|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

ההגנה: סיקור בחירות 2015 בוואלה - לא בעד נתניהו

בן-צור: האתר סיקר בצורה הנרחבת ביותר את פרשת מני נפתלי; ישועה: היה לחץ נמשך בנושא, עלו הרבה ידיעות נגדו, נאלצנו לשנות ידיעות שהעלינו
07/06/2021  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משפט נתניהו   |   תגובות
נפתלי. 109 פרסומים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

בדיקות שערכו אתר העין השביעית המזוהה עם השמאל ואתר מידה המזוהה עם הימין מצאו, כי הסיקור של וואלה בבחירות 2015 היה מאוזן או נוטה לשמאל. כך טוען (יום ב', 6.6.21) סניגורו של בנימין נתניהו, עו"ד בועז בן-צור, בהמשך החקירה הנגדית של מנכ"ל וואלה לשעבר, אילן ישועה.

בן-צור הודיע שבכוונתו לעבור אחד-אחד על מאות פרסומים באתר בשלושת החודשים שערב בחירות אלו, מועד שלדברי ישועה היה משיאי הסיקור המוטה לטובת נתניהו. השופטים הבהירו, כי בן-צור יכול להגיש את כל הפרסומים - אך אין הם מתירים לו לשאול את ישועה על כל אחד מהם. בן-צור מצידו אמר כי בכוונתו לחקור בנושא במשך שלוש-ארבע ישיבות, ולמעשה התעלם מהוראת השופטים לצמצם את החקירה.

בתחילת הדיון הציג בן-צור דוגמאות רבות לסיקור נגד נתניהו באמצעי תקשורת שונים באותה עת. הוא ציטט מדברים שכתב ישועה בפברואר 2015 לזאב רובינשטיין, שפעל מטעמה של שרה נתניהו: "הסברתי להם במערכת היום כמה הם נאיביים. מצד אחד קמפיין של הארץ מסיבות אידיאולוגיות וכלכליות, כועסים שישראל היום הפסיק להדפיס אצלם. מצד שני נוני [מוזס] עם אינטרסים כלכליים גרידא. הזהרתי אותם לא להיות מטומטמים". ישועה הסביר, כי אימץ את השיח לפיה התקשורת ככלל היא שמאלנית ועוינת לנתניהו, כחלק מן ההנמקה הנטענת לסיקור המוטה: "אנחנו לא רוצים להיות כמו הארץ". הוא אישר, כי עמדתו של מוזס נגד נתניהו הייתה מטעמים כלכליים: "ידעתי שזו השיטה שם, ששוב כלכלי-פוליטי, זה משולב".

"תקרא לזה שאני שיקרתי"

עוד אמר ישועה, כי כאשר בראיונות לתקשורת התבטא נגד הפרסומים העוינים למשפחת נתניהו, הוא עשה זאת כדי להגן על וואלה וייתכן ששיקר. לדבריו, הוא התנגד להורדת הידיעה על פרשת הבקבוקים של שרה נתניהו, הדבר נכפה עליו ובראיון "הצגתי [בנושא זה] נרטיב שנוח לי, תקרא לזה שאני משקר, איך שאתה רוצה". הוא גם אמר בראיון, כי העורך הראשי דאז, אבי אלקלעי, התבטא על הפרשה במילים "תשמע, מספיק להתעסק עם זה. לא רוצה עשר פעמים ביום להתעסק בטראש הזה" וכי הוא הסכים איתו.

בן-צור טען, כי הדעות הפוליטיות של כתבים ועורכים משפיעות על שיקול דעתם המקצועי. ישועה השיב: "שאלה קצת מורכבת. אני חושב שיש הרבה עיתונאים ועורכים שיש להם דעות פוליטיות והם לא נותנים לזה להשפיע על העבודה שלהם, לפחות לא מהותית, אלא אם כן הם נמצאים בכלי תקשורת שאומר באופן מוצהר זה הקו שלי, בישראל היום, בהארץ, אבל זה גם תלוי. אם זה מישהו מאוד קיצוני, אז זה ישפיע יותר. אם זה מישהו במקום מרכזי והוא נאמן לעבודה העיתונאית שלו, זה פחות ישפיע.

"אני לא יכול להפריך לגמרי שזה משפיע אבל יש עוד הרבה עיתונאים שפועלים בצורה ראויה. למשל ינון [מגל], שהשקפת העולם שלו ימנית, והוא אוהד את ביבי, אהד את ביבי לכל אורך הדרך, גם כששאול ואיריס [אלוביץ] חשבו שהוא אוהד את [נפתלי] בנט ולא רצו להחזיר אותו, אהד את ביבי. אבל ינון למשל פעל לחלוטין במשך רוב התקופה כעיתונאי לא-משוחד, וכשניסינו להוריד ידיעות על ביבי ולהלעלות אחרות - הוא התקומם על זה בורה חריפה. באותה מידה אבי אלקלעי, עיתונאי שמאלני מוצהר, והוא לדעתי לאורך הדרך נהג בהגינות; יכול להיות שלפעמים התפלק, אני לא יודע. אבירם אלעד, שאני לא יודע מה השיוך הפוליטי שלו, היה תמיד הוגן לגמרי. מיכל [קליין] הייתה לגמרי הוגנת".

