|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

ארה''ב מסרבת לגנות:

בכיר בחמאס: ארה"ב נתנה <br>אור ירוק לחיסול מנהיגינו

מוחמד נזאל לישראל: אם אתם חושבים שרצח יאסין ורנטיסי יביא אותנו לחדול מדרכינו - אתם הוזים; שר החוץ הבריטי: זו פעולה לא חוקית; בשמאל מייחסים את החיסול לצרכיו הפוליטיים של שרון; העולם הערבי קורא לנהוג בפעולות דיפלומטיות נגד ארה"ב
17/04/2004  |     |   חדשות   |   חיסול אחמד יאסין   |   תגובות

בוש, נתן אור ירוק? [צילום: AP]

מוחמד נזאל, מבכירי החמאס השוהה בלבנון, סיפק הערב תגובה ראשונה ורשמית של החמאס לחיסול מנהיג תנועת החמאס, ד"ר עבד אל-עזיז רנטיסי.

"חיסול רנטיסי מבטא את הנחישות הציונית לבצע פעולות טרור נפשעות נגד הנהגת החמאס. שרון רוצה לנקות את רצועת עזה מהמנהיגות הנאמנה של העם הפלשתיני ובפרט מהנהגת החמאס. מה שנדרש כעת הוא ללכד את כל המאמצים, כדי להתמודד עם המלחמה הפתוחה בה פתחה ישראל ודרכה של מלחמה זו תהיה רצופה ומלאה בדם".

נזאל האשים את ארה"ב באחריות עקיפה לחיסול: "החיסול הוא המשך ישיר לפגישת שרון-בוש ולאור הירוק שקיבל שרון לרצוח את המנהיגים של העם הפלשתיני ומנהיגי החמאס". בהמשך, הפנה נזאל קריאה לישראל ואמר: "אם אתם חושבים שרצח יאסין ורנטיסי יביא אותנו לחדול מדרכינו - הרי אתם הוזים. החמאס תמשיך בדרכה לצמרות גודל האבידות אשר ספגה היום ולפני חודש".

בכיר החמאס השוהה בדמשק, ח'אלד משעל, קרא הערב לכל המנהיגים המוסלמים והערבים לנקוט בצעדים נגד הכיבוש ציוני ונגד אלו שמנסים לפגוע בעולם מוסלמי. המסר של דבריו, כפי ששודר ברשת אל-ג'זירה, היה ברור מאוד: "אנחנו והנהגתנו נפגענו בעבר, אולם כבר בעעבר ידענו כיצד לנהוג ונדע גם כעת כיצד להמשיך בג'יהאד נגד הציונים ונגד אויבי האיסלם".

משעל אף הציע לבחור כעת מנהיג חדש לתנועה ששמו יישמר בסוד, כדי להקשות על הפגיעה בו.

השייח' איסמעיל הנייה, מבכירי החמאס ומי ששימש מלווהו של אחמד יאסין, אמר כי "ישראל תתחרט על המעשה. הדם הזה לא נשפך לשווא. אנחנו לא נוותר. גורלנו כאנשי חמאס וכפלשתינים הוא למות כשאהידים".

בכיר החמאס, מוסא אבו מרזוק, אמר כי לתנועה יש זכות לגיטימית לנקום את מותו של רנטיסי.

תגובות בעולם הערבי

יו"ר הרשות הפלשתינית, יאסר ערפאת, הגדיר את רנטיסי כ"מנהיג אמיץ", ואמר כי "פשעי הכיבוש הישראלי" רק יגבירו את נחישות העם הפלשתיני.

ראש הממשלה הפלשתיני, אבו עלא, מאשים כי ההתנקשות ברנטיסי היא תוצאה של העידוד האמריקני. אבו עלא גינה בחריפות את פעולת ישראל, ואמר כי "הקבינט הפלשתיני רואה את פעולת הטרור הישראלית הזו כתוצאה ישירה של העידוד האמריקני, והנטייה הברורה של הממשל האמריקני כלפי ישראל, פשע ישראלי חמור נוסף. ההתנקשות היא תוצאה של העידוד האמריקני, כפי שהתבטא בביקורו האחרון של שרון בארה"ב".

