי, אני מבקש שתעלו את זה אפילו לחצי שעה. זה האיש הכמעט יחידי שעוזר לי מול האימפריות השונות. הוא יוצא מגדרו, מסתכן עבורי תמיד כשאני מבקש ועושה כמעט כל מה שאני מבקש". ישועה אמר בעדותו: "הגזמתי פה. מקאן הייתה חשובה לנו. זה היה בתוך ההקשר, שהוא חבר של אור. הגזמתי כדי ללחוץ על ינון, לא יכולתי להגיד שהוא חבר של אור".
רוזן-עוזר אמרה בהמשך: "דבריך כאן סותרים את מה שאמרת בחקירה הראשית לגבי מידת ההתערבות שלך". ישועה: "אני לא חושב שיש פה סתירה. רוב הנפח של ההתערבויות והאינטנסיביות היו בנוגע לראש הממשלה ומשפחתו. לצד זה היו מקרים נוספים של התערבויות, שאני קורא להן נורמליות – של פוליטיקאים, של מפרסמים. הם היו בטלים בשישים. רוב ההתערבויות הנוספות היו לחברים של שאול או המלחמה הרגולטורית של בזק, לא סביב איזה צורך של וואלה". רוזן-עוזר התייחסה לרמת ההתערבות בתוכן, שלדבריה הייתה עמוקה מזו של התערבותו בתכני נתניהו. ישועה משך בכתפיו: "אין לי הרבה מה להוסיף. גם את זה אני לא מייחס לעיתונאות נורמלית".
"לוואלה אפילו לא הרימו טלפון"
בתחילת החקירה הראתה רוזן-עוזר, כי ב-2009 הרוויחה וואלה 20 מיליון שקל, ב-2010 הרוויחה 9 מיליון שקל, ב-2011 עברה להפסד של 6.5 מיליון שקל, וב-2012 הפסידה 17 מיליון שקל. באותן שנים עזבו בכירים במערך התוכן של האתר, תוך שהיו היו קיצוצים בכוח אדם, במקביל להגדלת ההשקעות בתוכן. ישועה: "תקציבי הפרסום בכל האתרים היו בירידה, כי המפרסמים הלכו לגוגל; זו הייתה תופעה עולמית. מצד שני, ההוצאה שלנו גדלה משום שצריך לכתוב מדי יום מחדש את התכנים".
רוזן-עוזר: "וואלה לא היה אתר חדשות". ישועה: "את רוצה להגיע למסקנה שוואלה איננו אתר חדשות מוביל. את משמיטה את העובדה שגם ל-ynet היו הדברים האלה [תכנים בלתי חדשותיים]. עברנו כמו כל חברה תהליכים של השמנה והרזיה. ב-2015 הפכנו לרווחיים. ב-2016 היו קיצוצים, כי שורת ההכנסות אומנם גדלה, אבל ההוצאות גדלו מדי בגלל ההוצאה על תוכן".
רוזן-עוזר: "בזמן אמת לא התייחסו אליו כאתר חדשות מוביל". ישועה: "זה לא נכון. וואלה היה שני ל-ynet. בתעבורה כמעט השתווינו להם, בחדשות בלבד. להם היו 1.3-1.2 מיליון בחודש, לנו היו בערך מיליון. בצפיית עמודים בחדשות להם היו 40 מיליון ולנו 30 מיליון. המוּדעות ל-ynet כאתר חדשות הייתה גדולה משלנו, אבל לא היינו זניחים".
רוזן-עוזר: "ב-2013 הזמינו עורכים לארוחת ערב עם אובמה בבית הנשיא. יון פדר מ-ynet היה שם, לוואלה אפילו לא הרימו טלפון". ישועה: "היחס השתנה והמספרים השתנו כאשר וואלה הפעיל אולפן". רוזן-עוזר: "וואלה לא היה אתר מוביל. ישועה: כל הנתונים מראים ההפך. זה שמישהו שני, זה לא אומר שהוא בתחתית הרשימה".