"תשתדל לתת לי תשובה הגונה"

בהתייחסו לסיקור בוואלה ערב בחירות 2015 טען בן-צור, כי הוא היה קרוב לתעמולת בחירות בעד יאיר לפיד, יצחק הרצוג וציפי לבני. הוא שאל: "אתה יודע מה קרה אז באתר אצלך? אתה יודע מה פורסם, איך פורסם?". ישועה: "אני לא יושב ועובר על כל הידיעות. אני לא העורך, לא סקרתי, לא לפני, לא בזמן ולא אחרי. ההתייחסות שלי לסיקור אוהד / לא אוהד הייתה בציר שבאותה תקופה קיבלתי הוראות. ההוראות היו לעשות דברים. מני נפתלי, שניהלנו נגדו קמפיין", אמר על מי שהיה אב הבית במעון ראש הממשלה.

בן-צור: "ניהלתם נגדו קמפיין? כמה פעמים סיקרתם את נפתלי?". ישועה: "לא זוכר. אני מניח שהיו סביב עשר ידיעות". בן-צור: "109 ידיעות בוואלה על מני נפתלי, הרוב המוחץ שלהן הן ידיעות פרו מני נפתלי ונגד ראש הממשלה. אתה יודע את זה?". ישועה: "לא". בן-צור: "אתם האתר שסיקר הכי הרבה את מני נפתלי. ניצחתם בנוקאאוט את ynet שסיקר אותו 84 פעמים. יודע?". ישועה: "לא. אני יודע מה פנו אלי". בן-צור: "בדיוק, זה מה שאתה יודע. סליחה על הביטוי, פקקטה. 109 ידיעות על מני נפתלי ופנו אליך פעם, פעמיים, שלוש כדי לאזן".

ישועה: "אני לא מקבל את מה שאתה אומר". בן-צור: "תשתדל לתת לי תשובה הגונה. אם כלי תקשורת מסקר דרך משל 100 פעם, זה לגיטימי, זה ראוי שיפנו ויגידו: אתם מוטים. תסתכלו על זה ועל זה ועל זה. זה הטבעי וזה האנושי וזה המקובל. אתה מסכים?". ישועה: "אם זו הפרופוזיציה שלך, אני מסכים. אבל הסיטואציה הייתה שהיה עלינו לחץ נמשך בנושא מני נפתלי, עלו אצלנו הרבה ידיעות נגד מני נפתלי. ידיעות שהעלינו נערכו ושונו. הייתה סדרה של התכתשות. אני לא יודע סטטיסטיקה, אני יודע שכל ידיעה שהייתה בעדו - דרשו ממני להוריד. אני יודע שיזמו הרבה מאוד ידיעות וסביב זה היה לחץ".

"פה עוצרים, פה נבקש יעילות"

בהתייחסו לבדיקות של העין השביעית ומידה, אמר ישועה: "בדיקה אמפירית זה תמיד טוב, אני פשוט לא תמיד יודע מה בדקו. האם בדקו כותרות ראשיות, כמה זמן זה נשאר". בן-צור: "לאדוני אין מושג מה היה באתר. כששאלתי כמה טורים, אמרת: עשרה; אמרתי: מאה. כששאלתי כמה כתבות בכמה שנים, אמרת: כמה מאות; אנחנו באלפים. שאלתי: חיוביות או שליליות? לא היה לך מושג". ישועה: "עם כל זה אני מסכים, לא עשיתי סטטיסטיקות או סקרים. רק ניהלתי, וכשפנו אלי לעשות משהו - עשיתי". בן-צור: "בעניין הזה של היותך נטול מושג אני מסכים איתך".

כאמור, השופטים ניסו לייעל את הדיון ולמנוע חלק מן השאלות הפרטניות על פרסומים ספציפיים. סניגורו של שאול אלוביץ, עו"ד זק חן, הגיב: "בכתב האישום נכתב פרופוזיציה והעד מדבר על אתר משועבד ומוטה. אל מול עדותו המוטה של העד, מבקשים להראות את מצב הדברים. לא יכול להיות שכאשר מגיעים לאמת - פה עוצרים, פה נבקש יעילות".

השופט משה בר-עם: "בשלב מסוים לא משנה אם זה 20 דוגמאות או 40 דוגמאות". בן-צור: "יש חשיבות ללכת יום יום. יש פה טענה לעסקת שוחד ואני מציג אתר שהיה נגד ראש הממשלה". השופטת רבקה פרידמן-פלדמן: "לא אמרנו לאדוני להגיש דוגמאות, תגיש הכל. אנחנו מגבילים את הזמן, אדוני יעשה סדר בסוגיה הזו. יסיים בהפסקה את הנושא הזה. יגיש בהפסקה כמה שהוא רוצה". בן-צור: "לא אוכל".