מקורות ישראלים הזימו את הטענה ואמרו, כי האמריקנים לא ידעו על הפעולה והיא לא תואמה איתם. גורמים בממשלה הוסיפו, כי ההחלטה על חיסולו של רנטיסי נתקבלה מזמן, אולם הוא דאג להקיף עצמו בילדים, מחשש שיחוסל, ולכן נאלצה ישראל להמתין זמן רב עד לשעת הכושר שהזדמנה היום.

שר החוץ הפלשתיני, נביל שעת', והשר הפלשתיני לענייני מו"מ, סאא'ב עריקאת, פרסמו הודעות גינוי. עריקאת הזהיר את ישראל כי תישא בתוצאות, ואמר כי כעת ברור שהעם הפלשתיני זקוק להגנה, יותר מאי פעם, מפני "הטרור המונהג בידי מדינה", כלשונו.

שעת' אמר כי הוא מגנה את "הפשע הישראלי של רצח בדם קר לעיני העולם כולו, בעוד ארה"ב נותנת לה פיסות מאדמתנו ומזכויות פליטינו. האל ירחם על רנטיסי. ישראל מבצעת פשעים ומגבלת את גמולה מן הנשיא האמריקני. כשהיא מבצעת טרור-מדינה, היא מקבלת הבטחות וערובות".

בעולם הערבי מתחילות להישמע קריאות להתאחד נגד ישראל. מצרים וממשלת ירדן מפרסמות הודעות גינוי והריגת כל האפשרויות של תהליך השלום. המגמה המרכזית של שלל מדינות ערב, היא להפנות אצבע מאשימה גם כלפי האמריקנים, נאומי בוש ומדיניות הגיבוי לישראל. כמו-כן מופעל לחץ על מנהיגים ערבים לנהוג בפעולות דיפלומטיות נגד ארה"ב.

דובר הליגה הערבית, חוסאם זאכי, אמר ממקום מושבו במצרים: "אנו מגנים זאת. זהו טרור מדינתי וזו הוכחה חותכת לכך שישראל אינה מסוגלת להתקיים באווירה של יציבות. הם אינם רוצים אווירה של יציבות. הם זקוקים לאווירה של מתיחות ואלימות".

גורמים בוועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל אומרים בתגובה, "מדינת ישראל מתנהלת כארגון מאפיה הנשלט על-ידי כנופיות, בדיוק כמו שמתנהלת ארה"ב. מה שקרה הערב מעיד כי הסכסוך יימשך הרבה יותר זמן ממה שחושבים ומי שמפסיד מכך, בטווח הרחוק, הוא הקהל הישראלי המרומה על-ידי השלטון".

ארה"ב מסרבת לגנות את הפעולה

למרות התנגדותה העקרונית לחיסולים הממוקדים, מסרבת ארה"ב לגנות את חיסולו של מנהיג החמאס, ד"ר עבד אל-עזיז רנטיסי. דובר הבית הלבן, סקוט מקללן, אמר כי "לישראל הזכות להגן על עצמה מפני פעולות טרור". עם זאת ציין, "ארה"ב מודאגת מאוד מהשלום והיציבות באזור", העשויים להתערער בעקבות פעולת החיסול.

לדבריו, "ארה"ב דוחקת בישראל לשקול בזהירות את השלכות פעולותיה ודוחקת שוב בכל הצדדים במזרח התיכון לשמור על איפוק מקסימלי בשעה זו".

מוקדם יותר אמר בכיר בבית הלבן, כי ארה"ב ממשיכה לנקוט במדיניות של התנגדות לחיסולים ממוקדים. הוא התייחס גם לטענות החמאס, והכחיש כי בוש נתן לשרון "אור ירוק" להתנקשות ברנטיסי.