חן: "היכולת של העד לדבר על אתר משועבד ומוטה, היא רק בגלל שהידיים שלנו היו כבולות. להפוך עיקר לטפל ושקר לאמת. ועכשיו אנחנו באים לבית המשפט, אחרי שאף כתבה לא הוצגה לעד בחקירה. אחרי שבע ישיבות הכנה בפרקליטות מגיע הזמן שלנו להראות שלא כך, ואנחנו צריכים להגיש קלסרים". פרידמן-פלדמן: "אדוני שוכח שהעד מעיד כאן בחקירה נגדית ישיבה 15. אנחנו לא בוויכוח. את הקו של הצגת כתבות ושאלות על הכותרת - את זה הגבלנו".
ת"פ 67104-01-20, מדינת ישראל נ' בנימין נתניהו ואח' / פרוטוקול, 7.6.21
פרוטוקול משפט נתניהו, 7.6.21: המשך החקירה הנגדית של אילן ישועה בידי בועז בן-צור

תודה לאורן פרסיקו, כתב העין השביעית, על סיועו בסיקור.
תאריך:  07/06/2021   |   עודכן:  14/06/2021
איתמר לוין
+נרטיב התקשורת העוינת
19:13 07/06/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ההגנה מציגה סיקור עוין לנתניהו ערב בחירות 2015 לא רק בוואלה, אלא גם באמצעי תקשורת אחרים  ▪  חלק מ"הסיקור המוטה" היה הודעות דוברות שגרתיות - אך מדוע הן הופנו למנכ"ל ולא לעורכים או לכתבים?
בני הזוג נתניהו בבחירות 2015 [צילום: AP]
+נתניהו התקשר לאלוביץ 12-10
פעמים בנוגע לסיקור בוואלה
16:35 07/06/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
בן-צור: הפניות באו אחרי סיקור שלילי במיוחד ואין בהן כל פסול  ▪  יו"ר רשות ניירות ערך הופיע באנשי הקשר של ישועה שנה לפני החקירה בפרשה; ישועה אומר שלא היה ביניהם קשר בפועל
(נתניהו בקונגרס, מארס 2015 [צילום: AP])
+המדינה: לא היה צורך לבדוק את כל התקשרויות ישועה
13:09 07/06/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הסיבה: היה ברור שהיקפן נמוך בהרבה מאשר אלו שנגעו לנתניהו ומשפחתו  ▪  מציעה שהיא אשר תפיק התקשרויות רלוונטיות נוספות, על-פי מילות מפתח שיקבעו הצדדים
(ישועה. 900 אנשי קשר [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ההגנה: סיקור בחירות 2015 בוואלה - לא בעד נתניהו
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט נתניהו
פרקליטי ראש הממשלה לא מספקים הגנה רק לראש הממשלה. פרקליטי ראש הממשלה הפכו מכורח המציאות לנציגי ציבור רחב, בנסותם להציל את חופש העיתונות ואת הדמוקרטיה.
אמרה מפורסמת אומרת שמוטב לא לראות כיצד מכינים נקניק - כי אז ייצא החשק לאכול אותו. בשבוע האחרון היינו עדים לשורה של אירועים החושפים כיצד מתרחשים הדברים מאחורי הקלעים, ואשר לימדו שבהרבה תחומים אכן התמונה האמיתית עלולה לגרום בחילה
04/06/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
1. בהמשך ישיר לדיון אתמול, בועז בן-צור ביקש להוכיח שלא רק שהסיקור באתר וואלה ערב בחירות 2013 לא היה מוטה לטובת בנימין נתניהו, אלא אף היה מוטה נגדו. הוא הראה זאת באמצעות ניתוח האירועים הראשונים המוזכרים בנספח לכתב האישום, והעובדות נראות כתומכות בטענתו. ישועה מצידו אמר כי יש לבחון את הפניות אליו ולא את התוצאות באתר. כך גם סבורה התביעה, המדגישה שלגישתה – השוחד היה עצם העלאת הדרישות, ולא אופן הסיקור.
02/06/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
זאב רובינשטיין, אשר ייצג את שרה נתניהו מול אנשי וואלה, אמר כי לעיתים השתמש בשמו של בנימין נתניהו גם כאשר פנה בשמם של רעייתו או בנו. סניגורו של נתניהו, בועז בן-צור, הציג את דבריו של רובינשטיין (יום ד', 2.6.21), כפי שמסר אותם אילן ישועה לאנשי וואלה.
02/06/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
ניר חפץ, שהיה דובר משפחת נתניהו והוא עד מדינה בתיק 4000, אמר לחוקריו שבעיני בנימין נתניהו ובעיניו-שלו לא הייתה לאתר וואלה שום חשיבות מעבר לתקופת הבחירות. סניגורו של נתניהו, בועז בן-צור, הציג את הדברים (יום ד', 2.6.21) במסגרת טענותיו לגבי מידת חשיבותו, השפעתו ומעמדו של וואלה בשנות האישום (2016-2013).
02/06/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il