הבכיר אמר, כי "אין שינוי במדיניות שלנו. ארצות הברית סבורה שישראל צריכה לשקול היטב את השלכות ההתנקשות. במקביל, אנו סבורים שהרשות הפלשתינית צריכה להשתלט על מוקדי הטרור".

שר החוץ הבריטי, ג'ק סטרו, גינה הערב את ההתנקשות במנהיג תנועת החמאס בעזה ד"ר רנטיסי. לדבריו, "מדובר בפעולה לא חוקית ולא מוצדקת, שאינה תורמת להרגעת האזור". יש לציין, כי תגובה בלשון זו נשמעה גם בזמן שישראל התנקשה במנהיג התנועה הקודם, השייח' אחמד יאסין.

גם באיחוד האירופי גינו את פעולת ישראל. הממונה על קשרי החוץ והביטחון של האיחוד האירופי, חאבייר סולאנה, אמר בתגובה לחיסולו של רנטיסי, כי "לישראל הזכות להגן על אזרחיה מפני פעולות טרור, אולם פעולות כגון אלה, לא רק שאינן חוקיות, אלא שהן אינן מתיישבות עם הניסיון להפחית את המתח השורר בלאו הכי במזרח התיכון".

תגובות במערכת הפוליטית בישראל

- השר עוזי לנדאו, מראשי המתנגדים בליכוד לתוכנית ההינתקות, אמר הערב בתגובה לחיסולו של רנטיסי, כי אילו היתה היום ממשלה של העבודה, ליכוד ושינוי, לא היתה מתבצעת פעולת החיסול, ולא היתה מתאפשרת מלחמה אמיתית בטרור. לדבריו, אם תוכנית הנסיגה תעבור בליכוד, תקום ממשלה שלא תילחם בטרור.

- שרת החינוך, התרבות והספורט, לימור לבנת, מצדיקה את התנקשות ישראל בשייח' רנטיסי: "מדובר ברוצחים שעומדים מאחורי אותה פעולה שטנית ומתמשכת לרצוח בנו ולכן ברור שנמשיך לרדוף אותם ככל שרק נוכל. היתה פעולה ראויה לשבח גם של המודיעין וגם של הצבא".

לדבריה, "גם אם תהיה נסיגה מרצועת עזה, הרי זה לא יגרום למנהיגי החמאס להפסיק את הטרור, כי לא התיישבות כזו או אחרת בעזה או ביהודה ושומרון, היא זו שמביאה אותם לפגע בנו ולבצע טרור. האם נסיגה שלנו תביא לרגיעה? אני לא מאמינה בזה וחוששת חשש כבד שעלולה לעודד טרוריסטים לנסות לפגע בנו".

- ממלא מקום ראש הממשלה, השר אהוד אולמרט, אמר בתגובה על ההתנקשות ברנטיסי, כי "ההתנקשות מוכיחה שתוכנית ההינתקות אין פירושה הפסקת המלחמה בטרור. הלחימה בטרור תימשך בכל העוצמה ותוכנית ההינתקות איננה בריחה ממנה".

- חבר הכנסת אהוד יתום (ליכוד) מעריך, שעוצמת תנועת החמאס תלך ותיחלש. יתום הזכיר כי אחד ממנהיגי התנועה היושב בדמשק, ח'אלד משעל, נותר בראש רשימת החיסול של ישראל. "אני תומך [בהתנקשות ברנטיסי] והדבר מתחייב, אין לנו ברירה עשינו דבר מתבקש".

לדבריו, "המבוכה גורמת לאנשי החמאס להתחבא, לעסוק באבטחת עצמם ולברר מיהם המדליפים והסוכנים הישראלים בתוך החמאס. חייבים לומר שיש לנו מודיעין בלתי רגיל, מדובר בחדירה מאוד עמוקה לתוך חמאס. יש דרכים לעקוב אחרי הפעולות הכי אינטימיות ולא שגרתיות של מנהיגי חמאס ולגלות את רנטיסי נוסע, זה הישג רציני... ח'אלד משעל, האיש מספר אחד של החמאס, היה בראש הרשימה. לפני מספר שנים ניסינו לחסלו ברבת עמון ולא הצלחנו. לדעתי, הוא נשאר חלק מאותה רשימה".

- יו"ר המפד"ל, השר אפי איתם, אמר בתגובה: "אני מברך את ראש הממשלה וכוחות הביטחון על הפעולה המוצלחת. רק מלחמת חורמה, פגיעה במנהיגי הטרור ופעילות סיכולית והתקפית תביא לשקט המיוחל. מדינת ישראל צריכה להתנתק מראשי הטרור ולא מההתיישבות".

- יו"ר סיעת המפד"ל, חבר הכנסת ניסן סלומיאנסקי, אמר בתגובה להתנקשות ישראל ברנטיסי: "הקם להורגך - השכם להורגו. הביטחון יגיע לא מנסיגה חד-צדדית, אלא מהמשך אקטיבי של חיסול ראשי הטרור ותשתיות הטרור".

- חבר הכנסת אילן ליבוביץ' (שינוי), החבר בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, אמר כי "זהו אות לכל מנהיגי הטרור כי דמם בראשם וכי לא יימלטו מלשלם את המחיר על פגיעה באזרחים חפים מפשע... צעדים שכאלה לא פוטרים מהצורך בהידברות ובשיתוף פעולה עם ההנהגה הפלשתינית לתיאום ביצוע תוכנית ההינתקות".

- יו"ר האופוזיציה, חבר הכנסת שמעון פרס (עבודה), אומר בתגובה להתנקשות ישראל ברנטיסי, כי "מי שעוסק ברצח משלם את המחיר, ודמו בראשו".

- יו"ר סיעת מרצ, חברת הכנסת זהבה גלאון, אמרה בתגובה להתנקשות ישראל ברנטיסי: "ההתנתקשות נועדה לחסל את מתנגדי תוכנית ההינתקות בליכוד. מי שממשיך במדיניות החיסולים צריך לקחת אחריות להמשך מעגל הדמים שיהיה כאן וכנראה שאין לו כוונה אמיתית לצאת מעזה".

- חבר הכנסת ד"ר אחמד טיבי רואה את ההתנקשות ברנטיסי כפעולה שתביא להסלמת הסכסוך הישראלי-פלשתיני. לדבריו, ראש הממשלה, אריאל שרון, היה זקוק לעוד חיסול כדי להעלות את הרייטינג שלו.

"לצערי הרב", אמר טיבי, "רק חפים מפשע ישלמו את המחיר הזה. השאלה היא, האם החיסול יביא לשקט היא שאלה שתמיד שואלים ותמיד המציאות טופחת על-פני אלו שחושבים כך. סגר לא עוזר, פצצות לא עוזרות מעצר וחיסול לא עוזר. אלו דברים לא חוקיים, אך התוצאה מביאה להסלמה, העצמת הסכסוך ושפיכות דמים... אמרתי למישהו לפני כמה זמן, שאני חושש שהליכוד דחף את אריאל שרון לעוד חיסול לו הוא זקוק, כדי להעלות את הרייטינג שלו ולצערי הרב לא התבדיתי. אני חרד מאוד לעתיד, התוצאה תהיה הרת אסון".

- יו"ר מפלגת השמאל החדשה 'יחד', ד"ר יוסי ביילין, אמר בתגובה לחיסול: "מדיניות החיסולים מכרסמת בדמוקרטיה הישראלית. על ישראל לחדול מן המדיניות הזו, שפוגעת קודם כל בנו, בלי שום קשר למעשיו הנתעבים של רנטיסי. שרון עדיין לא יצא מעזה, אבל בינתיים הוא מטביע את הרצועה בדם, שנאה ורצון לנקמה שיהפכו את ההינתקות לסיוט של ממש".

תנועת גוש שלום: הפרובוקציה בעזה היא ניסיון להרשים את מתפקדי הליכוד

בתנועת השמאל הקיצוני גוש שלום, אומרים בתגובה לחיסול מנהיג החמאס רנטיסי, כי זהו "מעשה פרובוקציה קטלני, שאולי ירשים את 200 אלף מתפקדי הליכוד, אך יהיה אסון לאזרחי ישראל, להם משאיר אריאל שרון ירושה של שנאה ושפיכות דמים העלולה להימשך שנים רבות הרבה לאחר שהוא עצמו ירד מעל הבמה".

"אצל ראש ממשלה אחר יכולה היתה נסיגה מרצועת עזה ופירוק ההתנחלויות בה להיות מחווה אדירה של רצון טוב, תחילתו של דף חדש ביחסים בין שני העמים ותנופה אדירה של תהליך שלום מחודש", אומרים בתנועה.

ואולם לדבריהם, "כשהנסיגה מתבצעת על-ידי אריאל שרון זהו לא יותר מהמשך של הדרך הכוחנית הברוטאלית, המתבטאת במעשי פרובוקציה קטלניים כמו ההתנקשות ברנסטיסי ובמקביל בדיפלומטיה כוחנית של תכתיבים וכפיה במקום משא-ומתן, ניסיון לאלץ את הפלשתינים להסתפק בפירורים עלובים במקום מדינה עצמאית".

"בדרכים האלה מעמיק שרון את השנאה ורצון הנקמה בצד הפלשתיני, והופך את הפיגועים לאופציה היחידה בעיניהם של פלשתינים רבים יותר ויותר, ודואג לכך שגם אם יתבתעו ויתורים בשטח הם לא יקדמו במאומה את השגת השלום. אבוי למדינה שזה ראש הממשלה שלה".

תאריך:  17/04/2004   |   עודכן:  18/04/2004
רנית נחום-הלוי, נועם שרביט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שבועות ספורים לאחר חיסולו של מנהיג תנועת החמאס, השייח' אחמד יאסין, עברה ישראל ליעד הבא: סמוך לשעה 20:45 הערב (שבת, 17.4.04), ירו מסוקי-קרב של חיל האוויר טיל אחד או שניים לעבר מכונית הסובארו הלבנה, בה נסע מנהיג החמאס ה'טרי', ד"ר עבד אל-עזיז רנטיסי, ברחוב אל-ג'לאל.
ערב ישיבת הממשלה השבועית וכוונתו של ראש הממשלה, אריאל שרון, לסקור בפני השרים בישיבה את תוצאות ביקורו בוושינגטון, מודיע (שבת, 17.4.04) יו"ר סיעת הליכוד, חבר הכנסת גדעון סער, כי הוא מתנגד לתוכנית ההינתקות שמוביל ראש הממשלה.
17/04/2004  |  רנית נחום-הלוי  |   חדשות
חברים, חברות, מוסיקה רועשת ובילויים עד השעות הקטנות של הלילה, הם העניינים הבסיסיים במתכון של ויכוח בין הורים לילדיהם בגיל העשרה. אבל במקום להימנע ממריבות אלו, האם עלינו לאמץ אותם אל חיקנו?
17/04/2004  |  יפעת גדות  |   חדשות
"להרוג את ביל 1" - מסע הנקמה של קוונטין טרנטינו בכיכובה של אומה טורמן, מכר, כפי שדווח, למעלה משני מיליון DVD בארצות הברית כבר ביום הראשון.
17/04/2004  |  יפעת גדות  |   חדשות
לאחר שפסלה הרשות השניה תשדיר פרסומת של פוקס, בטענה כי הפרסומת מציגה בין היתר התנהגות מינית בוטה, והגבילה לשידור תשדיר מתוקן החל מהשעה 22:00, הגישה חברת פוקס לפני כשבוע עתירה לבג"צ, באמצעות עורך הדין הלפרין-פיצ'ון, נגד החלטת הרשות.
17/04/2004  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il